Rare bulten en open plekken: wat is het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Rare bulten en open plekken: wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:04

Bij teken laat zo'n beest echt niet los tot je ze zelf verwijdert. Ik zie op de foto's geen teken of kopjes van teken zitten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:05

Het lijkt wel wat op regenschurft, alleen dat zie je meestal alleen bovenop. Ik heb nog nooit gehoord of het ook op de buik kan zitten.
Bij regenschurft zie je, als je het korstje weg zou krabben, een raar vies rozig wondje, net een putje.

Hoe dan ook, ik zou zeker niet op de gok met imaverol aan de gang gaan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:08

IMJ schreef:
Nee, de vacht gaat eraf doordat er korstjes opgekomen zijn. Dat is altijd zo als de huid stuk is. Heeft de mijne ook!
Imo geen teken hoor!

Je kunt gelijk hebben hoor, maar bij mijn paard kwamen de korstjes na het bijten tegen die kolere teken.
Edit, ik weet dat het teken waren want we hebben er zelf nog wat uit kunnen halen die ze zelf niet had weggebeten. Als de teken vol zitten dan laten ze zich zelf ook vallen, maar niet alles was er nog uit.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 15-08-10 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:10

Beantsje: Heet dat in normaal Nederlands regenschurft? Want de oorzaak is niet regen maar vaak ook onbekend. _O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:15

Een paard bij ons heeft ook is regenschurft gehad. Het enige dat ze konden bedenken was dat hij nat was weggezet onder een deken... inderdaad zat dat op de rug maar waren de plekjes weer kleiner dan dit..

Ik zou het toch met Betadine wassen TS...
Dat desinfecteert de wondjes, ze drogen daarna mooi in.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:16

Betadine kan sowieso nooit kwaad, en bij IMJ heeft het goed gewerkt van wat ik me kan herinneren dus zou het sowieso doen ja.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:17

Nemurin schreef:
Betadine kan sowieso nooit kwaad, en bij IMJ heeft het goed gewerkt van wat ik me kan herinneren dus zou het sowieso doen ja.

:j! Kan nooit kwaad!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:18

Je zegt dat er niks geen rare planten in de wei staan, maar je hebt haar ook mee gehad op vakantie.....
Is ze daar misschien met eea in aanraking geweest?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:23

Nemurin schreef:
Bij teken laat zo'n beest echt niet los tot je ze zelf verwijdert. Ik zie op de foto's geen teken of kopjes van teken zitten.

Nee dat klopt niet, als teken zich vol hebben gezogen dan laten ze zich echt vallen. Paarden verwijderen ze soms ook zelf. Bij katten en honden zie je het ook wel als de teek helemaal vol zit laat ie los. Leuk als je op zo'n beest staat, dan heb je je vloer vol bloed.
Je hebt wel gelijk als je zegt ik zie ze niet zitten op de foto. Dat zie ik ook niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:26

Haha oliebol je hebt gelijk Esther. Ik spreek vanuit de ervaring van "de teek ontdekken als hij er nog zit". Duurt vrij lang voor ze echt vol zitten namelijk... maar inderdaad niet fris als ze zich laten vallen en ze liggen op je vloer ja. Getver.

Maar het lijken mij alsnog qua soort "wond" niet op tekenbeten. Zeker niet zo debiel veel, dat lukt je niet in korte tijd in Nederland.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:31

Nemurin schreef:
Maar het lijken mij alsnog qua soort "wond" niet op tekenbeten. Zeker niet zo debiel veel, dat lukt je niet in korte tijd in Nederland.

Jawel hoor, kan echt, mijn paard was in een nest gaan liggen, ik denk dat ze er zeker 80 had voor we het ontdekten had ze er waarschijnlijk meer. Zij had zich ook stuk gebeten, maar ik twijfel nu of de plekken er ook zo uitzagen, die ene grotere foto ( macro?) doet me er aan denken. Beetje een 'gat' .
Zij had het wel met name aan de voorkant, haar boeg. We zijn wel een uurtje bezig geweest met de tekentang, maar het kan echt in Nederland, kwestie van op de verkeerde plek gaan liggen.
Ben benieuwd Hinke of het aan een kant is van het paard of aan beide kanten?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:31

