[Filmpje] Last van haar tanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:21

Hihi, rare beesten... Het klopt bij die van mij ook wel dat ze meer oraal is tov de anderen hier. Ze moet altijd iets in haar mond hebben, het uiteinde van de zweep of het halstertouw of mijn mouw.... En als er zo niets in haar buurt is, begint ze maar met haar lippen en tong... En ook echt lang, ze schuimt daar ook van... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:24

Yole; Ja, ik heb haar vrijdag ongeveer anderhalf uur staan poetsen/invlechten en ze heeft het eigenlijk de hele tijd gedaan.
Vandaag ook iets van 3 kwartier gepoetst en ook vandaag weer ongeveer een half uur.

29 Maart heb ik dit filmpje gemaakt;

Dit doet ze dus ook wel vaker, maar hier doet ze het gewoon kort..

Horsetopia; Kim zit ook vaak aan haar halstertouw te trekken en moet altijd alles met haar neusje omgooien.
Alles moet buiten bereik van Kim blijven als je het heel wilt houden. :')
Ja, Kim schuimt ook licht. :j

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:29

Bizar! Ik kan uit haar houding ook geen ongenoegen, frustratie, pijn oid opmaken... Btw... wat een tank zeg!! :+ (maar wel een mooie!)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:37

voornamelijk door dat gegaap tussendoor dacht ik eraan, verder heb je vaak niet echt veel symptomen bij een maagzweer.
kende een paard wat ook raar deed met zijn mond bij een maagzweer ipv het gapen.
Is maar een idee hoor, ben natuurlijk geen va.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:49

Is het niet mogelijk dat ze dit deed en dan een beloning kreeg ( denk dan aan aandacht, lachen ofzo) Dus dat je het haar perongeluk hebt aangeleerd?

JaBa

Re: [Filmpje] Last van haar tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:39

Dit is een stalondeugd. Net zoals waven, luchtzuigen enzovoort. Ze beginnen er mee door verveling of frustratie. Doordat het een goed gevoel geeft, blijven ze het doen en wordt het steeds erger. Ik zou dit paard veel afwisseling geven. Komt ze veel buiten? Ik zou haar zoveel mogelijk op de weide zetten. Als je ze in de paddock/piste zet zoals op het laatste filmpje, moet je er voor zorgen dat ze iets heeft om zich mee bezig te houden. Bijvoorbeeld een flink pak hooi of wilgentakken. In haar stal hetzelfde!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:45

Waven? Laten we tegenwoordig bij paarden ook al waves zetten?
Nee sorry, flauw, maar t is gewoon weven op zn hollands...
Jaba, waarop baseer je dat het een stalondeugt is? Aangezien je dit zo ongeveer als feit stelt?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:58

Een stalondeugd is een tik waar paard op den duur slijtage of gezondheidsproblemen van ondervind.
Zoals weven, luchtzuigen, etc

Maar dit is denk ik gewoon een beetje uit verveling ontstaan gedrag,maar zonder gezondheidsrisico's.

Zo heb ik een paard dat altijd over vlakke stukken gaat slepen met dr neus als ze ergens vast staat.
Dit omdat dat zo'n leuk schwieeeeek geluidje maakt .

Paarden hebben gauw door wanneer iets geluid maakt, en gaan er dan mee spelen.
Ik denk dat Kim doorheeft dat dat klapperen een grappig geluid maakt.
En sja daar worden je lippen droog van, dus zo nu en dan even met de tong eroverheen :D

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:21

stef schreef:
Waven? Laten we tegenwoordig bij paarden ook al waves zetten?
Nee sorry, flauw, maar t is gewoon weven op zn hollands...
Jaba, waarop baseer je dat het een stalondeugt is? Aangezien je dit zo ongeveer als feit stelt?

Hihi, sorry, verkeerd getypt. Die a en e staat ook zo verrekte dicht op dat toetsenbord hé!

