Gigantisch scheef paard.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Gigantisch scheef paard.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:04

Omdat je zelf ook scheef bent, zou ik idd gaan longeren.
De enige manier waarop je naar mijn inzien goed kan rechtrichten met longeren is aan de dubbel longe.
Ik heb les van Linda van Belkum en ik ben erg tevreden daarover. www.fincalinda.nl Komt ook in apeldoorn en omstreken, ik woon daar zelf ook.

Verder is het grondwerk van de academische rijkunst heel handig, zeker omdat je zelf ook scheef bent en hem in de weg zit dan.
Hiervoor heb ik les van Marlous Eertink, geweldige instructrice en echt heel erg gericht op het rechtrichten van je paard. Legt ook heel veel uit over spiergebruik enz.
http://www.klassiekpaardrijden.nl/

Pessoa, longeerhulp, touwtjes enz enz. zou ik bij een scheef paard echt niet gebruiken, je kunt niet op het juiste moment corrigeren en je hebt het niet in eigen hand.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:14

hoi, las dat je al bij een osteopaat bent geweest,maar bij mijn weten is het een gegeven dat je nooit in 1 x klaar bent, er moet altijd van uit gegaan worden dat t vaker behandeld moet worden..en dat las ik nergens bij jou, je kunt veel trainen en longeren en masseren maar als er nog iets helemaal niet goed zit dan is het water naar de zee dragen :o succes er mee hoor, groetjes deess

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 06:44

Dat de ostheopaat nog een keer moet komen snap ik ;) maar op aanraden van haar zelf moest ik hem nu eerst onder het zadel en aan de hand trainen. Na de winter mag ze (of een andere) weer langskomen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:56

Def schreef:
Omdat je zelf ook scheef bent, zou ik idd gaan longeren.
De enige manier waarop je naar mijn inzien goed kan rechtrichten met longeren is aan de dubbel longe.
Ik heb les van Linda van Belkum en ik ben erg tevreden daarover. http://www.fincalinda.nl Komt ook in apeldoorn en omstreken, ik woon daar zelf ook.

Verder is het grondwerk van de academische rijkunst heel handig, zeker omdat je zelf ook scheef bent en hem in de weg zit dan.
Hiervoor heb ik les van Marlous Eertink, geweldige instructrice en echt heel erg gericht op het rechtrichten van je paard. Legt ook heel veel uit over spiergebruik enz.
http://www.klassiekpaardrijden.nl/

Pessoa, longeerhulp, touwtjes enz enz. zou ik bij een scheef paard echt niet gebruiken, je kunt niet op het juiste moment corrigeren en je hebt het niet in eigen hand.

Idd al die hulpteugels lekker in de kast laten.
ipv kun je beter een paar lessen in het longeren met dubbele lijnen nemen. Dat is de enige manier waarmee je je paard op elk gewenst moment kunt bij sturen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:12

deniece schreef:
Wil wel weer meer naar buiten ja maar als ik gewoon een pad voorwaarts draaf kan hij alsnog scheef lopen in zijn lichaam.... Volgens mij is richt je je paard niet recht door naar buiten te gaan etc. Tuurlijk is het goed om hem op eigen benen te leren lopen, maar dat doet mijn paard al wel....

Mijn oude ruin zat zo ontzettend vast (had o.a. een scheef bekken) dat hij ook nauwelijks meer kon galopperen; als hij aansprong, zat hij altijd verkeerd of overkruisd. Na behandeling door een chiropractor (kan ik dus dus zeker aanraden!) en een sportmasseur, gaat het héél erg veel beter - maar zeker ook door buitenrijden: rechtuit galopperen is veel makkelijker dan in een bak, en is (zeker heuvelop!) heel goed om de rugspieren los te maken. Bovendien kun je dan wat meer tempo maken, waardoor het nog wat makkelijker wordt voor je paard om niet overkruisd te galopperen.
Daarbij zijn veel paarden wat enthousiaster buiten, en kun je ze zeker ook dressuroefeningen laten doen t.b.v. het rechtrichten. Ik zou buitenrijden dan ook zeker niet zonder meer uitsluiten.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 13:35

