2 of 4 ijzers of geen ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:16

loriene schreef:
Hoe kan het dan dat de hoef soms over het ijzer groeit wanneer je niet op tijd bent om de ijzers te verleggen?

omdat de hoef groeit en een stuk ijzer niet mee groeit.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:18

Tat_jana schreef:
loriene schreef:
Hoe kan het dan dat de hoef soms over het ijzer groeit wanneer je niet op tijd bent om de ijzers te verleggen?

omdat de hoef groeit en een stuk ijzer niet mee groeit.

Dan belemmerd het ijzer dus niet de groei van de hoef.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:20

Tat_jana schreef:
hoe meer jij over de weg gaat hoe meer de hoeven zich gaan aan passen :)

En anders loop je toch gewoon even in de berm :') vind dat van die slijtage zo'n onzin.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:20

wij rijden altijd buiten en hebben geen ijzers. draven doen we in de berm . lekker op blote voeten laten als dat kan!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:21

Palouse schreef:
Gewoon geen ijzers. Ijzers geven niet mee en belemmeren de hoef van natuurlijke groei. Als je bang bent voor slijtage, wat ik sowieso nogal onzin vind, of als je nog een andere reden hebt waarom je paard niet gewoon op zijn eigen hoeven zou kunnen lopen, kun je altijd nog hoefschoenen proberen.

IJzers belemmeren helemaal niet de natuurlijke groei, aangezien ze er aan de onderkant aan zitten, en niet aan de bovenkant.
Als jij een haarelastiekje onder in je haar doet belemmert het ook niet de natuurlijke groei, omdat het onder simpelweg geen invloed heeft op de bovenkant.

Mijne stond altijd bloot, is toen naar orthopedisch op voor gegaan wegens een aangeboren probleem in het been en met orthopedisch was de kans op terugval nihil. Toen kreeg ze een peesblessure en hebben we zoveel over het harde gestapt dat ze achter compleet was afgesleten, na wat aangroei ook daar ijzers onder laten slaan. Nu staat ze weer alleen op voor aangezien ze nu in de wei staat en we minder op het harde hoeven te lopen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:25

Palouse schreef:
Tat_jana schreef:
hoe meer jij over de weg gaat hoe meer de hoeven zich gaan aan passen :)

En anders loop je toch gewoon even in de berm :') vind dat van die slijtage zo'n onzin.

Denk het even niet.
Wij hebben een welsh A pony voor de wagen gehad.
Deze is nu haast 2 jaar van de ijzers af,wij moeten elke dag een stuk over de weg lopen om bij het weiland te komen,nou zal je vertellen dat die hoefjes slijten.
We zijn nu al een hele tijd door de berm aan het lopen want de hoeven waren zo kort dat er geen ijzer onder kon worden geslagen.
We gaan nu dus weer met hem mennen.
Over 2 weken komt hij weer op ijzertjes.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:30

@ Focussed: dat is echt een totaal onnozele vergelijking. De hoef wordt als het ware 'samengeknepen' doordat er een stuk ijzer onder zit. Dus niet zoiets als een haarelastiekje. Er zijn hier onderzoeken naar gedaan en ik zeg echt niet zomaar wat. Dus zelfverzonnen vergelijkingen met haarelastiekjes vind ik hier niet gepast.

@ loriene: ik kan er weinig aan veranderen dat jij elke dag een stuk over de weg moet lopen, daar heb ik niet zoveel mee te maken. Je bepaalt uiteindelijk zelf wat je belangrijker vindt.

loriene

Re: 2 of 4 ijzers of geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:34

Dat denk ik ook.
De pony`s die bij ons in de sport lopen hebben ijzers onder.
De pony`s die niet zoveel doen lopen op blote voetjes.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 00:07

Onze paarden zijn tegenwoordig verpest "krijgt vast bokt over zich heen"
We kunnen NIETS meer met die paarden of de hoeven slijten af, de pezen scheure spontaan door midden etc.

ijzers onder een paard slaan omdat de hoeven slijten is net zoiets als een deken omdoen omdat hij het koud heeft.
Nee je paard heeft het NIET koud,, Jou paard is verpest met dekens voor eigen gemak.

en zo dus ook over ijzers.

** even tellen de hoeveelste discussie over wel of geen ijzers gaat dit worden ?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:02

mijn pony heeft van voor ijzers, ze heeft een bokhoefje en haar hoeven groeien scheef. Verschillende hoefsmeden hebben mij, onafhankelij van elkaar, aangeraden om ijzers voorraan, aan haar achterhoeven verdraagt ze juist geen ijzers want dan loopt ze zo manl als iets.

Die discussie is inderdaad eindeloos omdat je niet kunt veralgemenen, de ene kan zonder, de ander niet

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:43

Maeh schreef:
@ Focussed: dat is echt een totaal onnozele vergelijking. De hoef wordt als het ware 'samengeknepen' doordat er een stuk ijzer onder zit. Dus niet zoiets als een haarelastiekje. Er zijn hier onderzoeken naar gedaan en ik zeg echt niet zomaar wat. Dus zelfverzonnen vergelijkingen met haarelastiekjes vind ik hier niet gepast.

