Luna heel erg verbrand.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:28

Goed zoeken naar zo'n speciale deken dan, en gewoon in de schaduw zetten, verplicht!!!!!! Weet je hoe slecht het is om een verbrnad paard in de zon te zetten? Een zonnesteek is soms zelfs dodelijk hoor.

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:18

ja dat schijnen sommige mensen niet zo erg te vinden ik vind het zielig voor het beesie

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:32

Alles, wat aangedragen word, wuif je weg. Dit paard moet als de sodemieter uit de zon!! Zet haar maar op stal, Plak de stal deur af tegen de stof en 's nachts naar buiten.
Niet te moeilijk gaan denken, maar doen....

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:48

hier in duitsland verkopen ze verplaatsbare weide"tenten" ,ze zij duur maar daar kun je een paard onder zetten in de schaduw
een goedkoper variant daarop zou dan een stevige!partytent zijn bij de gamma of leenbakker waar je haar in de schaduw kunt houden op de wei met lint erbv om heen (net een buitenbox),zo kan ze niet weg en met de koppel mee buiten blijven maar dan moet je wel een rustig paard hebben .
ik zou haar niet buiten zetten nu ze zo verbrand is maar toch kiezen voor het minste kwaad (hoesten dus)

de aangetaste delen goed vet houden vraag een middel aan je DA wat je daar voor kan gebruiken

is je paard echt stofallergisch?van mijn paard werd dat ook jaren gezegd en niks hielp goed totdat bleek dat ze een chronische keel ontsteking had
door middel van een bronchosopie
ik vraag me nml wel eens af hoeveel paarden onder noemer van stofallergie afgeschoven worden en maar volgestopt worden met ventipulmin wat dan toch niet helpt en ook nat voeren enzo niet als probleem hogerop zit
de hoest van mijn paard is ook droog nml maar toch zijn haar longen gezond en krachtig

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 00:19

Ik weet zeker dat Luna stofallergie heeft, als er geen stof is heeft ze nl geen last van haar longen en hoe vochtiger het weer hoe minder ze hoest.
De dierenarts heeft afgelopen najaar met zo'n slang in haar keel enzo gekeken en kwam tot die diagnose.
Binnen zetten doe ik niet, afgelopen najaar ging Luna 's nachts op stal en hoeste ze zo erg en bleef ook hoesten dat de dierenarts het erover had haar in te laten slapen.
Op stal helpt ook geen reet want door de transparante golfplaten op het dak komt de zon net zo hard naar binnen.
De deur afplakken kan niet omdat bij ons de boxen in een schuur staan, mijn box maar 1,20m hoog is en 3 x 5,5 m groot en de schuur is 7 meter hoog, dat krijg je nooit afgeplakt.
Ik ben al wezen kijken voor tijdelijke andere stalling maar bijna alles is vol, de stalling die ik kon vinden en nog vrij was had ook geen schaduw.
Ik heb vanochtend een deken besteld die uvstralen tegen houdt, die verwacht ik volgende week binnen te hebben, en hoop heel hard dat Luna's veulen eraf blijft.
Aan haar halster heb ik zo'n lap genaaid en op haar lippen is ze nu niet meer verband de afgelopen dagen.
Ik heb fotosen creme gekocht, dat werkt beter dan zonnecreme merk ik nu en Luna vind het ook niet erg om ingesmeerd te worden terwijl ze met gewone zonnecreme de boel bijna afbrak.

