IVOMEC tegen wormen spuiten bij paarden??!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:05

knooopje schreef:
Ibbel schreef:
Het schijnt erg gevaarlijk te zijn dit bij paarden toe te passen. DA's doen het wel bij zeer zware besmettingen, maar het is risicovol (risico op overlijden).
\

tegenwoordig zit er niet meer zoveel risico meer aan.
de paarden die er dood aan gaan,zijn meestal van binnen al zo aangetast door de wormen dat ze eigenlijk al niet meer te redden waren.

Zit wel veel risico aan, ik heb het recent zelf ook gehad met mijn merrie. En die kreeg gewoon preventief de inspuiting. Eens maar nooit weer! De nieren en de lever kregen een behoorlijke oplawaai omdat ze uit alle macht de afvalstoffen weg probeerden te werken. Een andere DA die ik vervolgens consulteerde, schrok behoorlijk toen hij hoorde dat ze die inspuiting had gekregen.

JaBa

Re: IVOMEC tegen wormen spuiten bij paarden??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:16

Dan was die tweede DA een goede DA in tegenstelling tot de eerste ;-) !

Mag ik vragen wat je paard had als symptomen? Ik zou zeggen dat ze dus blijkbaar geluk gehad heeft? Was ze er ook bijna ingebleven?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:24

Ja, ze is heel erg ziek geweest. Haar lichaam reageerde heel sterk op het middel en zette al zeilen bij om het gif uit haar lichaam te krijgen. De nieren en de lever kregen dit niet meer zelf voor elkaar en dan wordt de huid als uitscheidingsorgaan gebruikt. Ze heeft bijna heel haar vacht verloren. Uit haar huid kwam gele troep en haar haren vielen met bosjes uit. Je pakte zo hele plukken er af. Ze werd ook enorm mager. Ik ben altijd erg sceptisch tegenover homeopathie, maar ik heb er toen voor gekozen om, voor de eerste keer, de overstap te maken naar homeopathie. De gedachte hierachter was dat ik het niet aandurfde om nog meer chemische middelen in haar lichaam te pompen, terwijl datzelfde lichaam nu juist z'n best deed om alle troep te lozen. Dit wel in samenspraak met een reguliere DA, die de bloedonderzoeken deed. Inmiddels is ze er weer helemaal bovenop (mogen nog wel wat kilootjes terug bij, maar het afweersysteem is weer tot rust gekomen).

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:28

Wat een verhaal zeg! Gelukkig is ze er bovenop gekomen zeg! Zo zie je maar eens echt wat voor troep het eigenlijk is. En dat het dus niet komt door een zogezegde heftige worminfectie, maar puur door het spul zelf! Gelukkig is je paard er niet in gebleven...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:30

Ja, daar heb ik heel veel geluk mee gehad! Maar ik dacht dat het in Nederland ook verboden is om deze injecties te geven (kom je altijd achteraf achter...)?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:41

JaBa schreef:
Alane: wat je schrijft, klopt dus echt niet. Ik kan mij niet meer herinneren waar ik het geschreven heb, maar je moet het vorige topic nog eens goed doorlezen. Daar heb ik ook de link naar een artikel gezet waaruit blijkt dat ivomec een veel lagere werkzaamheid heeft dan een gewone ontwormingstube met ivermectine. Komt door de formulering die dus niet gemaakt is voor paarden en al helemaal niet om intraveneus of intramusculair een werking uit oefenen. Dus het is helemaal niet effectiever! En al helemaal geen laatste redmiddel. Dat het paard er bij jullie doorgekomen is, heeft dus absoluut niets te zien met de injectie die hij gehad heeft. Als de tubes niet werken, is het omdat je de verkeerde gegeven hebt of te weinig, dat is alles. Maar de ivomec zal geen toegevoegde waarde hebben op de correcte tube die je kon geven.

Beste Jaba ik spreek uit ervaring, niet namens artikelen of van horen zegge, eigen conclussie ed... uit eigen ervaring...
en wat de combinatie dan ook is geweest dat het effectiever gewerkt heeft dan reguliere pasta, is van weinig meerwaarde... ... gewoon een feit.

