artose... wat vinden jullie dat je moet doen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:56

Ik wilde ook reageren op je bericht omdat ik ook een paardje heb met artrose..
Aantal jaar geleden kwam ik zo ongeveer voor dezelfde keuze te staan als jou..

Ik heb er voor gekozen om hem een periode rust te geven, ter ondersteuning
glucosamine te geven & alleen nog maar rustig recreatief te gaan rijden met hem..

Mijn paard is boven alle verwachting van de dierenarts echt weer opgebloeid zeg maar!
Het stuk wat hieronder is geschreven geldt ook zo ongeveer voor die van mij..
(heb het daarom even gekopierd en aangepast naar die van mij)

Rust roest bij artrose!

Mijn Tinker was 7 toen zijn artrose werd ontdekt in zijn linkerspronggewricht. Hij doet het nu al 3 jaar redelijk goed op glucosamine.
Het zal nooit beter worden, en hij heeft zijn goede en slechte dagen. Op goede dagen kunnen we een uren lange buitenrit maken en regelmatig een drafje of een galopje doen. Op normale dagen een rustig buitenritje maken of lekker wandelen aan de hand of naast de fiets, en op slechte dagen (vooral in het najaar als het buiten nat is) is hij stram, stijf, en duurt het een tijdje voor hij een beetje soepel loopt.
Mijn paardje heeft sinds ik weet dat hij artrose heeft weinig tot geen pijn laten zien, dit is iets waar ik wel altijd op let.

In de bak rijden is uit den boze, korte wendingen, hoeken door, en voltes ook.

Wij zijn wat hem betreft van mening dat hij zelf moet aangeven wat hij kan en wat niet. Wil hij niet harder lopen, dan niet. Wil hij de hele weg stappen, dan stappen we. Wil hij met een fikse draf langs de dijk, dan gunnen we hem dat.

Mijn paard staat dan wel op een stal waar hij een ruime stal met daaraan paddock heeft.
Hij kan dus zelf kijken waar hij gaat / wil staan, heeft voldoende ruimte om in beweging te kunnen blijven.
Hij staat als het even kan met het weer het liefste het gehele jaar door ook buiten!

sernet

Re: artose... wat vinden jullie dat je moet doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 01:09

Neem s een kijkje op www.glucohorse.com

Zeer goede resultaten met deze pure glucosamine!!!
Mijn paard krijgt t ook

Imara_Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 10:54

HEEL ERG BEDANKT VOOR DE GOEDE TIPS. iK HAD INDERDAAD OOK AL GOEDE VERHALEN GELEZEN OVER DIE HOEFSCHOENEN BIJ ARTROSE. DUS DAAR GA IK ME IN VERDIEPEN OM DEZE AAN TE SCHAFFEN VOOR DER. IK HEB EEN POEDER VAN DE DIERENARTS VOOR DER MAAR DIE GEBRUIK IK EIGENLIJK NIET ZOVEEL OMDAT HET NU GOED GAAT. EN DIE EMMER WAS OOK 200 EURO!! DUS ALS IEMAND WEET WAAR JE DIE GLUCOSAMINE OF DIE ANDERE POEDER GOEDKOPER KAN KRIJGEN WIL IK DAT GRAAG WETEN.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:46

Dan heb je zeker arthrogold gehad? (of arti-gold)?
In het centrale topic staan diverse soorten poeders genoemd met prijzen erbij vermeld, als ik me niet vergis.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:54

Hier iemand in een zelfde situatie. Bij mijn paard is 2 jaar geleden artrose geconstateerd (was toen 13). Ik reed vrij fanatiek les, trainingen en SGW. Ik heb wel gekozen voor de behandeling met inspuiten. Na veel rust en stapwerk na 3/4 jaar weer geprobeerd om op te trainen, maar dat is niet gelukt.