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:22

je doet toch wat je zelf wil waarom kom je dan op het forum en vraag wat je moet doen.
ik hoop dat je een flinke boete krijgt sorry ik ben heel schappelijk maar dit vind ik dierenmishandeling.en idd alles at wij zeggen heb jij een weerwoord op.
je moet het zelf weten maar een boete gu ik je echt arm beestje

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 13:30

Ik wist idd niet wat ik moest doen, mede ook omdat mijn veearts op vakantie was.
Een aantal oplossingen die jullie hebben bedacht heb ik geprobeerd of zijn niet mogelijk (stal).
Van jullie heb ik ook de tip gekregen haar een deken op te doen tegen uv stralen, die heb ik inmiddels besteld, zelf had ik er nog niet aan gedacht.
Ook kreeg ik via pb de tip een lap aan het halster te naaien en ook dat heb ik gedaan.
Meer kan ik niet doen en dat heeft mijn dierenarts ook bevestigd.
Dus ik snap niet wat je mauwt want meer KAN ik niet doen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:00

Zeg uh xxxmelodia Knipoog misschien staat 't paardje van tinkertuna wel op een pensionstal waar geen mogelijkheden zijn. Ze heeft toch genoeg geprobeerd zou ik zeggen. Als je geen eigen paard en/of weinig ervaring kun je je beter een beetje gedeisd houden in plaats van wilde kreten te slaken. Dat is niet zo leuk voor de andere bokkers. Paarden mogen net als andere dieren gewoon in de volle zon, de hele dag. Verbrand of niet. Bij mij op pensionstal is ook nergens schaduw, ik rijd 2x per dag 16 km om Sox in te spuiten met vliegenmiddel, het halster met lapje om en weer af te doen en haar neus in te smeren. Heb al geklaagd bij pensionhouder, maar je wordt als lastig beschouwd en als je niet oppast kun je vertrekken. Wat ik graag zal doen als ik een andere en betere stal vind.
En tinkerluna, ik hoop dat je dan een deken met hoofd hebt anders verbrand haar neus nog. Voor de dieren mag het nu wel 10 graden koeler worden denk ik Lachen

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 19:05

Soxje schreef:
En tinkerluna, ik hoop dat je dan een deken met hoofd hebt anders verbrand haar neus nog. Voor de dieren mag het nu wel 10 graden koeler worden denk ik Lachen

Er zit geen masker bij de deken, maar die komt toch niet over haar neus heen dus is niet nodig.
Ik heb een lap aan het halster genaaid en sindsdien is haar neus niet meer verbrand.
Iedereen bedankt voor de tips, er zaten erg nuttige dingen tussen.

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:06

Ik zou haar niet op stal zetten...veel te warm en zielig!!
Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem
Ik heb een doekje aan zijn halster vast gemaakt die over zijn neus valt... en ik smeer hem iedere dag in met een zalfje dat ik van de huisarts heb gekregen voor mensen met een huid die erg snel verbrand.
dit moet je wel op recpt krijgen maar als je een beetje een aardige huisarts hebt geeft hij het je wel...Ik weet alleen iet meer hoe het heet.
Luvius heeft nergens meer last van!!

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:08

ow ik had niet goed gelezen Schijnheilig naja tip voor de neus...voor de rest van haar lichaam heb je al zat tips gekregen!!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 19:10

Mijn huisarts gaat dat dus never nooit voorschrijven, moet al 6 keer komen bedelen om zelf iets te krijgen.
Ik zal het anders een aan mijn vriendin vragen, zij heeft wel n aardige huisarts, misschien dat het haar lukt.
Krunsjkim, zou je voor mij op kunnen zoeken hoe het zalfje heet?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:14

IK wil het ook graag weten. Zelf smeer ik nu in met hydracortiderm, gebruik ik ook voor de mok. Dit is een zalf eigenlijk voor verbrande honden en katten, nou ja niet helemaal verbrand natuurlijk ... Maar het is dus geen zonnecreme, maar voor nà de zon.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:18

Is dit soms vlamensine? (of zoiets) Wij zijn een keer op vakantie geweest en toen had een vriend van mijn broer de blaren op zijn rug staan van het verbranden en toen kregen we dit middel om erop te smeren.

Ik hoop dat je deken snel komt en dat Luna weer opknapt

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:10

krunsjkim schreef:
Ik zou haar niet op stal zetten...veel te warm en zielig!!!

