Diepe wond bij mijn verzorgpaard...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 14:14

Dit werd op Nedforum gezegt mbt middelen tegen wildvlees..:

Citaat:
dermazellon... was dat er nog maar wondermiddel! Smeer je erop wordt hard beschermd tegen vuil trekt vuil uit de wond, voorkomt wildvleesgroei... GRRRR waarom maken ze dat niert meer

Maar wat jasmijn zei, lotagen is ook erg goed, helpt ook heeeel goed tegen wildvleesgroei en is (heel fijn!) ook nog leurloos!
Iswel iets van 22 euro voor een tube....Maar het wérkt!

Citaat:
. Maar wat wel goed werkt is mierikswortel met honing erop smeren. Het is wel een kleefzooitje, maar de wond geneest mooier en van het litteken blijft weinig te zien.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:17

Vieze (ontstoken) wonden ALTIJD open houden. De bacterieen moeten eruit kunnen en blootgesteld worden aan zuurstof. Als je het evt wil schoonmaken met betadine.....zorg dan dat je de troep uit de wond niet naar buiten toe uitsmeert (dan verspreidt je de bacterien).....van buiten naar binnen werken. Steriel gaasje is niet eens echt nodig, want de wond is al besmet met bacterieen van buiten. Maar als je ze toch bij de hand hebt is het altijd handig. Als het erg lang doet, of de benen worden extreem dik....dan direct weer de DA bellen. De bacterien mogen absoluut niet id bloedbaan komen.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:21

Over het afspuiten.....ik ben verpleegkundige en heb pas geleden bij een mens ook te maken gehad met zo'n hardnekkige wond. Wij moesten bij haar ook de douche er recht opzetten....dus lijkt mij dan bij een paard ook oke.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:32

Mijn paardje had vorig jaar ook een behoorlijk diepe wond van aan een trappartijtje overgehouden.

Dierenarts erbij en die kon haar hele vinger er in steken en ronddraaien (even voor de beeldvorming). Zij heeft het heel los gehecht met 2 steken zodat de huid wel naar elkaar toe ging maar niet tegen elkaar aan zeg maar.
Ik heb de wond daarna 2 weken lang 2 x per dag de etter/wondvocht uit de wond gedrukt en daarna alleen met koud water gespoeld. Paardje gewoon lekker buiten in de wei (daar zijn minder bacteriën dan op stal) en het is super genezen. Je ziet er niets meer van en het is ook niet overdreven gaan ontsteken of iets dergelijks.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:45

Pb bodien even.
Wij hebben vorig jaar een Fries op stal gehad, met een hele erge wond, dat paard moest ook in het verband.
En kreeg echt een behandeling.
Je ziet er nou niks meer van.
Ik denk dat Bodien het fijne er nog wel van weet.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 10:40

Ziet er lelijk uit zeg...
Het zal er nu wel al een stuk beter uitzien maar ik denk toch dat je er een lelijk litteken aan over houdt. Zonde.. maarja.. het zijn nou eenmaal levende wezens...Knipoog

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:31

Franca schreef:
Over het afspuiten.....ik ben verpleegkundige en heb pas geleden bij een mens ook te maken gehad met zo'n hardnekkige wond. Wij moesten bij haar ook de douche er recht opzetten....dus lijkt mij dan bij een paard ook oke.

idd wij spoelen ook wonden uit op mijn werk.
Maar dan weten we al hoe diep deze is.
Ik heb ooit eens gehoord dat je bij diepe wonden niet mag afspuiten of dat waar is weet ik niet zeker.
Als de wond onder huids nog doorgaat kan je die nooit goed uit spoelen.
Maar bij mensen ga je dan aan de gang met alginaten en van binnen uit nog eens met bacterie remmende medicijnen.

Franca heeft ook gelijk dat een vuile wond altijd open gehouden moet worden.
Eigelijk vind ik dan ook dat als de wond van dit paard 'vuil' is er een da bij moet komen kijken.
Hij heeft het advies gegeven er niets meer aan te doen ,maar zo dra de wond besmet is moet er een andere behandelings wijze komen.

succes

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 13:48

De da had gezegt dat ie nog langs zou komen maar blijkbaar doet ie dat niet meer.. Verward

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:53

Je zal toch eerst de eigenaressen en/of de stalhouder moeten overtuigen dat er wat aan gedaan moet worden. En uiteindelijk heeft de eigenaresse (of degeen die door haar gevolmachtigd is) het laatste woord.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 01:18

Hoe staat het nu met de gang van zaken in Roermond?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 07:56

Vorige week niet goed... Vieze korst (erg zwart/korrelig) en je hoeft er maar naar te wijzen en het springt open... 's weekends ga ik er zo wie zo niet heen, dan komt de eigenaresse, en maandag en gisteren ben ik niet geweest. Met een beetje pech moet ik vanavond "even" op en neer naar Amsterdam, maar anders kan ik vanavond weer een update plaatsen Lachen

Ransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:59

Wat heel goed helpt is groene leem smeren. Mijn paard heeft ook zo'n wond gehad (wel gehecht overigens), maar ik mocht er van de DA niks anders opsmeren dan groene leem.

