Is zijn tijd gekomen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:43

He bah, wat erg dat je bange vermoedens bevestigd zijn! Wens je erg veel sterkte. Mbt. inslapen/slacht... Slachten mag toch ook, alleen is het dan niet bestemd voor consumptie?
Mbt. de Rendac: die kun je wel van tevoren bellen om een dag af te spreken, maar mijn ervaring is dat ze het tijdstip in het midden laten, ze komen afhankelijk van de route vanaf zes uur 's ochtends, waardoor dezelfde dag praktisch moeilijk te realiseren is. Nou, nogmaals sterkte de komende dagen!

pieteritus

Re: Is zijn tijd gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:49

Dan zou ik het bijv. op maandagavond laat kunnen laten doen, zodat ze dinsdag hem al ophalen?
Mogen ze ook op het terrein van een particulier komen, om een kadaver te halen?
Onze oprit is bijna 200meter lang en dat is nogal een eindje om een dood paard te verslepen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:52

een paard van de stal waar ik sta ik pas ingeslapen,en deze hebben ze op zaterdag naar Lienden gebracht en op maandag middag is ze ingeslapen
ze is er op maandag zelf heen gegaan en erbij geweest

zij wilde ook haar paard niet op stal zien liggen en op de kliniek worden ze de zelfde dag opgehaald

en volgens mij kan slacht wel alleen kan je paard niet meer voor consumptie gebruikt worden.
als je wil slachten kan je de slager daar naar vragen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:11

Pfff, wat een klötebeslissingen moeten er nu gemaakt worden.
Net heb ik al geprobeerd, met nadruk op geprobeerd te bellen en haar te vragen of zij haar pownie zolang bij mijn jonge beestje wil zetten. Ik kwam gewoon echt niet uit mijn woorden.
Mijn jonkie wil ik echt niet alleen hebben staan dus moet ik daar ook nog een oplossing voor zoeken....

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:17

ik heb haar thuis in laten slapen, samen met de stal eigenaresse en mn vriend, het was heel mooi en ik ben blij dat ik het zo gedaan heb, met mn vertrouwde veearts en haar vertrouwde omgeving
ze is op maandagmiddag ingeslapen en dinsdag gelijk opgehaald
je kunt dit beter van te voren regelen, want als het moment daar is lukt het niet meer
mijn staleigenaresse heeft de dierenarts en Rendac voor mij gebeld

wat betreft je kleintje, moet je inderdaad even proberen een andere pony te regelen, iedereen zal begrijpen dat je dat vraagt, en de meeste zullen graag willen helpen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:28

Jemig Daan, ik zie het net in je onderschrift staan... :(:)

TS.. ik heb precies een maand geleden ook de beslissing moeten maken.. en een week later zou het gebeuren.
Die week was letterlijk een ware hel...!!
Ik had niet veel keuze meer aangezien hij niet meer vervoerd kon worden.
Maar ik blijf het laten inslapen de meest vriendelijke manier vinden, omdat het in een vertrouwde omgeving gebeurd.
Daarna kon ik nog mooi even afscheid van hem nemen, wat bij de slacht niet kan..

Ik heb altijd geroepen dat het slacht zou worden als het moest.. maar daar denk ik nu toch heel anders over!
En ja... mijn paard was ook nog vol leven.. hij was 5 en gedroeg zich ook zo tot op het allerlaatste moment.. ;(

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:31

allereerst, veel sterkte in deze moeilijke tijd!
voor het ophalen van paarden doet de rendac vaak niet zo heel moeilijk...
mijn pony is op een avond om 6 uur ingeslapen, door de buurman met de tractor aan de weggelegd, de volgende ochtend was ze al voor 10 uur weg!
je kunt er makkelijk afspraken overmaken, en als je binnen een route valt, kunnen ze je zelfs al een dagdeel als indicatie geven..
volgens mij halen ze ook gewoon op op eigen terrein, bij opgave kun je de locatie aangeven waar het dier zich bevind...
anders zou je eventueel, een buurman of boer in de buurt kunnen vragen het paardje aan de weg te leggen met een grondbak... als je je daar prettiger bij voelt...
het is niet makkelijk, voor mij is het de moeilijkste keuze tot nu toe in mijn leven geweest, maar mijn pony heeft ruim 6 jaar op geleende tijd geleefd, maar ben blij dat ik haar heb laten gaan voor het haar TE veel werd...

ik zou persoonlijk als ik het nog eens zou moeten doen, gewoon weer op eigen terrein doen...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:43

Mijn vriendin haar 1e paardje is ook thuis ingeslapen.
Kun je niet eerst informeren naar de route wanneer ze ophalen en daarop aanpassen met de afspraak van de veearts?

Zij heeft trouwens wel haar andere paardje toen afscheid laten nemen....

