NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:48

Misschien raar, maar heeft hij het naar z'n zin op stal?
Is de huidige stal heel anders dan de stal waar hij eerst stond?
Kan hij op stal ook contact hebben met z'n buren?
Is er voldoende licht?
Komt hij voldoende buiten?
Is er voldoende sociaal contact met soortgenoten?

Ik ken een soortgelijk verhaal van een NF pony. Deze pony is ook door allerlei medische molens (tot aan universiteitskliniek toe) geweest en de DA's moesten uiteindelijk concluderen dat hij waarschijnlijk depressief is. De pony staat nu op een andere stal en veeeeeeel meer buiten en hij is al een stuk opgeknapt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:50

Als je leest zie je dat de pony veel buiten komt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:52

YSR1971 schreef:
@Denice: onze pony's worden elk jaar door fysio/chiropractor nagekeken, maar ik ga idd nog bij deze pony na of er iets scheef oid zit. Overigens zijn hier helemaal geen aanwijzingen voor, maar dat is ook niet altijd het geval.

Klopt, ik had ook niets door, maar ik neem aan dat als jij iemand erbij laat komen elk jaar, dat er niets mis kan zijn daar..

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:05

Dan zou hij zo'n 3 mg per dag nodig hebben. Zouden ze zoveel "bijlikken" dat hij op die 3 mg komt? Kun je niet echt meten natuurlijk. Hij likt (altijd) veel en graag aan dat ding. Zal ook dit meenemen als de DA donderdag komt, ik heb al een hele waslijst.

@Djur: De huidige stal is wel anders dan waar hij eerst stond (bij Jumpie), maar ik heb de indruk dat hij, overigens direct vanaf het begin, zich erg fijn voelt bij ons. Hij komt 12 uur per dag buiten, van 08.30 uur tot 20.30 uur. Zijn stal is een schuur van 6,5 x 3,5 meter, die door een afscheiding van net geen meter hoog in tweeën is gedeeld. De stallen hebben alleen een onderdeur en ze kunnen dus altijd met hun hoofd buiten. Als het buiten licht is, is zijn stal ook goed licht. In de winterperiode vorig jaar hebben we het licht via een timer aangelaten tot een uur of 11 en weer aan als we gaan voeren (7.30 uur).

Hij staat hier naast "zijn" merrie, ze kunnen uitgebreid kroelen over het schot en dat doen ze ook vaak. Eerder stond hij aan de voorkant van onze stal, naast onze A-Welsh Rocky, met wie hij dikke maatjes was. Rocky is begin juni overleden.

Er zijn bij ons 8 pony's en ze staan altijd samen op het land. Hij is de leidende ruin en "zijn" merrie is de alfa, samen hebben zij het voor het zeggen, zonder dat zij daarvoor veel moeite hoeven te doen. Meestal is het vuil omkijken voldoende om de rest van een bultje hooi weg te sturen. Hij speelt veel samen met het Shetje, ruige ruinenspelletjes. Hij kroelt graag met zijn dame en met de Hafjes.

Iedereen weer bedankt voor de inbreng!

Yaka

Re: NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:27

Haha yorike wat vertel je dat weer mooi! ..

Het is trouwens denk ik wel dat eerste winter dat ie helemaal binnenstaat bij ons stond ie altijd zomers en swinters buiten heb in de zomer ingereden toen weer in land gehaald en toen net voor dat jij hem kocht weer naar binnen gehaald.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:36

Zouden paarden echt een depressie kunnen hebben? Of is dit meer het vermenselijken van de paardengeest? Niet flauw bedoeld overigens, ik weet het gewoon echt niet.

Wanneer is hij bij ons gekomen Jumpie, maart toch (ben beetje zeef op dit moment)?

