Ervaringen met oogletsel door vliegenfrontriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Re: Ervaringen met oogletsel door vliegenfrontriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:54

Ik ooit eens van september tot mei knoflook gegeven. Ze zeggen inderdaad dat je dat lang moet geven voordat het resultaat geeft. Nou het hielp helemaal niks.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 13:50

breezy302 schreef:
Maar daar moet je voor het vliegenseizoen mee beginnen.

Waarom zou dat eigenlijk moeten?

Als wij als mensen knoflook eten stinken we de volgende dag al :D
En dat blijft natuurlijk een beetje dubbel, want als het zou werken gaan de vliegen minder op jouw paard zitten, maar wel op de paarden in de buurt. Dus die krijgen het dan weer moeilijker.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:08

Het paard met het blinde oog is blind geworden door een aantasting van binnenuit, is dus niet door het masker gekomen.

Mijn Appaloosa's hebben niet zoveel last van vliegen en dazen, maar ik heb 1 zwart paard die ze aan lijkt te trekken en er ook erg panisch op blijft reageren, die heb ik wel eens tijden lang knoflook gegeven, maar ik merk geen verschil, helaas..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:17

Heeft iemand ervaring met een eye saver?
Afbeelding
Afbeelding
Eigenlijk bedoeld als er al oogletsel is, maar misschien als je die gaatjes wat groter maakt ook geschikt als veilig vliegenmasker.
Er zitten overigens ook gaasjes bij zoals bij een vliegenmasker.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:24

Ik denk dat dat best een goede oplossing is. Ik zou er geen gaasjes voor plakken ivm indeuken, maar gewoon deze kappen erop houden en extra gaatjes erbij maken. Ben benieuwd hoeveel het paard er mee zou zien.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:31

Hier zien ze niet zoveel mee denk ik. Die gaatjes zitten er voor de luchtdoorlating:
Afbeelding
Gaatjes erbij zou inderdaad een optie zijn, alleen dan maak de die cup ook zwakker.
Met grotere gaatjes zouden ze beter kunnen zien, alleen ook dan maak je de cup zwakker en dan heb je misschien toch een gaasje over de cup nodig (verkopen ze er bij) zodat de vliegen er niet door kunnen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:44

Die eye-saver ziet er nog wel aardig uit, je hebt ook nog de Guardian flymask.
Dan lijkt je paard zelf net een vlieg. Maar ik denk wel dat die ringen wel voorkomen dat het masker tegen de oogbol aan komt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:34

Hebben ze zulke dingen ook in lichte kleuren? Ik zou nooit een zwarte vliegenkap kopen, op een warme dag wordt het daaronder veel te heet. De eerste zou ik niet nemen. Ook al maak je de gaatjes groter, het gezichtsveld blijft sterk beperkt en ik als paard zou daar echt gek van worden. Ook bij de tweede vraag ik mij af hoe doorzichtig die van binnen naar buiten is.

Ik gebruik een vliegenfrontriem. Ik ken ook de verhalen van traanogen, ontstoken ogen,...maar dan kwam er ook altijd aan te pas: hij was afgezakt, hij zat te los, te strak,... Dan kan alles gaan irriteren natuurlijk. Als je het gewoon goed en stevig bevestigt kan het geen kwaad.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:26

ik heb de vliegenkappen van de paardendrogist, zakken niet af,zitten niet voor de ogen enz. en er komen geen vliegen in.Ik heb 8 paarden met zo'n kap om en al voor het 3de jaar dezelfde kap,dus ze gaan erg lang mee..Paarden kunnen er prima doorheen kijken en het wordt echt niet warm ofzo..Het is maar wat je zelf wilt,ik vertel hier alleen mijn ervaringen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 21:09

Bedankt voor het delen van al jullie ervaringen!
Soms hoor je dingen en weet je niet zeker of het een 'broodje aap' verhaal is of dat het echt is. Dus ik ben blij dat jullie je eigen ervaringen willen opschrijven.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:23

Ook mijn merrie heeft oogletsel gekregen door zo'n vliegengordijn. Het irriteert in/bij de ogen, waardoor ze schuren aan hun benen met die slierten ertussen met als resultaat een beschadigd hoornvlies. Bij mijn paard was het met een zalfje op te lossen, maar het heeft lang geduurd voordat het helemaal genezen was. Niet doen dus! Zet de paarden op het heetst van de dag lekker op stal en zet ze weer buiten als de zon weg is, dan zijn er ook minder vliegen.

Groetjes,
Soma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:31

De frontjes gaat vaak los, omdat de klittenband niet voldoet, of ze stappen er op...

Ik doe aan weerszijden vastmaken met een ti-rip en die knip ik achter het ringetje af. Zo zitten ze goed strak, maar ik heb meer met een vliegenkap omdat de vliegen gewoon tussen de draadjes door lopen en blijven zitten. In de zomer zitten er trossen op zijn neus en die blijven zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:32

Myca schreef:
Heeft iemand ervaring met een eye saver?
Afbeelding
Afbeelding
Eigenlijk bedoeld als er al oogletsel is, maar misschien als je die gaatjes wat groter maakt ook geschikt als veilig vliegenmasker.
Er zitten overigens ook gaasjes bij zoals bij een vliegenmasker.

Ik denk dat een paard hier bijna niets mee ziet en niet fijn voor het dier, ze moeten toch kunnen zien waar ze lopen.,.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 21:39

Jee Soma, gelukkig is het bij jullie goed afgelopen.

Bij ons staan de paarden de hele dag buiten als het mooi weer is. Ik heb eerlijk gezegd ook niet het idee dat ze zo'n last hebben in de warmte 's middags. Tenminste als je niet gaat rijden.
Voor onze stalhoudster zou het wel een berg extra werk zijn als ze alle paarden tussen de middag een tijdje binnen moet zetten.
En ik moet ook werken, een paard is toch wel een luxe hobby.

@Russel, die kap wordt vooral gebruikt bij een uveïtis. Dan is een paard zo gevoelig voor licht dat hij er niet eens meer in wil kijken.
Ik dacht alleen aan een aangepast exemplaar met grotere gaatjes of een transparant cupje in plaats van een zwarte. Of zoiets als een zonnebril, waar ze doorheen kunnen kijken.