Iemand ervaring met vage koliekklachten, wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:55

Geeft niet. Ik ben ook ietsje meer prikkelbaar :o

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:57

fanci_mike schreef:
Geeft niet. Ik ben ook ietsje meer prikkelbaar :o

mIsschien nog iets. Klant van ons in de winkel had een paard met ook zulke rare klachten, maandenlang dierenartsen erbij die niks konden vinden. Ze dachten ook aan koliek . Later bleek door zo´n bekende kwakzalver hier in Duitsland dat het paard botulisme had omdat er een dood dier tussen het hooi heeft gezeten. Misschien toch zoiets eens aankaarten bij de DA want hier konden de DA ook niks vinden.

fanci_mike

Re: Iemand ervaring met vage koliekklachten, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:01

Ik hou het in de smiezen. Echter zou een dood dier in het hooi hier wel opvallen, stalhoudster is heel secuur, en er zijn nog vier paarden die hetzelfde eten. Eerst maar eens kijken of het nu goed gaat, hij heeft om een uurtje of acht een plukje hooi opgeknabbeld, dus als het weer fout zou gaan verwacht ik elk moment telefoon....
Konden paarden maar praten!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:11

fanci_mike schreef:
Ik hou het in de smiezen. Echter zou een dood dier in het hooi hier wel opvallen, stalhoudster is heel secuur, en er zijn nog vier paarden die hetzelfde eten. Eerst maar eens kijken of het nu goed gaat, hij heeft om een uurtje of acht een plukje hooi opgeknabbeld, dus als het weer fout zou gaan verwacht ik elk moment telefoon....
Konden paarden maar praten!

Een dood dier merk je niet want die is al verteerd, dat is namelijk het grote probleem. Dat zijn maar kleine plekken in het hooi/kuil waar niet alle paarden last van hoeven te hebben, alleen het paard wat toevallig dat plukje krijgt.

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:21

Onze tinker had een paar weken geleden ook van die vage klachten. Ze ging ineens liggen in de wei, terwijl ze dat nooit doet. Thuis getemperatuurd, ze had iets verhoging. s' Avonds was het al minder. Ze wilde ook bijna niet eten en mestte heel weinig. Omdat ze fit oogde, en geen koorts had hebben we het gewoon aangekeken. Misschien stom, maar ze was echt verder fit!
Na een dag of drie, heb haar na twee dagen thuis gehouden weer gewoon in de wei gezet, werd het mesten steeds meer! Er is nu niets meer aan de hand. Ik denk dat ze gewoon een paar dagen niet zo lekker was, misschien heeft er in haar darmen iets dwars gezeten? Ik denk dat als een paard een gewone weerstand heeft, op tijd ontwormd is en zelfs een zandkuurtje heeft gehad dat een gewoon, gezond dier is. Het hoeft toch niet altijd een maagzweer, bloedwormen, bloedziekten of wat dan ook te zijn?
Ik kan me voorstellen dat je bang bent, die dagen dat onze tinker niet lekker was had ik er ook weinig rust op, maar gebruik je nuchtere verstand en laat je niet gek maken!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:38

cavaletti schreef:
Een dood dier merk je niet want die is al verteerd, dat is namelijk het grote probleem. Dat zijn maar kleine plekken in het hooi/kuil waar niet alle paarden last van hoeven te hebben, alleen het paard wat toevallig dat plukje krijgt.

idd 't is niet altijd goed te zien, heb zo ook eens een dode muis tussen de balen hooi gevonden, maar ik zag het toevallig. Ik had het ook voor een blad kunnen houden, want ze was hellemaal dun en verdroogd.
idd ook nog een piste om in het achterhoofd te houden

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 07:15

Nou, sinds gisteren is hij weer aan het opknappen, hij eet weer normale porties hooi en het komt er ook op de normale wijze weer uit. Hij oogt weer fit, wil ook weer spelen. Ik hoop dat dit doorzet, dan zat hij dus toch gewoon verstopt. Uiteraard blijf ik hem wel in de gaten houden om te zien of het misschien toch en andere oorzaak had, maar vooralsnog ben ik erg blij!!! Bedankt voor de tips allemaal!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:21

Fijn dat je paard weer opknapt.

