Diagnose: vasculitis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Re: Diagnose: vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:34

Die injecties tegen wormen zijn ontwikkeld voor koeien. Paarden verdragen ze niet goed en ze zijn zeker niet goed werkzaam. Ze zullen wel een klein deel van de wormen gedood hebben als die er zaten, maar tegen mijt of luizen of gelijk wat, werken ze absoluut niet. Dat doet het zelfs niet bij koeien. Tegen bloedwormen kan je gelijk welke pasta geven met ivermectine tijdens het zomer seizoen (vanaf april tem september) en in het winterseizoen geef je iets met moxidectine (equest of equest pramox, dit is namelijk het enige middel dat werkt tegen overwinterende larven). Deze pasta's werken zeer goed en zijn ook zeer veilig voor paarden!

Er bestaan geen geneesmiddelen voor de lever. Het hangt af van de oorzaak of de lever zich herstelt of niet. Gelukkig is het wel een zeer regeneratief orgaan, dat ondanks grote beschadigingen toch nog goed kan werken. Sedochol is een goed product en ondersteunt zoals gezegd de lever, maar specifieke geneesmiddelen bestaan er niet. Het komt er op neer om de lever wat te ontlasten, zodat hij kan herstellen of gewoon de symptomen verminderen. Ik heb niet gezegd dat die lever zeker de oorzaak is! Het is echter wel zeer verdacht. Leverbot is trouwens ook een goede kanshebber als oorzaak voor de leverproblemen, evenals rode klaver en jacobs kruiskruid. Weet ook niet of die injectie het probleem heeft veroorzaakt of verslecht, maar feit is dat hier onlangs ook een bokker geweest is waarvan het paard vreselijk ziek is geworden na deze injectie. Was compleet hetzelfde verhaal, gespoten tegen de wormen, en een paar dagen later zwollen alle witte huiddelen op en is die huid massaal afgestorven door fotosensibilisatie. Zijn allemaal puzzelstukjes die in elkaar passen. Het is een zeer goede zaak dat er contact is opgenomen met Gent, deze zullen wel weten wat ze hiermee aanmoeten.

Ik zou wel niet panikeren. Deze letsels zullen genezen en hopelijk herstelt de lever zich ook. Het duurt alleen een hele tijd en het zal wat geduld nodig hebben.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:44

Dank je allemaal...ik ga dit straks allemaal even met de DA overlopen...

Heb nog net de bloeduitslag van 01.2010 opgevraagd, toen was het volledig bloedbeeld weer helemaal normaal...

St Jacobskruid en rode klaver hebben we niet in de weide staan, maar misschien zie ik wat over het hoofd....

En idd die lever blijft zeer verdacht, het geeft toch alweer een mogelijke richting...
Maar zou zijn lever ziek kunnen worden van in een te vette weide te staan???

Ik wacht vol ongeduld op bericht DA van Gent...
Hou jullie op de hoogte

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:07

Hoi,

Afgelopen september heeft mijn paard dit ook gehad. Er werd toen ook gedacht aan ernstige mok dat ontzettend snel verergerde (na 2 dagen stond hij met olifantenbenen en ontzettend erge wonden onderaan zijn benen). Hij is toen met antbioticazalf en weet ik wat nog meer behandeld voor mok, maar dit hielp allemaal niets. We hebben toen meer onderzoek laten doen, en bloed bij hem afgenomen, en uiteindelijk bleek bij mijn paard ook een leverprobleem de boosdoener te zijn (zie mijn topic hier in medisch, 'Verhoogde leverwaarden'). Met zijn lever zijn we voorlopig nog niet klaar, maar zijn benen zijn inmiddels wel goed. Ik heb naast medicatie dat hij toen kreeg voor zijn lever ook primeval legprotect gebruikt om op de benen te smeren. Het is een goedje wat je over de korsten smeert, en zo de wonden afsluit van licht en het water afstoot. Dit middel, in combinatie met aangepaste voeding (zo weinig mogelijk eiwit, suikers, etc. het beste is hem alleen maar hooi te geven, daar zit het minste in) en natuurlijk het behandelen van de lever heeft er voor gezorgd dat het geleidelijk aan allemaal erg mooi genezen is. Heel erg veel succes met je paard, ik hoop dat snel duidelijk zal worden wat hij precies mankeert en dat er iets aan kan worden gedaan. Sterkte!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 18:10

Hallo

DA is weg en ben net een deel van de medicijnen gaan halen.
Volgens haar en Gent is het dus vasculitis, fotosensibiliteit achten zij het niet, dit hebben ze wel overwogen maar om een aantal redenen dan toch weer niet...
Hij mag net wel in de zon blijven lopen als hij er zin in heeft. Dit zou genezing bevorderen...

