Middeltjes tegen hoesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Re: Middeltjes tegen hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:13

Fenegriek is inderdaad ook goed spul.
Maar niet super goedkoop.
Je hebt trouwens zoveel middeltjes die je kan gebruiken voor paarden als mensen.

Ik heb wel vaker gehoord dat mensen een biertje aan hun paard geven op de dag van de wedstrijd. Je zou denken bier is niks voor paarden.
Maar het gaat om de voedingsstoffen erin en hoe het lichaam daarop reageert.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:29

Aieshja schreef:
@Bravura

Mijn paarden hebben absoluut geen dampigheid.
Ik gebruik de hoestmiddel als ik ze een paar keer hoor hoesten.
Zo doe ik het al jaren en het werkt super.
Je krijgt geen rare bijwerkingen en het is mij zelfs aanbevolen door een dierenarts.
Want voor hoesten kan je zoveel ditjes en datjes krijgen. Lekker simpel en goedkoop houden.

Mbt dampigheid, ik bedoelde het paard/pony van TS, niet de jouwe, sorry dat het wat verkeerd te lezen was.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:31

@TS, ik geef altijd bij een kuchje of een nat neusje foenegriek. Meestal is het dan met een week wel over. :j

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:33

Bravura schreef:
@TS, ik geef altijd bij een kuchje of een nat neusje foenegriek. Meestal is het dan met een week wel over. :j

Ja ik geef het haar ook al. :) Al een tijdje, maar dat was maar 1 x per week ofzo. Ik heb nu ook dat poeder, en dat doe ik dan over muesli heen. Ze eet het poeder trouwens ook gewoon uit mjin hand, gek beest. :+
Ik geef het nu wel elke dag, hoop dat het al over gaat hierdoor.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:38

xkimmx schreef:
Bravura schreef:

Ja ik geef het haar ook al. :) Al een tijdje, maar dat was maar 1 x per week ofzo. Ik heb nu ook dat poeder, en dat doe ik dan over muesli heen. Ze eet het poeder trouwens ook gewoon uit mjin hand, gek beest. :+
Ik geef het nu wel elke dag, hoop dat het al over gaat hierdoor.

Denk dat het wel gaat helpen als je het iedere dag geeft. Maak het wel wat vochtig want van droge poeder kunnen de luchtwegen ook geïrriteerd raken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:44

Ik zou er echt een DA bij halen, en niet zelf gaan lopen klooien met allerlei dingen

Anneee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:48

Doodgewone hoestsiroop.
En als het aanblijft houden zou ik toch even de DA bellen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:05

Ik reageer laat ik weet het, maar ons Utah hoest al zeker een jaar ernstig.. Geven foenegriek, en tijmsiroop. Niks helpt -O- kregen de tip om betadine in de drinkbak te doen. Ook gedaan, maar was een beetje raar :brr:

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:27

Trui schreef:
Ik reageer laat ik weet het, maar ons Utah hoest al zeker een jaar ernstig.. Geven foenegriek, en tijmsiroop. Niks helpt -O- kregen de tip om betadine in de drinkbak te doen. Ook gedaan, maar was een beetje raar :brr:

Ik mis het woord veearts in je verhaal

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:48

Probleem is, Utah is niet van ons, is lease van de manege. Kunnen dr dus ook teruggeven. We hebbend r nu drie weken en zijn dus nog niet heel erg gehecht. Dierenartskosten zijn van onz (denk niet dat manege eigenaren zoveel geld uitegeven, die doen dat paard normaal gwn weg ). Maar als we er niks meer mee kunnen, dan gaan we dr echt teruggeven aan de manege, omdat we dus nog niet zo erg gehecht zijn. Maar dan hebben we wel 300 euro uitgegeven aan dr. En als ze duurdere medicijnen moeten dan moeten wij dat ook betalen. Maar zoals ik al zei, we gaan dr als er echt niks te doen is teruggeven, kunnen nu nieteens een rondje galopperen of lekker draven. Alleen maar hoesten/ kreunen (dat de hoest er niet uitkomt)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:22