Les met dubbele lijnen ben ik zeker van plan ja :j

En ik rij regelmatig buiten, maar dan is het vaak na het rijden een stuk uitstappen en een stuk draven nog. Hij wordt iets te enthousiast nu buiten met galoperen en het moet wel veilig blijven..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:33

deniece schreef:
Les met dubbele lijnen ben ik zeker van plan ja :j

En ik rij regelmatig buiten, maar dan is het vaak na het rijden een stuk uitstappen en een stuk draven nog. Hij wordt iets te enthousiast nu buiten met galoperen en het moet wel veilig blijven..

Natuurlijk, geen ongelukken liever! En als je samen met een paar anderen meegaat, zodat je hem achter de kont van je voorganger kan parkeren?
Ik benadruk het buiten galopperen zo, omdat ik merk hoe goed het mijn scheve en stijve oudje doet; hij wordt er zoveel soepeler van, en is de volgende dag dan veel makkelijker te rijden in de wei.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:56

In de kont van een ander parkeren zou fijn zijn, maar dan meot ik wel een heel braaf paard hebben die mee kan en waarbij dat kan. M'n paard is onwijs sterk en toen hij een keer achter een ander paard aan gelopeerde werd hij ook sterk, toen het paard voor mij toen terug ging in draf ging ik er gewoon vol langs heen en had ik daarna nog veel moeite hem terug te krijgen.

Tuurlijk is galop in het bos fijn, maar ik ga geen gevaarlijke situaties opzoeken dus vandaar dat ik hierbij aangeef dat liever niet te willen. Buiten stappen en draven prima, maar pas als hij zich daarin weer keurig gedraagt ga ik een galopje proberen :)

Het is niet dat hij gewoon heel hard gaat, hij maakt door zijn blijheid hoge luchtsprongen..... :+

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:08

deniece schreef:
In de kont van een ander parkeren zou fijn zijn, maar dan meot ik wel een heel braaf paard hebben die mee kan en waarbij dat kan. M'n paard is onwijs sterk en toen hij een keer achter een ander paard aan gelopeerde werd hij ook sterk, toen het paard voor mij toen terug ging in draf ging ik er gewoon vol langs heen en had ik daarna nog veel moeite hem terug te krijgen.

Tuurlijk is galop in het bos fijn, maar ik ga geen gevaarlijke situaties opzoeken dus vandaar dat ik hierbij aangeef dat liever niet te willen. Buiten stappen en draven prima, maar pas als hij zich daarin weer keurig gedraagt ga ik een galopje proberen :)

Het is niet dat hij gewoon heel hard gaat, hij maakt door zijn blijheid hoge luchtsprongen..... :+

Als Dieren niet te ver voor je is, kun je wel een keertje met mij mee. Mijn merrie is prima te houden (is vaker meegeweest met 'opgewonden standjes') en beschikt over een zeer brede kont ;)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:40

Dieren is dichtbij, maar heb geen vervoer ;)

Hij is over het algemeen SUPER braaf in het bos, schrikt nergens van, heel relaxt, heb ook al vaak fijn handgalopje met hem gedaan. Hij had in het begin in het bos in galop weinig zelfvertrouwen, durfde niet hard omdat hij bij de rest wou blijven enzo. Achter een ander paard ging beter maar ook dan ging hij maar langzaam. Nu heeft hij meer zelfvertrouwen en als hij op dreef is wil hij graag een dikke sprint trekken..

het is dus niet zo dat hij sowieso heel erg opgefokt is ofzo, het komt totaal onverwachts.. Het is dus ook niet in 1x op te lossen.. Maar het komt wel weer :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:46

deniece schreef:
Dat de ostheopaat nog een keer moet komen snap ik ;) maar op aanraden van haar zelf moest ik hem nu eerst onder het zadel en aan de hand trainen. Na de winter mag ze (of een andere) weer langskomen :)

