mrie schreef:Wat een toestand, bij mijn paard is dit gewoon in zijn stal zonder verdoving door de tandarts gedaan. Was er een speciale reden dit op de kliniek te doen??
alison_belle schreef:jeetje.....naar de kliniek......foto`s maken.....verdoven......leuk kostenplaatje gaat dat worden.....
Zijn er ook melktanden MET wortels dan???
Ik heb er n.l. nooit van gehoord.......

???
Oke, hier een collegetje diergeneeskunde
:
Normaliter heeft een paard melktanden en melkkiezen, beide met wortel anders kunnen ze niet leven. Als de blijvende kiezen doorkomen drukken deze van onderen op de wortel van de melkkies en "lossen" deze zo op. Ook drukken ze de melktand/kies eruit. Als ze een beetje half nog aan het tandvlees vastzitten noemen we dat "doppen". Deze zijn inderdaad gemakkelijk zonder verdoving te verwijderen. Toen je zelf aan het wisselen was en je zat een tand los te peuteren, nam je moeder je toch ook niet mee naar de tandarts om onder verdoving je melkkies te trekken?
Maar... Bij Bonanza zat het anders: door het trauma zat de melktand niet meer in lijn met de blijvende tand -- dus geen druk van onderen -- geen oplossen wortel en geen uitduwen van de tand.
De d'arts wist niet hoe de wortels in de kaak tov elkaar zaten en hoe diep. Bij het verwijderen van een bijv zeer grote wortel kan de wortel van de blijvende tand beschadigd worden, dat wil je ook niet. Daarom, heel goed, een röntgenfoto (zo eentje met de plaat in de mond neem ik aan?)
En een tand met wortel verwijderen en dan nog netjes wondtoilet wil jij ook niet zonder verdoving, niet bij jezelf en niet bij je paard.....
(bron : dierenkliniek Emmeloord, zie http://www.dierenkliniekemmeloord.nl)
Bonanza: sterkte
, maar wonden in de mond helen snel en netjes, dus je bent er zo weer bovenop!!