Mysterie: hoe krijgt mijn paard dit voor elkaar???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:32

Ik denk dat je dat verkeerd hebt, de wonden bij mijn paard zijn in twee keer ontstaan, daarna was het een ander paard in de groep. Het waren ook de twee paarden die doorgaans wel komen als ze geroepen worden. Rafelig zegt alleen iets over het 'instrument": een schoevendraaier laat andere wonden achter dan een mee. Bij mijn paarden gebeurde het in de paddock. Daar was helemaal niets te vinden dat dat soort wonden kon veroorzaken (o.a. een steekwond van een paar cm diep bij twee paarden, waarvan bij 1 dwars door de deken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:36

Ik zou't toch even aangeven bij de politie en dan vragen of ze naar de wonden kunnen komen kijken. Die mensen moeten toch een redelijk idee hebben waardoor dit veroorzaakt is?

Dit lijkt me echt niet iets van een halster (hoe krijg je daar een wond van?), prikkeldraad (geeft rafeliger wonden) of een paaltje. Ik vind de wondranden juist niet rafelig. Het moet haast wel een heel scherp voorwerp zijn met een snijblad of snij"stuk" van minstens een paar cm lang. Dus ik dacht aan een glasscherf (zit er niet eentje in een paal?) of een mes in de hand van een mens. .

Misschien steekt er in de wei ergens uit de grond een stuk glas omhoog op een plek waar je paard graag rolt, dus dat hij er doorheen rolt en dan zo'n wond oploopt. Dat zou misschien kunnen verklaren waarom ze een aantal keren op dezelfde plek zitten.

Zo niet dan denk ik aan een menselijke hand.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:43

Mijn eerste gedachte was ook: dit is een steekwond door iemand.
Er zit denk ik niks anders op om een keer een dag uit te trekken om te kijken wat je paard doet en of je paard ergens aan schuurt of iets dergelijks. Van dat stukje glas zou ook nog een optie zijn maar dan nog; als een paard iets pijnlijks voelt is zijn eerste reactie direct weg dus ik heb het idee dat het heel snel gebeurd moet zijn met iets heel scherps.
Dit is heel vaag en inderdaad een mysterie.
Tip om naar de politie te gaan zou ik zeker doen. Je weet maar nooit....
Sterkte gr claudia

*edit* kreeg nog een helder moment, ervanuitgaande dat het dier dit zichzelf aandoet heeft het denk ik op een of andere manier te maken met rollen/liggen/opstaan en voorijzers.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:59

Wat een akelige snij wonden, ik denk aan een uitstekende nagel van de voor ijzers, maar je zegt dat dat niet kan, zitten alle nagels nog goed in het ijzer? Mist er misschien eentje?
Als ze ligt kan het zijn dat met opstaan de nagel langs de borst snijd
De DA kan vaak aan de wond ook wel zien of het door een mensen hand is toegebracht, wat was het idee van de DA?
Ik zou ook proberen het paard te observeren, en je weide nog maar een keer nalopen, alhoewel ik niet denk dat het daar van komt, eerder van iets in de stal in de buurt van voer of drink bak, iets waar het paard herhaaldelijk naar toe moet.

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 08:03

Ik denk dat er een of andere gestoorde je paard met een vlijmscherp mes heeft gesneden. Wat denkt de dierenarts hoe het eventueel is ontstaan. In ieder geval bij de politie langsgaan voor een melding/aangifte in combinatie met de foto's. Het vreemde van het geheel is natuurlijk dat er twee nagenoeg dezelfde soort sneden zijn en als je paard zich heel makkelijk laat benaderen en niet schrikachtig is dan is zo een snee razensnel geplaatst. In ieder geval veel sterkte.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:05

het lijkt idd meer op geweld van buiten af.
en ik bedoel dan met een mes ofzo.
ik hoop dat je er snel achter komt en dat het door iets anders komt.
walgelijk als dit door een persoon gedaan wordt, ik moet er niet aan denken.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 10:51

De stal is ondertussen door iedereen op stal nagekeken.
Mocht er een scherpe rand zitten (die wij niet zien/voelen) waarom dan 2x precies tussen de voorbenen en nergens anders?
En al die weken stalrust (en dan is het echt geen braaf rustig paard :+ Ze is echt nijdig op de stalhouder die haar vergeet), en ze komt buiten en heeft weer een snee te pakken..
In de stal heeft ze een automatische drinkbak, met een ijzeren beugel er om heen.
Ze heeft geen voerbak meer want daar ging ze op zitten schuren.
Heb haar inderdaad (2 jaar terug toen ze mijt had) wel eens heel raar zien zitten in de bak om te schuren,
dan is ze heel lenig en creatief in oplossingen.
Maar haar borst lijkt totaal niet op een schuurplek of beschadigde haren.
In de wei zijn het bakken, welke ook allemaal zijn nagelopen.
Geen hooinet/ruif in de stal. Hangt alleen een liksteenhouder op hoofdhoogte.
Er staan geen planten met doorns.
Mijn paard is een hele trotse Fries en erg nieuwsgierig, zal eerder naar iets 'engs' toegaan dan er voor wegrennen.