Het probleem wat jouw paard heeft, is lang niet in 1x opgelost. Een scheef bekken zal graag weer in de oude vertrouwde stand terug willen schieten, dus zal heel wat keertjes weer recht gezet moeten worden. Tot die tijd zal het voor jou nog niet op en top aanvoelen. Dus zo lang jij niet terug gaat naar die osteopaat, kan niemand je hier helpen. Grondwerk en longewerk is wel heel erg goed voor zo'n paard.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:54

Tjuppie schreef:
deniece schreef:

Het probleem wat jouw paard heeft, is lang niet in 1x opgelost. Een scheef bekken zal graag weer in de oude vertrouwde stand terug willen schieten, dus zal heel wat keertjes weer recht gezet moeten worden. Tot die tijd zal het voor jou nog niet op en top aanvoelen. Dus zo lang jij niet terug gaat naar die osteopaat, kan niemand je hier helpen. Grondwerk en longewerk is wel heel erg goed voor zo'n paard.

De ostheopaat heeft zélf aangeraden een half jaar door te trainen en dán pas weer te komen.................... :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:00

Tjuppie schreef:

Nou dat valt wel mee hoor, mijn merrie is in juli behandeld door een ostheopaat die bleek ook behoorlijk scheef. Daarna is hij nog 2 keer voor controle geweest beide keren niks gedaan omdat alles nog goed stond en het verder tijd nodig had. We zitten nu eind september en paard is weer zo goed als recht.
Ben in het rijden alleen maar bezig geweest met rechtrichten (gewoon in de bak) en ze begint nu uit zich zelf al behoorlijk recht te lopen in het rijden.

In oktober komt hij weer maar verwacht eigenlijk niet dat hij wat hoeft te doen maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 30-09-10 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:00

Ja, dat zal best, maar dan ben ik van mening dat dit geen goed advies is geweest. Maar goed, heb je paard ook niet irl gezien, dus dat is moeilijk in te schatten. Een scheef bekken is namelijk NIET recht te krijgen door een beetje rechtrichten.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:01

__Nathalie__ schreef:
Tjuppie schreef:

Nou dat valt wel mee hoor, mijn merrie is in juli behandeld door een ostheopaat die bleek ook behoorlijk scheef. Daarna is hij nog 2 keer voor controle geweest beide keren niks gedaan omdat alles nog goed stond. We zitten nu eind september en paard is weer zo goed als recht.
Ben in het rijden alleen maar bezig geweest met rechtrichten (gewoon in de bak) en ze begint nu uit zich zelf al behoorlijk recht te lopen in het rijden.

In oktober komt hij weer maar verwacht eigenlijk niet dat hij wat hoeft te doen maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust.

Dan heb jij:
- of geluk gehad
- of het paard was nog maar kort zo scheef

Overigens vermeld jij er niet bij of jouw paard scheef was OF echt een scheef bekken had. Dat zijn namelijk 2 totaal verschillende dingen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:03

Tjuppie schreef:
Ja, dat zal best, maar dan ben ik van mening dat dit geen goed advies is geweest. Maar goed, heb je paard ook niet irl gezien, dus dat is moeilijk in te schatten. Een scheef bekken is namelijk NIET recht te krijgen door een beetje rechtrichten.

Ben ik het niet mee eens, het is naar mijn idee een combinatie van beiden.
Met goed rijden kom je heel ver heb ik gemerkt, maar daar moet je wel hele goede begeleiding in krijgen van mensen die weten waar ze het over hebben.

mijn ostheo heeft gezegt dat ik zelf moet voelen wanneer het weer nodig is dat hij komt. Maar ik laat hem zoiezo 2 keer per jaar komen. En daarnaast als ik wat voel, maar tot nu toe voelt alles nog goed, en ik weet hoe het moet voelen als het niet goed zit want het heeft achteraf heel lang niet goed gezeten.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:06

Ik schrijf ook nergens dat het geen combinatie van beiden is.
Nee, ook met rijden kun je een scheef bekken absoluut niet recht krijgen. Het paard zal tegelijkertijd behandeld moeten worden en dan moet je goed rijden en goed grondwerk doen. DAN is het effectief.
Met jouw laatste opmerking ben ik het wel eens.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:09

Mijn merrie had wat scheef staan bij de lendenen al vanaf dat ik haar gekocht heb (wist ik niet) wij verweden haar moeilijke gedrag onder het zadel aan haar moeilijke karakter.

