Voor het eerst ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:11

1 van onze pony`s is gister voor het eerst op ijzers gekomen.
Hij heeft er totaal geen last van gehad en nu nog niet.

Met wedstrijd proppen erin en je rijdt veel zekerder.
Laat altijd voor het outdoorseizoen de pony`s op ijzers zetten. :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:28

Brainless schreef:
@Midgie
De mijne hebben met ijzers gewoon buiten gelopen van de winter!!
Mijn arabier kan niet zonder voorijzers (krijgt hij zoolkneuzingen van)
En ja ik heb mijn paarden op ijzers omdat het zo stoer klinkt op de weg (die kende ik trouwens nog niet....).

Ja maar heel veel weer niet.
En als je alles had gelezen heb ik het ook over medische noodzaak,
Wat moet een paard die 24 uur per dag op stal staat 4kant met ijzers?
Denk dat 80% van de mensen met een paard op ijzers niet weten waarom ze ijzers onder hun paard hebben,
Het meeste wat je hoort is, ja heb hem zo gekocht.
Er zijn zelfs nog mensen die geloven dat een paard niet zonder ijzers kan .
Ik geloof best dat een trekpaard die veel op straat loopt ijzers kan gebruiken.
Maar een gewoon recreatief paard dat af en toe wedstrijden loopt en niks mankeert kan naar mijn idee gewoon zonder.
En er zijn zelfs mensen die zeggen ik vind het gewoon leuk omdat het zo mooi klinkt.
Ik vind het eerlijk om over straat te banjere met mijn paarden en horen hoe hard hun hoefjes klinken zonder ijzers.

Brainless

Re: Voor het eerst ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:06

Tja ik heb de mijne Natuurlijk Bekapt gekocht..... helaas.... nu staat hij op ijzers en na 2 operaties loopt hij weer goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:44

Brainless schreef:
Tja ik heb de mijne Natuurlijk Bekapt gekocht..... helaas.... nu staat hij op ijzers en na 2 operaties loopt hij weer goed.

Komt dat door het natuurlijk bekappen dan?

Natuurlijk bekappen vind ik tegenwoordig een eng woord, ik bekap mijn paarden ook zelf 21 stuks en heb er nooit een kreupel lopen, er staan er ook niet op ijzers.
Een goeie bekapper natuurlijk of niet moet weten hoe ver ze kunnen gaan, ik heb een fries met een hele stijlen hoeven, als ik die volgens het natuurlijk bekappen systeem zou doen dan loopt ze idd niet jofel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:00

Door het op de zool/straal lopen had hij kneuzingen gekregen en (daardoor?) diverse (ingekapselde) hoefzweren.
Zijn pees was overgevoelig waardoor hij ook nog eens (extra) moeilijk liep.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:24

Bedankt voor de reacties

Ik zal even antwoord geven op de vraag die vaak word gesteld.

Ik wil graag hoefzijzers,
omdat het in de B al mis ging en ben onderuit gegleden.
En nee ik doe het zeker niet omdat het stoer klinkt op de weg.
Het kost ook geld en ik heb er heel goed over na gedacht.
De hoefsmid zecht dat hoefijzers eronder wel kan
Omdat mijn pony hele stevige hoeven heeft en niet snel afbrokkelen.
Ik ken ook een pony als die hoefijzers er af gaan dat de hele hoef brokkeld en er niet uit ziet.
Maar met alles wat ik doe springen dresuur en sgw is het toch wel veilig.
ook omdat ik een keer ben onderuit gegleden en dat was niet prettig zal ik je zeggen!
We gaan het gewoon een keer proberen en kijken hoe het gaat.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:34

Geef je helemaal gelijk. :D
Je rijd veel zekerder met ijzers met proppen. +:)+

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:54

Gewoon uitproberen die ijzers!
Wat een onzin om te zeggen dat ijzers altijd slecht zijn.
Mijn paard is er enorm van opgeknapt, na ruim 2 jaar dokteren met bekappen (ook 'natuurlijk')en altijd onzeker of onregelmatig lopen ben ik met hem naar de kliniek gegaan om e.e.a. uit te sluiten, hij is daar helemaal op de foto gezet. Niets aan de hand, behalve te lange tenen en gevoelige zolen. Smid op de kliniek heeft er vier ijzers onder getikt en voila een nieuw paard!
inmiddels groeien zijn hoeven weer normaal waardoor hij afgelopen winter gedeeltelijk zonder ijzers kon (zijn hoeven groeiden ook niet zonder ijzers)
Hij moest wennen ja, maar ik vooral... De eerste keer dat hij naar buiten ging met vier ijzers en de eerste keer dat ik hem longeerde sprong hij een gat in de lucht. Bokken, rennen en springen ik had hem nog nooit zo blij gezien. Ik ben niet pro ijzers, onbeslagen is natuurlijk super maar het verschilt per paard. Hou je ogen open en kijk wat je paard aangeeft! Het is nooit zwart-wit!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:55

Ik ben het helemaal met Diaan eens. Maar ik weet niet of je de volgende dag al lekker wedstrijd kan rijden. Dat moet je echt even aankijken. Ligt er een beetje aan hoe je paardje erop reageert.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:44

Ieder paard is anders. Ik heb met mijn merrie altijd de mazzel gehad dat zij hoeven van steen heeft. Heb 1 keer ijzers onder laten doen omdat ik veel met haar op de weg ging mennen. Daarna nooit meer laten doen omdat er van dat mennen niets kwam. Als de hoefsmid nu 1 keer per jaar komt is dat echt veel. Niet meer dan een beetje vijlen, haar hoeven zijn nooit te lang en nooit loopt ze gevoelig. Maar haar moeder daarin tegen.... Eén groot hoefprobleem. Als je er naar wijst brokkelt er al een stukje af.
Dit alleen om aan te geven dat wij niet de hoeven van het paard van TS kunnen zien en dus kunnen beoordelen. Als zij deze keuze in overleg met een fatsoenlijke hoefsmid heeft gemaakt zal dat best goed zitten. Inderdaad wel even laten wennen zoals aangeraden.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:38

Bedankt voort de reacties!

Een dag van te voren leek ons ook wat raar.
Maar we moeten maar even zien wat mijn pony gaat doen.
Ze is zelf niet zo schrikkerig of stresserig dus ik denk dathet wel mee gaat vallen.
We gaan gewoon een keer beslaan en kijken hoe ze reageerd en wat er gebeurt met de hoef.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:39

Mijn pony schrok alleen van dat harde getik op de weg :')

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:49

net mijn jonge ruin voor het eerst laten beslaan , is een zeer relaxed paard koel in het koppie schrok nergens van ook niet toen ik even moest draven over het verharde ( hoefsmid moest even kijken) hij staat nu lekker op de wei en laat hem even met rust mischien dat ik hem vanavond even longeer .

idd het verschilt per paard hoor mijn vorige paard moest ik echt even 1 a 2 dagen rust geven om te wennen