Hij staat vanaf het moment van zijn komst bij ons overdag hele dag buiten, nacht "binnen", dus dat is al meer dan 7 maanden hetzelfde. In de groep hebben 2 veranderingen plaatsgevonden: in juni is vriendje Rocky overleden en in juli is de dochter van Mack in de groep erbij gekomen. Vanaf juli geen veranderingen meer, niet in de groep, niet in de manier van weiden/stallen, niet in de voeding. Hij is 1e week van augustus mee op kamp geweest, overigens samen met 2 andere pony's van onze stal, waaronder zijn eigen merrie.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:43

YSR1971 schreef:
Zouden paarden echt een depressie kunnen hebben? Of is dit meer het vermenselijken van de paardengeest? Niet flauw bedoeld overigens, ik weet het gewoon echt niet.

Wanneer is hij bij ons gekomen Jumpie, maart toch (ben beetje zeef op dit moment)?

Hij staat vanaf het moment van zijn komst bij ons overdag hele dag buiten, nacht "binnen", dus dat is al meer dan 7 maanden hetzelfde. In de groep hebben 2 veranderingen plaatsgevonden: in juni is vriendje Rocky overleden en in juli is de dochter van Mack in de groep erbij gekomen. Vanaf juli geen veranderingen meer, niet in de groep, niet in de manier van weiden/stallen, niet in de voeding. Hij is 1e week van augustus mee op kamp geweest, overigens samen met 2 andere pony's van onze stal, waaronder zijn eigen merrie.

Ja maart klopt. Even in hotmail gekeken wanneer we mailden en wanneer je langs kwam ;) .. Hmms ik d8 eerder. Ik ben vraag me ook af of paarden echt depressief kunnen worden zijn ze zo slim denken ze zoveel? Ik heb wel vaker gehoord dat als een ander paard overlijdt een ander paard heimwee daarna kan krijgen. Dat otje/maud er bij in is gekomen moet niks uitmaken daar stond hij altijd bij. Ik denk met je mee!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:07

Hij was wel echt vriendjes met Rocky, maar is nu ook dikke vriendjes met mijn Haf en met zijn merrie. En overlijden van Rocky is al bijna 5 maanden geleden...

Ik denk dat het toch echt iets lichamelijks moet zijn hoor.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:12

goh, lastig verhaal, vooral omdat alle waardes goed zijn....
als ie spierbevangen was geweest, dan had je dat wel moeten zien in het bloed....

je zou kunnen overwegen om hem electrolyten te geven, dat wordt in de endurance sport gebruikt,
hij lijkt me nogal moeite te hebben met lichamelijke beweging.....
electrolyten is voor spieren...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:14

Het eerste waar ik aan denk is suikertekort. Maar dat is waarschijnlijk veel te kort door de bocht. Ik herken het van mezelf als mn suikerspiegel te laag is: zweten, trillen, sloom worden.

Maar ik neem aan dat dat met een bloedonderzoek naar voren had moeten komen, behalve als op dat moment de suikerspiegel wel goed was.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:16

tja misschien kan die pony zijn suikerspiegel tijdens inspanning niet op peil houden, of is zijn zuurstof gehalte veels te laag....

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:25

Ook de electrolyten (althans aantal, dacht natrium, selenium, calcium in ieder geval) zijn gecontroleerd via de bloedtest en die waarden waren ook binnen de grenzen. En met onbeperk toegang tot een mineralenblok, zowel op stal als in de wei, zou hierin ook geen tekorten hoeven te ontstaan of wel? Maar ik zal ook hiernaar informeren donderdag.

Glucose heb ik, met een moeder met diabetes, ook aan gedacht (zijn symptomen doen aan een hypo denken). Glucose is denk ik niet getest, omdat dit een aparte test zou zijn en niet in het pakketje van het algemene beeld zit. Zou je dit ook met een apparaatje voor mensen kunnen testen? Ik kan niet vinden welke waarde dit zou moeten zijn. Anders moet dit ook getest worden.

Zuurstofgehalte in het bloed kan mogelijkheid zijn, vandaar de ECG's donderdag.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 09:30

Over 1½ uur komt de DA voor het hartonderzoek. Ben erg onrustig, maak me vreselijk veel zorgen. Duimen jullie voor onze Mack?!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:31

Ik ga het topic in de gaten houden.

