beeldmateriaal slokdarmverstopping?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:33

Antheman schreef:
knollentuin schreef:
zo he,heftig! het lijkt wel of ie zuurstoftekort krijgt en daardoor in een "stuip"schiet weet niet hoe anders te zeggen. maar het lijkt er idd op alsof het uit de hersenen komt. hoe dat getriggerd wordt door eten? ik ga je topic wel volgen,heel veel succes hiermee. even een tip een kennis van mij moest haar paard na een verstopping vloeibaar voeren biks weken tot t waterdun was misschien helpt dat m om geen aanval te krijgen? want ik kan me voorstellen dat je mzo amper durft te voeren,hij draait zo ongecontroleerdrondjes dat t nog gevaarlijk is..

Nat maken van voer hielp niet. Hij slurpte het water eruit en de natte brei schrokte hij alsnog naar binnen.

Ik voerde als volgt: de emmer met 3!!brokjes erin op een stoel. Die at hij en dan gooide ik er weer 3 brokjes bij. Net zolang totdat mijn schepje leeg was. Ik moest van de DA weer normaal voeren, daarom vandaag alles in 1 keer en de emmer op de grond.

heb r even sms gestuurd..zij gooide het door zo een metalen zeef heen zodat er geen brei in zat .alleen bruin vocht

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 23:33

Jet schreef:
Maar hoe is het met gras eten in de wei? Met het eten van biks van een groter hoogte? Met hooi uit een hooinet? Heeft hij het op de kliniek ook gehad in die drie dagen dat hij er stond? Hoe eet hij als hij alleen staat en er geen andere dieren op zijn voer afkomen? Nogmaals, om mee te denken waar het in zou kunnen zitten, dit soort dingen zijn zo raadselachtig...

Gras, nee, voordroog ook niet.
hij eet van een stoel, als ik 3 brokjes per keer geef, gaat t goed, anders niet.
Uiteraard liet hij op de kliniek niets zien, anders stond hij daar nog, en wisten we meer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:35

TS, wat mij betreft ziet dit er niet uit als een normale verstopte slokdarm, wat mijn voorgangers al typten, maar ja, wat is het dan wel... ik hoop dat jullie snel duidelijkheid krijgen wat er nu precies aan de hand is, beterschap voor je paardje!

knollentuin

Re: beeldmateriaal slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:38

wat iemand eerder typte vind ik ook een goede ,dat schrokken omdat de hond meeeet,hij kauwt dan niet goed en gehaast.
op de kliniek heeft ie zeker weten alleen staan eten en hooi eet de hond niet...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:44

Heb jij hem zelf ook wel eens apart gevoerd, zodat er geen andere dieren of mensen valk bij hem in de buurt waren?
Als hij het die drie dagen in de kliniek helemaal niet heeft gehad, is dat toch vreemd. Heeft hij het bij jou wel aldoor? Gaven ze op de kliniek andere brok dan jij doet?

Wel mooi overigens dat hij het met hooi en gras niet heeft, dan zit er vast in de slokdarm zelf niets verkeerd, anders zou hij daar toch ook problemen mee hebben lijkt me. En ook zijn gebit zal dan wel in orde zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:29

Misschien een rare vergelijking maar mijn dochtertje heeft epilepsie, en daar lijkt het op. Die gaat ook oncontroleerbare bewegingen maken, getriggerd door de meest vreeme dingen, en vindt maar eens uit wat.
Ik vind het enorm knap dat je het hebt gefilmd, de rust die je daarbij hebt ook. Compliment daarvoor.
Ik hoop dat je hiermee je paard verder kunt helpen, wat een ellende voor julle, het ziet er heel naar uit.
Heel veel sterkte.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:46

Een van mijn paarden heeft ook soms een slokdarmverstopping maar dit lijkt er inderdaad absoluut niet op. Hij stopt meteen met slikken en kauwen en jouw paard eet verder.
Doet mij ook sterk denken aan epilepsie. Dat kan ook voorkomen in geval van stress, misschien dat er een of andere stressfactor aanwezig is als hij gevoederd wordt.
Dat je hond zo rond dat paard in stress en pijn (?) drentelt stoort mij ook enorm, maar dat zal wel niet de reden zijn.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:48

doet mij denken aan dystrofie van de slokdarm.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:59

