Gebruik ik okvoor mn haf hoor factor 30 van de aldi werkt heel goed maar was t eendagje vergeten en nu hefet ze der neus verbrand...
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 20-07-03 15:18
Mijn witte tinker wordt een half uur voordat hij naar buiten gaat ingesmeerd (rond zijn ogen en neus) met factor 30 die helemaal ingetrokken is als hij de wei ingaat. De zonnebrand creme is wel heel dun.
Als ikga rijden en hij is nog niet ingesmeerd dan gebruik ik op die plaatsen een spray factor 15.
En voor zijn liezen en oksels heeft hij een UV werende deken op die ook handig is tegen vliegen. Doe ik dit niet dan is hij binnen een dag zo verbrand dat rond zijn ogen en neus maar ook in zijn oksels en liezen de blaren erop staan.
In het wild worden paarden niet gepoetst en zijn dus voorzien van een uv werende modder/zandlaag vandaar.
Moritz
Geplaatst: 20-07-03 15:43
als ik mijn paard na het werk afspuit, mag hij daarna in een zandbak rollen, als hij niet goed genoeg vastgenoopt staat, doet hij het zelf al! Hij paneert zich dubbelzijdig en gaat dan naar de wei. Mijn stalgenoten verbazen zich daar nog dagelijks over: een schoongespoeld paard in het zand laten rollen, maar volgens mij is het een prima zonwerend- en anti-vliegenmiddel!
flicka
Geplaatst: 20-07-03 19:27
Ik heb gewone halsters en naai daar lapjes om. Moet wel van dunne katoen zijn en ze moeten net boven de neusgaten hangen i.v.m. ademen. Oude theedoeken zijn er goed voor, er kunnen zeker 6 tot 8 lapjes uit. Een washandje wordt hard en vind ik geen goede optie. Ik haal het halster aan het eind van de middag/begin van de avond weg i.v.m. schuurplekken en 's-morgens gaat het weer om. Als het lapje vies is kun je het wassen en anders door een schoon exemplaar vervangen. Ik denk trouwens dat paarden op de Alm meer schaduwmogelijkheden hebben dan onze paarden. De weiden van mijn pension hebben geen van alle schaduw, helaas
Pellie
Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 20:40
nou we zitten hier lekker op één lijn hè? jullie maken het me er niet gemakkelijker op zo!
inderose
Geplaatst: 20-07-03 20:45
mijn paardje verbrande ook altijd zijn neus. ik gebruik zwitsal factor 30. 2 keer per dag,werkt perfect!!!!!!!!!
Moritz
Geplaatst: 20-07-03 21:11
Soxje: maak es een foto van je pard met zo'n lapje??? Lijkt me een leuk gezicht!!!
Ik weet niet of er zoveel schaduw op de alm is, zal eraan liggen waar ze staan denk ik, de almen (alms??) die ik gezien heb, waren aardig zonnig en geen bosjes of bomen.......
Ik zie bij mij op stal iedereen de witte neuzen insmeren met gewone mensenzooi, behalve 1 Tinkerjaarling, die is bij Moritz op de wei gegooid op 3 mei en daaris nog nooit iemand naar komen kijken, die heeft ook witte lippen en is vreselijk verveld en nu helemaal bruin!
Het beestje is voor de slacht, dus.... als er nog iemand interesse heeft in een Tinker merrie, jaarling????
Mac
Geplaatst: 20-07-03 21:48
... en wat doe je als het niet smeren niet het gewenste resultaat heeft? De neus van mijn paard werd eerst rose, toen zwart, toen scheurde alles en nu staan de blaren erop en loopt het wondvocht uit de geslagen "kraters" . Ik dacht ook dat het vanzelf wel beter zou worden, maar dat is dus niet zo. Ik heb als mogelijkheden: Calendula zalf, uierzalf en antibioticacreme (illegale Noord-Amerikaanse import ) of niks doen. Uit de wei halen is geen optie!