Ga je het suikerverhaal ook bespreken?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 09:32

Ja, ik heb een lijstje gemaakt met alles wat hier voorbij is gekomen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:49

Ik ga dit topic ook even in de gaten houden, ik hoop dat het geen hartprobleem is. Al zijn er veel paarden die nog relatief normaal kunnen leven hiermee. Ben echt benieuwd wat het kan zijn met deze symptomen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 11:57

ECG was goed, het is geen hartprobleem. Maar wat dan wel? Er is opnieuw bloed afgenomen voor onderzoek. Algemeen bloedbeeld gaat ze nog een keer testen, kijken of er wijzigingen zijn. Daarnaast wordt getest op Lyme, glucose, insuline. Glucose weet ik vanmiddag al, rest moet naar het lab en wordt waarschijnlijk dinsdag. Is dat het allemaal niet, dan zou het iets neurologisch kunnen zijn (...).

Niet heel veel verder dus, maar in ieder geval is zijn hart in orde. Ik word er alleen nog niet geruster op.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:00

Nouja, toch ook wel fijn dat zijn hart goed is, lijkt me moeilijk om daar wat aan te doen.

Fijn dat het bloed nogmaals getest wordt, ben heel benieuwd of er nu wel wat uit komt!

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:15

ik volg je topic ook even. Ooit een bijrijd pony gehad die had dezelfde symptomen.
hoop voor je dat ze snel vinden wat het is..

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:33

Fijn dat in ieder geval zijn hart goed is. Het is wel een raar probleem. Een van onze paarden had iets vergelijkbaars, maar was toen 3 en bleek lichamelijk gewoon nog niet in staat om aan het werk te gaan. Had daarbij ook bloedarmoede en die hele stam zijn sowieso laatbloeiers en wat zwaarmoedig.
Heeeel rustig aan doorgetraind en op haar 5e was ze er volledig overheen en wel super fit. Maar bij jouw pony kan het niet liggen aan groei oid, gezien de leeftijd.
Hopelijk vinden ze nu in het bloed wel iets, dan weet je tenminste wat het is!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:51

nou fijn dat het hart in ieder geval in orde is...
nu maar hopen dat ze ook niets ernstigs vinden in bloed onderzoek

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:02

YSR1971 schreef:
Zie nu pas het berichtje van Genja (sorry). De hals van de pony zit redelijk dik in het haar, rest van zijn lijf niet. Hij heeft, net als de anderen, vanaf ongeveer september dekens op. We beginnen met een ongevoerde regendeken, daarna een 150 grams en als het echt flink gaat vriezen een 350 grams met hals.
Maar hij zweet nu ook flink op andere plekken dan de hals, terwijl hij op die plekken een vrij dunne vacht heeft.

Heb inmiddels ook een PB-tje gehad. Bedank voor het meedenken allemaal!

Er staat ergens anders dat hij sinds september in de dekens staat en ook in september begonnen de symptomen. Het is erg warm voor de tijd van het jaar, zou het daar niet aan kunnen liggen? Ik zie onze fjorden ook regelmatig zweten nu in de nek of op de boeg. Maar die zitten ook dik in de vacht nu.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:47

@Chocobroodje: in het land en op stal zweet hij niet, alleen als hij wat voor ons ging doen. Stond niet heel duidelijk in mijn berichtje, zie ik. Het is inderdaad vrij warm nu, maar hij voelt "gewoon" onder zijn dek, niet warm en ook niet klam of nat.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:51

als er verder niks uitkomt zou ik het scheren is proberen.
dan kan hij in ieder geval zijn warmte kwijt tijdens het rijden.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:54

Zou dat scheren geen problemen opleveren met het hele dag buiten staan en 's nachts wel op stal, maar een echt open stal? Het waait aardig door bij ons, ook op stal.