Ik ben erg benieuwd wat de ervan zeggen. Heb je je filmpje al opgestuurd?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 01:03

Van mij dan toch een andere mening al van de voorgande personen die hier al wat schreven. Ik heb dit wel al eerder gezien bij een slokdarmverstopping, compleet met achteruitlopen, cirkels draaien, omkijken naar de plek waar het pijn doet, en staan beven. Dit paard kan echt geen droog voer tot de oorzaak achterhaald is hoor, enkel goed doorgeweekte slobber van een type voer dat zich volledig oplost. Misschien niet het gezondste soort voeding, dat soort vermalen brokjes, maar dat moet dan maar even. Ik heb de mijne een weekje* op vloeibare merriebrok gehad. Slokdarmontsteking? Maagontsteking? Of misschien zoals Esther al aangeeft, dystrofie?
Overigens heb ik ook al een pony epilepsie-aanvallen weten krijgen, en dat zag er toch echt wel erger uit (op de grond, volledig weg, krampen).

* Na twee van dit soort episodes, AB en een week vloeibaar voedsel was het wonderbaarlijk genoeg weg en het is ook nooit meer opnieuw gebeurd. Ik had wel een tweede paard dat op hetzelfde moment een maagonsteking had, misschien niet geheel toeval.
Dat blijven dooreten is geen argument, zelfs paarden met een zware koliek gaan soms hooi of stro knabbelen, dat gaat op automatische piloot. En/of het geeft ze een gerust gevoel, kan ook natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door Ruga op 25-07-10 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 01:10

ik vermoed iets neurologisch hij kijkt ook apatish en dat rondjes draaien kan er zeker bijhoren alsof hij wegloopt draait voor iets, bv evenwicht. het begint rustig maar word zeker heftiger, lijkt op epileptie of toevallen misschien wel een tumor, hebben ze al een foto van zn hoofd gemaakt? succes.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 09:16

Andor heeft een endoscopie van zijn slokdarm en maag gehad en dat zag er goed uit.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:17

Ik heb meerdere slokdarm verstoppingen mee gemaakt bij verschillende paarden maar dit beeld herken ik echt niet. Mij doet dit ook meer denken aan iets neurologisch.. Ik vind het juist heel slim dat je dit gefilmd hebt. Hier kunnen ze zeker wat mee in de kliniek..Heel veel sterkte. Het lijkt me heel naar als je dit steeds ziet bij je paardje en er niets aan kunt doen.. Hopelijk komt er snel duidelijkheid.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 09:33

Aukelizzy schreef:
Ik heb meerdere slokdarm verstoppingen mee gemaakt bij verschillende paarden maar dit beeld herken ik echt niet. Mij doet dit ook meer denken aan iets neurologisch.. Ik vind het juist heel slim dat je dit gefilmd hebt. Hier kunnen ze zeker wat mee in de kliniek..Heel veel sterkte. Het lijkt me heel naar als je dit steeds ziet bij je paardje en er niets aan kunt doen.. Hopelijk komt er snel duidelijkheid.

De faculteit heeft meerdere malen naar beeldamteriaal gevraagd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 09:36

Bandida schreef:
Van mij dan toch een andere mening al van de voorgande personen die hier al wat schreven. Ik heb dit wel al eerder gezien bij een slokdarmverstopping, compleet met achteruitlopen, cirkels draaien, omkijken naar de plek waar het pijn doet, en staan beven. Dit paard kan echt geen droog voer tot de oorzaak achterhaald is hoor, enkel goed doorgeweekte slobber van een type voer dat zich volledig oplost. Misschien niet het gezondste soort voeding, dat soort vermalen brokjes, maar dat moet dan maar even. Ik heb de mijne een weekje* op vloeibare merriebrok gehad. Slokdarmontsteking? Maagontsteking? Of misschien zoals Esther al aangeeft, dystrofie?
Overigens heb ik ook al een pony epilepsie-aanvallen weten krijgen, en dat zag er toch echt wel erger uit (op de grond, volledig weg, krampen).