Dan de behandeling die ik nu dien te volgen:

Torental (is een humaan geneesmiddel) voor een betere bloeddoorstroming - 12 tabletten per dag

Prednisolone week 1 en 2 :1.2mg per dag
week 3: 0.6 mg per dag
week 4 0.3 mg per dag

Emdotrim (antibiotica) 2 x daags 1 eetlepel

Dan nog twee sprays voor op de wondes

En Pronutin voor zijn maag.

Die torental moet hij acht weken nemen...

En dan zou het genezen moeten zijn...

Laten we hopen...

Hij mag dus gewoon buiten, krijgt nu quattro mix van Mijten en staat op een zeer schrale weide en krijgt onbeperkt hooi bijgevoerd.

Morgen ga ik nog kijken voor een vitaminenmix...
Iemand goei ervaringen met bepaald merk?

Ik hou jullie verder op de hoogte

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:56

Nou haha, Gent en je DA zijn 't dan toch een beetje met mij eens - géén fotosensibiliteit in ieder geval. Verbaast me niet.
Een hele goede mix voor vitamine/mineralen is Equilife Formula 4 Feet - oorspronkelijk bedoeld voor paarden met laminitis maar het werkt ook bijzonder goed op het gehele systeem van het paard ( dus ook huid/haar etc.). Je kunt het bestellen via de site van Paardnatuurlijk ( die zijn het goedkoopst) of anders bij Jordens hippo ( veel duuurder). Bij Paardnatuurlijk kun je ook een probeerverpakking bestellen om te zien of je paard het lust.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 16-07-10 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:04

vaak is bij vasculitis ook de binnenkant van het mond slijmvlies geinfecteerd...hebben ze daar al naar gekeken?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:13

Mijn verzorg haflinger heeft ook ooit zo iets gehad.
Het begon met dikke vocht bulten overal vooral borst hals flanken en buik.
Dag later waren ze weg, maar wel drie dikke benen, die drie allemaal wit been wat niet wit was was nog normaal.
Huid viel er ook zo af.
Heeft zeker nog wel een half jaar geduurt voor het over was.
Heeft nu nergens geen last meer van en loopt altijd buiten ook in de felle zon.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 20:35

@Jannepauli: maar waarvan zou het dan komen denk je?
Verhoogde leverwaardes of door die bacteriële infectie??
Ik hoop dat de behandeling goed aanslaat, maar volgens DA hebben ze in Gent er goede resultaten mee...
Is vrij dure behandeling (600€ voor 8 weken; waarvan wel 150€ voor de maagmedicijnen en 2 consults van DA in) maar goed als het ermee geneest dan vind ik het helemaal niet erg, wil nu echt dat m gewoon geneest, na drie weken sukkelen hoop ik nu echt op een oplossing...

@Geerke: geen slijmvlies van de mond geïnfecteerd ( denk dat dat in verslag van DA stond...??? )

Ik blijf het allemaal zeer vreemd vinden.
Hij loopt nu al zovele jaren buiten en dan ineens dit...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:28

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:24

Gelukkig heb je nu blijkbaar goede adviezen! Ik hoop dat hij nu snel opknapt. In principe is de behandeling tegen de vasculitis wel hetzelfde als voor fotosensibilisatie en zelfs voor mok, dus ik denk dat je niet kan mis zitten nu. Hopelijk heb je nu snel resultaat!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 22:40

Die pronutrin voor zijn maag wilt hij niet onder het eten.
Hij heeft zijn voer met zeer lange tanden opgegeten en nog een klein beetje laten staan.
Iemand enig idee hoe ik die korrels gaan binnen krijgen?
Mag ik die eventueel weken in koud of warm water of is dat niet goed?
Dan kon ik et ev op een dikke spuit trekken en zo aan zijn mond inspuiten want anders gaat zijn maag terug gaan tegen sputteren...

Ik hoop dat de behandeling aanslaat...

Hou jullie op de hoogte !!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:14

Ik heb geen idee welke pronutrin je hebt, maar bij deze staat dit in de bijsluiter:

Wanneer het paard Equitop Pronutrin® slecht eet, wordt aangeraden om te starten met de helft van de dagelijkse dosering en in 2-3 dagen de dosering op te bouwen.
Indien de eetlust van het paard sterk is verminderd en het weigert de Equitop Pronutrin® op te nemen,
wordt aangeraden om het product op te lossen in 4 maal zoveel water en het via een neussonde toe te dienen totdat de normale eetlust is teruggekeerd.
Bij zogende veulens kan de aanbevolen dosis Equitop Pronutrin® gemengd worden met drie volumedelen handwarm water. Na 2-3 minuten kan de ontstane slobber door middel van een spuit of een plastic fles rechtstreeks via de mond ingegeven worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en anders gewoon morgen weer bellen met de DA.

