Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lailapri schreef:JaBa,
Ik vind jou stukken erg leerzaam maar heb toch nog een paar maars.
Het kauwvlak, als je daar niet aan mag komen en alleen wat randjes eraf mag halen, hoe kun je dan alle blokkades uit het gebit halen?
Wat ik begrijp uit jou eissen die je hebt wat betreft de kennis van degene die het gebit van je paard behandelt moet het dus een dierenarts zijn, maar de verdere opleiding is niet belangrijk? Dus een die een ellectrisch setje koopt en daarmee hetzelfde werk verricht als dat die anders met een handvijl zal doen die voldoet aan jou eissen? Als dat zo is snap ik ook he verhaal van het kauwvlak.
Echter ben ik nog kritischer ik wil een dierenarts die geleerd heeft voor tandheelkundige daarbij. En dan meerals een vijltje erover halen. Een tandheelkundige mag ook die weer samenwerkt met een dierenarts, en vooral iemand die ook mij laat meekijken, uitlegt en ook zegt als hij het niet meer weet of iets fout doet.
JaBa schreef:Maris schreef:Grote nadeel van elektrisch vijlen vind ik de verdoving. Ik vind dat behoorlijk heftig ( paard is ruim 5 uur totaal van slag erdoor ) en meestal helpt de verdoving pas nadat de tandarts klaar is ( mijn paard blijft gewoon vechten tegen het vijlen ).
Heftig? Hoe kom je daar bij? Om te beginnen mag je tandarts niet verdoven als hij geen DA is, misschien zit daar je probleem. Verder verdooft onze DA in het bloed. Na 1 minuut heb je al een zeer goed gesedeerd paard. Na drie kwartier, een uur ten laatste is het paard alweer perfect wakker. Dus ik weet niet wat je tandarts geeft, maar hij kent er duidelijk helemaal niets van.
Dat electrisch slecht is, omdat het de tanden te plat maakt, klopt ook niet. Is een hardnekkige fabel. De haken zitten namelijk niet op het kauwvlak, maar op de overgang van het kauwvlak naar de zijkant van de tand. Dus eigenlijk op de zijkant. De tanden worden dus niet plat gevijld vanop het kauwvlak, maar de zijkant wordt gevijld onder een bepaalde hoek. Aan het kauwvlak wordt dus niet geraakt. Mijn ervaring is dat gewone tandartsen (dus geen DA!) het handmatig vijlen promoten omdat ze niet mogen verdoven en dus niet makkelijk electrisch kunnen vijlen. Dus vinden ze allerlei argumenten uit die helemaal nergens op slaan om hun praktijken te verdedigen. Maar dat is mijn persoonlijke mening en ervaring.
sjakie schreef:Een goede tandarts kan beide en stemt het af op paard en gebit.
Maris schreef:Grote nadeel van elektrisch vijlen vind ik de verdoving. Ik vind dat behoorlijk heftig ( paard is ruim 5 uur totaal van slag erdoor ) en meestal helpt de verdoving pas nadat de tandarts klaar is ( mijn paard blijft gewoon vechten tegen het vijlen ).
Maris schreef:Ik heb geen idee of er verschillende verdovingen zijn. Maar het is dus al 2 keer gebeurd dat de verdoving bij het vijlen amper hielp en dat mijn paard erna opeens wegzakte. Bij 2 verschillende dierenartsen overigens ( wel zelfde praktijk ).
JaBa schreef:Ik zou nooit een tandarts aan de tanden laten werken. Waarom niet? Omdat ik niet geloof in die opleidingen. Een DA studeert 6 jaar aan de unief. Hij leert het paard kennen in zijn totaalbeeld, zowel normale anatomie als afwijkende dingen. Een tandarts volgt nooit unief, volgt een cursus van al dan niet bedenkelijke kwaliteit en dan mag hij van mij nog een jaar of twee jaar "tandheelkunde" studeren, dan nog weegt dat voor mij niet op tegen de opleiding van een dierenarts. Het intellectueel niveau van een DA ligt in mijn ogen stukken hoger dan een opleiding die zelfs geen hogeschool niveau heeft.
lailapri schreef:als ze electrisch veelgedaan hebben kan het idd zo zijn dat ze eerst wat minder kunnen malen.
Voelde je verschil met rijden en de aanleuning?