@ loriene: ik kan er weinig aan veranderen dat jij elke dag een stuk over de weg moet lopen, daar heb ik niet zoveel mee te maken. Je bepaalt uiteindelijk zelf wat je belangrijker vindt.

Ik hoef geen neerbuigende reactie hoor :)
Het feit dat er onder een samenknijping plaatsvindt heeft nog steeds nihile invloed op het groeimechanisme aan de bovenkant, aangezien het ijzer ook niet in het leven zit (als je een goede smid hebt ;) ) heeft het verder nergens invloed. Laat ik de vergelijking dan maar even wat meer naar iets gelijks brengen, aangezien jij meteen valt over een andere vergelijking... Stel je hebt een lange nagel, slaat er een gat in aan het "niet levende" deel (het witte deel), dan zal de nagel er niet slechter van gaan groeien.

Ik zie graag een document tegemoet over het onderzoek :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:48

Citaat:
ijzers onder een paard slaan omdat de hoeven slijten is net zoiets als een deken omdoen omdat hij het koud heeft.
Nee je paard heeft het NIET koud,, Jou paard is verpest met dekens voor eigen gemak.

Wat een onzin! Over de dekens ben ik het over het algemeen eens: een gezond paard heeft geen deken nodig. Maar wat betreft hoefijzers zal ik je een voorbeeld geven. Ik heb een pony die prima zonder ijzers kan. Jammergenoeg heeft hij op dit moment een blessure waardoor ik bijna een half jaar dagelijks 25 minuten met hem op asfalt moet stappen. De eerste 2 maanden ging dit goed, maar inmiddels zijn zijn voorvoetjes toch echt te ver afgesleten en heb ik ijzers nodig. Heb ik mijn pony dan verpest? Nee. Heeft hij slechte hoeven? Nee. Maar hoeven zijn nu eenmaal niet gemaakt om zoveel op het harde te lopen. Dus vandaag heeft hij uit noodzaak toch ijzers voor gekregen.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:54

Met dat neerbuigende valt het wel mee hoor, ik zeg gewoon waar het op staat. Neem hier eens een kijkje:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm
of zoek zelf iets op. Het gaat absoluut niet om dat nageltje dat je er aan de onderkant inslaat, waardoor de bovenkant anders groeit. De gehele hoef verandert in de loop van tijd en groeit heel anders dan wanneer er geen ijzer onder zou zitten. Het is niet iets dat je zomaar even ergens anders mee kunt vergelijken. Lees dit maar gewoon even (echt doen!) en je snapt wat ik bedoel.

edit: en bij die link even in de linkerkolom op 'nadelen van hoefijzers' klikken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:55

Die van mij staat 's zomers op 4 vanwege de proppen.
's Winters op 2 voor, omdat het achter niet nodig is (en dus goedkoper zonder) en voor wel nodig omdat ze erg schraapt dus ter bescherming.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:56

pearlie schreef:
Die van mij staat 's zomers op 4 vanwege de proppen.
's Winters op 2 voor, omdat het achter niet nodig is (en dus goedkoper zonder) en voor wel nodig omdat ze erg schraapt dus ter bescherming.

Leuk.
Bij ons hetzelfde probleem.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:00

Maeh schreef:
Met dat neerbuigende valt het wel mee hoor, ik zeg gewoon waar het op staat. Neem hier eens een kijkje:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm
of zoek zelf iets op. Het gaat absoluut niet om dat nageltje dat je er aan de onderkant inslaat, waardoor de bovenkant anders groeit. De gehele hoef verandert in de loop van tijd en groeit heel anders dan wanneer er geen ijzer onder zou zitten. Het is niet iets dat je zomaar even ergens anders mee kunt vergelijken. Lees dit maar gewoon even (echt doen!) en je snapt wat ik bedoel.

edit: en bij die link even in de linkerkolom op 'nadelen van hoefijzers' klikken.

Dat is nou niet bepaald een objectieve bron.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:01

Maeh: Tja, van "natuurlijk" bekappen heb ik ook niet zo'n hoge pet op, vaak genoeg verhalen gehoord die echt horror zijn. Daarnaast is het hele "onderzoek" waar jij naar wijst van geen enkele kant te bewijzen. Aangezien er lukraak dingen worden gezegd: "Ja als je een ijzer onder slaat gebeurt er dit en dit". Ok en nu graag bewijzen, zijn er paarden getest met en zonder ijzers? Zijn die getest onder toezicht van wetenschappers, mensen die echt ergens wat vanaf weten? Allemaal nee, want terug relateren naar een echt onderzoek wordt er niet gedaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:02

Horseware schreef:
Citaat:

Wat een onzin! Over de dekens ben ik het over het algemeen eens: een gezond paard heeft geen deken nodig. Maar wat betreft hoefijzers zal ik je een voorbeeld geven. Ik heb een pony die prima zonder ijzers kan. Jammergenoeg heeft hij op dit moment een blessure waardoor ik bijna een half jaar dagelijks 25 minuten met hem op asfalt moet stappen. De eerste 2 maanden ging dit goed, maar inmiddels zijn zijn voorvoetjes toch echt te ver afgesleten en heb ik ijzers nodig. Heb ik mijn pony dan verpest? Nee. Heeft hij slechte hoeven? Nee. Maar hoeven zijn nu eenmaal niet gemaakt om zoveel op het harde te lopen. Dus vandaag heeft hij uit noodzaak toch ijzers voor gekregen.