Ik wil niet nog een keer behandelen, geloof daar niet meer in voor mijn paard. Hij heeft er verder weinig last van, buiten rijden recht-toe-recht-aan gaat prima dus ik rij nu alleen maar in het bos. Voor mijn paard zit het probleem echt in het bochtenwerk. In het bos kan ik wel gewoon heerlijk draven en galopperen. Heel af en toe heeft ie een dag dat ie niet lekker loopt, dan ga ik weer naar huis. Verder staat ie zoveel mogelijk buiten, in de zomer 24 uur en in de winter overdag.

Dus ik zou als ik jou was eens kijken hoe het recreatief rijden gaat, dat kan natuurlijk heel goed meevallen. Die behandeling zou ik denk niet meer snel doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:09

Als je suplementen geeft moet je het wel elke dag doen anders heeft het geen enkele nut ;) Bij goed gebruik van deze suplementen kunnen ze zeker wel verbetering geven (glucosamine poeders) helaas zijn ze allemaal aardig aan de prijs.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:13

rapido schreef:
Als je suplementen geeft moet je het wel elke dag doen anders heeft het geen enkele nut ;)

:j , en liefst de dagelijkse portie verspreid over meerdere maaltijden per dag.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:26

Ik zou voor optie 2 kiezen als dit paardwaardig is! Mocht het zo zijn dat ze dan nog de rest van de tijd erge pijn zou hebben etc. Dan zou ik toch de moeilijke beslissing nemen om voor optie 3 te gaan en haar in de laten slapen.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:14

Mijn paard (23) heeft al langere tijd artrose (zeer jong al op de renbaan gelopen helaas), mijn ervaringen (en mening): Rust roest, iedere dag een half uurtje beweging (rijden, grondwerk) heeft hij echt nodig, als ik dit twee dagen niet doe, is dit de derde dag goed te merken.
Op een harde ondergrond draven is funest voor hem.
In het bos uitkijken met ongelijke stukken.
Het gaat met ups en downs, dan weer maanden goed, dan weer maanden minder. Maar ook in mindere tijden blijf ik hem beweging geven (dan wel meer vanaf de grond, bijvoorbeeld met dubbele lijnen en veel op rechte stukken lopen) heb hem vaker weken op rust gezet maar daardoor verslechtert het alleen maar.
Mijn paard heeft zooltjes onder zijn ijzers voor de demping, hierdoor is hij een stuk beter gaan lopen.
Zoveel mogelijk weidegang/ Paddock. Veel op stal staan is voor ieder paard niet goed maar zeker niet voor een paard met artrose.
Mijn paard krijgt dagelijks Flexijoint van Equimins, toen voorgeschreven door dierenarts (en via da erg prijzig), heb het idee dat het werkt maar helemaal zeker weet ik het niet. Gebruik het al heel lang en ben bang om te stoppen. Bestel het nu in groot verpakking via pardoes aurora, wat zeer in prijs scheelt.
Ik heb mijn paard in eerste plaats omdat het mijn beste maatje is (rijden komt echt pas in de laatste plaats voor mij), mocht het ooit zover zijn dat ik niet meer kan rijden zal ik hem nooit laten inslapen hiervoor. Dit is natuurlijk helemaal je eigen keus, dit zou voor mij ook betekenen helemaal niet meer te kunnen rijden want een tweede paard kan ik niet betalen maar de band die ik met mijn paard heb en de hoeveelheid liefde die hij mij geeft weegt voor mij absoluut niet op tegen het niet kunnen rijden. (zou niet eens op een ander paard willen rijden)
Alleen als hij zelf aangeeft veel pijn te hebben, ook met alleen op de wei staan, dan laat ik hem inslapen, maar niet om de reden dat ik hem niet meer kan rijden. Momenteel maakt hij die indruk totaal niet, is nog erg vrolijk en rent door de wei. Veel succes, artrose is echt niet het einde van de wereld, als je er op de juiste manier mee om gaat kun je nog veel plezier hebben samen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:40

Bij mijn merrie werd zo'n 7 jaar geleden artrose vastgesteld in de linkerkogel. Ze stond toen op een manège, waar ze van september tot mei zoiets op stal moest. Ik heb haar daar toen weggehaald naar een plaats waar ze 24/7 buiten kon, nu staat ze thuis en staat ze ook altijd buiten. Immers, zoals hierboven gezegd: rust roest!
Zij krijgt wel een supplement. Eerst kreeg ze een drietal schepjes, intussen is dat al een paar jaar afgebouwd naar één schepje. Ze doet het daar prima op. We rijden nog steeds een viertal keer per week recreatief.