Maar eh....botulisme??? Lijkt me erg ver gezocht. Dat is nogal agressief. Dan stopt de slikreflex ermee, gaan ze dus schuimbekken en meestal eindigt het vrij snel fataal! Botulisme heeft een vrij specifiek beeld.

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:30

Fijn dat het zo weer zo goed gaat!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 07:23

Nou, het ziet er goed uit, hij eet weer alles, speelt, doet gek etc etc. Vanavond mag hij weer licht werk doen. Ik verwcht niet zoveel rare dingen meer. *grote zucht van opluchting*

jessica78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:26

mijn paard heeft ook heel lang en heel vaak koliek gehad(op zijn hoogte punt woog ie 450 kilo ,voor een paard van 1.68 ) zonder een echte oorzaak te kunnen vinden ,vaak was ie verstopt ondanks dat ie toch normaal meste ,hij had ook geen koorts alleen waren de punten van zijn oren altijd heel koud als ie koliek had ,nou had mijn paard de laatste x toen ie koliek had een darminfarct ,de oorzaak is dan dat er bloedpropjes in zijn darmen terecht komen (wat vreselijk pijn doet voor een paard,nog pijnlijker dan wanneer ie een verstopping heeft ) ik ben er achter gekomen doordat de da mij doorstuurde naar utrecht naar de kliniek omdat zij het ook niet zeker wist .ik was blij dat ze me doorstuurde nou wist ik binnen een dag wat ie had ,was ie op stal gebleven dan had ie er nog dagen last van kunnen hebben ,ik kreeg voor een maand ascal mee (bloedverdunners )en na die maand moest ik kijken of ie er weer vanaf kon of niet .gelukkig ging het goed en is ie nu alweer 4 jr koliek vrij ,overleg het met de da of dat het kan zijn ,als ik zo hoor zal het best kunnen .heel veel sterkte

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 10:07

Heb contact gehad met mod, reactie is ok.

Update: afgelopen vrijdag werd ik weer gebeld door stalhoudster: hij doet het weer. oliebol. Ik ben naar stal gegaan, tegen de tijd dat ik er was stond hij weer en was voorzichtig aan wat hooi aan het knabbelen. Even een afweging gemaakt, locale vee arts of kliniek? Na telefonisch overleg met kliniek gekozen voor de kliniek. Ze hebben een echo van zijn buik gemaakt, waar geen bijzonderheden op te zien waren. Hij is uitgebreid opgevoeld, waaruit niks bijzondes bleek. Ze hebben buikvocht afgetapt, wat er normaal uitzag. Er is een bloedonderzoek gaande en een mestonderzoek. De arts vond het duifdelijk dat hij niet lekker in zijn vel zat, maar heeft vooralsnog niks kunnen vinden. Ze dacht misschien nog aan een maagzweer, en als de maatregelen die we nu nemen niet helpen (hij krijgt nu geweekt voer, met de eerste tien dagen een dosis paraffine olie erdoor, verder gaat hij in overleg met locale vee arts aan de maagsupplement maar daar hoor ik waarscijnlijk vandaag meer over) gaan we nog een gastroscopie doen. Deze is vrijdag niet gedaan omdat paard er nuchter voor moet zijn, en ik hem liever niet wilde laten staan (mede ook uit financieel oogpunt, had het noodzakelijk geweest dan had ik hem uitaraard daar gelaten, maar arts zei ook dat meenemen een prima optie was).
Dus vooralsnog wachten we even de bloed- en mestonderzoeken af, waarna we eventueel verdere acties kunnen ondernemen.
Ik laat de uitslagen nog weten.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 08:00