flicka
Geplaatst: 20-07-03 22:03
Ik ken iemand die een veulen of jaarling zoekt, zal haar de tip mailen. Volgens mij zoekt ze ook een merrie dus dat zou goed uitkomen. Als ze voor de slacht is (waarom??) zal ze ook niet zo duur zijn neem ik aan. Ik heb nu een zonnecreme factor 15 voor de gevoelige huid, zonder parfum etc. Voor mensen bedoeld maar dat kan prima. Ik denk dat de verbrande neuzen het best ingesmeerd kunnen worden met spul zonder parfum. Zelf heb ik ook last van zonne-allergie en van gewone sunmilks werd het alleen maar erger. Ik heb ook geen verstand van almen, dacht aan de vroegere serie van Heidi en dat ik daar bomen zag De neus moet beschermd worden Mac, uierzalf kan maar dan na het zonnen... overdag dus een lapje aan het halster of (laten) insmeren met een sunblock. En nu eerst advies aan de dierenarts, als het wondvocht er al uit loopt kun je er niet zo maar iets opsmeren, het is nu dus aan het ontsteken hè
flicka
Geplaatst: 20-07-03 22:04
Hm, Moritz, Sox is nu net een soort Arafat. Ik heb een rood-wit geblokte theedoek verknipt voor de lapjes. En heb een nieuw fotorolletje gekocht... Morgen zal ik beginnen met foto's maken. Helaas heb ik nog geen digicamera.
Mac
Geplaatst: 20-07-03 22:18
Soxje schreef:
En nu eerst advies aan de dierenarts, als het wondvocht er al uit loopt kun je er niet zo maar iets opsmeren, het is nu dus aan het ontsteken hè
Het is niet ontstoken. Het wondvocht komt uit de blaren die ze openschuurt. Daaronder zit een teer, maar wel intact huidje.
flicka
Geplaatst: 20-07-03 22:22
OK, maar dan toch wel beschermen tegen de zon. Ik vind de oplossing van een lapje katoen het beste! Tenzij je 3x per dag of zo een laagje zonnecreme kunt (laten) aanbrengen. En dan doe ik er aan het eind van de middag (of als er geen zon is) hydrocortiderm (van de d.a.) op. Is ook antibiotica, dus je kunt jouw spul toch eens proberen. Eerst een dag of 2, even aankijken of er niks raars gebeurt?
Mac
Geplaatst: 20-07-03 22:28
Ik weet niet of dat lapje katoen op dit moment een goed idee is. Alles irriteert haar huid nu natuurlijk ...
Ik denk dat ik dan eerst maar die antibiotica zalf ga proberen om de wondjes zuiver te houden/te maken. Hopelijk helpt het weer ook een handje en krijgen we wat minder blakerende zon ...
Jantien
Geplaatst: 20-07-03 23:37
Met antibioticazalf zou ik niet zo snel in de weer gaan bij blaren door verbranding. Het best lijkt mij toch ook in de schaduw houden, een lapje stof irriteert nog altijd minder dan brandende zon op een al kapotte huid. Daarnaast kan je, wanneer de zon weg is, 's avonds bijv de neus insmeren met calendulazalf, of een verkoelende zalf. Het is verstandig om een hypo-allergeen of iets voor kinderen te gebruiken. Meestal reageren de paarden niet zozeer op de sunblock-stof maar wel op de bijgevoegde stoffen als parfum ed.
Dizzy
Geplaatst: 21-07-03 13:20
Hoi, Mijn paard vindt zonnecreme voor mensen stinken. Het werkt wel, maar hij vond het vervelend als ik decreme er op deed (hij krijgt zonnecreme op zijn neus) Ook de zwitsal baby-zonnecreme. Nu heb ik zonnecreme voor paarden er op gedaan en hij vindt het niet meer vervelend als ik het erop smeer
Morrie
Geplaatst: 21-07-03 16:29
Soxje, ik kan bijna niet wachten op de foto's, Arafat in de Drentse wei
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 21-07-03 17:43
Waar haal je zonnenbrandcreme voor paarden?? Heb ik nog nooit in een ruitersportzaak zien liggen. Wlek merk en wat kost het, COnnor vindt die lucht namelijk ook niet leuk.
Zo'n lapje werkt trouwens goed, gebruik ik nu al 2 jaar voor hem, maar smeer toch de zijkant van zin neus in.
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 21-07-03 19:42
Voor diegene die het graag willen. Een foto van een pony met een lapje. Ze had nooit meer een verbrande neus: [img]http://www.xs4all.nl/~lomnes/Peter's%20pony's/Suzan/Rosie.jpg[/img]
Even ontopic weer. Als ze dat spul hebben gegeven er gewoon opsmeren. Zelf weet ik niet of het smeren wel ideaal is. Vorig jaar deed ik het wel, maar toen is zijn neus alsnog verbrand, heel erg en uiteindelijk ontstoken.
Tessala
Geplaatst: 21-07-03 23:05
Naar mijn weten kan het geen kwaad, ik gebruik zelf kinderzonnebrand van nivea