Imara_Yelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:56

Allemaal heel erg bedankt voor jullie goede Tips !!
Ik laat morgen de hoefsmid komen en daarna worden er hoefschoenen aangemeten. Ook heb ik besloten om de glucohorse poeder te proberen want die zijn een stuk goedkoper dan wat ik nu heb. Bovendien staat ze nu elkker 24 uur per dag buiten en heeft ze geen last van dikke benen !! we zijn begonnen met stapritjes zo'n 1 a 2 keer per week van 15 minuten en gaan kijken hoe het gaat als we het verder opbouwen.
Nogmaals allemaal bedankt !!

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:38

Ons paard krijgt nu ook sinds een poos glucosamine. Ik bestel die bij Vitella Webshop, 1 kilo kost daar 39,50
ze loopt veel beter nu.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:40

imara_torero schreef:
Hoi,

Ik kreeg helaas te horen dat mijn bijna 16 jarige merrie artrose heeft op beide achterbenen.
Aan de ene kant 2,5 en de andere kant 3.
1 begin
2 matig
3 gevorderd
4 ver gevorderd

Ik kon de keuze maken:
1 in laten spuiten en medicijnen geven (ong. 200 euro per maand) en dan door kunnen rijden.
2 op pensioen zetten en waarschijnlijk niet eens medicijnen nodig hebben mar niet rijden dus.
3 in laten slapen.

Even voor de duidelijkheid ze loopt er niet kreupel mee zolang ze geen zwaar werk hoeft te verrichten.
dus zo af en toe een stapritje kan ze wel.
Veel mensen vonden dat ik er alsnog moest laten inslapen.......maar ik heb gekozen voor optie 2!!
wat zouden jullie doen met dit probleem ???

Is toch een goede keuze :D

Vind ik wel tenminste :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:27

Ik heb voor dezelfde keus gestaan als jij, en er ook voor gekozen mijn paard met vervroegd pensioen te sturen. Zo veel mogelijk los buiten, af en toe een rustig ritje, en glucosamine. Ik heb nu de glucosamine van Mijten, waar ik ook m'n voer haal, maar wil overstappen naar Glucohorse omdat die een stuk goedkoper is.
Welke hoefschoenen ga je bestellen?

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:01

optie 2.

maar volgens mij zijn er ook homeopathische geneesmiddelen die minder kosten. Kan nog wel even kijken welke geneesmiddelen dat zijn.

imara_torero schreef:
Hoi,

Ik kreeg helaas te horen dat mijn bijna 16 jarige merrie artrose heeft op beide achterbenen.
Aan de ene kant 2,5 en de andere kant 3.
1 begin
2 matig
3 gevorderd
4 ver gevorderd

Ik kon de keuze maken:
1 in laten spuiten en medicijnen geven (ong. 200 euro per maand) en dan door kunnen rijden.
2 op pensioen zetten en waarschijnlijk niet eens medicijnen nodig hebben mar niet rijden dus.
3 in laten slapen.

Even voor de duidelijkheid ze loopt er niet kreupel mee zolang ze geen zwaar werk hoeft te verrichten.
dus zo af en toe een stapritje kan ze wel.
Veel mensen vonden dat ik er alsnog moest laten inslapen.......maar ik heb gekozen voor optie 2!!
wat zouden jullie doen met dit probleem ???

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:23

Ik zit nu met de Flexijoint van equimins op 29 euro per anderhalve maand. Bestel dit wel per 10 liter. Via de dierenarts kostte het me 60 euro per anderhalve maand, precies hetzelfde product. je moet dus goed kijken waar je iets koopt. ook is het erg belangrijk naar de samenstelling te kijken, als iets goedkoper is maar er zit minder glucosamine in dan schiet je er ook niks mee op.