Ikzelf doe dit soort dingen altijd door slobber of door natte zemelen, die van mij eet het dan zo op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:25

habore, een theelepeltje honing haalt vaak de smaak wel weg en dat mogen ze wel eten.
honing met wat warm water mengen met de korrels en dan de rest van je voer

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 23:26

Ik probeer morgenvroeg nog eens maar hij weet het allemaal zo goed.
Doe niets in zijn eten wat niet natuurlijk is want hij heeft t door en wil het niet meer...
Als hij morgenvroeg niet wil dan los ik het op in vier maal zoveel water en dien ik het toe in zijn mond met een dikke spuit...dat is toch +- hetzelfde als via sonde of niet??
Dan komt het ook in de maag terecht en een spuit in zijn mond laat hij goed toedienen.
Zo dan proberen?

Dank je..

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 23:28

Ellepel: dat kan ik ook nog eens proberen maar hij zo wantrouwig op al die medicijnen.
Alles moet ik opspuiten, niets kan onder het eten.
Dacht die korreltjes zal wel gaan maar neen, en als ge hem twee keer zo iets mengt dan wilt hij zelfs daarna zijn eten zonder medicijnen niet meer en dat risico wil ik dan ook weer niet lopen aangezien hij sterk vermagerd is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:31

sneu he als ze niet willen eten,soms kan een beetje honing helpen om de smaak weg te nemen.
stroop kan ook,maar is minder gezond.
appelmoes hoor ik ook nog wel es,dat dat kan helpen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:33

Volgens mij moet dat kunnen in een spuit, maar dan meot je het wel snel geven denk ik, volgens mij neemt het heel veel water op en als je te weinig water hebt zal het misschien een klont worden.
En anders proberen met een broodje met rietsuikerstroop. Suiker is misschien niet goed voor hem, maar als dat de methode blijkt te zijn om die pronutrin erin te krijgen... Broodje honing en daar de korrels door doen is misschien ook nog een mogelijkheid...

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 10:23

Deze morgen enkel de pronutrin onder zijn eten gedaan en de rest van de medicijnen via de spuit met appelmoes.
Gans zijn eten laten staan.
Ga nu de pronutrin op water zetten en dan alles ook via spuit naar binnen.

Nu weet ik niet of hij zijn eten niet gegeten heeft owv pronutrin of omdat hij pijn heeft aan zijn maag.
Hij gisteren en eergisteren gastrogard gehad...en eergisterenavond at hij heel goed, gisterenmorgen goed zijn schep opgegeten en gisterenavond met zeer lange tanden de helft van zijn eten met pronutrin en dan nog drie vierde schep zonder pronutrin.
Deze morgen alles laten staan.
Ga nu dadelijk alles via spuit naar binnen werken en dan hopen dat hij deze avond terug zijn eten wil.

Ik geef hem wel onbeperkt hooi...

Ik zie het even niet meer zitten, als hij nu toch wou eten, dat is zo belangrijk...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:43

Waarom geef je hem gastroguard én pronutrin? Gastroguard is het beste middel tegen maagzweren en is eigenlijk een geneesmiddel. Pronutrin is dan eerder het onderhoud. Natuurlijk is gastroguard heel erg prijzig. Maar als hij dat wel opeet, dan zou ik hem tubes gastroguard geven en die pronutrin voorlopig weglaten, dat heeft namelijk geen toegevoegde waarde bij de grastroguard. Verder vind ik het toch heel raar dat hij zoveel vermagert. Is het geen optie om hem gewoon eens naar de kliniek te brengen en hem daar eens goed te laten bekijken? tenslotte heeft Gent nu ook een diagnose moeten stellen zonder het paard gezien te hebben. Hij heeft meerdere problemen! Lever niet in orde, maag niet in orde en dan die letsels op zijn benen. Misschien is het wel beter om hem direct eens binnen te voeren... Kunnen ze direct ook met een camera in zijn maag kijken of hij wel degelijk maagzweren heeft. Straks is dat niet het geval en heeft hij een ernstig ander probleem, oa misschien zijn lever?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 16:44

Ik geef hem niet de gastro guard en pronutrin !!

Hij heeft donderdag en vrijdag gastro guard gehad en dan vanaf gisterenavond die pronutrin onder zijn eten.
Dan wou hij zijn eten niet terwijl hij donderdagavond (na toedienen gastroguard) wel heel goed gegeten heeft.
Hij eet ook goed zijn hooi en wat gras.

Ik vermoed dat hij deze morgen niet wou eten owv pronutrin.