JaBa schreef:
Ik heb niet gezegd dat je 50% kans hebt dat je paard het niet overleeft. Het is 1 op 100 paarden die de INTRAVENEUZE injectie niet overleeft. Het gaat dus overwegend wel goed, maar het is gewoon een risico dat je niet hoeft te nemen, zelfs niet in hele erge gevallen, want de pasta's werken veel beter en zonder risico.

Dat schreef ik, of je paard overleefd de spuit of sterft aan de spuit...

let wel ben er geen voorstander van, en raad het niemand aan... maar kan effectiever zijn en een laatste redmiddel.

Zo is de kat van onze buren gered door een varkensmiddel... was een poging waard was er op of eronder... en dit was erop... hadden ze niets gedaan was het dier gestorven, de DA vond het zonde en heeft toen io gekozen voor een varkensmiddel ipv inslapen...
Dier was toen 12 jaar oud en is bijna 20 geworden....

Soms kan het helpen dingen te gebruiken te voor andere zaken dan daar waarvoor ze bedacht of uitgevonden zijn...
Zo gebruik ik iets waar je ook je was mee kan doen....
is chloor slecht voor je kleding, maar maakt witte was wel weer mooi wit als er vlekken in zitten....
en zo zijn er ook medicijnen die anders toegedient ervoor kunnen zorgen dat het dier iets overleefd of overwint wat het anders niet was gebeurd.
theorie en praktijk zijn af en toe elkaars tegenpolen.

en 'kan effectiever zijn' is iets anders dan dat het effectiever is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:45

Het kán een redmiddel zijn, maar dan moet het ook alleen vanuit dat oogpunt gebruikt worden, én moet de eigenaar van te voren daarvoor gewaarschuwd worden. In 'ons geval' was het geen laatste redmiddel maar gewoon stom, eigenaar werd niet gewaarschuwd er werd domweg gespoten!

ik ben het ermee eens dat in geval van leven of dood er risico's genomen mogen worden maar niet zonder overleg met eigenaar.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:53

Er zijn zoveel middelen niet toegelaten voor paarden, maar deze worden wel veelvuldig gebruikt.
Alleen wordt dit niet gemeld.

Mocht je zelf willen gaan spuiten dan zou ik het maar gewoon bij de bekende pasta's houden.
Zelf heb ik vele malen liever dat ik een injectie bij mijn paarden toe moet dienen, dan die pasta's, dat is hier altijd drama.
Maar voor de veiligheid gebruik ik het nog altijd wel.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:44

Ivomec bevat ivermectine als werkzame stof. Een klein deel van de rode bloedwormen (cyathostominae, zitten overigens helemaal niet in het bloed, maar worden in de volksmond zo genoemd) en een zeer groot deel van de spoelwormen is inmiddels resistent tegen ivermectine. En dan maakt het niet uit of je het via de mond of rechtstreeks in het bloed spuit. De wormen gaan er gewoon niet meer dood van. Als je dus een effectiever middel zoekt dan een gewone ivermectine wormenspuit voor een zwaar besmet paard (wat overigens niet altijd verstandig is, maar dat is een heel ander verhaal) dan moet je de werkzame stof veranderen, niet de toedieningsvorm. Dus kiezen voor Equest ipv Eraquell/Equimectin/Noromectin/Eqvalan/Bimectin etc..

Voor de rest kan iedereen Ivomec bij paarden verdedigen totdat ie een ons weegt maar het is gevaarlijk en niet goed werkzaam. En dat is aangetoond door wetenschappelijk onderzoek. En dat het in de praktijk gelukkig vaak goed gaat.... ach ja, met je ogen dicht de weg oversteken gaat ook vaak goed. Maar om nu te zeggen dat het een goed idee is, is een beetje dom, hé?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:28

Ik kan alleen maar meegaan met de reacties van JaBa en Knavia...
Ik heb ook mijn twijfels over de "kennis" van veeartsen en eigenaars die blijven zweren bij het gebruik van Ivomec.

Hier in België heb je trouwens het cascadesysteem.Hier mag een DA pas een product dat bestemd is voor een andere diersoort gebruiken als er geen geschikt product bestaat speciaal voor paarden.
Er vermits voor paarden speciaal een ontwormingspasta met als hoofdbestanddeel ivermectine is gemaakt ,is het dus verboden voor een Da om Ivomec te gebruiken bij paarden omdat dat geregistreerd is voor koeien.