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:44

de route word pas avond van te voren gemaakt, want boeren geven vaak de ene dag op, en word het de volgende dag opgehaald... dus echt vooruit plannen dat gaat niet, maar ik zou het zo ver mogelijk einde van een dag houden... dus stel maandag opgeven, dinsdag inslapen, dan is hij zeker woensdag opgehaald...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:50

Heel veel sterkte!
De Rendac heeft ook een speciale service. Ze komen dan met een aangepaste paardentrailer op een door jou afgesproken tijd het overleden paard ophalen. Dit heb ik destijds ook gedaan en er was er erg te spreken over.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:52

ja maar ik vind dat je daar wel goed over na moet denken, kosten zijn 500 euro toch? zoals ik het toen gelezen had...
en het gewoon ophalen was 13,60 bij mij.. dat scheelt nogal,...
en als je er zelf toch niet bij wilt zijn, vind ik het erg veel geld...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:56

pieteritus schreef:
Dan zou ik het bijv. op maandagavond laat kunnen laten doen, zodat ze dinsdag hem al ophalen?
Mogen ze ook op het terrein van een particulier komen, om een kadaver te halen?
Onze oprit is bijna 200meter lang en dat is nogal een eindje om een dood paard te verslepen.

Volgens mij mogen ze ook bij particulieren op het erf komen ja. Bij onze vorige stal, met een oprijlaan van 500 meter, is hier wel een erf-abonnement voor afgesloten, dat kost bijna niets begreep ik, maar dat kunnen ze je bij de Rendac exact vertellen. Dat is speciaal voor eigenaren die hun dier niet aan de weg kunnen leggen.
Die speciale ophaalservice kost inderdaad een paar honderd euro, persoonlijk vond ik dat ook zonde van het geld.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:57

Klopt, kosten zijn idd 418 euro ex. BTW. Als hij dood is, voelt hij niets meer en dan moet je zijn lichaam als een leeg omhulsel zien, al zal dat moeilijk zijn (zit nu alweer met tranen in mijn ogen te typen).
Grondbak hebben we zelf ook, maar ik wil niet dat hij echt versleept gaat worden.

IK WIL DIT HELEMAAL NIET HOEVEN TE REGELEN!!! Hij moest nog jaren meegaan, zonder pijn |( |( |( .....

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:11

Allereerst veel sterkte de komende tijd en troost je met de gedachte dat hij straks geen pijn meer heeft en dat dit het beste voor hem is.

Ik heb ruim een maand geleden helaas dezelfde beslissing moeten maken en wilde het ook thuis laten doen. Ik heb toen geïnformeerd bij de Rendac of ze ook op het erf kwamen en als je dat dus aangeeft en zorgt dat de doorgang vrij is komen ze dus ook op het erf. Dat kost ook maar 2,50 extra en is bij ons ook netjes gedaan. ik geloof dat het in ieder geval van belang is dat ze niet een onverharde weg of een weiland in moeten.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 23:04

Dat kan bij mij geregeld worden. Ik zou hem voor onze stal neer kunnen leggen met de loader.

Zojuist ben ik nog achter geweest, de paarden wisten niet wat hen overkwam.
Hij heeft vanavond zijn eerste portie Bute gehad en mijn vriendje eet het niet op. Hij is niet voor één gat te vangen en vertikt het om medicijnen te eten. Mocht hij morgen nog niet willen eten, dan bel ik de DA op, of zij nog ideeën hebben.
Verder is mijn paard nu vreselijk aan de diarree, ik weet niet of dat komt door de injectie, maar ik vermoed van wel.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 06:38

mijne hebben we achter laten liggen
dit omdat we aan een erg drukke weg zitten en er veel schooljeugd langstfietst
zolang de vrachtwagen genoeg ruimte heeft om te kunnen draaien mag dat
de route kun je niet vast laten leggen, ik heb gehoord dat de chaufeur de adressen meekrijgt en dan zelf bepaald hoe hij rijdt

kun je geen metacam vragen, dit die je net als een wormenspuit in zn mond, stuk handiger, de mijne at ook geen poeders
en van pijn kunnen ze ook aan de diaree komen

succes vandaag

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:54

wij geven medicijnen altijd met appelmoes in een spuit in de mond
1 eetlepel appelmoes en je poeder goed roeren in de spuit doen en in de mond geven

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:04

pieteritus schreef:
Net haalde ik hem binnen voor de nacht en tijdens het roepen van zijn naam bedacht ik me dat dit een van de laatste keren zou zijn...
Vanavond heb ik het er met mijn vriend over gehad en we moeten nu gaan besluiten wanneer we hem laten gaan.
Omdat hij nu aan de Bute zit, mag slachten niet meer, dus nu is de vraag: laten we hem thuis inslapen of op de kliniek.
Aan de ene kant denk ik aan thuis, omdat dat vertrouwd is, maar aan de andere kant wil ik ook geen 3 dagen een lijk op de stoep hebben liggen. Plus de buurt die dan allemaal weten wat er gebeurd is en (goedbedoeld hoor) mij een hart onder de riem willen steken.
De optie om het op de kliniek te laten gebeuren vind ik zo onpersoonlijk. Hij is al 2 jaar niet meer in de trailer geweest, moet ik hem dan stressen door hem mee te nemen en te laten sterven in een vreemde omgeving?

