(vraag) Wat geven jullie, jullie jaarling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:26

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cheyentic

Re: (vraag) Wat geven jullie, jullie jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:28

Ik heb ooit eens gehoord dat muesli niet goed is voor veulens? omdat ze nog geen hele granen kunnen verteren...

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:52

Mijn pony is nu hoefbevangen en moet dus op een korte wei staan.
Dus nu staat ze maar op een stukje wei.
Ze krijgt dan alleen maar savonds een halve schep eten met haar medicijnen erin + 2 worteltjes.
Sochtends en savonds krijgt ze ook nog is een pluk hooi waar ze dan lekker op kan knabbelen.
Wat voor voer het is kan ik nu niet opkomen, maar het is voer dat goed is voor paarden die hoefbevangen zijn.

Anders kreeg ze gewoon een soort muslie.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 16-08-10 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodig cursief verwijderd

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:58

Myn pony stond gewoon op de wei, s'avonds op stal kreeg ze hooi en 1 kg biks. Meer niet en ze ziet er prima uit! :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:27

laura_julia schreef:
Mijn pony is nu hoefbevangen en moet dus op een korte wei staan.
Dus nu staat ze maar op een stukje wei.
Ze krijgt dan alleen maar savonds een halve schep eten met haar medicijnen erin + 2 worteltjes.
Sochtends en savonds krijgt ze ook nog is een pluk hooi waar ze dan lekker op kan knabbelen.
Wat voor voer het is kan ik nu niet opkomen, maar het is voer dat goed is voor paarden die hoefbevangen zijn.

Anders kreeg ze gewoon een soort muslie.

heb jij een jaarling die bevangen is???

@TS hoe gaat het nu?? ze staat nu bijna een week thuis toch??

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:30

Cheyentic: Het gaat super!!!

Ik zal even foto's plaatsen ze knapt met de dag op! ben zo trots op mijn meisje!!!

dit was bij de aankomst Zondag
Afbeelding
Afbeelding

Dit was Dinsdag:
Afbeelding
Afbeelding

En dit was Donderdag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus de Zondag en de donderdag foto hier bij elkaar
kan ik persoonlijk minder ribben zien, en meer bil, ook het inhammetje van haar nek is een stuk minder.

Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie???
het is echt niet veel maar dat moet ik ook niet willen.

ze staat in goed gras, krijgt nu halve kilo brok, 25 in de ochten en 25 in de avond, daarnaarst door de brok heb ik Knoflook snippers voor de vliegen en lijnzaadolie voor haar vacht, die houd nog erg vast.. :D

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:33

Alle jaarlingen zien er zo magertjes uit. Dat hoort er nu eenmaal bij. Ze groeien zo ontzettend hard op die leeftijd dat daar bijna niet tegenaan te voeren is. Als zet je ze in een wei en kunnen ze dag en nacht zoveel eten als ze willen, je zult de ribben blijven zien. Na de winter is dat weer over en groeien ze weer langzamer.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:40

akhal: de jaarlingen die ik ken zien er niet mager uit, ze is ontzettend klein dus door het groeien zal het niet komen! ik mag hopen dat ze 1 meter haalt met deze leeftijd.

De foto's geven nu nog goed beeld, maar ze was gewoon echt te mager.
Jaarlingen horen slank te zijn dat je de ribbelen lichtelijk kan voelen, niet uitsteken.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:49

Jawel Het is echt normaal dat je de ribben kunt zien bij een jaarling.
Bij een volwassen paard is het wel zo dat je de ribben moet kunnen voelen maar niet zien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:57

winia4ever schreef:
akhal: de jaarlingen die ik ken zien er niet mager uit, ze is ontzettend klein dus door het groeien zal het niet komen! ik mag hopen dat ze 1 meter haalt met deze leeftijd.

De foto's geven nu nog goed beeld, maar ze was gewoon echt te mager.
Jaarlingen horen slank te zijn dat je de ribbelen lichtelijk kan voelen, niet uitsteken.

bij mijn krijgen ze vanaf 1 jaar sportbrok,
dit is ook goed voor opgroeiende paardjes,

naja 1 meter ze is echt wel groter mijn hengst van nu 1.5 was toen hij 1 jaar was 1.33 m en dat word een D pony van ongeveer 1.45 dus de jouwe moet echt wel groter zijn nu als 1 meter,

en inderdaad dit was echt te mager, je mag de ribbetjes iewat voelen maar die ruggegraat zo zeker niet,
ze ziet er nu al stukken beter uit, goed werk

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 21:32

Akhal_Teke schreef:
Jawel Het is echt normaal dat je de ribben kunt zien bij een jaarling.
Bij een volwassen paard is het wel zo dat je de ribben moet kunnen voelen maar niet zien.