Daar ben ik het niet zo mee eens. In een goed geventileerde stal is het waarschijnlijk prettiger vertoeven dan buiten in de brandende zon. Paard van een vriendin van mij staat in een omgeving waar heel veel dazen zitten: die loopt nu 's nachts buiten, overdag op stal en het beestje is dolgelukkig!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:59

wat je ook doet, hou haar uit de zon!

Ik heb vroeger een pony gekend die afgemaakt moest worden omdat ie allergisch voor de zon bleek te zijn, en na 1 dag zon 2e graads brandwonden had.
Heel zijn vel viel eraf

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:39

Vandaag is de dierenarts weer geweest en volgens hem moet ik Luna zeker niet binnen gaan zetten overdag, dan kan ik haar ws over niet al te lange tijd naar de slager brengen omdat haar longen "op" zijn.
Haar huid zag er al stukken beter uit dan vrijdag.
Hij adviseerde mij haar gewoon zo te laten staan en als ze er eenmaal doorheen is komt het niet meer snel terug.
Wel moet ik op zonnige dagen blijven smeren met zonnebrandmelk of fotosen creme (die ik nu gebruik).

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:08

Dan weet je in ieder geval waar je goed aan doet. Ik ben ook tevreden over de fotosen creme, maar zal heel blij zijn als ik een weide heb gevonden waar veel bomen staan of een schuilstal. Wie weet nog iets in noord-drenthe?

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:39

tinkerLuna schreef:
Haar staart zag eruit alsof iemand er met een aansteker in had gezeten, de haren waren aan elkaar gesmolten en helemaal verschroeid.

Vind ik toch erg vaag. Dat een paard erg verbrand op z'n huid oké maar dat haren aan elkaar smelten Verward Ach gut en verschroeid zijn....
Weet je zeker dat er niet iets anders gebeurd is ??

En inderdaad ben je in geval van zonnebrand met een uv-deken of eczeemdeken ook een heel eind verder...het geeft gewoon schaduw.

Succes met d'r Ach gut

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:42

Soxje schreef:
Zeg uh xxxmelodia Knipoog misschien staat 't paardje van tinkertuna wel op een pensionstal waar geen mogelijkheden zijn. Ze heeft toch genoeg geprobeerd zou ik zeggen. Als je geen eigen paard en/of weinig ervaring kun je je beter een beetje gedeisd houden in plaats van wilde kreten te slaken. Dat is niet zo leuk voor de andere bokkers. Paarden mogen net als andere dieren gewoon in de volle zon, de hele dag. Verbrand of niet. Bij mij op pensionstal is ook nergens schaduw, ik rijd 2x per dag 16 km om Sox in te spuiten met vliegenmiddel, het halster met lapje om en weer af te doen en haar neus in te smeren. Heb al geklaagd bij pensionhouder, maar je wordt als lastig beschouwd en als je niet oppast kun je vertrekken. Wat ik graag zal doen als ik een andere en betere stal vind.

euh ik heb genoeg ervaring en wel een eigen paard en mijn naam is melody en niet melodia

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:47

Ik heb eens gelezen dat als een paard heel erg verbrandt dat dit door een afwijking in de lever kan komen. Weet niet of dit waar is hoor.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:10

Ik denk dat je je paardje tegen de pijn ook veel met lauw water moeten afspoelen net zoals dat bij verbranding van mensen moet. Verder is er ook een deken die zonlicht weerkaatst, ik ga 'm ff zoeken en als ik 'm gevonden heb dan zet ik de link wel ff hier neer. Zonnebrand voor mensen is ook voor paarden ok alleen moet je bij voorbaad al smeren en niet pas als er al velletjes opzitten..

-X- Anja

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:46

De deken staat in de Divoza catologus maar ik kan 'm op de site niet vinden. Hij Bucas Buzz Off deken en is behandeld voor UV stralen.