Castratie shetlander hengst, hoe? waar? kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

probabeest

Re: Castratie shetlander hengst, hoe? waar? kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:53

je kan jan nas bellen in bemmel (met het pondje is het voor jou dicht bij!)
op de leeftijd van 10 doen de meeste dierenartsen dit niet meer aan huis aangezien het meer risico's geeft.
alles is toch wat groter bij een volwassen hengst, ik heb die van mij ook laten castreren toen hij 10 was, in de kliniek onder volledige narcose, 2 nachten stalling en 3 dagen extra antibiotica mee gevraagd om zelf nog te spuiten tijdens het weekeinde.
was geloof ik rond de 200,- euro kwijt (was wel special-price ivm een soort "vriendendienst")
ik ben in ieder geval van mening dat als je het laat doen geen onnodige risico's moet nemen, mocht er iets niet goed gaan ben je vaak nog meer kwijt dan dat je het direct met minder risico laat doen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:10

hotchocolat schreef:
Hier casteren ze niet in de zomer.

Eigenlijk zouden DA's het idd echt moeten weigeren ja.... tenzij er absolute medische noodzaak is oid.
Het is eigenlijk gewoon dom om vanaf mei tot september te castreren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:24

Mijn jongens zijn in mei door een castrateur 'geholpen' Er doen allerlei nare verhalen de ronde over castrateurs, maar ik heb gelukkig een hele goede gevonden!!! Hij heeft daarna nog meerdere hengsten (van ons en kennissen) gedaan, en stuk voor stuk prima over te spreken!!
Heb geen idee waar jij vandaan komt?? Hij komt uit Scheveningen.
De kosten waren 70,00 per pony en hij laat ze helemaal plat gaan. (is bij een shet toch een stuk makkelijker werken :D ) Ze waren bijna direct na de ingreep weer bij! Moest ze daarna uiteraard niet in een land zetten met een sloot er omheen, want ze waren uiteraard nog wel erg suf :P
Van hem hoefde ik ook niet af te spuiten of iets dergelijks.
Het is wel zeer raadzaam dat ze daarna buiten kunnen blijven. Dit i.v.m. bewegen is goed tegen het dik worden (van de koker) en uiteraard i.v.m. stof e.d.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:25

Ik weet niet waar de grens ligt tussen 'ouder' en jonger. Heeft deels met leeftijd te maken, en of ze gedekt hebben. En ook waarom er gecastreerd word (shet die onhandelbaar is en waar de keus slager of castreren is willen ze op risico van de eigenaar wel staand doen, maar een leuk fijn paard niet).

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:35

JoyCiej007 schreef:
hotchocolat schreef:
Hier casteren ze niet in de zomer.

Eigenlijk zouden DA's het idd echt moeten weigeren ja.... tenzij er absolute medische noodzaak is oid.
Het is eigenlijk gewoon dom om vanaf mei tot september te castreren.

Waarom zou dit dom zijn? Beweging is nodig na een castratie en dat is nu eenmaal het makkelijkst op de weide tijdens het weideseizoen. Ik veronderstel dat jullie schrik hebben voor vliegen? Mijn DA castreert het hele jaar door, is totaal niet aan seizoen gebonden. Maar hij naait het zaakje achteraf dan ook altijd volledig terug toe, dus geen probleem dat er vuil of infectie of vliegen inkomen. Bij hem kost het 150 euro, onder volledige narcose, thuis.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:40

JoyCiej007 schreef:
Volgens mij snap je het niet helemaal; maar in de zomer castreren is écht not-done, en dat zal iedere DA je wel zeggen.... minimaal vanaf september pas.

Denk dat je nu dus echt binnen een paar weken hem onder het mes moet hebben, of wachten tot september; in mei zijn de vliegen er al weer volop..........

sorry ik vind deze reactie werkelijk nergens op slaan, ik zeg ook dat het nog weken/MAANDEN kan duren voordat ik hem koop, hij kan zelfs nog een tijdje hengst blijven maar daarna zal die toch echt geruind moeten worden, maakt mij niet zo zeer uit wanneer, van die vliegen ben ik het mee eens dus dat zal een tijdje langer duren, maar verder ga ik hem echt niet met de vliegen laten castreren 'omdat ik dat wil' ofzoiets, nee zo is het niet.
ik ga eerst mijn DA raadplegen, zij doet het zoiezo op de kliniek & ik weet ook niet welk seizoen etc etc zij het doet dus dit ga ik gewoon vragen.

dankjullie wel voor de reacties, zit veel info in heb er erg veel aan! :)

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:32

Vandaag is mijn shetlander gecastreerd door de DA onder volledige narcose. Was in totaal 165,- euro.. Werd erg netjes gedaan.

