Wat te doen met paard met spierscheur ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:35

ik krijg bij broei behandeling de associatie met blisteren ,als dat zo is dan raad ik dat af,schijnt vroeger vaker gedaan te worden maar het is volgens mij nu een verboden behandeling..erg paardonvriendelijk. je smeert een goedje op de geblesseerde plaats dat gaat gloeien,branden zelfs en door de verhitting van dat gebied wordt er beter doorbloed en komt genezing op gang ,maar je paard krijgt er ook brandwonden van....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:11

knollentuin schreef:
ik krijg bij broei behandeling de associatie met blisteren ,als dat zo is dan raad ik dat af,schijnt vroeger vaker gedaan te worden maar het is volgens mij nu een verboden behandeling..erg paardonvriendelijk. je smeert een goedje op de geblesseerde plaats dat gaat gloeien,branden zelfs en door de verhitting van dat gebied wordt er beter doorbloed en komt genezing op gang ,maar je paard krijgt er ook brandwonden van....

Zoiets heb ik wel eens gekregen voor een pees.Wat een smerig spul!Dat is snel de vuilnisbak in verdwenen!(Zou nu waarschijnlijk bij gevaarlijk chemisch afval horen :+ )

ElCamino

Re: Wat te doen met paard met spierscheur ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:28

Ja klopt, is blisteren, een middel daarvoor is Twydil 5 (geen idee of goed geschreven is). Heb ik ook gehad voor een peesblessure bij mijn paard, werkte zo agressief dat ik met een penseeltje 1x over de plek moest strijken. Paard reageerde er niet op.
Wordt bijns niet meer begruikt denk ik.

Maar voor een spierscheuring zou ik dat pertinent NIET doen.
Mijn paard had een spierscheuring in de bil en heb ik rust gegeven en gesmeerd met trombaplex.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:41

Ik ga sowieso zulke dingen niet zomeer doen ..

zal die trombaplex eens opzoeken :j

de DA heb ik nog niet gebeld gezien het lekkere weer hier ..
gezien onze paarden op een stal staan die altijd openstaat met paddock en weide (aan huis :j)
dus nu is het een grote modderpoel :+ dus ik wacht wel even tot het opgedroogt is ..

ook is mijn hoefsmid op vakantie, erg leuk dus ...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:05

of trombagel....zit in een witte fles met geel/wit etiket. Via de DA te krijgen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:15

knollentuin schreef:
Niet laten broeien dus :n

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:50

ik zou voor een kalmerend middel gaan op homeopathische basis. Baat het niet dan schaad het niet ook en als het wel helpt gaat de genezen veel vlotter! Hier overigens ook goede ervaringen met homeopatische kalmeringsmiddelen maar dan met een wilde kat die door verwondingen rustig moest blijven en opgehokt moest zitten.

Kingsfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:10

Wat kan het toch lastig zijn om je paard uit te leggen dat het toch echt beter is om rustig aan te doen.

Ik vergelijk de kwalen en blessures soms maar gewoon met wat ik zelf zou doen als mens. Bij spieren is een normale beweging toch ook goed lijkt me. Het vocht en de afvalstoffen moeten uit de spier weg kunnen. Dit kan alleen als er goede doorbloeding is. Goede doorbloeding krijg je bij beweging.

Naar buiten op de wei lijkt mij de beste optie. Zeker met een stuiterbal. Spierscheuring heeft altijd tijd nodig. Of je nu wel of niet beweegt. En bokken en racen. Tja liever niet maar opzich forceer je niks. Het zijn natuurlijke bewegingen van het paard zelf. Misschien is de beste optie om dit maar gewoon te laten en het tijd geven. Niet naar kijken wat hij allemaal doet en het een beetje laten gaan. Is heel moeilijk ik weet er alles van. Soms lijken wij meer last te hebben van de zorgen dan het paard zelf van zijn blessure

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:24

Ooo wat herkenbaar. Mijn paard is tot 5 keer aan toe over de omheining gesprongen. 2 keer zijn stal uit en 1 keer de hele tussenwand uit zijn scharnieren getrapt.

Ik heb het heel drastisch opgelost. Hij kreeg tranquilgel 2 a 3 streepjes. Ik moest wel! Naar buiten kon hij niet omdat hij dus sprong en ook nog eens regende en daardoor ontstekingsgevaar bij zijn hechtingen. En ik had hem van de metacam afgehaald zodat de pijn niet verlicht werd dus hij voelde zich ellendiger.

11 dagen vol gehouden tot de hechting dicht genoeg was. En toen heb ik hem in het land gezet bij vriendjes. Omdraaien en niet kijken.. hij heeft 5 minuutjes gebokt en gesprint en toen was t over..

Ben ik blij met dese methode? Nee! Kon het anders? Ik denk het niet. Hij zou alleen maar meer schade aan hem en andere brengen.

Kluisteren werd mij ook aangeraden maar ik denk dat ze daar uit het lint van gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:44

Een dergelijk paard zou ik opteren om gewoon dag en nacht op de wei te gooien, en een jaartje aan te kijken. En dan hopen op het beste. Op een dergelijke manier zoals nu zal hij nooit genezen en worft hij een gevaar voor de omgeving. Dan maar iets risico nemen en meer tijd geven en hopen op het beste.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:53

Owww sorry! ik lees nu pas weer dit topic en de vraag aan mij.
Dit is een Broei behandeling,ik kreeg deze als Tip van un D.A.

Spoel eerst het been af met koud water,[rustig stromend water],niet
spuiten,een kwartier lang.Als dit klaar is doe je het volgende:Je draait
een stuk zig-zag watten die je eerst goed vochtig hebt gemaakt om het been
heen.Hier overheen gaan plastic pedaal emmer zakken [geen dik plastic],zit
ook op een rol,dus rol het er goed omheen zodat alles van de watten bedekt
is.Dan een bandage er omheen rollen,laat dit een half uur/ 3 kwartier
zitten [het gaat dan broeien].Dan alles eraf halen en het been afspoelen
met koud water een kwartier lang,niet spuiten maar water rustig laten
stromen.Strijk ook steeds met tussenpozen over het been met je handen,[van
boven naar beneden] een soort massage.Dit doe je minimaal 2x per dag,liefst
3x per dag.
Veel succes.

Dit veroorzaakt geen brandwonden hoor,dit is echt 100% diervriendelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:58

gohya schreef:
TS zet erbij dat het gaat om een spier scheur bij zijn kruis.

Dat heb ik (mens) zelf gehad.Toen heb ik zowat een half jaar op bed gelegen en daar is het alleen maar erger van geworden. Als ik dit weer zou krijgen,dan zou ik rustig aangepast blijven bewegen met een geschikte pijnstiller.Want dan houd je tenminste de doorbloeding in stand. :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:59

Topic dateert van 2010, dus ik vermoed dat die spierscheur inmiddels genezen is. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:07

Oeps, dat had ik zelfs niet gezien :D
Ik licht even een medemodje in :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:42

Omdat het hier om een wel erg oud topic gaat en de vraag voor TS niet meer actueel is plaats ik hier een slotje.