Ik ben nu een jaar verder en het ziet er geweldig uit.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:04

Ja groene leem werkt ook super. Maar het nadeel bij dit geval is, is dat je dat ontzettend goed ziet op de wond. En volgens mij wil Pervinco dat niet, omdat de eigenaar niets aan de wond wil doen en ook niet dat Pervinco aan de wond zit.

Ransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:44

Dat is inderdaad het nadeel van groene leem. Het valt meteen op.

Ik vind het wel raar dat de eigenaar er niks aan wilt doen. Als je het juist nu goed behandelt zie je er over een tijdje haast niks meer van.

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:43

Pervinco schreef:
Dit werd op Nedforum gezegt mbt middelen tegen wildvlees..:

Citaat:
dermazellon... was dat er nog maar wondermiddel! Smeer je erop wordt hard beschermd tegen vuil trekt vuil uit de wond, voorkomt wildvleesgroei... GRRRR waarom maken ze dat niert meer

Maar wat jasmijn zei, lotagen is ook erg goed, helpt ook heeeel goed tegen wildvleesgroei en is (heel fijn!) ook nog leurloos!
Iswel iets van 22 euro voor een tube....Maar het wérkt!

Citaat:
. Maar wat wel goed werkt is mierikswortel met honing erop smeren. Het is wel een kleefzooitje, maar de wond geneest mooier en van het litteken blijft weinig te zien.

Ik kreeg van de da een tube voor wildvlees, maar ik kreeg een tip in NH, het schijnt dat eiwit ook helpt tegen wildgroei, zorg wel dat er absoluut geen eigeel in zit. (lopen er kippen in de buurt )

Verder heb ik ook niets gedaan aan de wond van mijn paard (ca 6 cm lang 3 à 4 cm diep), deze was gehecht maar spronng de dag erna weer open, ook aan de zwellingen heb ik niets gedaan, pas toen de wond helemaal dicht zat heb ik weer gespoten en gepoetst aan het been.

groetjes en succes

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 21:56

Geweldig nieuwtje Haha!

Ik ben gisteravond voor het eerst sinds een week weer bij Per geweest, puur en alleen vanwege zwaaaaaaaar tijdgebrek Boos!

Ik had inmiddels al mail gehad van Sonja. Ze is toen dus die donderdag thuisgekomen (zoals ik al zei), maar is 2 dagen later teruggegaan naar het ziekenhuis omdat ze nog steeds koort had.

Afgelopen zaterdag is ze weer naar huis gekomen en Sonja blijft Sonja, die is meteen op haar Tinker gestapt... *LOL*

Sonja vond de wond van Per behoorlijk erg, maar ze vond hem er sinds de zaterdag dat ze thuisgekomen was stukken beter uitzien (schreef ze vrijdag). Het schijnt dat Theo Pervinco's been iedere dag uitgewassen heeft (slang een aantal minuten recht op de wond)! En sinds zaterdag was zij dat dus aan het doen...

Hij (Pervinco) heeft iedere dag medicijnen gehad: Equipalazone. Iemand bekend ermee Blond ? Ze hebben iig ook nog de Equipalazone van één van hun Fjorden gegeven, vanwege de ernst van de wond.

Er is ook wild vlees op de wond gekomen en daar was Sonja ook wel van geschrokken. Het is er echter met schoonwassen vanaf gevallen! OK dan!

Ik mag gewoon iedere dag de wond afspuiten zodat de korst loslaat. De reden dat Theo zei dat we ervan af moesten blijven was omdat anders iedereen Per uit de wei haalt om die wond af te spuiten, Theo en Sonja doen dat dus nu 1 tot 3 keer per dag. Ik heb al gezegt dat ik het belachelijk vind dat Sonja er voor op moet draaien en dat ik er wel voor kom.

Anywayz, wat dat van dat iedereen zich ermee bemoeit betreft daar hebben ze wel gelijk in, het gebeurd nl wel. En dan moet je net Pervinco hebben... Die is toch al niet helemaal 100% denk ik... Hij is met 1,5 ingereden en met 2 jaar al uitgebracht op de baan. Beest heeft een finaal ingezakte rug (wat nog verergert wordt door een gebrek aan spieren), zijn pezen zijn niet helemaal goed en hij is kopschuw (hij is met een doek over zijn ogen dat starthokje ingewerkt en als veulen blijkbaar met een zweep tegen zijn kop gemept...). Hij laat mij gewoon alles doen Ach gut , maar hij heeft gewoon wat regelmaat en orde nodig en als iedereen ermee aan de wandel gaat is dat dus ver te zoeken!

