Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:04

Lovely schreef:
Er zijn een aantal gevallen van WNV in Roemenie, HOngarije en Italie geconstateerd. Vanuit deze landen zijn er geen trekvogelroutes naar Nederlands, wel vanuit Spanje en Frankrijk.

Trekvogels spelen ook helemaal geen rol in dit verhaal!

owens-mama

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:06

Ik kan verder nergens een melding vinden op internet dat het in nederland zou zijn geconstateerd.
Ga er van uit dat dit wel groot vermeld zou staan in het nieuws

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:07

HummerTime schreef:
Lovely schreef:
Er zijn een aantal gevallen van WNV in Roemenie, HOngarije en Italie geconstateerd. Vanuit deze landen zijn er geen trekvogelroutes naar Nederlands, wel vanuit Spanje en Frankrijk.

Trekvogels spelen ook helemaal geen rol in dit verhaal!

Jawel hoor, vogels zijn het reservoir van het virus.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:09

het waren toch de knutten/mugjes, of heb ik het nou helemaal mis.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:11

Lovely schreef:

Nee, dat is dus niet zo, tenzij je de woorden van iemand van de faculteit in twijfel wilt trekken natuurlijk........... Ik heb al eerder aangeboden komend weekend het verslag ook hier te plaatsen als er iemand belang bij heeft.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:12

De trekvogels zijn dragers van de ziekte. Muggen steken de trekvogels en nemen op die manier het virus mee en kunnen zo paarden en mensen besmetten.

Dus de trekvogels zijn wel degelijk de bron en hebben een belangrijk deel in dit verhaal.

Muggen leggen geen grote afstanden af, trekvogels wel.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:12

klopt de mugjes zuigen weer bloed bij besmette vogels en kunnen t zo weer overbrengen. Paarden zijn t eindstation en kunnen t niet verder overbrengen

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:13

Ik zou het graag willen lezen HT

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:13

HummerTime schreef:
Lovely schreef:

Nee, dat is dus niet zo, tenzij je de woorden van iemand van de faculteit in twijfel wilt trekken natuurlijk........... Ik heb al eerder aangeboden komend weekend het verslag ook hier te plaatsen als er iemand belang bij heeft.

heel graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:15

HummerTime schreef:
Lovely schreef:

Dat zou dan tegenspreken wat er tot nu toe verteld is over WNV, ik ben er erg benieuwd naar.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:17

heel graag een verslagje, ik ben ff het beeld nu kwijt.

Maar of ik zou enten. Denk ik wel ja, maar misschien als het dichter in de buurt zo zijn.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:19

Ik heb hem op klad al klaar, ga proberen het vanavond nog uit te werken zodat het vanavond en anders uiterlijk morgen hier staat!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:22

Voor de mensen die een beetje engels kunnen:
http://www.westnile.eu/en/disease/about ... -virus.asp

Een website waar alles heel mooi en duidelijk uitgelegd staat :))

Nog een afbeelding van de website:
Afbeelding
Hierop is het cyclus van het virus dus ook heel duidelijk te zien.
Het virus loop ook 'dood' bij de paard/mens (mensen kunnen hier ook zeker ziek van worden!!)
het gehalte van de virusstoffen om zo maar te zeggen is bij zoogdieren te laag om er via een mug een ander mee te besmetten.
Het moet dus altijd via een vogel gaan, die geprikt is door een mug...
Laatst bijgewerkt door ktink op 12-03-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:27

Daar staat inderdaad het verhaal van de trekvogels ook, iets wat mevrouw Sloet dus verzuimd heeft te vermelden helaas......

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:29

Wacht vol spanning af, en ga het dan eens op mijn gemak lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:31

HummerTime schreef:
Daar staat inderdaad het verhaal van de trekvogels ook, iets wat mevrouw Sloet dus verzuimd heeft te vermelden helaas......

Dat is dan wel een beetje slordig. Maar hoe legde zij de besmetting dan uit?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:33

Veel dierenartsen hebben een duideljike folder bij zich. MIjn da raadde het aan om te enten. Na dat ik me her en der in heb gelezen heb ik toch maar besloten om vanmiddag te laten enten.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:59

Ik zit nog steeds te twijfelen wat ik ga doen..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:05

Lovely schreef:
HummerTime schreef:

Via muggen die besmet zijn. Muggen zouden dan besmet zijn door paarden die via transporten de wereld over reizen en zo zouden ook hier de muggen besmet kunnen raken.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:10

hmm interessant onderwerp dit, blijf dit even volgen..

Had er al t een en ander over gelezen en opgezocht en zit ernstig in twijfel of ik wel of niet ga enten.. Alleen heb ik nu mijn merrie drachtig en vraag me af of je ze dan kan laten enten heir tegen?!

ben erg benieuwd naar het verslag van HummerTime..

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:17

Ik wil wel enten maar ik wil weten welke draagstof er gebruikt wordt voor dit vaccin, mijn paard is vorig jaar echt behoorlijk ziek geweest van een influenzaenting en dit jaar niet omdat er een ander vaccin werd gebruikt.
Maandag zal ik de kliniek hier eens over gaan bellen en mocht het zo zijn dat dit vaccin geen enkele stof bevat die hij vorig jaar wel bij zijn influenza heeft gekregen ga ik wel enten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:29

HummerTime schreef:

HummerTime schreef:
Lovely schreef:

Via muggen die besmet zijn. Muggen zouden dan besmet zijn door paarden die via transporten de wereld over reizen en zo zouden ook hier de muggen besmet kunnen raken.

Aha, maar dat is inderdaad iets anders dan wat er tot nu toe over bekend was. Het is wel cruciaal omdat in dat scenario de verspreiding echt veel en veel harder gaat dan wanneer de vogels de bron zijn van besmetting.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:03

koetje10 schreef:
Rotzooi en vergif?? hoezo? als dat zo was, kwam het heus niet geregisteerd op de markt hoor.

In entingen zit altijd een soort ''vergif'', vaak worden niet alleen de slechte bacterien van het virus gedood. Denk ook aan bijwerkingen, ziekte e.d.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:17

Lovely schreef:
Aha, maar dat is inderdaad iets anders dan wat er tot nu toe over bekend was. Het is wel cruciaal omdat in dat scenario de verspreiding echt veel en veel harder gaat dan wanneer de vogels de bron zijn van besmetting.

Tjah, de bron......... dat is de kip en het ei verhaal ;) Feit is dat besmetting alleen via muggen gaat dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:22

Dat klopt, de verspreiding gaat via muggen. Maar als je een geinfecteerd paard hebt, kan de mug daar niet het virus ophalen en zo verder verspreiden, daarvoor moet het eerst terug naar een besmette vogel. Zo kan het dus gebeuren dat er wel een besmet paard geimporteerd wordt, maar dat het virus zich niet verder verspreid. Dat is althans wat mij verteld is.