loriene schreef:Hoe kan het dan dat de hoef soms over het ijzer groeit wanneer je niet op tijd bent om de ijzers te verleggen?
omdat de hoef groeit en een stuk ijzer niet mee groeit.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Palouse schreef:Gewoon geen ijzers. Ijzers geven niet mee en belemmeren de hoef van natuurlijke groei. Als je bang bent voor slijtage, wat ik sowieso nogal onzin vind, of als je nog een andere reden hebt waarom je paard niet gewoon op zijn eigen hoeven zou kunnen lopen, kun je altijd nog hoefschoenen proberen.
Palouse schreef:Tat_jana schreef:hoe meer jij over de weg gaat hoe meer de hoeven zich gaan aan passen
En anders loop je toch gewoon even in de bermvind dat van die slijtage zo'n onzin.
Maeh schreef:@ Focussed: dat is echt een totaal onnozele vergelijking. De hoef wordt als het ware 'samengeknepen' doordat er een stuk ijzer onder zit. Dus niet zoiets als een haarelastiekje. Er zijn hier onderzoeken naar gedaan en ik zeg echt niet zomaar wat. Dus zelfverzonnen vergelijkingen met haarelastiekjes vind ik hier niet gepast.
@ loriene: ik kan er weinig aan veranderen dat jij elke dag een stuk over de weg moet lopen, daar heb ik niet zoveel mee te maken. Je bepaalt uiteindelijk zelf wat je belangrijker vindt.
) heeft het verder nergens invloed. Laat ik de vergelijking dan maar even wat meer naar iets gelijks brengen, aangezien jij meteen valt over een andere vergelijking... Stel je hebt een lange nagel, slaat er een gat in aan het "niet levende" deel (het witte deel), dan zal de nagel er niet slechter van gaan groeien.
Citaat:ijzers onder een paard slaan omdat de hoeven slijten is net zoiets als een deken omdoen omdat hij het koud heeft.
Nee je paard heeft het NIET koud,, Jou paard is verpest met dekens voor eigen gemak.
en zo dus ook over ijzers.
Maeh schreef:Met dat neerbuigende valt het wel mee hoor, ik zeg gewoon waar het op staat. Neem hier eens een kijkje:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm
of zoek zelf iets op. Het gaat absoluut niet om dat nageltje dat je er aan de onderkant inslaat, waardoor de bovenkant anders groeit. De gehele hoef verandert in de loop van tijd en groeit heel anders dan wanneer er geen ijzer onder zou zitten. Het is niet iets dat je zomaar even ergens anders mee kunt vergelijken. Lees dit maar gewoon even (echt doen!) en je snapt wat ik bedoel.
edit: en bij die link even in de linkerkolom op 'nadelen van hoefijzers' klikken.
Horseware schreef:Citaat:ijzers onder een paard slaan omdat de hoeven slijten is net zoiets als een deken omdoen omdat hij het koud heeft.
Nee je paard heeft het NIET koud,, Jou paard is verpest met dekens voor eigen gemak.
en zo dus ook over ijzers.
Wat een onzin! Over de dekens ben ik het over het algemeen eens: een gezond paard heeft geen deken nodig. Maar wat betreft hoefijzers zal ik je een voorbeeld geven. Ik heb een pony die prima zonder ijzers kan. Jammergenoeg heeft hij op dit moment een blessure waardoor ik bijna een half jaar dagelijks 25 minuten met hem op asfalt moet stappen. De eerste 2 maanden ging dit goed, maar inmiddels zijn zijn voorvoetjes toch echt te ver afgesleten en heb ik ijzers nodig. Heb ik mijn pony dan verpest? Nee. Heeft hij slechte hoeven? Nee. Maar hoeven zijn nu eenmaal niet gemaakt om zoveel op het harde te lopen. Dus vandaag heeft hij uit noodzaak toch ijzers voor gekregen.
Arabesk schreef:Arabesk ziet een topic met de titel 2 ijzers, 4 ijzers of geen ijzers. Wat zal zij antwoorden