foto's haken op de kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Re: foto's haken op de kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:12

nee ik zou zelf ook niet zomaar eenieder welk paard "in de bek kijken" om het zo maar eens te stellen :P

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:34

Er is hier al heel wat informatie gegeven.
Haken op de voorste kiezen kan je makkelijk zien, bij een ietwat braaf paard moet je zelfs niet de tong vastnemen, gewoon de mond openhouden is genoeg. Bij het vastnemen van de tong zou ik juist willen waarschuwen dat je nooit aan de tong alleen mag trekken en altijd de bewegingen van het hoofd mee moet volgen. Je zou maar eens perongeluk te hard aan de tong trekken waardoor de zenuw achteraan beschadigd raakt met als gevolg een verlamde tong en een paard dat amper of niet meer kan slikken. Als ik de tong vastneem dan trek ik die altijd opzij en houd dan met dezelfde hand het halster vast (liefst nog geassisteerd door een helper die het paard goed vasthoud, ik houd het halster meer vast om de tong bij het hoofd te houden), kunnen ze schudden wat ze willen, tong overtrekken zal ik niet doen op die manier. Het kan zijn dat de tong dan een beetje tussen de kiezen wordt getrokken, maar ben nog geen paard tegengekomen dat zo oenig was om op z'n eigen tong te bijten, vaak houden ze enkel de mond nog verder open (voordeel dus).

Haken op de achterste kiezen kan je niet zien zonder mondklem en vuurtoren op je voorhoofd (je moet voor de grap eens proberen hoe diep je in de mond kan kijken zonder licht), voelen zal ook al vrij moeilijk gaan of je moet een doodbraaf paard met enorme mond hebben die geen mensenvlees lust, anders komt je arm er een beetje geplet uit. Zelfs met mondklem op kunnen ze met de achterste kiezen soms nog op je hand kauwen als ze willen.
Haken langs de zijkant (ik noem het nog steeds punten, werd zo gedrild tijdens mijn thesis vorig jaar) kan je wel makkelijk voelen, de mond moet ook niet of minimaal open. Naar mijn ervaring zijn punten idd vlijmscherp, haken iets minder.

Als je de voortanden bekijkt zou je dit eigenlijk in verschillende houdingen moeten doen. Bij de meeste paarden kan je een overbeet ensceneren door het hoofd naar boven te duwen, als je het hoofd naar beneden duwt zal de overbeet verdwijnen. Dit is fysiologisch doordat de onderkaak naar onder zakt. Met het hoofd naar beneden staan alle tanden perfect op elkaar en kan het paard ook het meest efficient kauwen (argument om zo veel mogelijk op de grond te voederen dus). Als de overbeet niet verdwijnt bij het naar beneden duwen van het hoofd heeft het paard ofwel een echte overbeet, ofwel haken die het doorzakken van de onderkaak belemmeren (of een combinatie) ofwel problemen in het kaakgewricht.
Normaal moet je idd ook de onderkaak vrij makkelijk kunnen verschuiven van links naar rechts tov de bovenkaak, belangrijkste hierbij is dat het even ver naar links als naar rechts kan. Als dit niet kan, kan men denken aan een schaargebit, problemen in het kaakgewricht, niet meewerken van het paard, punten (haken aan de zijkanten dus) zijn eigenlijk niet de belangrijkste oorzaak van het niet opzij kunnen bewegen van de kaak. Uiteraard zullen ze wel irriteren in de wangen en kan het paard er wat verzet op tonen maar dat is nog iets anders dan echt mechanisch de kaak niet opzij kunnen bewegen.

Als je er een boek over wil lezen kan je misschien eens kijken naar 'gebitsverzorging bij paarden' van Chris Hannes, staan veel foto's in (ook van haken en punten).