Nu heb ik voormiddag de pronutrin in water opgelost en via spuit toegediend.
Dit ging goed.
Nu deze avond krijgt hij dan gewoon zijn voer zonder iets er in.
Hopen dat hij dan wel eet.

Het is voor mij moeilijk om tot Gent te geraken.
Zit helemaal in zuiden van Limburg in België.
Heb geen transport.

Volgens DA niet nodig en ook omwille van zijn leeftijd en zijn vriendje paard.
Die twee kunnen niet zonder mekaar en kunnen ook niet binnen staan (staan dag en nag buiten).
Ik vrees dat ik dan nog meer aanricht ...

Hij is ook vrij levendig (begint met protest tijdens het verzorgen en is alert op alles wat beweegt)

Het is niet makkelijk maar wegbrengen is echt geen optie voor mij...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:01

Is het geen optie om gewoon over te schakelen naar gastroguard? Daarmee ga je eventuele maagzweren genezen, niet enkel beschermen zoals met pronutrin. Als je geen problemen hebt met de gastroguard, dan zou ik het zo doen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:13

Deze avond weer alle medicijnen met appelmoes op spuit getrokken en in mond gespoten.
De pronutrin terug op water en zo ook op spuit ingespoten.

Toen wou hij echt niets meer, geen eten, geen hooi zelfs geen appeltje uit mijn hand...!!!

Als ik dan de weide erlangs inging at hij wel goed door aan het gras....

Zou dit dan geen teken zijn dat hij die medicatie vreselijk vies vindt en daarom niets meer van mij aanneemt maar wel het gras eet of wijst dit toch op een maagzweer eerder???
En als hij nu vies is van zijn eten hoe los je dat dan weer op??

Hoe lang geven ze gastroguard eer maagzweer geneest???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:15

het enige wat werkt tegen een maagzweer is eigelijk onbeperkt ruwvoer,dat word goed gemengt met speeksel en brengt zo de zuurgraad omlaag.
Lucerne schijnt ook goed te zijn,daar zit calcium in en dat neutraliseert het maagzuur.

Het slechtste wat je kunt geven in geval van een maagzweer zijn brok,granen(muesli)...verhoogd de zuurgraad enorm,en het paard maakt amper speeksel aan als het dat eet.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:52

DA is op verlof maar heb even contact met haar gehad...

Volgens haar eet een paard als hij maagzweer heeft wel zijn hooi...
Oregon wou dit deze avond helemaal niet...hij zat er zo in te ruiken en dan deed hij het met zijn been door elkaar en dan rook hij weer...
Ook de appel die ik uit de hand gaf wou hij niet...hij rook eraan maar dan wou hij het weer niet...
dan ging ik met hem grazen in het weiland (waar hij niet ganse dag in mag owv teveel eiwit) en dan graasde hij goed door...

Volgens DA heeft hij omwille van de vieze smaak van medicijnen geen zin in zijn eten...

Ik zou ev nog kunnen proberen enkele dagen gastroguard te geven...maar omdat hij goed at na de gastroguard en nu net bij die medicijnen niet meer wil eten vermoedt zij dat het een reactie op de vieze medicijnen zijn..

Eventueel een dag zonder medicijnen maar Oregon is nu wantrouwig en ik denk niet dat hij op 1 dag tijd terug aan zijn eten zal gaan...

Ik ga morgen eens proberen tegen zes uur 's morgens naar stal te gaan en hooi en eten te geven en eens kijken wat hij doet...
ipv eerst medicijnen en dan eten...

laat ons hopen...

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 06:35

Even stand van zaken:

gisterenavond dacht ik van ga morgenvroeg eens zeer vroeg zijn eten gaan geven...dan ook nog extra hooi geven (ze hebben wel onbeperkt liggen maar na de nacht is er toch wel wat op)
en dan pas een uur erna zijn medicijnen zodat die link medicijnen en eten niet gelegd wordt...
had gisteren ook nog een aantal snoepjes van hem verbrijzeld...
dan deze morgen een hele schone emmer genomen waar absoluut geen medicijnen in geweest zijn...

naar beneden en eerst Habanero eten gegeven en dan Oregon...en...hij begon te eten...niet volle goesting maar ook niet met echte lange tanden...
Uiteindelijk heeft hij 3/4 de schep opgegeten...
Tis nog niet super maar goed hij weet beste wat zijn maag aankan en waar hij zin in heeft (ook door die vieze medicatie).

Dan ging m verder terug hooi knabbelen (deed hij gisterenavond na medicatie ook niet, volgens DA moest dat door vieze smaak komen want als maaglast eten ze wel hooi)...

Nu binnen een uurtje dan wel medicatie geven...

Ben toch content dat m terug wat gegeten heeft...