Trui schreef:
Probleem is, Utah is niet van ons, is lease van de manege. Kunnen dr dus ook teruggeven. We hebbend r nu drie weken en zijn dus nog niet heel erg gehecht. Dierenartskosten zijn van onz (denk niet dat manege eigenaren zoveel geld uitegeven, die doen dat paard normaal gwn weg ). Maar als we er niks meer mee kunnen, dan gaan we dr echt teruggeven aan de manege, omdat we dus nog niet zo erg gehecht zijn. Maar dan hebben we wel 300 euro uitgegeven aan dr. En als ze duurdere medicijnen moeten dan moeten wij dat ook betalen. Maar zoals ik al zei, we gaan dr als er echt niks te doen is teruggeven, kunnen nu nieteens een rondje galopperen of lekker draven. Alleen maar hoesten/ kreunen (dat de hoest er niet uitkomt)

-O- -O- -O- -O-

Als je het echt te duur vindt om er een veearts bij te halen dan hoop ik serieus dat je nooit een eigen paard zal aanschaffen...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:24

het is niet de duur voor ons maar wel om alles te gaan betalen voor een paard wat niet van jezelf is en waar je al die volle klap voor betaald ookal kan je er niks meer mee

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:29

Zou toch de dierenarts even bellen als je met dit paard door wil gaan. Het heeft geen zin om alleen maar het hoesten te bestrijden als er een onderliggend probleem is. Om het echt te kunnen oplossen zul je toch als snel uit komen bij medicatie zoals Ventipulmin oid. Als je er niks aan doet, kan het alleen maar erger worden en dan zit je straks met een nog groter probleem.

Als je niet bereid bent om de dierenarts er bij te halen, zou ik stoppen met het leasen van het paard. Jullie hebben dan niks aan elkaar en het lijkt me dan verstandiger dat iemand zich over hem gaat ontfermen die wel bereid is zijn gezondheid voorop te stellen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:30

paard wat niet meer goed in de les kan lopen teruggeven aan manege=naar de slacht... maar ik sluit hier de discussie want heb inmiddels al een antwood.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:32

Trui schreef:
paard wat niet meer goed in de les kan lopen teruggeven aan manege=naar de slacht... maar ik sluit hier de discussie want heb inmiddels al een antwood.

Misschien is dat dan zelfs nog wel beter dan een paard hoestend rond laten lopen. Vaak duidt dat toch op longproblemen en daar wordt niemand beter van.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:52

Ik wil hier graag nog even op reageren in de hoop dat jullie er misschien iets aan hebben. :)

Een gezond paard hoest niet. Hoesten is een symptoom en dus moet je opzoek naar de oorzaak. Je kan wel gaan aanpappen met allemaal huis tuin en keuken middeltjes maar als een paard echt hoest, gaat dat het probleem nooit oplossen.

Hoevaak komen jullie paarden buiten? Staan ze op stro? Krijgen ze hooi/voordroog en maken jullie het nat (echt weken in het water)? Probeer eerst eens jullie paarden 24/7 (of zo lang mogelijk) buiten te zetten en al het voer nat te maken en het hooi/voordroog te weken. Stro is stoffig en bevat schimmels dus veranderd de bodembedekking (bijv vlas of nog beter rubbermatten). Mocht het een allergie zijn dan zal het hierdoor veel beter gaan.

Als er snot is kun je kijken naar de kleur, wittig is vaak allergie, goen gelig is vaak ontsteking. Temperatuur zegt ook veel.

Ik raad in ieder geval contact met de dierenarts aan, hoesten kan heel gevaarlijk zijn. Elke keer als een paard hoest kunnen er longblaasjes knappen!! Zeker door een hoestend paard zwaar aan het werk te zetten (hiermee bedoel ik meer dan stappen) kun je blijvende schade aanrichten en ik kan je vertellen, een dampig paard wil niemand!! :(:)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:54

Het is wit! En is ook warm achter de oren, maar eigenaren zeggen dat het normaal is. (Dat van de te,peratuur)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:01

Lijkt me dat ze last heeft van de stof en schimmelsporen in eerste instantie, allergie kan ook voor verhoging zorgen als ze er goed last van hebben. Zoveel mogelijk in de wei of paddock en alles natmaken, ook al is het kuil. Als het helemaal nat is (doorweekt) dan kleven de stof en schimmelsporen aan het hooi/voordroog en kan ze het niet inademen waardoor het geen irritatie in de luchtpijp en longen kan veroorzaken.