Maar ja...in het land der blinden is éénoog koning :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:50

Mijn da spoot ivomec in tegen de mok, hielp bij mijn paard echt heel erg goed.
Een andere paarden eigenaar zag de verbetering van mijn paard en besloot haar zeer gezonde 3 jarige ook hiermee in te laten spuiten omdat die ook zo`n erge mok had. Er was geen sprake van een wormen probleem.
Het paard was al opgezadeld, kreeg de spuit (in halsslagader) raakte in shock en viel met zadel nog op de rug dood neer voor haar stal!!!! Dit was vorig jaar rond deze tijd!!!
Na sectie bleek het paard een allergie te hebben voor het spul wat de ivomec vloeibaar maakt.
Ik heb alles zien gebeuren en heb mijn paard niet meer in laten spuiten (ook al weet ik dat zij het verdaagt).
Ik kan alleen maar zeggen, denk er heeeeel goed over na voor je met dit spul gaat werken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:46

alison_belle schreef:
Mijn da spoot ivomec in tegen de mok, hielp bij mijn paard echt heel erg goed.
Een andere paarden eigenaar zag de verbetering van mijn paard en besloot haar zeer gezonde 3 jarige ook hiermee in te laten spuiten omdat die ook zo`n erge mok had. Er was geen sprake van een wormen probleem.
Het paard was al opgezadeld, kreeg de spuit (in halsslagader) raakte in shock en viel met zadel nog op de rug dood neer voor haar stal!!!! Dit was vorig jaar rond deze tijd!!!
Na sectie bleek het paard een allergie te hebben voor het spul wat de ivomec vloeibaar maakt.
Ik heb alles zien gebeuren en heb mijn paard niet meer in laten spuiten (ook al weet ik dat zij het verdaagt).
Ik kan alleen maar zeggen, denk er heeeeel goed over na voor je met dit spul gaat werken

en dat is dus 'mijn' verhaal (wij zijn stalgenoten). Kan het niet genoeg herhalen, KIJK UIT met Ivomec spuiten bij paarden.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:19

Alane schreef:
let wel ben er geen voorstander van, en raad het niemand aan... maar kan effectiever zijn en een laatste redmiddel.

Zo is de kat van onze buren gered door een varkensmiddel... was een poging waard was er op of eronder... en dit was erop... hadden ze niets gedaan was het dier gestorven, de DA vond het zonde en heeft toen io gekozen voor een varkensmiddel ipv inslapen...
Dier was toen 12 jaar oud en is bijna 20 geworden....

Soms kan het helpen dingen te gebruiken te voor andere zaken dan daar waarvoor ze bedacht of uitgevonden zijn...
Zo gebruik ik iets waar je ook je was mee kan doen....
is chloor slecht voor je kleding, maar maakt witte was wel weer mooi wit als er vlekken in zitten....
en zo zijn er ook medicijnen die anders toegedient ervoor kunnen zorgen dat het dier iets overleefd of overwint wat het anders niet was gebeurd.
theorie en praktijk zijn af en toe elkaars tegenpolen.

en 'kan effectiever zijn' is iets anders dan dat het effectiever is.

Je hebt gelijk wat betreft dat er sommige producten voor andere dieren gemaakt zijn, die heel nuttig kunnen zijn bij bepaalde problemen. Maar in het geval van ivomec klopt dat dus totaal niet! Het is ivermectine, dus exact dezelfde werkzame stof die wordt gebruikt in de meeste pasta's voor paarden. Deze pasta's zijn gemaakt met een reden, namelijk dat paarden ivomec niet verdragen EN dat het bovendien slechte resultaten gaf met betrekking tot ontworming. Het werkte dus helemaal niet goed. Daarom zijn er pasta's gemaakt voor paarden, net omdat men hetzelfde product graag aan paarden wilde geven, maar dan mét een goede werkzaamheid en zonder risico's. Dus de pasta's werken in alle gevallen VEEL beter dan de ivomec en ze zijn niet gevaarlijk. Dus ivomec valt op geen enkel vlak goed te keuren, het is absoluut GEEN laatste redmiddel, want het werkt gewoon slecht. Dus dat is zeker geen excuus.