Weet iemand of je met Rendac afspraken kan maken dat ze op dezelfde dag je paard ophalen, als hij overleden is?

Jeetje wat een naar verhaal, maar jij weet zelf hoe je paard is en dat er een beslissing moet komen, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
Bel rendac even op hoe je dat het beste kunt regelen en zorg idd dat rendac dezelfde dag nog kan komen.
Meestal doen ze dat wel, daar proberen ze altijd een mouw aan te passen.

Mij shet is 5 jaar geleden ook ingeslapen en ik heb rendac gebeld voor dat ze smiddags ingeslapen is.
Ze is laat op de middag ingeslapen en helaas dezelfde dag gingen ze niet redden, ze heeft heel erg haar best gedaan die mevrouw aan de lijn en kwam toen met het voorstel dat de pony de volgende morgen voor 8 uur weg zou zijn, dat vond ik toen heel netjes.
En zo is het ook gegaan.
rendac weet dat paarden ophalen meestal heel emotioneel is, daar zijn ze goed op ingewerkt inmiddels.

heel heel veel sterkte.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:48

Bah, vannacht vreselijk slecht geslapen en vandaag ben ik zo gammel als iets. Kan ook in huilen uitbarsten om niks.
De Bute eet hij nog steeds niet, ik heb de DA al gebeld en die bellen straks terug over hoe dat ik hem zijn medicijnen kan geven.
Ik denk dat ik niet te lang moet wachten met het maken van mijn beslissing, hoe langer ik wacht, hoe moeilijker ik het ermee krijg.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:38

Oh, jee, Pieteritus. Wat een vreselijk nieuws! Veel sterkte. Zit hier als eigenaar van een ouder probleempaardje ook te janken als ik dit allemaal lees. Je weet dat de dag waarop je een harde beslissing moet maken dichterbij komt als ze ouder worden en al problemen hebben, maar dat maakt het zeker niet makkelijker. Je kent ze zo lang, hebt lief en leed gedeeld, ...

Ik wens voor jou dat hij rustig mag inslapen en dat Rendac hem snel en met respect kan komen ophalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:41

Je kunt de bute ook verstoppen tussen een boterham met bv een beetje! honing/appelmoes/stroop. Of in een handje slobber.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:45

pieteritus schreef:
Ik denk dat ik niet te lang moet wachten met het maken van mijn beslissing, hoe langer ik wacht, hoe moeilijker ik het ermee krijg.

Hier heb je helemaal gelijk in: je weet dat het het beste is voor je paard, maar dat maakt de beslissing er niet minder makkelijk om. En je blijft maar tegen deze beslissing "aanhikken". Het is ook niet niks, je beslist of je dier verder mag leven of moet gaan..... Maar neem er de tijd voor, doe het in je eigen tempo. Straks is ineens het moment daar dat je zegt, en nu is het genoeg, het kan niet langer zo, het is tijd, dat moment komt er echt.

Je weet dat het niet meer gaat, hij geeft het zelf aan, hij heeft pijn en er is geen uitzicht meer op herstel. Je houdt van je paard, het beste wat je nu uit liefde voor je paard kan doen is hem laten gaan. En je zult het er slecht van hebben tot het zover is, en zeer zeker ook nadat het gebeurt is, maar toch zal het je ook op een bepaalde manier "opluchten" als het achter de rug is, omdat je weet dat hij "op" was en het een goede beslissing was.

Ik wens je heel veel sterkte toe!!!!

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:13

Ik vind het heel erg voor je paardje en jou. Met medicijnen toedienen had ik ook problemen. Wat werkte is een schipper slobber en hier de medicijnen en twee gesnipperde apples doorheen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 11:23

Net heb ik Rendac en DA aan de lijn gehad.
DA kan zijn spuitje laat in de middag geven, Rendac komt dan de dag erna tussen 6 en 22 u hem ophalen van ons erf. Voorwaarde was dat zij niet onverhard hoefden te rijden en geen obstakels in de weg lagen.
Ode aan de dames van Rendac want die krijgen wat te verduren met al die snikkende paardeneigenaren (ik incluis) aan de lijn.
DA vond het een goede beslissing om hem in te laten slapen. Bloed hoeft ook niet meer onderzocht te worden. Had hij geen gevoel in zijn been gehad, had ik dat natuurlijk wel laten doen. Maar de pijn in zijn been is de dooslaggevende factor.
Getverderrie, nu nog een datum prikken. Ik denk dat het maandag moet gebeuren, nu alleen zorgen dat de kinderen niet thuis zijn en mijn man juist wel.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:11

ik wil je heel erg veel sterkte wensen,wat een moeilijke besllissing,k keek nog in je profiel,en zag dat hij nog maar vijf is,wat is dit toch vreselijk oneerlijk.veels te jong.ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen.