verbrande neuzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:55

stalnijmegen schreef:
Hier nog eentje hoor, dat ouwtje gaat meteen op zijn achterbenen staan.. het is nu zo mooi aan het helen dat ik het gewoon zo laat.
iets in me zegt, eenmaal smeren, blijft smeren...

Dat is inderdaad een nadeel....eens smeren, blijft smeren. Die van mij had er echt last van, dus wij moesten wel. Gelukkig is het nu wel zo, dat als ze "bruin"is dat we niet meer hoeven te smeren. In het begin van het seizoen is het soms wel even lastig, maar goed...dat moet je er ook maar voor over hebben.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:49

Hier worden de neuzen en de huid rond de ogen bij felle zon ingesmeerd met crème met een hoge factor en waterproof. Witkopjes, je moet wat ;) 1x Daags werkt prima, maar als ik de zon zelf ook voel branden krijgen ze ook nog een kap om:
http://www.equifashion.nl/website/files ... masker.jpg Op het linkje heeft het paard een halster om, dat hebben die van ons dan weer niet. Het sluit netjes aan en blijft redelijk zitten (af en toe een oor wat eruit piept, maar goed... :+ Zolang het maar werkt ;) )

stalnijmegen

Re: verbrande neuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:06

die heb ik al gehad muds, werkt niet, 10min en hij is af
die was wel ideaal

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:38

Ik verplaats dit topic van TI naar MD :)

Revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:01

Vervelend dat ze een neusnetje slopen, maar anders proberen in te smeren met zonnebrandcrème, werkt bij ons perfect. ;)

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:32

Mijn hafje ga ik insmeren met zwitsal zonnebrandcreme, hij kreeg wat velletjes. Je kan het dus gewoon insmeren met zonnebrandcreme met hoge factor

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:51

Ik heb bij mijn witneuzige Arabje één maal zo'n netje geprobeerd (ben er eigenlijk niet zo voor owv het feit van halsters in de wei, maar goed), dat duurde welgeteld drie minuten en toen kwam die Hannoveraner vrolijk aanzetten met dat ding tussen zijn tanden, leuk... Nu smeer ik dus... 's Ochtends rond half zes maak ik haar neus eerst goed schoon met een zachte borstel en indien nodig water. Dat laat ik opdrogen, daarna smeer ik de boel in met van die Louis Widmer belachelijk dure zonnecrème (maar die plakt tenminste niet), waterproof, factor belachelijk veel (sunblock...). Dan doe ik de rest van werken aan de stal en daartegen is het opgedroogd en kan ze buiten. Doe ik nu al een paar jaar en ze verbrandt niet meer, dus ja... Ze vindt het trouwens allemaal best, dat gefriemel en gedoe!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:54

Ik heb ook altijd het idee gehad dat smeren juist voor een verbrande neus zou zorgen ipv dat het het oplost.
Mijn trouwe bijrijdster smeert altijd netjes de neus van mijn paard in en ik 'vergeet' het soms wel eens. Toch had ik vaak het idee dat na het smeren de neus juist verbrandde.

Die vraag is nu dus ook beantwoord.

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:33

Ik heb ook een schimmel met een roze neusje dat snel verbrand.
Vorig jaar had ik er ook niks aan gedaan, kreeg hij ook allemaal korstjes op zijn neus, als deze gingen helen, ging het weer jeuken, en schuurde hij zijn neus weer open...zo ging het heel lang door...
Dus dit jaar heb ik wel een vliegenkap met neus (en soms insmeren met factor 50) en het gaat tot nu toe prima.

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:46

je kan een vliegennetje kopen met een neus, maar ik smeer mijn paard iedere dag in (als de zon schijnt) met zonnebrand!

Naatjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:31

Ik heb zelf zwarten paarden, dus heb er zelf niet zoveel last van. Er lopen bij ons wel een berg haflingers die er last van hebbe. Neuslapjes is een optie, maar maak ze dan wel zo aan je halster vast dat ze niet verschuiven en dus goed op zn plaats blijven zitten.
zonnebrand is leuk, maar vergeet niet dat je dan wel een paar keer per dag moet smeren.
Als de neusjes/lipjes eenmaal verbrand zijn. smeer je paard in de ochtend dan goed in (lekker dik) en doe dit in de middag nog een keer. en als je de mogelijkheid heb in de avond nog een keer. zo geneesd het vrij snel.

succes allemaal

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:36

Jeetje zeg, zover laat ik het echt niet komen hoor. ik smeer elke avond en dit werkt ook, terwijl mijn paard een roze neus heeft. hij vind het niet leuk, maar het werkt wel!

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:01

ik smeer de neus van onze 2 jarige welsh met een hele witte neus
Afbeelding

altijd in met zonnebrand creme factor 50+
hij heeft zijn neus nog nooit verbrand is wel wat roder als hij binnekomt op stal s'avonds maar dat trekt met een half uurtje weer helemaal weg

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:22

SUDOCREME dat is de oplossing.
een dikke laag sudocreme (grijs potje met rood en wit) erop smeren dat blokkeert de zon en als het evt. verbrand is verzorgt het de huid perfect!
Hier nooit meer last van verbrandde neusjes.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:46

Ik vind "niets doen" wel erg oneerlijk tov jullie paarden. Zij willen heus niet verbranden hoor...
Ik heb een vliegenkap met neus op mijn pony, heeft hij geen halster voor nodig. Hij probeert het wel af te doen (hij vindt dat lapje over zijn neus best vervelend, maar hij heeft het ook nog maar 2 weken), maar het lukt hem niet.
Het is wel wennen voor mijn pony, maar zo heeft hij geen verbrande neus meer!

Zoals stalnijmegen haar paardje heeft rondlopen, zo ver zou ik het nooit laten komen.
Als jij een dag in de zon hebt gelopen en erg verbrand bent op je schouders(en veel pijn hebt), ga je de dag erna niet weer even zorgeloos buiten lopen zonder zonnecrème hé? Ik vind het erg cru om je paarden zo te laten verbranden en te denken "dat gaat wel weer over".
Eens kijken hoe jullie eruit zien na een week in de zon te hebben gestaan en je je niet mag insmeren.
Niet alle smeerseltjes helpen, maar er zijn er genoeg die wel helpen. Ik zou blijven zoeken tot ik de oplossing gevonden had, maar zéker niet opgeven en mijn pony zo laten afzien!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:18

sander_lotte schreef:
Ik vind "niets doen" wel erg oneerlijk tov jullie paarden. Zij willen heus niet verbranden hoor...
Ik heb een vliegenkap met neus op mijn pony, heeft hij geen halster voor nodig. Hij probeert het wel af te doen (hij vindt dat lapje over zijn neus best vervelend, maar hij heeft het ook nog maar 2 weken), maar het lukt hem niet.
Het is wel wennen voor mijn pony, maar zo heeft hij geen verbrande neus meer!

Hoezo niet. die van mij heeft er echt de schurft in als ik iets op haar neus smeer. Als ze mij ziet aankomen zonder potjes en pannetjes dan kan ik haar pakken in de wei, maar kom ik aan met wel spul in mijn handen of achter mijn rug dan vliegt ze weg en krijg ik haar met geen mogelijkheid te pakken.
Dus ik smeer niet, is haar eigen keuze. ;)
En een vliegenkapje oid of een halster in de wei, dat gaat hem ook niet worden, veels te gevaarlijk wanneer ze dag en nacht buiten staat in een kudde of dan word ie eraf getrokken door een ander paard.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:16

cindybijl schreef:
SUDOCREME dat is de oplossing.
een dikke laag sudocreme (grijs potje met rood en wit) erop smeren dat blokkeert de zon en als het evt. verbrand is verzorgt het de huid perfect!
Hier nooit meer last van verbrandde neusjes.

Ah! Dat had ik me al afgevraagd! Ik smeer nl. Sudocrem ter verzachting als paardlief onverhoopt toch verbrandt, maar durfde haar er niet mee in de volle zon te zetten ... maar dat kan dus juist wel?

Overigens is niet smeren niet voor elk paard een optie. Mijn merrie Pepsi is in het verleden zo ernstig verbrand dat haar huid permanent beschadigd is; er groeien maar heel weinig haartjes op terug en daardoor verbrandt haar huid weer extra snel. Ik vind het niet alleen niet humaan haar met pijn te laten lopen vanwege het verbranden, maar ik kan haar ook niet rijden met een verbrande snoet, want het wit loopt ook rond haar mondhoeken.

Mijn oude merrie is een keer zo heftig verbrand dat ze rondjes achteruit ging lopen in de wei vanwege de druk (lees: pijn) op haar neus. Mijn paarden (Paints) krijgen echt brandplekken met blaren die open barsten, waarna de pus eruit loopt en dat verbrandt dan weer. Ik vind niet dat mijn paarden pijn hoeven te leiden vanwege iets dat ik kan voorkomen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:17

Als je er iets vettigs opsmeert is dat goed. MAAAR zet je paard niet in de zon met creme op...want dan wordt het veel erger.
Ik vind creme's met olie geen slim idee.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:19

Mijn paard is erg slim, die gaat met de neus door het stof en dat blijft dan plakken, ze verbrand dus niet :D

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:23

stalnijmegen schreef:
zo ziet mijn ruintje eruit na het weer van afgelopen weekend.
Ik doe er niks aan, die kapjes geloof ik niet in vind ze veels te gevaarlijk, en dan erbij, alles wat om zijn hoofd zit schuurd hij af..
drama dit is het
Afbeelding

Afbeelding

vorig jaar heb ik hem wel ingesmeerd, nou nooit meer, werd alleen maar erger. deze foto's zijn van dinsdag

Zooo dit is echt erg verbrand..
Sorry maar ik vind het echt heel zielig dat je er niks aan doet.. Dit moet hem wel erg veel pijn doen... ;(
Ik had vroeger bij mijn bonte kwpnner ook altijd zo een neus netje aan haar halster en dat werkte prima..Ik zou niet weten wat daar gevaarlijk aan is... Ook had ik speciale zonnebrand blocker voor paarden, werkte ook heel goed...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:41

hey wat leuk dat er beweerd word dat ik er niks aan doe, you go girl's!!
ik heb dit op de 11e geplaats, en erbij gezegd wat ik in het verleden al allemaal eraan heb gedaan en wat dus allemaal niet hielp..
vandaag is het de 15e, kan je mij even vertellen wat ik de afgelopen 4 dagen heb gedaan??? dank u
omdat ik even niet in het topic ben, beslissen jullie voor jezelf maar even dat ik er nisk aan doe?? die neus, hoe die op de foto eruit ziet, dat is van 1 dagje wei.
sorry maar ik zit in die 10uur dat hij op de wei stond niet de heletijd IN de wei te kontroleren, zo haalde ik hem savonds eruit.

hij maakt het prima, zijn hele neusje is gewoon weer zoals die hoord te zijn, wit met roze

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:00

stalnijmegen schreef:
ik heb dit op de 11e geplaats, en erbij gezegd wat ik in het verleden al allemaal eraan heb gedaan en wat dus allemaal niet hielp..
vandaag is het de 15e, kan je mij even vertellen wat ik de afgelopen 4 dagen heb gedaan??? dank u
omdat ik even niet in het topic ben, beslissen jullie voor jezelf maar even dat ik er nisk aan doe?? die neus, hoe die op de foto eruit ziet, dat is van 1 dagje wei.
sorry maar ik zit in die 10uur dat hij op de wei stond niet de heletijd IN de wei te kontroleren, zo haalde ik hem savonds eruit.

hij maakt het prima, zijn hele neusje is gewoon weer zoals die hoord te zijn, wit met roze

Ik citeer even je tekst die je bij je foto's hebt staan:
stalnijmegen schreef:
zo ziet mijn ruintje eruit na het weer van afgelopen weekend.
Ik doe er niks aan, die kapjes geloof ik niet in vind ze veels te gevaarlijk, en dan erbij, alles wat om zijn hoofd zit schuurd hij af..

Dus dat is niet zo gek he dat ik er vanuit ga dat je er niks aan doet. dat schreef je immers zelf.. :roll:

Dus moet ik kunnen ruiken dat je er toevallig de afgelopen dagen wel wat aan gedaan hebt?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:08

stalnijmegen schreef:

Wij maken er niet zomaar van dat je er niets aan doet hoor, het zijn namelijk jouw woorden: "ik doe er helemaal niets aan, omdat het anders toch alleen maar erger wordt"
Wereld en ik zeggen gewoon dat we het erg zielig vinden dat jullie er niets aan doen. Er zijn verschillende reacties geweest van: "gewoon niets aan doen, het verbrand wel maar dat gaat wel weer over", sorry maar dit vind ik echt zielig.

Ok, nu zeg je dat je hem 's morgens in orde op de wei hebt gebracht en hem er 's avonds zo hebt gevonden, daar kan je dan weinig aan doen. Maar het feit dat je bij de foto's zei dat je er niets aan doet, vind ik toch zielig en oneerlijk tov je paard.
Wij weten niet wat je de afgelopen 4 dagen hebt gedaan, maar 4 dagen geleden gaf jij wel als tip: "gewoon niets aan doen". Daarop heb ik gereageerd... Ik vind het alleen maar goed dat je paard nu weer prima in orde is, en ik hoop voor hem dat hij zo niet meer zal verbranden, want het moet ongetwijfeld verschrikkelijk veel pijn gedaan hebben. :(:)
De tip geven "niets aan doen, gewoon zo laten, gaat wel weer over" vind ik enorm oneerlijk voor jullie paarden (en dit is niet op jou gericht stalnijmegen, maar op iedereen die deze tip geeft)
Ik zou er alles aan doen opdat mijn pony niet zou verbranden, want ik weet uit ervaring hoeveel pijn het doet.(ik denk dat bijna iedereen hier op bokt wel al eens erg verbrand is geweest)

Edit: ik zie net dat wereld ook al heeft gereageerd :D

Trouwens, niet geloven in die kapjes, op basis waarvan dan wel? Die kapjes werken dus wel degelijk hoor! Ik heb dus een vliegenkap met neusflapje, en het werkt! Ok er is 35 euro de deur uitgevlogen, maar ik geef liever 35 euro dan een paar keer per dag met smeerseltjes moet gaan prutsen. Ik wil ook niet dat mijn pony van me wegrent als ik aan de wei aankom, dus doe ik zo een kapje op :Y)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:13

Ik heb een vliegenkap waar ik zelf een Field Relief Masker aan heb vastgenaaid. Werkt perfect! Een Field Relief Masker is veel steviger dan een gewoon neusnetje en houdt 80% van de UV straling tegen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:26

kalpje helpt niet omdat hij die afschuurd.. en dat geld dat intresseerd me niet, hij heeft ook vorige jaar een bucas vliegen deken van me gekregen, en zo een masker van bucas, maar die moet die helemaal niet met die oren eraan.
Hij heeft dit elk jaar 1x, vd eerste zon.
en ja ik blijf erbij dat je er niks tot niet veel aan moet doen, eenmaal smeren blijft smeren.
en ja, ik weet wel zeker dat hij pijn heeft gehad kan niet anders.. Dat ik zelf heb geroepen er niks aan te doen is waar, maar dat duidelijk ik dus meer op smeren daar begin ik na mijn ervaring van vorig jaar niet aan, toen had die DOOR het smeren van zonnebrand enz JUIST zijn manen kam verbrand, dat was pas zielig. vandaar dat die toen zo een deken opmoest. nu loopt die heerlijk blood in de wei