Om het snot/slijm helpen op te lossen is Sputolysin een heel goed middel. Dierenartsen schrijven dit ook voor (het is dus een medicijn en geen huis-tuin-keuken-middel zoals fenegriek). Je kan het bestellen bij o.a. Paardendrogist. Elke dag half uurtje tot uurtje stappen helpt ook, lichte beweging is goed zo kunnen ze het slijm naar buiten werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:08

Trui schreef:
Het is wit! En is ook warm achter de oren, maar eigenaren zeggen dat het normaal is. (Dat van de te,peratuur)

Een paard wat zo ernstig hoest ben je toch al te laat bij na drie weken, dan zijn er al zo veel longblaasjes kapot dat het voor de rest van zijn leven moeilijker word om weer in conditie te krijgen. Paarden en hoesten dat is altijd foute boel. Een virusje en een aantal kuchjes tot daar aan toe maar dit is echt foute boel. En jullie willen niet betalen, doe dan dat dier zsm terug zodat ze naar de slacht kan. En een eigen paard laat je meestal keuren, je haalt niet een afgekeurde manege pony in huis met allerlei gebreken.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:19

Ben ik het niet mee eens Bigone. Mijn paard heeft vorig jaar een stofallergie ontwikkeld en heeft gehoest van december tot maart. Zij heeft hier gelukkig niets aan over gehouden en wij zijn weer helemaal terug op ons oude niveau, maar dat komt ook door juist handelen en nauw contact met de dierenarts. Niet ieder paard dat enige tijd hoest is niet ten dode opgeschreven of rijp voor de slacht. Wel ben ik het met je eens dat longblaasjes idd kapot gehoest kunnen worden en daarom is juist handelen en dierenartscontact dus super belangrijk.

Tipje; een adviesgesprek met de dierenarts (telefonisch) is gratis en vrijblijvend, kom je al een stuk verder mee en je kunt ook vragen naar een prijsindicatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:32

Nandos schreef:
Ben ik het niet mee eens Bigone. Mijn paard heeft vorig jaar een stofallergie ontwikkeld en heeft gehoest van december tot maart. Zij heeft hier gelukkig niets aan over gehouden en wij zijn weer helemaal terug op ons oude niveau, maar dat komt ook door juist handelen en nauw contact met de dierenarts. Niet ieder paard dat enige tijd hoest is niet ten dode opgeschreven of rijp voor de slacht. Wel ben ik het met je eens dat longblaasjes idd kapot gehoest kunnen worden en daarom is juist handelen en dierenartscontact dus super belangrijk.

Tipje; een adviesgesprek met de dierenarts (telefonisch) is gratis en vrijblijvend, kom je al een stuk verder mee en je kunt ook vragen naar een prijsindicatie.

Klopt, het hangt natuurlijk ook van de frequentie en hoest af, maar als ik zo hoor hoe de pony er aan toe is(niet van ts ) dan zie ik weinig hoop en het mag natuurlijk weer niks kosten, daar kan ik me zo ontzettend boos over maken. Mensen willen wel de lusten maar owee wanneer het geld gaat kosten.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:47

Sorry hoor, het mag WEL wat kosten, maar in dit geval zitten we nog in de eerste maand, een soort proefperiode. Als er dan iets goed mis is, wat jij zelf al zegt (longblaasjes) dan gaan wij haar daarom niet houden.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:49

LESST NIET ZO FIJN, IK WEET HET. MAAR SOORTVAN SAMENVATTING VAN DE KANT VAN HET VERHAAL WAARVAN WE OP DE HOOGTE ZIJN.