Ik baseer dat op een cursus die ik gevolgd heb. Was een jaar ethologie of gedragsleer bij paarden. Dit was één van de ongewenste gedragen dat een paard kan vertonen naar aanleiding van frustratie en/of verveling. Er is altijd eerst een uitlokkende factor. Die factor is meestal al lang verdwenen, maar door het gedrag voelt het paard zich beter omdat er endorfines worden aangemaakt. Hij wordt dus beloond voor het gedrag met een fijn gevoel en daardoor blijven ze het doen. Stalondeugden zijn niet noodzakelijk iets waarbij ze er lichamelijk problemen aan overhouden. Bij luchtzuigen bijvoorbeeld kunnen de tanden scheef slijten, maar daar hoeven ze geen lichamelijk ongemak van te krijgen. Dat het koliek veroorzaakt is acherhaald. Misschien vind je stalondeugd een te sterk woord, maar dit is het wel, je kan het hier natuurlijk ook gewoon een tic noemen.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:26

CM_ schreef:
Paarden hebben gauw door wanneer iets geluid maakt, en gaan er dan mee spelen.
Ik denk dat Kim doorheeft dat dat klapperen een grappig geluid maakt.
En sja daar worden je lippen droog van, dus zo nu en dan even met de tong eroverheen :D

vrienden van mij hebben een merrie gehad die dit heeft overgenomen van hun andere merrie.
De ene begon er heel onschuldig mee in de voerbak, waarschijnlijk omdat het indd een grappig geluid maakt.
De andere nam het over en deed het continue, niet alleen met poetsen of dergelijke maar ook bij het stappen
aan de lange teugel etc.
Alleen als ze serieus aan het werk was hield dit op, waarschijnlijk omdat ze er dan niet bij na kon denken.
voor zover wij weten heeft het nooit iets 'kwaads' kunnen zijn, volgends DA sleet er ook niets is, alleen wel iets wat paarden van elkaar kunnen overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:00

Yole: Nee, dat zie ik er dus ook niet in..

Maaike2800: Ik denk zelf dat dat niet het geval is. :)

IggyPop: In het begin hebben we er natuurlijk wel even om gelachen, maar ik denk niet dat dat het is.
Ik ken Kim's maniertjes om aandacht te trekken, maar als ze dit doet blijft ze heel erg in zichzelf gekeerd.

JaBa: Ze staat 24/7 buiten, krijgt onbeperkt ruwvoer en staat met ongeveer 20 andere paarden en pony's in de paddock.
Ze staat niet op stal, dus daar kan het niet aan liggen.

CM_: In het echt is dat geluid ongeveer 10x harder, vooral als we op de poetsplaats staan, want daar hoor je de echo ook nog.
In het begin is het wel grappig, maar na een tijdje is het wel erg vervelend.. ze klapt gewoon boven de radio uit. :=
Maar als dat het is, hoef ik me er geen zorgen over te maken. _O-

Mara1: Bij Kim in de paddock staat een Fries die dit ook doet, maar niet zo lang.
Ik heb gevraagd waarom ze dat deed, en ze zeiden dat ze dat uit tevredenheid deed.
Als ik Kim aan het werk zet doet ze het ook niet..

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:20

ik reed vroeger op een haflinger en die deed dit standaard met het hoofdstel op en soms ook wel eens aan het halster
aan haar gebit lag het toen niet
het hoorde gewoon bij haar

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:27

Kim heeft het gisteren maar 3 minuutjes gedaan en af en toe een paar seconden, maar niet meer zo extreem als vorige week.
Ik heb ook nog geen antwoord van de tandarts, maar ik denk toch niet dat het daaraan ligt..
Ik blijf het wel even in de gaten houden. :j

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:13

Ik heb ook een paard bij mij op stal meegemaakt die dit plotseling ging doen en daarbij ook veel gapen. Op de kliniek bleken er horzellarven in de maag te zitten. Na gerichte ontworming was het gedrag over. Misschien toch iets om mee te nemen als mogelijke oorzaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:57

Kim wordt elke 3 maanden ontwormt.. maar ik zal het nog eens navragen voor de zekerheid. :j

AshraBasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:50

Hey, als ik naar het filmpje kijk vraag ik me af of hem/haar niet iets dwarszit aan de binnenkant van de lippen (of wang). Heb je al eens gevoeld of daar niks raars zit? Soms ligt er een grasprietje of zo in de wangzak wat ze misschien probeert om eruit te krijgen, maar niet lukt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:34

haha leuk filmpje!
staan er ook heel veel van op youtube,moet je maar es gaan zoeken

kim met haar flapperlippen :P

volgens mij is dit geen uiting van pijn,anders zou het logischer zijn dat ze daarbij ook nog es schud met haar hoofd.
lijkt me wat op verveling.

staat ze veel op stal?( heb niet alles gelezen sorry)
vergelijk het met als mensen op hun nagels bijten of velletjes gaan zitten peuteren.
waarschijnlijk stopt ze ook meteen als je er wat van zegt??
het kan een uiting van nervositeit zijn.
merk je daar wel eens wat van?

dat ze er na nog es lekker gaat staan gapen kan dus dan ook komen omdat ze zich eigenlijk een beetje staat te vervelen.
zou me er niet druk om maken als ze verder totaal geen syptomen heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:39

Hoefsmeets: Nee, er zit niks raars binnen in haar mond. :)
Zo lijkt het af en toe wel, maar is gelukkig niet zo.

Ellepel: Het is inderdaad geen uiting van pijn, daar ken ik haar goed genoeg voor.
Nee, ze staat nooit op stal.. 24/7 buiten en volgens mij staat ze ook nooit in de schuilstallen.
Als ik er iets van zeg stopt ze niet gelijk, ze gaat eigenlijk gewoon door.
Ik denk zelf niet dat het nervositeit is, heb wel even aan stress gedacht, maar dat is het ook niet. :)
Het lijkt wel alsof ze tijdens 'de daad' een beetje in zichzelf gekeerd is, alsof ze niet alles meer binnen krijgt.
Ze heeft verder gelukkig geen symptomen, op een week of 2 buikpijn na.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:55

Paard bij mij op stal doet het ook, maar dan alleen in stal.
Met vast staan ed let ik er nooit op en zie ik het ook niet, maar er wordt dan ook niet meer zoveel mee gedaan..
Het kan uit verveling zijn zoals al eerder wordt gezegd! Het is inderdaad best een lomp gezicht en een lomp geluid haha.

Ik heb even niet bijgelezen, maar is de tandarts al geweest? Of al een mail terug ontvangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:58

Ze deed het vandaag ook weer. :)
Heb er geen aandacht aan besteed en het is gelukkig niet meer zo extreem dat ze het een uur lang doet.
Tandarts heeft nog niet gereageerd, maar ze deed vandaag ook weer haar hoofd scheef alsof er iets tussen haar tandjes zat.
Ik denk dat ik er toch even iemand naar laat kijken. :j

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:05

Ik zal van de week eens een filmpje sturen van mijn haflinger die ook een rare tic heeft met zijn kaken.

Misschien dat je je er iets bij voor kunt stellen.

Ik tik weleens om te spelen op zijn wang, hij doet dan zijn kaken scheef en zijn mond open. Dan hoor je achterin zijn kaak zeg maar, een kauwgeluid.
En dan gaat ie ook heel rustig heen en weer met zijn hoofd (van l naar r). Het klinkt heel erg bizar hoe ik het uitleg volgens mij haha..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:19

Ik zet hier even een stipje, dat ik dit kan blijven volgen. Vind het best interessant! Wil wel weten wat het nu is. Een pony die ik ken zit ook constant met die tong uit haar mond, haar lippen precies mooi te likken. En wij begrijpen ook niet wat de aanleiding is of dergelijke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 00:20

Poenarie: Ik kan me er wel een beetje een voorstelling bij maken.
Lijkt me best eng!

Celia: Ben benieuwd of je er achter komt. :j

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 00:30

Paard bij ons op de manege doet dit ook maar dan zonder die tong.
Ze doet het vaak in rust met haar hoofd naar beneden en gaat dan flapperen met haar lippen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:25

Heeft ze misschien ander voer gekregen, bijv een baal ruwvoer waar wat anders dan normaal door zit? Het ziet er niet uit als frustratie, misschien zit haar toch iets dwars. Als je niets kan vinden kan het ook een rare smaak zijn. Mijn paard doet dit even als ze iets vies heeft gekregen (bijv een wormenkuur).