* Na twee van dit soort episodes, AB en een week vloeibaar voedsel was het wonderbaarlijk genoeg weg en het is ook nooit meer opnieuw gebeurd. Ik had wel een tweede paard dat op hetzelfde moment een maagonsteking had, misschien niet geheel toeval.
Dat blijven dooreten is geen argument, zelfs paarden met een zware koliek gaan soms hooi of stro knabbelen, dat gaat op automatische piloot. En/of het geeft ze een gerust gevoel, kan ook natuurlijk..

Ben toch wel blij dat je het herkend.

Volgens mij stond Andor niet te eten bij de bak, maar was hij bezig om de boel eruit te krijgen. Dit is misleidend, omdat hij precies met zijn kop in de bak staat. Ik zal Debra vanmiddag nog even vragen, die stond dichter bij de voerbak.

Dystrofie, wat is dat? Spierverslapping, zoals in de humane wereld?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:41

wat goed dat je een filmpje hebt gemaakt, zo hebben ze bij de kliniek een duidelijker beeld.
Ook ik ken andere beelden van paarden met slokdarm verstopping, die gedragen zich anders dan mijn paardje die het een paar keer heeft gehad, sinds ze nooit meer brokken krijgt maar musli, is dat probleem omgelost.
het gedrag lijkt op wat ik wel eens bij een hond heb gezien met epileptie.
succes ermee, ik hoop dat ze snel vinden wat hij heeft.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:42

Ik heb ook een paard op stal gehad met epileptie en daar lijkt dit idd niet op. dat paard viel gewoon op de grond met een klap en lag te stuipen met alle benen en draaide de ogen helemaal weg. het duurde ook wel een tijdje daarna voor ie op kon staan en ze zag eruit ofze een halve maraton had gelopen,gewoon moe.maar er zullen wel gradaties zijn denk ik
die kennis van me van wie haar veulen de slokdarmverstopping had gaf m arnica druppels door het voer,twee weken de maximale dosering hij had een heel lidteken in de slokdarm en dat is helemaal weggetrokken,de veearts was er erg verrast over want met die beschadiging had ie nooit oud kunnen worden.en nou huppelt ie nog lekker in de wei

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:48

toen ik paar jaar geleden op een normale dag, op een normale manier mijn paard uit de wei haalde,
stond ze na een paar minuten soort van te kokhalzen, zonder geluid.
ook stond alles heel strak op haar hoofd. boven haar ogen, haar ogen, en eigelijk haar hele hoofd.
tussen het kokhalzen door, was ze veel te sloom, en stond ze me steeds te duwen, wat ze ook nooit doet
het was duidelijk dat ze zich niet goed voelde, ik en andere mensen dachten werkelijk dat ze ieder moment dood zou neervallen
(stond toen nog gelukkig op een grote pensionstalling en het was zondag)
DA gebeld, die was er binnen 3 kwartier. in die drie kwartier stopte ze met kokhalzen, en veranderde ze weer terug naar mij eigen paardje.

de DA dacht het een slokdarmverstopping was. veel drinken, en over paar uur rustig laten eten.

nooit heb ik het nog gezien bij haar. maar als het eenmaal gebeurd kan het vaker en sneller gebeuren. (is me vertelt)
ze heeft nu alleen nog voer, dat bedoelt is om het kauwen te stimuleren. niet dat je het kunt voorkomen denk ik.

veel sterkte met je paardje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:42

mijn pony heeft ook iets wat hier op lijkt, alleen gaat zij nog even verder en valt ook om.
Stuipt niet maar is ook even een paar seconden 'out'.
Na veel onderzoek hebben we het toch epileptie genoemd, is niet echt een behandeling voor en de pony is min of meer met pensioen, liep voor de wagen en dat durf ik echt niet meer.
Ik hoop dat je me op de hoogte wil houden over wat de kliniek van je filmpje zegt, wie weet is het wel heel wat anders en kan ik daar misschien ook mee verder..

Sterkte

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:55

Antheman schreef:
Volgens mij stond Andor niet te eten bij de bak, maar was hij bezig om de boel eruit te krijgen. Dit is misleidend, omdat hij precies met zijn kop in de bak staat. Ik zal Debra vanmiddag nog even vragen, die stond dichter bij de voerbak.

Ja, tijdelijk of definitief, en de oorzaak kan vanalles zijn.. van genetisch over letsels tot ontstekingen, voor zo'n diagnose heb je echt de DA (kliniek) voor nodig.

Het is uiteraard vreemd om een paard zo te zien bewegen, maar hij reageert op een pijnprikkel die hij niet begrijpt. Als je het nuchter bekijkt zie je inderdaad pijn bij het slikken, pogingen het naar voor er weer uit te krijgen (in de emmer), toch doorslikken (véél pijn, beven..) en achteruitkijken (pijn in hals of buik). Enz.. Ieder paard reageert anders op pijn.
Die van mij schoot bv. weg in zijn achteruit, en omdat de weide hier een steile helling is, ging die gelijk onderuit in een soort achterwaartse salto. Als ik dat het gefilmd had iedereen vast gedacht dat hij de controle over zijn achterhand had verloren wegens een of ander zenuwprobleem.
Hopelijk kunnen ze hier bij de kliniek alvast wat mee. En zonder daar iemand te beschuldigen, van een endoscopie kan je eigenlijk ook (onbedoeld uiteraard) een letsel oplopen. Iets om in gedachten te houden mocht het nu erger zijn als voorheen..

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:16

ik wil even reageren op je filmpje. mijn vorige paardje heeft ook meerdere malen slokdarmverstopping gehad, dat was dan na 10 minuutjes vaak weer over en dan ging ze in die 10 minuten rare bewegingen met haar nek maken, soort slikbewegingen. haar net werd dan heel kort. jou filmpje lijkt inderdaad niet echt op een slokdarmverstopping. ik hoop dat ze iets kunnen vinden, sterkte!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:51

Bandida schreef:
Antheman schreef:

Ja, tijdelijk of definitief, en de oorzaak kan vanalles zijn.. van genetisch over letsels tot ontstekingen, voor zo'n diagnose heb je echt de DA (kliniek) voor nodig.

Het is uiteraard vreemd om een paard zo te zien bewegen, maar hij reageert op een pijnprikkel die hij niet begrijpt. Als je het nuchter bekijkt zie je inderdaad pijn bij het slikken, pogingen het naar voor er weer uit te krijgen (in de emmer), toch doorslikken (véél pijn, beven..) en achteruitkijken (pijn in hals of buik). Enz.. Ieder paard reageert anders op pijn.
Die van mij schoot bv. weg in zijn achteruit, en omdat de weide hier een steile helling is, ging die gelijk onderuit in een soort achterwaartse salto. Als ik dat het gefilmd had iedereen vast gedacht dat hij de controle over zijn achterhand had verloren wegens een of ander zenuwprobleem.
Hopelijk kunnen ze hier bij de kliniek alvast wat mee. En zonder daar iemand te beschuldigen, van een endoscopie kan je eigenlijk ook (onbedoeld uiteraard) een letsel oplopen. Iets om in gedachten te houden mocht het nu erger zijn als voorheen..

De kliniek gaf ook aan dat hij pijn had, zoals ik het beschreven had. Hij heeft ook wel heel hard in zijn achteruit gelopen, en ook wel keihard rennen, dus niet de pirouettes die hij hier laat zien. In vorige aanvallen bedoel ik dan he.

Ik snap de reacties op epilepsie ook wel, maar ik zie meer een paard wat pijn heeft.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:04

Ik vind 't een zielig filmpje om te zien. Hij krijgt zo treurig ;(

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:35

Ik ben het met je eens dat hij er uitziet of hij pijn heeft en daarvoor wil vluchten. Ik weet het niet, ik ben geen arts, ik ben wel erg benieuwd hoe de DA het filmpje vindt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:42

heeft hij dit met steeds hetzelfde soort voer, of met verschillende merken/ soorten voer?
kan het geen allergische reactie zijn?