Utah kwam uit de lease, weges priveredenen vorige leaser. Na lang zoek konden mijn moeder ene ik geen leuk paard vinden, maar Utah pastte ons beide. Ze hoestte al wel, maar max drie keeer per les, en ook niet op stal. Ze stond de eerste dagen met 4/500 gram buiteen. Toen kwam ze binnen(dat was makkelijker voor ons en dan was de eerste week even orieteren). Ze kkreeg al fenegriek bij de vorige leaser. Wij geven het ook nogsteeds. Volgens de manege eigenaar heeft de vorige leaser door een foutje, Utah zo langdurig aant hoesten(dus drie keer per les) gemaakt. Door haar laarzen belangrijker te vinden dat de deken opdoen. Eerste weken ging het dus goed. Maar toen stond ze laatst ineens buiten oen ik aankwam, met dezelfde deken als binnen. Raar... Ze ging zoveel hoesten dat je nieteens een rondje kon galopperen. Mijn moeder en ik hebben bessloten om minder te gaan doen, aan de hand stappen en losgooien etc. Maar beter ging het niet. Ze ging zelfs hoesten in stal, en in de stap, waar ze dat eerst alleen deed met draf en gallop. Wij moesten beginnen met tijmhoestsiroop, gewoon voor mensen, geen probleem. Toen werd ons aangeraden om paar drupjes in de drinkbak van 'Betadine' te doen. Wij dachten al, das toch om te ontsmetten? Maar... Ja we hebben het gedaan. We hebben aar inmiddels drie weken. En dat is ook nog niet genoeg geweest om echt gehecht aan der te raken. Wij betalen (ondanks de medicijn kosten, en ondanks dat we niks meer echt kunnen) nogsteeds de volle klap. Bij dat bedrag zitten ook de lessen inbegrepen. Maar die kunnen we dus ook nietmeer op haar rijden. Mijn moeder en ik hebben besloten, dat als ze eind maart nog niet is verbeterd, we haar waarschijnlijk weer terug geven. Grote kans dat ze dan naar de slacht gaat, aangezien ze dan ook niet meer in de lessen kan. Maar dat iss misschien wel het beste voor haar. Tot die tijd geven we gewoon de medicijnen en doen we rustig aan. Dan maar geen lease paardje, dat liever dan een paardje pijn doen etc. Waarschijnlijk (als het kan) staat ze avnaf vandaag of morgen weer in een buitenstal. Zijn er mensen die ervaring hebben met paarden die zoveel hoesten? Ze krijgt fenegriek, tijm hoest siroop, en 1/2 drupjes speciale betadine in haar drinken. Dit alles op aanraden van de eigenaar.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:49

Ik geef mijn omaatje mierikswortel door het voer.
Heb haar heel lang allerlei medicamenten van de DA gegeven.

Dat helpt zolang ik het gaf vaak begon het daarna weer.
Nu ben ik uit voorzorg met de mierikswortel begonnen, en ze heeft nog niet gehoest.

Kun je zo bij de supermarkt halen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:25

Sorry, maar alles wat jullie haar geven is gewoon symptoombestrijding.. betadine??? Hoe zou dat hoesten moeten oplossen? Dat water gaat naar de maag niet naar de longen of luchtpijp.....het lost helemaal niets op. Gooi dat paard naar buiten en alles natmaken!! Gegarandeerd dat je binnen 2 weken verbetering ziet, je geeft namelijk aan dat ze meer ging hoesten toen ze naar binnen ging voor het gemak. Een paard, zeker eentje met stof/schimmel allergie, hoor zoveel mogelijk buiten. Dat stof en de schimmel zit overal, stro, hooi, stallen etc!! Ze ademt het in en daar zorgt het voor een allergische reactie. De luchtpijp en longen maken slijm aan om de stofdeeltjes in te sluiten. Dat slijm moet eruit en daarom hoest ze. Omdat ze alleen maar meer slijm aanmaakt wordt het taai en ontzettend dik, ze gaat dus alleen maar meer hoesten.

Buitenlucht heeft minder stof en veel zuurstof, zo kan die ontstekingsreactie afnemen. Er wordt dus minder slijm aangemaakt. Het overige slijm zal hierdoor ook minder taai en meer vloeibaar maken. Het hoesten zal niet direct stoppen want het slijm moet er wel nog uit. Door rustig te stappen (wandelingen buiten bijv) stimuleer je dat het slijm naar buiten gewerkt kan worden. Je kan ook sputolysin geven ter verdunning, dit is een slijmoplosser (een medicijn dat ook door dierenartsen wordt voorgeschreven).

Hooi en voordroog zijn vol van stof en schimmelsporen. Door het nat te maken kleven die deeltjes aan het hooi en kan het niet ingeademd worden en dus geen irritatie en allergische reactie veroorzaken. Evenals stro, vervang dat voor iets dat stofvrij is zoals vlas of rubbermatten.

Stop aub met die belachelijke middeltjes en zorg voor de juiste leefomgeving en neem eens contact op met een dierenarts. Als jij allergisch bent voor pinda's krijg je van je moeder ook geen boterham met pindakaas? Een paard naar de slacht brengen vanwege hoesten en hier niet eens de juiste hulp aan geven of met een dierenarts over te overleggen vind ik echt ongelofelijk, het is toch geen object of automaat?