Rollen en iets met de ijzers is inderdaad nog een van de 'misschien' lijst.
Al heb ik alle ijzers al tig keer na gevoeld en ze heeft in een maand tijd 2x de smid gezien
(1x achterijzer in de stal er onderuit getrapt, rondom nieuwe ijzers en na een week trapt ze er een voorijzer onderuit..)
Paard mankeert nooit iets en nu in een maand tijd die wond, stoot ze haar hoofd kapot, 2x ijzer..
Krijg elke keer een hartverlamming als de stalhouder wéér belt!

Ze staat nu in een andere wei dan waar het de eerste keer is gebeurd, dus dan zouden er in 2 weilanden precies hetzelfde scherpe voorwerp moeten zijn. In haar 'oude' wei staan nu 3 andere en die hebben nog geen rare verwondingen.

Ga morgen ook weer met de politie bellen en het opnieuw melden.
Heb vorige week (op aanraden van stalgenoten) gebeld en agent raadde aan om aangifte te doen.

Dierenarts was de eerste keer al zeer verbaast maar was nu helemaal verbaast. Snapt er ook niks van maar gezien de rechte en diepte van de wond, moet het volgens haar wel een scherp voorwerp zijn.

Ik ga vanmiddag haar in de wei zetten en observeren. Zal ook wat foto's van de wei maken.
De eerste keer dat ik haar buiten na een week stalrust even in de wei zette, bleef ze heel dicht bij mij lopen.
Ik liep zelf wat door de wei te zoeken, kijken of ik iets kon vinden en ze liep mee tot halverwege.
Daar bleef ze onrustig rondjes draaien en mij in de gaten houden maar liep niet verder mee.
Daarna liep ik weer naar voren, paard liep weer mee en raakte echt compleet in paniek toen ik de wei uit ging en voor bij de stallen was.
Ze heeft alleen maar rondjes gegalopeerd en hysterisch gehinnikt.
Echt totaal niets voor die nuchtere Fries en de stalhouder stond ook te kijken van dat is niks voor haar.
Meestal staat ze gewoon met haar kop aan de grond ;)
Terug gegaan en in de wei gaan zitten, ging ze rustig om mij heen grazen.
Vanaf dat moment ben ik pas echt gaan nadenken over kwaadwilligheid van buitenaf (om het netjes te verwoorden).
Maar wilde dat niet meteen in de beginpost suggeren, want wil juist gaag zo veel mogelijk suggesties.
En ik wil er ook niet aan denken dat er een gek rondloopt die mijn paard moedwillig pijn doet :\ ;(

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:58

Ik heb niet alles gelezen, dus excuus als ik iets zeg dat niet van toepassing kan zijn.
Maar kan het zijn dat ze tegen de borst wordt getrapt door een ander paard met hoefijzers?
Daar kun je zulke lelijke snedes van krijgen (spreek uit ervaring).

Jaimyliefje

Re: Mysterie: hoe krijgt mijn paard dit voor elkaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:09

Het eerste wat ik dacht was ook een doelbewust gezette snee door een mens.. Ik hoop voor je dat het niet zo is..
Maar als ook haar gedrag veranderd? Ik vind dat erg vreemd.
Goed dat je er een melding van hebt gemaakt :)

Uiteraard is die laatste suggestie van Polly ook nog een optie, maar wel een tikkie vreemd als het twee keer gebeurd op dezelfde plek dan..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:11

Het kan van een scherp hoefijzer komen. Als een paard ligt kan de hoef tegen de borst aan komen en bij een schep ijzer of uitstekende nagel kan je dan een snee krijgen.
Verder zou je idd eens kunnen denken aan een psycho die je paard dit bewust aandoet. (Ik hoop het eerste voor je)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:12

Jeetje, wat een naar iets. De wonden zie er idd wel uit of het met iets scherps is gebeurd en aan de omschrijving van je land en het alleen staan zou ik ook aan 'menselijke hand' denken... om ziek van te worden! Hopelijk kom je er snel achter, en is het iets dat niet meer gaat voorkomen :(:)

Ik ken wel uit ervaring dat ook door trap van een ander paard er mooie sneeen kunnen ontstaan, spreek idd ook uit ervaring, maar dan zou je eventueel ook een zwelling en afdrukken op andere plekken moeten zien van ruzie....