Wat me wel stoorde, en dat heb ik ook tegen Sonja gezegt, was dat Theo ook vol bleef houden dat IK er niets aan mocht doen, als er niemand in de buurt was. Stoom uit je oren

Maar goed, ik mag dus nu die wond afspuiten en ik mag ook een stukje langs de weg met hem wandelen van Sonja! Lovers

De zwelling op de hak is helemaal weg, de wond ziet er stukken beter uit. Is van binnenuit dicht aan het groeien gelukkig! Zag er echt goed uit OK dan! En hij loopt ook niet kreupel... Stijdheid is ook weg, en hij rent alweer in de paddock...

Wat fotootjes van gisteravond (zaterdag 02/08) Cheese!

De zwelling is helemaal weg... Wond is ná het afspuiten... Don't watch the vinger Lachen
Afbeelding

De wond voor het afspuiten (met korst)...
Afbeelding

En ná het afspuiten! Dat korstje middenin de wond zit niet óp de wond, maar aan de bovenste rand. Het zat echter te vast om zo los te trekken, zal er waarschijnlijk morgen wel een keer vanaf vallen... De korstjes aan de onder en bovenrand vallen er ook binnenkort wel een x vanaf!
Afbeelding

Je ziet ook op de foto dat het van binnen uit dicht gegroeit is, op de begin foto's is het allemaal zo smerig... Je zag in het begin ook een gapend gat, nu is het dicht! Morgen komt de smid weer naar Sonja toe, Per wordt ook weer bekapt, ben benieuwd hoe dat met dat achterbeen gaat...

Ik ben helemaal onwijs blij Cool

Pegassus97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:46

Hee Syl, wat fijn dat het nu beter gaat!
Toch vind ik het er nog akelig uitzien, maar beter dan eerst. Toppie Haha!
En dat spul heeft wel een beetje geholpen op de hoeven, toch?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 22:51

Achter viel het wel mee hoor, mn voor. Maar dat ziet er ook stukken beter uit inmiddels... Met een beetje mzzl snijd de smid het morgen helemaal weg en dan kan ik met een hele hoef verder werken!

En je moet maar weer eens een x mee gaan kijken naar Per (en zijn wond) Haha!

Foto ziet er nl ook nog een beetje erger uit dan het is vind ik... Het puil nl ook niet echt uit de wond zelf, het onderste randje bolt wat op, maar verder loopt het egaal met het been... Lachen

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:07

Equipalazone is een verdovend middel volgens mij. Ik heb niet veel verstand van wonden, maar ik vind hem er niet echt lekker uitzien

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 23:14

Goed/lekker ziet het er zeker niet uit nee, maar in vergelijking met 2 weken geleden... Dan is dit een super verbetering! Het is gewoon dicht van binnen en het vlees is mooi roze... 2 weken geleden zat er een gapend gat en was het vlees wit/zwart/rood...

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:21

oh ok. Maar waarom heeft ie equipalazone gekregen dan Verward

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 23:22

Geeeen idee... Misschien combi pijnstiller/verdoving? Zodat ie logischerwijs geen pijn had eraan maar wel gewoon rustig bleef in de wei of zo? Ik weet het niet, ze moesten het geven van de da... Verward

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:28

Sorry, heb net even op de dopinglijst gekeken, maar equipalazone is Phenylbutazone en dat is een ontstekingsremmer, dus ik had het fout Bloos!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:38

Zo wat een wond... Ik kom natuurlijk weer heel laat met mijn opmerking. Maar ik heb dat ook ooit bij een pony gehad. Ik werkte toen bij een paardenhandelaar. Die pony had de wond voor in haar borst, zag er echt niet uit.

Hij vertelde me toen dat ik die wond iedere dag schoon moest spuiten. De korst en alles moest eraf (dus een schone wond) en dan acederm erop spuiten. Ik vond het altijd wat raar, maar dat vertelde hij me toen.

Bij die pony is dat toen goed gegaan en de wond is netjes dicht gegroeid. Heeft natuurlijk wel veel tijd gekost, maar het was heel netjes geworden. Had ik nooit gedacht.

Je zit nu natuurlijk al op de goede weg, dus wat ik nu heb verteld daar heb je niet veel aan, maar toch....

Heel veel succes ermee!!!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 23:44

Sonja's Tinker heeft als veulen die wond ook op de borst gehad... Midden in de winter, moest ze ook elke dag een paar keer schoonspuiten. 's Winters, een veulen dat net uit Ierland aangekomen is... Lekkerrrrr...

Acederm komt er verder niet op, ben ook bang dat de wond dan wat week wordt... En die korst mag ik er af trekken mits ie gemakkelijk loslaat, als ik er echt aan moet gaan rukken moet ik het laten zitten en gaat het de dag erna er wel vanaf...