Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Symbeami schreef:Succubi schreef:Mmmm, tja...
Het kan zijn dat ze haar rug vasthoud vanwege de ks... Dan zou fysio etc op de lange duur niet veel uitmaken.
Fysio oefeningen zelf geven en wel dagelijks maakt zeker heel erg veel uit!!!!!
Adin schreef:Dhr van Muiswinkel, van dierenkliniek Emmeloord heeft mijn paard afgekeurd op KS. Hij gaf aan dat fysio etc eigenlijk weinig zin heeft. Het zijn allemaal tijdelijke oplossingen maar uiteindelijk krijgt het paard er toch weer last van.
Daantjuh20 schreef:Kietelen/ krabbelen enz onder haar buik heeft nul komma nul effect geen beweging in te krijgen, daarentegen als ik met me nagels over haar rug ga wil ze nog wel eens reageren en dan was het meestal weer tijd voor de fysio
Succubi schreef:@Symbeami: Veel paarden met ks hebben veel nut bij fysio en aangepast trainen maar er zijn er zat die dat stadium voorbij zijn.
Ik persoonlijk vind de röntgen een vrij ernstig beeld geven.
Marlinde schreef:.
Wat mij werd kwalijk genomen door bepaalde stalgenoten is dat ik haar geen pensioen gunde want je zag niets aan haar.....
Marlinde schreef:Ik wil ook even reageren.
Eind september is mijn merrie door Bodegraven afgekeurd op zware KS en zware beschadigingen aan haar rugbanden. Dit paard gaf ook weinig tot niets aan dat ze pijn heeft tot op het einde. Rontgenbeeld was echt heel slecht met botwoekering op te zien. Bodegraven gaf aan dat inspuiten eigenlijk geen zin meer had en dat mijn merrie steeds meer pijn zou krijgen. Achteraf gezien kwamen alle puzzelstukjes op zijn plek. Bodegraven heeft mijn paard mee naar huis mee gegeven en gezegt "denk goed na wat je wil met dit paard!"
Ik heb goed nagedacht en de 4 jaar dat ze bij mij was doorgelopen en dan vooral het laatste deel en besloten dat ik mijn paard geen pijn wil zien lijden. 14 oktober is ze naar de eeuwige groene weides gegaan.
Wat mij werd kwalijk genomen door bepaalde stalgenoten is dat ik haar geen pensioen gunde want je zag niets aan haar.....klopt ze was vrolijk, stond altijd met haar oortjes naar voren, maar draven wilde ze uiteindelijk niet meer, rollen wilde ze niet meer en ze ging met haar achterbenen steeds meer uitelkaar en naar buitengedraaid staan. Tuurlijk ging ze achteruit toen ik was gestopt met rijden maar een zadel verdroeg ze niet meer.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je nooit met zekerheid kan zeggen dat het paard GEEN pijn heeft als je er niet meer op zit.
TS wens je veel sterkte toe.
Daantjuh20 schreef:Oef dat is nog maar heel kort terug, heel veel sterkte daar nog mee!!
Herken je wat in de rontgenfoto van mijn paard?
Lobke kan eigenlijk nog steeds heel idioot doen maar is eigenlijk al een jaar down, maar ze heeft op psychisch vlak dan ook veel meegemaakt en is een ontzettend gevoelig bijzonder paard
Qua lopen zie je nu gewoon echt verschil met een half jaar geleden toen ze nog heerlijk soepel door haar lichaam liep, Lobke heeft hoge knieactie en kan heel sierlijk lopen, nu loopt ze gewoon in 2 delen en erg houterig
Vandaag is ze weer op ijzers gezet en zou ik eigenlijk haar even losgooien in de bak maar ik zag duidelijk dat ze haar draai nog even moest vinden ook omdat de hoefsmid haar benen natuurlijk nogal omhoog heeft gehouden dus morgen maar even kijken hoe ze loopt!
Rollen doet Lobke nog wel maar Lobke heb ik in 3,5 jaar tijd misschien 3x echt zien omrollen
Probeer het je niet aan te trekken van je stalgenoten hoor jij kent je paard het beste en het zou egoistisch zijn als je haar tot op het laatst zou aanhouden terwijl ze door merg en been gaat
(me moeders paard hebben wij ook vorige maand moeten in laten slapen, deze had een stukje heup gebroken maar liep daar prima mee maar de artrose in haar voorbeentje is in een jaar tijd zeer versnelt en na weken van ontstekingsremmer liep ze toch weer kreupel, nog tot de laatste seconde was ze zeer alert en vrolijk)Marlinde schreef:Ik wil ook even reageren.
Eind september is mijn merrie door Bodegraven afgekeurd op zware KS en zware beschadigingen aan haar rugbanden. Dit paard gaf ook weinig tot niets aan dat ze pijn heeft tot op het einde. Rontgenbeeld was echt heel slecht met botwoekering op te zien. Bodegraven gaf aan dat inspuiten eigenlijk geen zin meer had en dat mijn merrie steeds meer pijn zou krijgen. Achteraf gezien kwamen alle puzzelstukjes op zijn plek. Bodegraven heeft mijn paard mee naar huis mee gegeven en gezegt "denk goed na wat je wil met dit paard!"
Ik heb goed nagedacht en de 4 jaar dat ze bij mij was doorgelopen en dan vooral het laatste deel en besloten dat ik mijn paard geen pijn wil zien lijden. 14 oktober is ze naar de eeuwige groene weides gegaan.
Wat mij werd kwalijk genomen door bepaalde stalgenoten is dat ik haar geen pensioen gunde want je zag niets aan haar.....klopt ze was vrolijk, stond altijd met haar oortjes naar voren, maar draven wilde ze uiteindelijk niet meer, rollen wilde ze niet meer en ze ging met haar achterbenen steeds meer uitelkaar en naar buitengedraaid staan. Tuurlijk ging ze achteruit toen ik was gestopt met rijden maar een zadel verdroeg ze niet meer.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je nooit met zekerheid kan zeggen dat het paard GEEN pijn heeft als je er niet meer op zit.
TS wens je veel sterkte toe.
Symbeami schreef:Succubi schreef:@Marlinde, maar dan heb je toch wel een tijdje laten behandelen door fysio. Zal dat vast tijdelijk wel wat verlichting hebben gegeven?
Inspuiten is volgens mij net zo goed een tijdelijke oplossing.
Het blijft natuurlijk zo dat ze van deze aandoening niet echt kunnen genezen. Het paard van die vriendin van mij noemen wij ook "gehandicapt" en dat is het in feite ook.
Het paard van TS heeft dan ook nog eens die holle rug erbij wat het er niet eenvoudiger op maakt.
Joolien schreef:Door dit topic realiseer ik me dat een paard die ik soms rijdt dit misschien ook heeft, misschien maar eens foto's laten maken...