Zou best kunnen dat het ergens goedkoper kan, maar ik bij deze DA kom ik nu al een tijdje en ben altijd erg positief geweest. Mevrouw legde alles goed uit. Op dat moment vind ik dat ik liever een vertrouwd iemand hebt die het doet en waarvan je weet dat het ook goed gebeurt.. Dan iemand waarvan je zijn 'werk' niet kent.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:31

inderdaad, ben het helemaal met je eens.

da kent een hele goeie vriendin + haar ouders van me, oude pony stond daar & hoor ik ook goeie verhalen over, aangezien zij hun goed kennen & zij ook alles door haar laten doen vertrouw ik dat dus ook een stukje meer, is ook aardig in de buurt.
dus dat word een belletje. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:25

JaBa schreef:
Waarom zou dit dom zijn? Beweging is nodig na een castratie en dat is nu eenmaal het makkelijkst op de weide tijdens het weideseizoen. Ik veronderstel dat jullie schrik hebben voor vliegen? Mijn DA castreert het hele jaar door, is totaal niet aan seizoen gebonden. Maar hij naait het zaakje achteraf dan ook altijd volledig terug toe, dus geen probleem dat er vuil of infectie of vliegen inkomen. Bij hem kost het 150 euro, onder volledige narcose, thuis.

Kans op infectie is ook nog erg groot als de wond al dicht gemaakt is natuurlijk, dat maakt niets uit. Bij ons werd de wond heel 'losjes' wat dichtgemaakt met 2 kleine, oplosbare hechtingen, zodat de rest kon opschonen.
Het gaat idd om de vliegen. Bij ons werd ook echt afgeraden, ongeacht welk seizoen het ook is, om hem idd op stal te houden; of je moet zorgen dat de stal echt schoon blijft.

En gros van de shetten kennen niet echt 'weideseizoen', die lopen toch vaak 24/7 buiten en dat kan prima naar mijn mening.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:26

xAylie schreef:
JoyCiej007 schreef:
Volgens mij snap je het niet helemaal; maar in de zomer castreren is écht not-done, en dat zal iedere DA je wel zeggen.... minimaal vanaf september pas.

Denk dat je nu dus echt binnen een paar weken hem onder het mes moet hebben, of wachten tot september; in mei zijn de vliegen er al weer volop..........

sorry ik vind deze reactie werkelijk nergens op slaan, ik zeg ook dat het nog weken/MAANDEN kan duren voordat ik hem koop, hij kan zelfs nog een tijdje hengst blijven maar daarna zal die toch echt geruind moeten worden, maakt mij niet zo zeer uit wanneer, van die vliegen ben ik het mee eens dus dat zal een tijdje langer duren, maar verder ga ik hem echt niet met de vliegen laten castreren 'omdat ik dat wil' ofzoiets, nee zo is het niet.
ik ga eerst mijn DA raadplegen, zij doet het zoiezo op de kliniek & ik weet ook niet welk seizoen etc etc zij het doet dus dit ga ik gewoon vragen.

dankjullie wel voor de reacties, zit veel info in heb er erg veel aan! :)

Deze reactie slaat wel degelijk ergens op. daarbij vraag je om info en meningen e.d. dus ik geef netjes aan hoe en waarom. Wat je er zelf mee doet moet je uiteraard zelf weten, maar wilde je wel even goed waarschuwen, dat van die vliegen wordt nl. niet voor niets door velen gezegd ;)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:28

& daar heb je gelijk in, dat heb ik al in meerdere reacties verteld. :)
ik begrijp je heel goed ongeacht ik nu meer info vraag, dit is meer kwa prijs & liever te veel info dan te weinig natuurlijk. ;)
leer er ook erg veel van om gewoon gebeurtenissen etc te lezen, hier heb ik gewoon veel aan. :)

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:32

Als je mijn verslagje wil horen van de castratie van vandaag dan hoor ik het wel.. Ik heb vandaag heel wat getypt.. En wil het best met je delen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:34

xAylie schreef:
& daar heb je gelijk in, dat heb ik al in meerdere reacties verteld. :)
ik begrijp je heel goed ongeacht ik nu meer info vraag, dit is meer kwa prijs & liever te veel info dan te weinig natuurlijk. ;)
leer er ook erg veel van om gewoon gebeurtenissen etc te lezen, hier heb ik gewoon veel aan. :)

Oh trouwens; als je er tegen kunt (achja goed ik vind het persoonlijk allemaal heel erg meevallen, ben ook 2x mee geweest op bokt excursie naar de paardenslachterij in Nijkerk, dus tsja....)