Na een jaar ben ik haar meer gaan oppakken in het rijden na een winterstop van 4 maanden (en daarvoor ook weinig gedaan ivm schraalheid bij aankoop) en werd het zo erg dat ze alleen nog maar protesteerde. Toen ben ik naar een stal gegaan voor hulp eventueel zelfs verkoop.
Die hebben er een osteo bij gehaald en bleek ze dus hartstikke scheef te zijn. Zo scheef dat der been stand achter slecht geworden was, bekken stond ook scheef. Haar achterhand liep in een ander spoor als de voorhand (naar buiten)
Maar die mensen hebben er zo ontzettend veel verstand van dat ze haar in combi met ostheo, oefeningen en rijden behoorlijk recht gekregen hebben.
Ze is nu weer een maand thuis, als ik nu vergelijk met de eerste week is ze al weer veel rechter geworden en daar is geen ostheo meer aan te pas gekomen :)
Wel helpen we der achterbenen een handje door de stand van de hoeven aan te passen en daardoor word der bekken natuurlijk ook weer iets beter.

nog even een aanvulling om het van mijn punt uit misschien wat beter begrijpbaar te maken,
Ik heb begeleiding gehad van die stal in het recht maken van mijn paard.
Hun gaven aan dat het een samenspel is van ostheo en rijden.
Ostheo komt, behandeld, daarna ga je rijden, in het rijden moet je rechtrichten, paard word rechter, maar heeft wellicht na een aantal weken of zelfs maanden toch nog die ostheo nodig voor dat laatste beetje. Het kan niet in 1 keer helemaal recht staan, maar als het paard in het rijden rechter word, is het ook beter recht te zetten :)
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 30-09-10 16:17, in het totaal 4 keer bewerkt

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 16:09

Ik denk dat mijn ostheopaat, Natascha van Eijk echt wel goed advies geeft gezien haar ervaring en professionaliteit in haar vak.

http://www.paardensymmetrie.nl/Paardens ... /Home.html

Waarschijnlijk hangt dit advies voor een groot deel van mijn paard af. Mijn paard reageerde namelijk niet optimaal helaas op de behandeling en ze wist zelf te zeggen dat zíj niet degene is die hem recht zal krijgen. Qua behandeling is het gewoon een erg moeilijk paard wat moeilijk recht te zetten is en zij adviseerde mij zelfs een man met een hamertje te laten komen als ik hem echt recht wil krijgen.. En niet alleen zijn bekken zijn scheef; hij is ook in zijn lichaam niet recht.

En zoals Nathalie ook zegt, rijtechnisch kan een paard héél erg verbeteren. Hij is ook al onwijs verbeterd, maar ik heb op dit moment het idee dat we vastlopen omdat ik te voorzichtig met hem ben, ik zet hem dan liever een dag stil en dat is gewoon een fout van mij.

Ik vraag hier puur tips, en vertrouw er maar op dat er zeker, nog veel vaker, een ostheopaat, chiropractor oid bij mijn paard komt :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:21