Ja klopt, maar dat was bij haar niet zo :D komt helemaal goed.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:55

een jaarling bij mij op stal krijg 1kg brok per dag, en staat 12uur per dag op wei.

Goed van je dat je haar hebt opgehaald, zo kun je haar zelf ook een beetje in de gaten houden.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:08

Mijn Fries twenter was een moederloos veulen. Hij heeft van ons tot zijn zesde maand Pavomelk gehad en toen at hij ook al met zijn pleegvader mee uit de bak. Die eet, omdat hij al heel oud is, Subli Seniores Priores. Dat is een slobber voor oudjes dat ook het ruwvoer vervangt. Ik heb toen met Subli gebeld en gevraagd of het geen kwaad kon voor mijn veulen en zei vertelden, dat Subli Seniores ook heel goed als opfokvoer kan dienen. We hoefden ons geen zorgen te maken over de vitaminen en mineralen omdat die er ruim voldoende inzitten ook voor jonge dieren. Ze zeiden dat het ook voor te magere- en paarden, die moeten herstellen van een ziekte, goed voer is. Jouw paardje , dat duidelijk te mager is voor haar leeftijd, zou dus ook wel Subli mogen. Die van mij is er gek op. Hij is nooit!!mager geweest. Hij is inmiddels twee jaar en vier maanden oud en 1.64 m hoog! Hij krijgt nog steeds Subli Seniores. Overdag staat hij met pleegpaps van 34 jaar oud in het land en 'savonds op stal. Hij krijgt een kilo subli en verder hooi.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:12

ik heb een jaarling (gelukkig ) thuis lopen en is (was) ook mager maar ze krijgt 2 kilo op en dag en ook nog hooi als ze binen staan
halve kilo juniorix van cavaloer en halve kilo bix van cavalor en komt nu goed bij dus mager zijn hoeft niet meteen iets te zijn daar de jaarling van ons een afstammelingsonderzoek heeft gehad en voor 100 % oke bevonden met prok certiflkaat

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:17

Wij hebben een jaarling Welsh A'tje, krijgt 3x per dag een plak kuilgras en daarnaast 2x een kwart kilo bix, en 's avonds nog slobber met lucerne en granen. Het kind is hartstikke knap nu, glimt aan alle kanten en is mooi rond [niet te dik, maar gewoon gezond]!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:19

Toen mijn jaarling van transport kwam van meer dan 3500 km was ze ook vermagerd. We hebben haar een week of vier op meermaaldaags een kleine schep biks en hooi ('s avonds op stal en 's ochtends de wei op) gehad met dus overdag weidegang. Toen haar verkoudheid over was en ze weer een beetje meer gewicht had hebben we haar voor de rest van het weideseizoen op de wei gelaten met regelmatige omweiding en in het najaar (wanneer nodig gezien kwaliteit gras en kou) bijgevoerd met onbeperkt hooi (opfok). Daar doet ze het nu nog steeds (inmiddels is ze drie) super op. Ze is toen ook diezelfde zomer weer heel hard gaan groeien en dat deed ze prima op gras. Even wat bij laten trekken en goed in de gaten houden dus maar verder zou ik je jaarling gewoon op goed gras houden. Ze was ook erg klein en schraal destijds (zie profiel).
Pas met zulke jonge paarden op met het voeren van teveel suikers. Veel succes!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:20

@TS, hij ziet er idd al beter uit ja, over 3maanden ken je hem niet meer terug! Hoe hoog is hij nu?

@akal_teke, Een jaarling hoeft echt niet mager te zijn hoor :n mag ook gewoon spier opzitten ook al groeit hij hard.

@xfam dat klinkt wel oke sportbrok, welk merk geef je dan, want ik wil die van mij met 18mnd van de veulenbrok afhebben..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 22:14

cheytetic: Geen idee hoe hoog ze nu is, kan haar morgen of van de week als ik het niet vergeet wel een keertje opmeten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:50

het beste is gewoon een goeie wei :)
ben het met je eens dat ze te schraal is, ribben zien bij een jaarling prima, die beestjes groeien hard en ietsje zien is niet erg
maar de ruggegraat er zo op zien dat zou voo rmij ook te ver gaan

je zou kunnen kijken naar een goed opfokbedrijf in de buurt, met veel weide , dan kun je haar zelf ook nog wat in de gaten houden

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 17:48

Sonja: ze staat echt nu in een goeie volle wei, en die mensen hebben zo veel weides over..

Kijk hier staat ze nu in:
Deze foto is vanvandaag.

Afbeelding
Afbeelding

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:41

VSW-->VS

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 02:55

Mijn jaarling quarter is absoluut niet te mager, meet inmiddels 1.45 stokmaat en krijgt gewoon een kilo onderhoudsbrok, veel gras en hooi naar behoefte.