Welk hooi eet ze wel? krachtvoer waar ze niet ziek van word?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Welk hooi eet ze wel? krachtvoer waar ze niet ziek van word?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:01

oh en mijn paard heeft volgen mijn DA absoluut last van haar maag, maar zij vertoont geen van de sypmtomen hierboven beschreven. Gewichtsverlies heeft ze ook alleen maar in de winter...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:21

Het zijn ook symptomen die kunnen optreden, het hele lijstje hoeft ze niet te hebben. En dan mis ik nog een paar specifieke; boeren en stinken uit de mond (ruikt weeïg).
Dat ze geen da willen laten komen, vind ik heel jammer. Het onthouden van medische zorg is een vorm van mishandeling, maar het is niet fair om jou daarop aan te spreken. Na je post van Funnyhorses reageer je alsof het een maagzweer moet zijn. In een latere post is dat in 1x een heel andere reactie. Is dat omdat je ouders geen da willen laten komen? Enige wat je dan kunt doen is ze ervan overtuigen dat dat echt nodig is. Kost mss wel wat tijd en levert wat discussies op, maar als je je doel maar bereikt.
Stel dat ze wel een maagzweer heeft (wat heel aannemelijk is), dan is dat heel pijnlijk en gaat niet vanzelf over. Door haar van alles te geven wat ze dan nog net wil eten, hou je haar in leven, maar de pijn neem je niet weg. Praat nog eens met je ouders. Een dergelijk onderzoek kost wel een paar cent, maar kan het leven van je trekpaard enorm veranderen!

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:29

Heb je wel eens Spelt geprobeerd als krachtvoer? Mijn paarden knapten daar erg van op!!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:24

capopjekop; ze eet nog wel hooi alleen niet graag

Marion71; ja mijn ouders snappen het niet zo daar kan ik helaas niks aan doen want ze luisteren niet
het is niet dat de dierenarts niet mag komen die is al vaak genoeg voor haar gekomen
ik zal het er eens met ze over hebben en anders betaal ik het zelf wel weer want dat verdient ze

als we weer om voer gaan zal ik het daar eens vragen wat hij heeft aan zulk voer

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:19

Wanneer een paard een maagzweer heeft hoef je daar helemaal niets van te merken! Vaak zijn er geen symptomen. De enige manier om erachter te komen of ze inderdaad een maagzweer heeft, is door een endoscopie te laten doen.

Geen ruwvoer eten is inderdaad een groot probleem. Ik zou naast hooi geweekte ongemelasseerde bietenpulp in combinatie met zemelen geven. Eet ze ook geen hooi als ze verder niets anders krijgt?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:03

dorientjuh; als ze niks anders eet dan eet ze het wel gewoon braaf
maar het is niet dat ze niks eet maar ze heeft gewoon weinig eetlust voor een trekpaard
we hadden een poos heel goed hooi en dat at ze al veel beter (ongveer 3/4 plakjes op een dag) maar dan at ze ook echt alleen het allerlekkerste er uit dus ongeveer 4/5 van een plakje

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:49

je zou es gedroogde pepermunt over het eten kunnen doen!
Dit stimuleerd ook vaak het eten.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:35

Zijn haar tanden al eens nagekeken? Misschien heeft ze haken en wil ze daardoor geen hooi eten. Zeker bij oudere paarden moet dit toch een keer in het half jaar gebeuren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:23

een tip die ik ooit s kreeg van een kruidenvrouwtje...paardenbloemstekken. dat schijnt de eetlust op te wekken ? er groeien er zat van nu.
en het is voor nog wel meer goed heb ik begrepen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 10:48

Mandyke; ze is pas naar de tandarts geweest en ze moet pas weer over een jaar op advies van de tandarts zelf :)

knollentuin; oke ik zal het eens proberen

ik heb het er met mijn vader over gehad mij hij beweerde natuurlijk dat je een maagzweer moet zien
en dat ze dan in de wei ook veel minder zou eten
want gras eet ze wel gewoon goed

maar van het jaar gaan we zelf kuil maken maar niet net als ander kuil maar van kort gras en hij zegt dat ze dat wel wilt hebben
maar ik heb al tegen hem gezegt en als ze dat niet eet dan moet de dierenarts wel komen om te kijken voor een maagzweer
dus we zullen het moeten afwachten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:47

Is dat wel veilig? Want normaal is vers kort gras wel gevaarlijk, omdat dat bollen kan gaan vormen en dat kan verstopping veroorzaken. Dus ik zou dat voor de zekerheid wel even navragen. Ik weet natuurlijk niet hoe kort kort bij jullie is :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 21:01

ik weet het niet maar mijn vader is onderandere boer dus die zal het wel weten
ik zal het nog even voor de zekerheid aan hem vragen :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:14

het gras word gemaaien als het ongveer 25/30 cm is of is dat nog te kort want dan laten we het langer groeien! :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:26

vers kort gras zoals wat je met de grasmaaier van je gazon maait kan idd slokdarmverstopping veroorzaken.
kuil van gras dat gemaaid wordt op 25/30 cm lijkt mij geen probleem.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:27

gelukkig het word gewoon op precies dezelfde manier gedaan net als langer kuil en ook zo verpakt

ja indd met de gras maaier krijgen de slokdarm verstopping dat gras is nog geen 10 cm