Kom een keer lessen bij de man die wij naar Nederland halen; Francisco Bessa de Carvalho. Hij is eind november weer in Nederland.
Zie voor verdere info onze website.
Deze Portugees is een paardenman bij uitstek, werkt volgens de klassieke/ academische rijkunst in haar puurste vorm en ziet meteen waar een probleem zit en hoe en of het opgelost kan worden.
Hij is al 25 jaar ruiter aan de Portugese Escola, heeft zijn eigen rijschool en fokkerij van top Lusitano's , is internationaal keurmeester en reist de hele wereld rond als zodanig en als instructeur. Bij ons komt hij 4 a 5 keer per jaar.
Kost wel een paar centen maar deze man heeft meer paardenkennis in zijn grote teen dan menig ander instructeur en heeft meer paarden gezien en gereden dan half ( of heel 8-) ) Bokt bij elkaar ;) .
Komen kijken mag ook, kan je wat ideeen opdoen. Hij is altijd bezig met "rechtrichten", oftewel in balans rijden van een paard, maar hamert ook op de houding van de ruiter.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:38

Mijn paardje is ruim een week geleden behandeld en had ook scheve bekken. Ik heb haar een week laten staan en moest daarna met longeren beginnen. Dan mag ik weer rijden en moet dan vooral voorwaarts rijden en flexen. Over 6 weken komt ze weer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:50

Ik heb net even naar een ander topic gekeken van jou met je paard bij horses at work, maar denk dat je dit paard veel meer vw nw moet gaan rijden.
Eerst aan de longe, dus zonder belasting van de rug, deze ontspanning zien te krijgen, dan even terug naar af en ook aan de longe weer erop en trainen.
Pas als dat in orde is kan je de stap verder zetten. Paard is pas 4 jaar en nog niet volgroeid natuurlijk!
Ben wel heel benieuwd wat voor oefeningen je moet doen van je instructeur( trice)??

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:02

Bedankt voor de reacties :)

Elcid; zou heel graag een les bij hem nemen maar ik heb geen vervoer helaas..

Berwicoa ik denk dat dat gewoon heel erg verschilt per paard, ik vertrouw iig op de kennis van m'n ostheopaat.

aerdenhout1 hier een filmpje van mijn paard aan de longe, zo loopt hij overigens altijd aan de longe:

Als ik hem zonder iets longeer loopt ie bijna constant zo:
Afbeelding

Probleem is alleen dat hij hiervan alleen maar schever wordt; is mijn ervaring met hem dan. Heb hem een hele tijd hiermee gelongeerd en het rijden erbuiten gelaten. Helaas is hij hiervan enorm achteruit gegaan. Het ziet er zo fijn uit, maar hij loopt gewoon niet correct.

Zoals ik al aangaf wil ik hem graag met dubbele lijn gaan doen. Ik heb ook al de dubbele lijn, en ook hem er een aantal keer mee gelongeerd maar ik ben er gewoon niet handig genoeg mee, om zo'n scheef paard ermee juist te laten lopen..

De oefeningen die ik doe in de les momenteel is ten eerste voorwaarts, voorwaarts en nog meer voorwaarts. Voltes, die volte verkleinen + vergroten en bij het vergroten goed de buitenschouder begrenzen. In galop op de lange zijdes rijd ik hem echt flink vooruit. Verder veel overgangen, stap draf stap draf stap halt draf etc.

edit; Rijdt als ik voor mezelf rijdt veel 8tjes, slangenvoltes en diagonalen waarbij ik hem op de diagonaal zo recht mogelijk zet. Pak ook vaak binnenhoefslag op de lange zijdes.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:10

Kijken en luisteren kan ook, alleen daarvan leer je al heel erg veel!
Je zou ook een contact op kunnen nemen met Michiel Schepers, i.m.o. de beste oshteopaath voor paard en mens die hier in Nederland rondloopt. Heeft mij en mijn paarden heel goed geholpen!

http://www.paardencentrum.nl/page9.html

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:14

Hij loopt sowieso al over zijn tempo.
Rust er in brengen en hem eerst eens op zijn eigen 4 benen leren lopen. Paard is pas 4, nog volop in de groei, dus hij mag nog scheef zijn!
Pas als de balans er is kan je een stap verder doen.
Ik denk dat je veel te snel wil met hem!
Paard wil wel, maar jij denkt dat hij al veel meer kan voor zijn leeftijd.
Hoe lang is hij nu onder het zadel??