Eten en luchtzuigen *filmpje*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:20

Melody94 schreef:
Ik heb een luchtzuiger. Zij doet dit wanneer ze iets te eten krijgt en niet afgeleid wordt door hooi.
Van mij krijgt ze dus geen snoepjes op de spuitplaats, daar ik haar dan uitlok tot likken, zuigen op touwtje. Ook is het bekend dat luchtzuigers meerdere tiks ontwikkelen. Mijn merrie maakt rare bewegingen met haar tong.
Paarden worden uiteindelijk erg inventief in het verzinnen van manieren om lucht te zuigen. Bijv. Op deken, staartflap van een vriendje, zelfs op eigen hoef.
Ik vind het filmpje wat te onduidelijk om een oordeel te hebben over hetgeen je pony doet.

Ik zal morgen een duidelijkere maken.
Hij zuigt op vanalles.. als het geen luchtzuigen is, sja hij zuigt weldegelijk maargoed.

Ik kan hem dus beter geen snoepjes meer geven? Dit is wel de manier om hem te belonen, want van een aai wordt hij niet vrolijk helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:21

Die van mij doet het geen 10 minuten en likt verder ook niet aan tralies. Misschien is het bij die van jou wat anders, maar ziet het er hetzelfde uit.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:22

Melody94 schreef:
Paarden worden uiteindelijk erg inventief in het verzinnen van manieren om lucht te zuigen. Bijv. Op deken, staartflap van een vriendje, zelfs op eigen hoef.
Ik vind het filmpje wat te onduidelijk om een oordeel te hebben over hetgeen je pony doet.

Hier sluit ik me bij aan. Aan de hand van dit filmpje zou ik niet zeggen dat je pony geen lucht zuigt.

Melody94

Re: Eten en luchtzuigen *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:28

Saul :Ik ben nog even bezig geweest in mijn berichtje lees deze nog even.
Ik beloon mn paard altijd als ik weg ga met een appel en zorg dan dat ze wat hooi in dr stal heeft liggen. Het zal even wennen zijn dat hij niet bij alles beloond wordt, maar dat went snel en dan waardeert hij het meer.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:30

maar melody het punt is, dat ik hem dan amper nog maar kan belonen..
Want een aai vind hij niet fijn.. Hij is zo nukkig de laatste tijd ongelofelijk.

Ook heeft hij singeldwang, en sinds ik hem beloon met een snoepje na het aansingelen vind hij de singel steeds minder erg.

Maargoed als ik hem dus niet kan belonen met een snoepje kan ik hem bijna helemaal niet belonen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:31

met luchtzuigen zie je duidelijk de spieren bij de keel aanspannen en dat is hier niet het geval.
Lijkt me meer een neurotisch trekje. Paardje van een kennis doet dit als ze stress heeft, maar dat lijkt me hier niet het geval

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:33

Die van mij doet het na het drinken :) klinkt dan een beetje als slurpen, maar het is bij mijn weten geen luchtzuigen :n

Mijn andere paard legt haar tong dubbel tussen haar tanden (aan de zijkant) die wil alleen maar aandacht

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:36

Misschien moet je je afvragen waar deze singeldrang opeens vandaan komt. Eet hij minder, zit hij minder mooi in zn vacht?
En zeggen dat ie braaf is en die aai vind hij echt wel speciaal, ookal doet hij net als hij dat niet vindt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:38

singeldwang heeft hij ook altijd gehad.. je mag ook niet aan zn buik komen.
En hij is nagekeken door de DA en daar is niets mis.

Sinds zijn blessure is hij ontzettend nukkig..

Aaien vind ie niet fijn, en je mag al helemaal niet met jou gezicht bij zijn neus komen, dan wordt hij echt pisneidig. En als je dan in zijn neus blaast, mag je vrezen voor je eigen neus..

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:45

Oke, dat van die singeldwang had ik niet goed begrepen.
Als de DA hem heeft nagekeken, weet ik er ook niets meer over te zeggen.
Toch zou ik het snoepje niet meer geven tijdens het poetsen, maar op een moment waarbij hij de kans niet heeft te gaan doen wat jij aangeeft.
Ik hoop dat dat werkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:46

maar waarom geen snoepje geven? Pony zuigt op zn tong, zuigt geen lucht, ik zie het probleem niet? beetje stereotyp gedrag, maar ach, er zijn ergere dingen op de wereld

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:46

hmm, kan het niet zijn dat ie dat eten en snoepje zo lekker vind dat hij die smaak extra wil proeven door op zijn tong te zuigen ?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:49

Doet de oude haflinger bij ons op stal ook nadat ze iets lekkers gekregen heeft, erg grappig gezicht :)). Likken doet ze ook wel es idd. Nooit iets ernstigs aan over gehouden overigens ;).