[ITP] Shethengst Cup(ido) verliest z'n mannelijkheid...

in woord en beeld. mijns inziens erg interessant en heb het zo goed mogelijk allemaal proberen vast te leggen; zo hebben andere mensen er ook een 'leuk' verslagje aan ;)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:57

Change_: ben hier eigenlijk wel nieuwschierig naar. :)

JoyCiej007: die heb ik inderdaad gezien, zou hem nog een keertje bekijken (ga maar niet teveel naar de foto's neuzen, toch meer de tekst erbij haha. O:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:04

xAylie schreef:
Change_: ben hier eigenlijk wel nieuwschierig naar. :)

JoyCiej007: die heb ik inderdaad gezien, zou hem nog een keertje bekijken (ga maar niet teveel naar de foto's neuzen, toch meer de tekst erbij haha. O:)

Ik stond er letterlijk met m'n neus bovenop zo'n beetje.... wel op die manier dat ik ze niet in de weg zat hoor....
maar zat zelfs zó dicht bij dat bij het insnijden er perongeluk wat spatters bloed op m'n broek en gezicht kwamen :') _O-

ga je er straks ook zelf bijblijven, of ga je dan toch maar even weg?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:06

nee ik kan er echt niet bijblijven, kan totaal niet tegen bloed & dat zal dan ook zeker een flauwval of kots partijtje worden, liever niet dus. :')

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:10

mmm.. Ik dacht ook dat ik het erg vond om het te zien. Verre van dat eigelijk. Wou het allemaal graag zien, en vond het ook erg interessant.. En zat er idd ook met me neus boven :')

Ik zal het eventjes sturen :)
Laatst bijgewerkt door Change_ op 09-04-10 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:10

oke. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:49

Heb bij de paardenslachterij toendertijd met smaak en zonder twijfel een tompouche gegeten boven een bak met 30 liter paardenbloed compleet met stolsels en klontjes en schuim....

hmmz, die tompouche smaakte me toch nog erg goed :+

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:55

haha nee dat moet je mij echt niet aandoen, daar krijg ik een levenslang trauma van. :o

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 05:32

Ik ben er ook bij geweest, moest alleen helpen.

Na veel verdovingen wilde de da de eerste keer beginnen met snijden, daar dacht de draak echter anders over. We hadden hem met zijn tweeen vast maar hij was weer helemaal fit.

Castratie was afgeblazen. Het risico om hem nog meer medicatie te geven was te groot. Hij had op dat moment al meer gekregen dan mijn paard bij haar oogoperatie.

Een week later weer op nieuw met sterkere medicijnen en een infuus. Nu had hij nog een dierenarts meegenomen.

Hij heeft heerlijk liggen slapen en ik heb ook mooi alles kunnen meekijken.
Het heeft aalleen wat langer geduurd eer hij wakker was.

Het is wel een pony met een sterk karakter

Slachterij ben ikniet geweest. Staat ook niet op mijn lijstje (misschien later ooit).

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 09:56

haha casper is ook een drukte makertje, vreemde mensen moet die niet omdat die die voor geen meter vertrouwd, die mogen hem dus ook niet altijd aanraken, hij bijt of trapt niet maar raakt gewoon helemaal in paniek & flipt totaal, zo raced die zo hard & ver die kan.
maar hij is al veeeeel rustiger, de zweep begint die minder eng te vinden & ook mij meer te respecteren dus ik denk dat dat aan de ene kant wel goed gaat komen.
ik heb geen idee hoe hij op de verdovingen reageerd, dit zien we wel. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:51

HC: tsja het blijft een gevalletje apart he! :+

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:18

JoyCiej007 schreef:
JaBa schreef:

Kans op infectie is ook nog erg groot als de wond al dicht gemaakt is natuurlijk, dat maakt niets uit. Bij ons werd de wond heel 'losjes' wat dichtgemaakt met 2 kleine, oplosbare hechtingen, zodat de rest kon opschonen.
Het gaat idd om de vliegen. Bij ons werd ook echt afgeraden, ongeacht welk seizoen het ook is, om hem idd op stal te houden; of je moet zorgen dat de stal echt schoon blijft.

En gros van de shetten kennen niet echt 'weideseizoen', die lopen toch vaak 24/7 buiten en dat kan prima naar mijn mening.

Eum, als de wonde volledig netjes is toegenaaid, dan kan er absoluut niets van infectie, vuil of vliegen inkomen. Dan komt er ook geen bloed uit of dergelijke. Dus neen, als het toe is, zijn vliegen geen probleem, je kan gewoon het hele jaar door netjes castreren. Zaakje wordt na het toenaaien ook netje gewassen, geen spoortje bloed blijft over. Vliegen hebben geen enkele kans.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 15:11

dan ligt het denk ik ook wel aan de da, denk niet dat iemand dit zomaar gaat verzinnen & vind het ook niet heel gek als het wel eens gebeurt is.
maarja het 'afwerken' is dan ook een belangrijk puntje, ieder ander zal dit denk ik wel anders oplossen. ;)