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:14

Jeee!! Wat erg om je paard twee maal zo aan te treffen..
Als ik de foto's bekijk, lijkt het alsof het door een kwaadwillig persoon is gedaan....

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:16

goed de stal en de weide doorzoeken met name de afrastering van de weide.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 12:47

Ze staat de laatste tijd alleen (maatje heeft stalrust) dus een trap is uitgesloten (of de buurman is zo lenig en mept door de omheining heen).
Ze staat nu op de wei en ik zit van een afstand toe te kijken, maar ze staat rustig te grazen. Wond ziet er smerig uit, temperatuur is 37.3 (gister 37). Morgen komt de da voor controle kijken. Heb wat foto's in de wei genomen, zal ze vanavond plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:57

Wat raar zeg... Is het geen mogelijkheid om een camera op te hangen? :) Want wie weet is er inderdaad iemand die dit gedaan heeft....

Succes iig!

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:02

Sorry, eerlijk gezegd was dat ook het eerste wat ik dacht toen ik de foto's bekeek; dit lijkt op kwaadwilligheid van buitenaf..
Maar nu ik je stukje lees over haar gedrag in de wei en pamniek en een bepaalde plek ontwijken.. Bah ik zou er niet eens aan willen denken, maar alsjeblieft hou je paard maar in de gaten.. Gaat de politie meer surveileren op de plek?
Ik zou er zelf ook wat vaker langsrijden op niet gebruikelijke tijdstippen.. 's nachts staat ze wel gewoon 'veilig' op stal..?

Anja1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:09

mijn merrie heeft dezelfde wonden. een half jaar geleden opgelopen de ene en de andere gister. hoe en wat. ik weet het ook niet. ze staat nu in een andere stal en en paddock.
de eerste keer kwam het dacht ik door een afgeknipte tie-ripe.
iemand had een doek opgehangen tussen de paddocks en de ti-ripe niet kort genoeg afgeknipt. er lagen er ook diverse op de grond. ze viel dat andere paard af en toe aan met haar borst naar voren. een paar dagen ervoor had ik een scheur van die omvang in mijn rambo deken zitten door en door.
nu weet ik echt niet waar dit vandaan komt. de wond was goed geheeld. wel beetje dik gebleven en een litteken maar verder goed.
misschien toch door schuren weer open gegaan.
van kwade opzet door mensen geloof ik niet. ze staat alleen in de paddock dus ander paard is ook geen optie. op stal zegt men dat het kan gekomen zijn door de randen van de hoeven met opstaan. ik kan niks scherps vinden en dan nog de huid kan best wel wat hebben dacht ik zo.
wie weet komen we er nog achter. nog maar eens goed de paddock nalopen. denk toch dat het daar gebeurt is.
ik heb er ook foto's van maar ik weet niet hoe ik die moet plaatsen. kan iemand daarbij helpen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:43

Ik ben ook wel benieuwd.
Staat je paard daar alleen?

Wat me ook opvalt, is dat het steeds 2 sneetjes naast elkaar zijn, denk ik toch eerder aan iets met 2 scherpe puntjes oid.

Als iemand het wel doet.. vreselijk! Zou er serieus met een greep in m'n hand gaan zitten!
Ik zou me in ieder geval proberen een beetje verdekt op te stellen, zodat je paard normaal gedrag vertoont en ook evt. de persoon die hem kwaad zou willen doen..

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:47

Ik weet niet of het al eerder is genoemd, maar op de plek waar het paard zich verwond heeft moet met zon wond toch ook bloed zijn achter gebleven?
Daar zou je die plaats aan kunnen achterhalen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:49

Is al eerder genoemd.. tot dusver kan TS niets vinden..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:56

wat vreemd zeg!
Ik zou haast denken dat het door mensen is gedaan...

ben benieuwd naar weide foto's..

succes!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:58

Heb je de hoefijzers gecheckt op scherpe delen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:05

Akhal_Teke schreef:
Heb je de hoefijzers gecheckt op scherpe delen?

dit heeft ze gedaan, dit kan je ook lezen in het topic,........

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:06

oei wat een rare wond! goed uitspoelen maar en daarna wondzalf erop ( mesitran werkt goed hoorde ik ) je weet nooit of het iets heel roestigs of vies was waardoor die wond ik er zit. Is ze goed tetanus geeent?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:12

Dat is wel erg vreemd idd... :?

Ons paard hapt regelmatig dazen van zijn borst af. Misschien heel vergezocht, maar scherpe rand op haar tand en dat ze zichzelf openhaalt als ze een beest van d'r borst wil jagen? Maar daar is de wond misschien te groot voor...

Ik verzin ook maar wat. :')