Vreemde zwelling op buik, hardnekkig oedeem, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:38

Mmm, mijn paard is een eczeempaard en schuurt ook haar buik.
Dan gaat ze op haar hoeven liggen en schuift haar buik over en weer.
Maar eczeem heeft ze elke zomer al 10 jaar lang en buikschuiven doet ze ook al 10 jaar.
Die bulten zijn eerder zeldzaam.
En wel heel toevallig dat ze dat had, toen ze een leverpobleem bleek te hebben.

Zag jouw DA een verband tussen die lever en de allergie?
(Nou, heb je mijn aandacht hoor. Ik kan er namelijk al jaren niet meer aan uit ;) )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:21

Kaat_E schreef:
Even updaten: bloedwaarden zijn binnen, leverwaarden zijn licht verhoogd, maar oorzaak onduidelijk, behandeling met antibioticum, cortisone en sedochol.
(Cortisone omdat er mogelijk een allergische reactie meespeelt.)

in jouw eerste post staat ook al dat de leverwaarden verhoogd zijn.
nu dus weer en daar krijgt je paard iets voor,maar wat veel belangrijker is...waar komen die verhoogde leverwaardes dan nu vandaan?
word daar ook naar gekeken??

dat buikschuren ken ik wel,ik heb zelf ook een eczemer, die deed het vroeger ook,maar nu niet meer.
komt vaak toch als ze in veel te rijk gras staan en dan daar jeuk krijgen,ze gaan schuren waardoor de boel op zet en zo blijft het dan doorgaan.
winters kan het dan komen door te rijk ruwvoer(suikers)

Kaat_E

Re: Vreemde zwelling op buik, hardnekkig oedeem, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:15

Vandaag gemerkt dat ze ook oedeem aan haar ellebogen heeft (en kan niet van de singel zijn want er heeft al een paar weken geen zadel op gelegen).
We zijn nu wel overgeschakeld van voordroog (kuil) op hooi, dus als dat van dat rijke ruwvoer klopt,
zou ik hier verschil moeten merken.

Wat er precies mis is met de lever hebben we momenteel nog geen idee van, dit paardje is geboren op een wei met JKK, toen dit in Vlaanderen nog onbekend was, maar heeft daar maar een tweetal weken gestaan. Heb dat nog eens aan de DA gemeld, maar die zei dat lever dan extremere waarden moet vertonen dan nu het geval is.

Ze krijgt nu sedochol (voor de lever), cortisone en antibiotica.
Als er een ontsteking of allergie aan ten grondslag ligt, moet dit verbetering geven.

DA heeft overleg gepleegd met dierenkliniek, maar die geven voorlopig nog hetzelfde aan.

Misschien nog van belang om te vermelden: paardje in kwestie is half arabier, moeder was Westfaals warmbloed, maar met vrij veel arabisch bloed, vader volle arabier.
En het is een schimmeltje met pigmentverlies en kleine melanomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:13

je dier heeft dus meerdere klachten,denk toch dat het dan met de stofwisseling te maken heeft.
er is ook gekeken of het hart voldoende werkt?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 11:37

Ivm hartproblemen zijn geen aanwijzingen (ik bedoel: er is geen belastingsproef gedaan ofzo, maar daarvoor zijn geen indicaties gevonden in bloed of bij gewone klinische beoordeling).

Ik heb de uitslagen in PDF, maar ik weet niet hoe ik ze hier kan posten (zonder dus alles te moeten overschrijven), dus als iemand mij daarmee kan helpen...

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:09

Ik wilde even melden dat de behandeling met antibiotica en cortisone niet voldoende heeft geholpen en dat ik met mijn paardje ben doorverwezen naar de dierenkliniek.
Volgende week hebben we een afspraak met een internist.
Ik laat jullie nog weten wat er nu eigenlijk aan de hand is...

estherhusken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:41

Mieke schreef:
Een paard van mij heeft dit in het verleden ook een keer gehad, dat zat niet bij het uier overigens, maar begon met twee dikke bulten achter de singel die naar beneden zakten, totdat het een grote dikke plaat onder de buik was. Ze heeft vochtafdrijvers gehad, dat hielp goed, daarna nooit meer last gehad. Het is nooit echt bekend geworden waar dit door ontstaan was.

hoi mijn paard heeft sinds zondag ook achter de singel (het begon er voor ) ook aan een kant bulten een soort plaat op haar onder buik , zit idd ook niet bij de uier !!! ben je ook een andere singel gaan gebruiken ?
ik ga morgen de dieren arts even bellen en laat er even naar kijken , wilde vandaag gaan rijden maar heb besloten dat niet te doen omdat ik dacht dat ze er best last van had ze trok met haar buik , toen ik er aan zat !!
groet esther

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:40

Ik haal dit topic weer even omhoog.

Mijn paard (ruin) heeft dus sinds kort ook aan beide kanten zo'n verdikking zitten. Het is niet extreem, maar je ziet het wel goed. Het loopt bij hem van net achter de singelplaats tot ca. 40cm richting de achterkant. Hij is momenteel wel wat aan de dikke kant.

Nu zijn er voor hem 2 dingen veranderd:
- Hij krijgt sinds 3 weken kuil, 3x daags een specieton vol en voor de rest graszaadhooi.
- Hij heeft een nieuw wow zadel met curved singel en word nu dus veel intensiever gereden. Hij loopt heerlijk onder dit zadel, dus ik heb niet het idee dat hij pijn heeft.

Kaat_E

Re: Vreemde zwelling op buik, hardnekkig oedeem, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:25

Wij hebben nog steeds niet ontdekt waar het door komt.
Hooi / voordroog lijkt niet echt een verschil te maken, wel of geen krachtvoer ook niet echt.
Er is een bioptie en echografie gedaan in de kliniek, oedeem bevat ontstekings- en vetcellen, maar geen duidelijke oorzaak.
Er is getest op vitamine E en seleniumtekort, met het idee van steatitis in het achterhoofd, maar dat is het niet.
Dan is er een allergietest gedaan, die licht positief is voor zomereczeem (cullicoides) en voor kruiden en thyrofagus (stromijt).
Maar het is nog altijd niet duidelijk of dat nu de reden is van het oedeem.
Eergisteren is mijn paardje ontwormd en ik dacht dat ze daar ook wel op zou reageren, maar dat is dus niet zo, oedeem lijkt zelfs minder te zijn.