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:50

dat dacht ik dus ook ilovetrusha, maar waarom zevert hij mij en de tralies dan helemaal af? Ik smaak zo niet hoor :+

Hij kan dit altijd doen, hij doet het zelfs met bit in zijn mond..

Over zijn nukkige gedrag maak ik even een nieuw topic. Wie weet heeft het er mee te maken, maar denk van niet.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:27

Saul schreef:
Het klinkt als duimzuigen, heel overdreven duimzuigen.

luchtzuigen maakt niet het geluid als duimzuigen. het geluid kan ik niet echt uitleggen maar dit is inderdaad, zoals al vaker vermeld hier, geen luchtzuigen. wij hebben ook een luchtzuiger op stal en dat klinkt ook heel anders. dit is gewoon op zijn tong sabbelen.

sommige paarden doen inderdaad met de tong luchtzuigen maar dan zetten ze meestal hun tanden op de tong en de mond een stukje open. ik zou me hier dus geen zorgen over maken. dit is gewoon sabbelen wat ie doet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:28

ik weet welk geluid jij bedoeld. Maar ik denk dat er meerdere vormen van luchtzuigen zijn?

In ieder geval luchtzuigen of niet, dit is wel erg dwangneurotisch :\

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:28

whaha :P
het lijkt wel heel lief he?

het komt vaker voor,en is wel een orale stereotypie

een ouder topic:
http://sleipnir.bokt.nl/forums/viewtopi ... &t=1008520

laat nakijken of hij een maagzweer heeft.
door het sabbelen na het snoepje maakt hij meer speeksel aan zodat dat snoepje beter verteerbaar is.
eveneens klopt de rest van je symptomen ook absoluut in het plaatje van een eventuele maagzweer.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:30

stef schreef:
maar waarom geen snoepje geven? Pony zuigt op zn tong, zuigt geen lucht, ik zie het probleem niet? beetje stereotyp gedrag, maar ach, er zijn ergere dingen op de wereld

precies. mijn merrie schud met haar bovenlip bij stress of als ze me niet begrijpt of als ze zich verveelt. en mijn ruin legt zijn tong tegen zijn wang als hij zich verveelt. gewoon een tic. het kan geen kwaad en ik vind t beter dan dat irritante geschraap met de hoeven, daar kan ik niet tegen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:31

een maagzweer ja?
DA heeft er toen niets over gezegd, toen hij dit sabbelen deed op de kliniek. Sterker nog hij heeft het gefilmt omdat hij het hylarisch vond :')

Hij doet het al 8 jaar, zou hij dan nu opeens een maagzweer kunnen hebben?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:33

eten en dan zuigen........

ik zou zeggen,maagprobleem? iig even na laten kijken...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:42

Heb het filmpje bekeken en het is echt geen luchtzuigen. ik heb zelf een luchtzuiger en dat ziet er echt heel anders uit. een luchtzuiger spant de spieren in de nek aan en houd hierbij z'n hoofd hoger en beweegt deze richting z'n borst. een beetje zo'n houding zoals op de avatar van melody64. vindt die van jouw eigenlijk meer zuigen op z'n tong. en ja, dan kan het klinken alsof ze lucht inzuigen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:49

Saul schreef:
een maagzweer ja?
DA heeft er toen niets over gezegd, toen hij dit sabbelen deed op de kliniek. Sterker nog hij heeft het gefilmt omdat hij het hylarisch vond :')

Hij doet het al 8 jaar, zou hij dan nu opeens een maagzweer kunnen hebben?

nou..misschien heeft hij die maagzweer juist al 8 jaar.
het is maar net hoe je dat bekijkt.

kan best zijn dat hij het gewoon lekker vind en dit hem een troostend gevoel geeft.
maar zeker omdat je zegt dat hij nukkig is enzo zou ik er toch naar laten kijken.
maagzweer is vrij makkelijk te behandelen met medicatie

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:54

Wij hebben een merrie die zo iets dergelijks na het drinken doet.
Ze gaat dan met haar hoofd naar beneden en maakt dan een zuigten geluid waarbij ze haar tong iets naar buiten heeft en het lijkt of ze op haar tong zuigt.
Ze is verder goed gezond en heeft er geen hinder van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:44

Weet je TS als het paard er verder geen lichamelijke problemen van krijgt of heeft, en alleen jij het vervelend vind, denk ik dat bij jou de knop om moet en je moet denken...dit hoort gewoon bij deze pony!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 20:55

dat is mss wel zo aardenhout. Ik zal voor de zekerheid er een DA naar laten kijken. Mijn eigen DA die nu helaas weg is, is er nooit over gevallen, hij vond het net als menig ander mens alleen maar hilarisch :').

Maargoed toch maar ff laten checken op zweren oid..