Na telefonisch contact met de kliniek: zijn bloedwaardes zijn ok, echter zijn zijn leverwaardes te hoog. Dit zou dan kunnen wijzen op een vergiftiging, bv door jacobskruiskruid. Het kan ook een moment opname zijn door bv tijdelijk drukking door een vergrote darm (die hij dan weer niet had). Over twee en een half tot drie weken moet ik opnieuw bloed laten trekken. Als de leverwaardes dan nog hetzelfde zijn gaan we een biopt nemen.
Ik heb gelijk wei en hooi doorgespit. Op de wei hebben we 1 plantje staan, deze proberen we systematisch uit te roeien maar tot nu toe nog niet succesvol. Het is al een poos geleden dat hij in die wei heeft gestaan. In het hooi is niks te vinden, ook de stalhouders hebben nog nooit kruiskruid in het hooi gezien, in principe hebben ze de afspraak met de leverancier dat het hooi kruiskruid vrij is. Maar goed, het zou er dan per ongeluk toch tussen kunnen zitten, 100% garantie heb je natuurlijk nooit.
Dus wederom afwachten...

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 21:05

Nieuwe update: Heb vandaag de uitslagen van de tweede bloedonderzoeken binnengekregen, leverwaardes nog steeds te hoog. morgen de kliniek bellen, waarschijnlijk leverbiopt. Hij blijft vermageren, ik begin nu zijn ribben te zien (bij een tinker....)
Wordt vervolgd.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:25

Heb net het hele verhaal doorgelezen. Geen ervaring mee dus ik kan geen advies geven, wel een dikke pluim omdat je het zo goed voorhebt met je paard. Ben heel benieuwd wat ze zeggen morgen, succes!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 10:35

Net met de kliniek gebeld, hij moet morgen langskomen. De waardes wijzen toch in de richting van een flinke leverbeschadiging. Ze gaat het biopt nemen. In principe is het poliklinisch. Hij mag dan vanavond nog een klein beetje eten, morgenochtend niks meer. Ik vind dat zo sneu, hij voelt zich al zo rot en dan mag hij ook nog niet eten. Maar hopelijk weten we morgenmiddag meer, ook over hoe we hem kunnen helpen!!! *gaat duimen draaien*

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 09:50

Biopt is genomen, weer wachten op uitslag. Ze kon er nu niks zinnigs over zeggen. Arm schaap, hij werd flink verdoofd, daarna plaatselijke verdoving. Biopt naald erin, drie pogingen voordat er een goed monster meekwam. Gaatjes ge-niet. Dan weer half suf mee naar huis. Hij mocht 's middags pas eten. verder moest ik doormailen wat hij precies allemaal eet, ik wist de namen van dat voer niet meer. Ik mocht in ieder geval niet zomaar meer eten geven, dat zou te belastend kunnen zijn voor de lever, die dan misschien te veel eiwitten te verwerken zou krijgen. Omdat de arts hem ook erg mager vond is ze wel aan het bekijken wat hij dan wel extra mag hebben.
Maandag zou ik de uitslag waarschijnlijk moeten krijgen *duimt weer verder*

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 08:33

Uitslag:
BESLUIT :
Hepatitis gekenmerkt door uitgesproken single cell necrosis geassocieerd met neutrofielaire
ontsteking en geringe galgangproliferatie.
Alhoewel een bacteriële hepatitis niet met 100% zekerheid kan uitgesloten worden, lijken de
letsels meer suggestief voor een toxische hepatopathie. Dergelijke reactie is niet gebonden aan
één bepaald toxine. Klinische differentie(voeding, geneesmiddel, supplementen?) is
noodzakelijk.

en dan gevolgd door een vreselijk lange behandelmethode. Die we dus maar braaf gaan volgen, en dan moet ik na een week of drie weer bloed laten onderzoeken. De omgeving moet gescreend worden op toxische bestanddelen, maar ik zou echt niet zo goed weten waar hij dan zo op heeft gereageerd? Tevens wordt aangeraden de andere paarden ook te testen, ik weet natuurlijk niet of ze dit gaan doen.
Hopelijk slaat de behandeling aan!!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:48

Update: de behandeling is niet aangeslagen. Hij ziet er t.o.v. de laatste onderzoeken supergoed uit. Afgelopen maandag hebben we, na beeindiging van de medicijn kuur, weer bloed laten prikken. De uistlag is als volgt:

Alkalische fosfatasen: 226 ref 95-195
AST GOT 1078 ref 200-450
gamma GT 183 ref 8-23