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:40

paarden eten over het algemeen niet zo graag kort hooi en kuil. wij haddden vorig jaar ook een pak 2de snede dat eigenlijk net iets te kort was om ideaal te zijn en onze paarden lieten het grotendeels liggen. terwijl 2de snede die nog lang genoeg kan worden voor het geoogst wordt even graag gegeten wordt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:43

maar mijn paard eet de dingen wat andere paarden heerlijk vinden juist niet
vb. lang kuil; mijn paard at het zo op en zij nam er niet eens een hapje van
hooi; heerlijk knapperig mijn paard vond het heerlijk (at zo 2 plakjes op) en Daisy had de volgende ochtend 1,5 plakje op

zulk soort dingen dus
verwent nest dat ze is :Y)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:39

Je kunt ook zien of de maag opspeelt via een thermografiescan.
Dat is een wat goedkopere oplossing om er achter te komen.
Eet ze haar brokken wel? Als dat zo is kan je ook nog wat luzerne door de brokken heen mengen.
Hierdoor doet ze langer over de brokken, moet ze meer kauwen. Gevolg is dat ze dan daardoor meer speeksel aan maakt waardoor de maag het eten beter kan verteren.
Mijn oude merrie heeft jarenlang met maagzweren geleefd, dagelijks medicijnen en ik merkte er weinig tot niets van. Zij mocht alleen absoluut geen kuil, dan werkte de medicijnen niet meer en kreeg ze wel weer klachten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:48

Langer hooi is stengeliger, heeft meer structuur en bevat dus veel meer vezels. Ze doen er langer over om te verteren en hebben een goede darmflora nodig om te verteren. Voor een paard is dat goed. Gras en kort hooi is makkelijker verteerbaar dan structuurrijk paardenhooi. Logisch dus als ze last van haar maag heeft dat ze dat liever heeft.

'Stalgebreken' als luchtzuigen hebben vaak als oorzaak maagproblemen; de maag vult zich met lucht waardoor de hoeveelheid maagzuur afneemt en dus de pijn weg is. De oorzaak van maagproblemen kan stress zijn, maar bijv. ook te weinig voerbeurten of grote hoeveel brok en weinig ruwvoer. Een paard maakt namelijk continu maagzuur aan, wij doen dat alleen als er voedsel in onze maag zit. Zit er geen voedsel in de maag en wel veel maagzuur, dan is dat pijnlijk en dit tast de maagwand aan, met als uiteindelijk gevolg een maagzweer. Dit gaat niet vanzelf over en moet behandeld worden met medicijnen. Maagproblemen zijn in veel gevallen wel te voorkomen, maar als ze het hebben moet je het wel behandelen.
Een koe zit natuurlijk heel anders in elkaar. Een maagzweer zal niet zo snel voorkomen. Allereerst herkauwen ze en vervolgens hebben ze meer (4 toch incl. de pens) magen. Bij een paard kan voedsel of maagzuur ook niet uit de maag. Wat er zit kan niet meer naar boven. Het boeren dat je wel eens hoort, komt vanuit de slokdarm, niet vanuit de maag.
Hopelijk kun je je vader overtuigen. Ik vind het in elk geval wel super hoe je je best doet voor Daisy!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:21

meggiemeg; ik geef haar nu geen brokken meer maar luzerne ga ik zeker proberen! :)

Marion71; ja dat is waar omdat ze dat veel sneller verteerd ik zal het tegne mijn vader zeggen

zover ik weer heb ik haar nog nooit zien luchtzuigen
Ze krijgt inderdaad niet veel voerbeurten in de winter maar dat is omdat ik op school zit mijn vader werkt en mijn moeder de paarden eng vind
dus 's ochtends krijgt ze hooi voor heel de dag en 's avonds
en overdag staat ze in de bak
ik moet alleen nog een maniet bedenken hoe ik ze dan hooi kan geven niet dat er een loodzware kist in de bak staat want ik moet er ook nog rijden

bedankt :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:25

ik heb inmiddels krachtvoer voor haar gehaald omdat ze nu al weer aan het afvallen was en dan gaat het in de winter al helemaal niet goed komen. Ik heb nu muslie, top fit, en nog een brok.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:42

stop je hooi in een fijn mazig net. dat kan je mooi in een hoek hangen ze morsen er minder mee en zijn er langer mee bezig. ook kan je je netten al van tevoren klaarleggen zodat misschien je bange moeder ze dan heel simpel op kan hangen ..?