Als het teken waren had TS ze wrs ook wel gevoeld.
Althans, als ik mijn paard poets voel ik altijd met mijn hand langs de plek waar de singel ligt om er zeker van te zijn dat ik niets van vuil/modder meer gemist heb.
Als er teken hadden gezeten zou TS ze wrs al gevoeld hebben voordat ze massaal besloten volgezogen te zijn en zich te laten vallen..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 15-08-10 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:32

EstherHegt schreef:
Nemurin schreef:

Jawel hoor, kan echt, mijn paard was in een nest gaan liggen, ik denk dat ze er zeker 80 had voor we het ontdekten had ze er waarschijnlijk meer. Zij had zich ook stuk gebeten, maar ik twijfel nu of de plekken er ook zo uitzagen, die ene grotere foto ( macro?) doet me er aan denken. Beetje een 'gat' .
Zij had het wel met name aan de voorkant, haar boeg. We zijn wel een uurtje bezig geweest met de tekentang, maar het kan echt in Nederland, kwestie van op de verkeerde plek gaan liggen.
Ben benieuwd Hinke of het aan een kant is van het paard of aan beide kanten?

Mijn paard had het op precies dezelfde plaatsen!
1 bil en onder de buik...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:33

Dat is me een flink tekennest geweest! Maar inderdaad wordt daar wel gevoeld meestal, teken op de benen ook vrij duidelijk te zien denk ik.
Dus gelukkig lijken het me nog steeds geen teken! (Joepie geen piroplasmose of andere nare troep!)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:38

Nemurin schreef:
Dus gelukkig lijken het me nog steeds geen teken! (Joepie geen piroplasmose of andere nare troep!)

Mijn paard heeft er niets aan over gehouden!! Zij was nog een jaarling toen dat gebeurde. Het waren geen besmette teken in ieder geval.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:40

Ooooh wat een ontzettende mazzel Esther! :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:42

Voor Hinco hopen we op een schimmel. Ik ben en blijf wel benieuwd of het aan een kant is. Want als het aan een kant is kan het gewoon zijn dat ie ergens in heeft gelegen, een plantje, mierennest of whatever.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 15-08-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:43

Het is GEEN schimmel. Waarschijnlijk een allergie en daar blijf ik bij. _O-
Ik kan wel begrijpen waarom je naar twee kanten zit te kijken, maar ben even de naam kwijt. Die regenschurft bedoel jij geloof ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:47

Nemurin schreef:
Ik kan wel begrijpen waarom je naar twee kanten zit te kijken, maar ben even de naam kwijt. Die regenschurft bedoel jij geloof ik.

Dit is volgens mij echt een overgevoeligheidsreactie/allergie en verdwijnt vanzelf.. :j!
Ik zou zelfs blij zijn dat het geen schimmel is. Dit is veel eerder weg!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:48

Nemurin schreef:

Nee want van schimmels en regenschurft weet ik niet veel, als het een allergische reactie op iets is een contactallergie neem ik eigenlijk aan dat het aan een kant is. Maar rollen kan natuurlijk ook. Ik kan hardstikke mis zitten met mijn teken, maar dat was dus plaatselijk en gek genoeg moet ik er aan denken na de macro.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:49

Nemurin schreef:
Beantsje: Heet dat in normaal Nederlands regenschurft? Want de oorzaak is niet regen maar vaak ook onbekend. _O-

Inderdaad. Het is een bacterie die toeslaat bij paarden met verminderde weerstand, maar die wel vochtige condities nodig heeft. (volgens mijn DA)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:02

Ja dan denken we aan hetzelfde ding. Ik begreep het ongeveer toen je het over die roze putjes had wanneer je de bultjes zelf eraf peutert. Ik ga zo eventjes opzoeken hoe het heet. :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:09

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:11

Ik zie op jouw foto's alleen maar teken, geen gaatjes.. kijk ik nou scheel?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:11

Mijn merrie kreeg ook allemaal kale plekjes, ongeveer net zoals deze.
Ze verging ook van de jeuk, dat wel.
Ik dacht ook aan een schimmel maar dat was het niet.
DA vond het lijken op een alergische reactie op vliegjes/ dazen ect.
Uiteindelijk heb ik (voor iets anders) een bloedonderzoek laten doen.
Daaruit bleek ze leverbot besmetting te hebben.
Dat lopen ze vooral op in een landje waar schapen of jkoeien hebben gestaan.
Wil natuurlijk niet zeggen dat dit het zelfde is maar het schoot wel gelijk door mijn hoofd.
Ik dacht, ik meld het even.

succes er mee