Zit er nu effe doorheen, vond deze uitslag in de brievenbus, te laat om de artsen te bellen, dus heb gemaild, gelijk de waardes doorgegeven. Ik zit nu te wachten op antwoord, maar dat zal morgen wel worden. Hij is dus gedurende de behandeling alleen maar achteruit gegaan. Komende zaterdag gaat hij verhuizen naar een nieuw huisje, wie weet gaat het daar beter nadat de leef omstandigheden zijn veranderd? Ik hoop het. De andere eigenaren hebben ervoor gekozen om geen bloedonderzoek te doen. Ik heb nog steeds geen idee waar een evt. vergiftiging vandaan zou moeten komen. Als ik weer meer nieuws heb update ik weer. Ik hoop dat iemand misschien ooit geholpen gaat zijn met dit topic, en niet net als ik een lange speurtocht hoeft te gaan houden op medisch gebied!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:39

pff. ..wat een verhaal, wil je ten eerste heel veel sterkte wensen en super wat je allemaal al gedaan hebt !

ff. wat losse flodders, een bevriende DA heeft me ooit eens verteld over iemand die knoflook snippers bijvoerde, ongeveer zelfde verhaal als dat van jou ook verhoogde leverwaardes, vermageren etc....bleek een schimmel in te zitten (knoflook)

Heb je het hooi/kuil laten vervangen of testen ? (voor JJK)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:44

we hebben sinds twee weken nieuw hooi, wel van dezelfde plaats gemaaid maar dan dus later in het jaar. Het lijkt wel wat meer onkruid te bevatten, moet dat nog overleggen met vee-arts. Probleem is, dat hij komende zaterdag gaat verhuizen (omstandigheden, lang verhaal, heeft te maken met het fijne bezitten van twee paarden...) en ik dus eigenlijk geen zicht heb (in het begin) op de invloed van het hooi e.d. Ik had bij het plannen van deze verhuizing ook eigenlijk in mijn achterhoofd dat hij vast een stuk verbeterd zou zijn (gezien lichamelijke conditie). Arts heeft wel gekeken naar hooi en vond het toen prima hooi (maar is dus niet uitgebreid getest, portemonnaie is een keer leeg....)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:05

Persoonlijk zou ik ze dan kost wat kost van dat hooi afhalen. Reden: de eerste snede was vroeg in het jaar neem ik aan, mei misshien ? de 2e snede waarschijnlijk in juli ? In juli is JJk op zijn "best" aanwezig(hoofdverdachte nr 1 voor wat betreft leverproblemen)

ALS het jjk betreft, het cummulatief, dus hoeft er bij de andere paarden geen probleem te zijn, maar KAN het zijn dat jouw paard daar eerder in zijn leven, voordat hij bij jou was, al meer van binnen heeft gekregen. Dus voor die paar weken zou ik alles op alles zetten om ander hooi/kuil te voeren.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:13

tsja, nog twee en een halve dag en dan staat hij totaal ergens anders, waar ze totaal ander hooi hebben. Anders was ik idd per direct ander hooi gaan voeren. Het heeft nu geen zin meer. Ik weet niet precies wanneer ze eerste en tweede snede hebben gemaaid. Ik weet alleen dat de leverancier garandeerd dat het jjk vrij is.... Wat alleen met heel veel moeite valt te achterhalen. Heb een bloempje onderschept uit het hooi, alleen kan niemand mij vertellen of het jjk is (zonder het te vernietigen, en dan weten ze het blijkbaar nog niet zeker..)

Zodra ik meer nieuws heb post ik het weer hier. Ben nu in gesprek met een vrij "grote" tinkerfokker om te checken of het misschien ras gerelateerd is

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:55

TS wat een verhaal... jammer dat de behandeling niet aanslaat

ik hoop dat je paard snel opknapt zeker nu je van stal veranderd, misschien zit er toch iets in het voer waar jou paard niet goed op reageert...

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 08:13

Dat is momenteel ook waar ik stiekem toch op hoop.... Klinkt heel banketstaaf naar m'n oude stal toe en zo bedoel ik het helemaal niet, maar ik begin ook een beetje uit m'n opties te lopen. In ieder geval een ieder bedankt voor medeleven en meedenken!