Geldt precies hetzelfde voor mij. Ik heb zeker 7 maanden lang, iedere dag bijna 40 minuten op het asfalt gelopen. En achter stond ze zo kort dat er niet eens een ijzer onder kon, ze moest verplicht een week enkel op zachte bodem lopen zodat de handel kon aangroeien..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:04

pony van mn dochter was eerst naturel, maar aangezien we er met het mooie weer regelmatig aangespannen mee rijden en ze dan ook veel over de weg gaat, hebben we op advies van de smit er vierkant beslag onder gedaan.(ze heeft witte hofjes en t slijtte heel snel)
mijn ruin is nog onbeslagen, maar loopt tevens aangespannen, en heeft ook witte hoeven, we geven het n kans maar t ziet er naar uit dat hij ook ijzers nodig al hebben.
witte hoeven zijn nu eenmaal zachter dan zwarte, en slijten dus sneller.
wel moet ik erbij zeggen dat ze in het najaar weer zonder ijzers gaan, want dan hoeven ze ook minder de weg op, feitelijk hebben ze dan alleen in de zomerperiode beslag.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:09

Even een citaat van hoefnatuurlijk.nl voor het geval je ijzers gebruikt:

"de zool kan niet meer uitharden en wordt een kruimelige brij"

Ik nodig iedereen die dit gelooft uit om naar de hoeven van mijn paarden die al hun hele leven vierkant beslagen zijn te komen kijken en mij de "kruimelige brij" aan te wijzen. Niks mis met de zolen hoor.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:12

Arabesk schreef:
Arabesk ziet een topic met de titel 2 ijzers, 4 ijzers of geen ijzers. Wat zal zij antwoorden :+

:D

IJzers rondom toch :+

Ik heb de mijne wel 4kant op ijzers staan.
Ik rijd hier voornamelijk over het fietspad voodat ik bij een bos in de buurt ben.
Heb t een maand zonder geprobeert, dat was echt geen succes.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:13

Ik heb niks gezegd over natuurlijk bekappen.
En tja, objectieve bron of niet, zij hebben wél onderzoek gedaan en dat is nog altijd beter dan iedereen die maar klakkeloos middeleeuws materiaal onder het paard z'n hoeven spijkert. Even lomp gezegd, maar het is wel zo.
Ik geloof best dat er niks mis is met de zolen van je paard, Horseware. Maar het blijft een feit dat hoefijzers veel nadelen hebben en je beter geen hoefijzers onder je paard kunt zetten, als je kijkt naar de situatie van de TS.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:18

Je hele bron gaat over natuurlijk bekappen, daar verwees ik naar. Ze hebben géén onderzoek gedaan, iig geen goed onderzoek. Ze onderzoeken in hun eigen straatje, komen niet aan met feiten maar met speculaties. Daaruit kan ik geen geloofwaardige conclusies uit trekken.

Ipv niet verder kijken dan je eigen neus lang is kijk ik liever naar wat het paard nodig heeft, en dan bedoel ik niet eens over de situatie van de TS. Ik kijk liever naar het paard zijn hoeven, en wat die zeggen, dan dat ik zo nodig mijn eigen ideaalbeeld nastreef: ijzerloos, kosten wat kost.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:18

Ik zelf heb gewoon een genuanceerde mening over wel of geen ijzers.
Ik ben van mening dat niet ieder paard ijzers nodig heeft.
Ik ben ook van mening dat niet ieder paard goed zonder ijzers kan.
Voor sommige paarden is het beter ze onbeslagen te laten, terwijl andere wel degelijk baat kunnen hebben bij goed beslag. Het hangt af van diverse omstandigheden en vooral ervaring leert wat het beste is voor het paard in kwestie.
Over het algemeen is mijn instelling dat als het zonder ijzers goed gaat, ik ze zonder ijzers laat staan. Maar zijn ze om wat voor reden dan ook gebaat bij ijzers, of draagt dit bij aan de veiligheid (stiften voor marathonwedstrijden bijvoorbeeld), dan gaan er toch echt ijzers onder.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:21

Ik ben het helemaal met jou eens Horseware, ik kijk liever naar wat het beste bij het paard en bij de omstandigheden past, dan dat ik alles naar mijn ideaalbeeld wil zetten.