Scott geopereerd aan sarcoïd op voorbeen fotoverslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:16

Nemurin schreef:
Volgens mij komt een sarcoïd niet sneller terug als je hem wegsnijdt. Daarnaast is zo'n ding vrij onschuldig, al is het natuurlijk niet fijn dat je paard elke keer onder het mes zou moeten...

Of haal ik het nu door elkaar met een ander soort groeisel... :+ Het lijkt mij in ieder geval niet logisch dat de kans dat hij terugkomt groter wordt als je hem weg laat halen. Wat zijn de andere behandelingen dan Luckystory?

De kans dat hij terug komt bij gewoon wegsnijden is 70%. En vaak is dat dan in een andere, agresievere vorm.
Bij cryochirgie ligt dat percentage wat lager en dan heb je ook nog andere behandelingen zoals BCG-injecties, die liverpoolzalf etc...

Eigenlijk is de regel bij een sarcoid. 'Afblijven en als je er wel iets aan doet meteen de best mogelijke behandeling kiezen'.
Er wordt zelfs afgeraden om een biopsie te nemen van zulke tumoren tenzij je 100% zeker bent dat je het sowieso gaat laten behandelen. Want een naald in die tumor steken kan aanleiding worden dat het agressiever wordt.

Trouwens, echt helemaal onschuldig is dit niet. Het is inderdaad zo dat een sarcoid niet snel metastaseert.
Maar zo'n tumor kan wel heel groot en agressief worden. Je moet maar eens kijken op deze site http://www.sarcoids.co.uk/
De professor van wie die site is, is daar trouwens heel duidelijk in. Het is 'kanker', zegt die. (Heb wel eens met hem gemaild over mijn pony)

Daarom dus dat ik benieuwd ben waarom de TS wel voor gewoon wegsnijden gekozen heeft. Misschien omwille van de plek? Of waren er andere criteria?
Ik wil de TS trouwens niet afbreken ofzo hoor ivm haar keuze. Het is een oprechte vraag. Ik zit namelijk zelf ook te twijfelen om het maar eerste eens gewoon te laten wegsnijden door mijn DA. (Is gewoon makkelijker, goedkoper, kan thuis gebeuren etc...) En dan hopen dat je bij die 30% zit waar het niet terug komt. Maar mijn pony heeft er ook eentje op een plek waar een 2de keer opereren misschien moeilijk zal worden.

edit: Thanx voor je antwoord TS. Ik herken inderdaad veel in je antwoord. ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:18

Waarom noemt die man ze standaard kanker dan?
Hij zegt hier zelf: "The sarcoid is a tumour of fibroblasts – a normal skin cell type that is responsible for many structural aspects of the skin (and other tissues). However, it is restricted to fibroblasts in the skin itself. "
Dat zijn allemaal beschrijvingen van toepassing op een goedaardige tumor (tumor betekent gewoon "gezwel") en zolang het van dezelfde soort cellen is en niet invasief in het andere weefsel is het nog steeds een goedaardig gezwel. Aan de andere kant zou je het dan een sarcoom moeten noemen waarschijnlijk. Ik vind sarcoïden zelf nogal verwarrend maar dat krijg je als eerstejaars natuurlijk. :+
Het heeft namelijk de benaming van iets agressiefs, maar is tegelijkertijd niet echt snel aan het metastaseren...

Wat je zegt over een naald erin steken kan wel kloppen, verstoring van een al verstoord weefsel zal de boel alleen maar sneller op hol doen slaan, dus dan moet je het inderdaad ook wel weghalen. Maar als je het toch gaat weghalen, en dan is het eenmaal weg, dan is de kans dat het terugkomt alleen maar groter wanneer je niet ALLE cellen weggehaald hebt, denk ik.

Cryochirurgie, houdt dat in dat het met ijs gedaan wordt? Want dat klinkt wel als iets effectiefs eigenlijk. :) Is dat dan veel duurder of ingrijpender dat veel mensen het liever gewoon weg laten snijden?

Edit: TS, klinkt of je goed op de hoogte bent dus dan zou ik me er ook niet zoveel zorgen over maken inderdaad. ;)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:43

De wond vandaag, ziet er goed uit vind ik, Scott is vrolijk, eet goed en lijkt totaal geen last te hebben van de wond die ik er zelf best wel pijnlijk uit vind zien :D

Afbeelding

Ik ben me intussen door de Engelse site over sarcoïden aan het worstelen, mijn engels is niet al te best maar gelukig bestaan er vertaalmachines 8-)
Ik denk dat het wel een heel groot verschil maakt hoe de sarcoïd eruit ziet, zijn verschijningsvorm dus, ik ben geen veearts maar ik denk wel dat de sarcoïd zoals Scott die had de meest 'gunstige' is.
Scott heeft op zijn geslachtsdeel overigens tientallen witte plekjes, de veearts houd het tot nog toe op een jonge paarden wratjesvirus en ik hoop maar dat ze daar gelijk in heeft....

De sarcoïd voor behandeling
oktober '09
Afbeelding

februari '10 duidelijk groter
Afbeelding

Nummus

Re: Scott geopereerd aan sarcoïd op voorbeen fotoverslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:10

Hm ja ik denk dat je ook wel gelijk hebt hoor, heel veel behandelingen worden alleen voor een bepaalde verschijningsvorm aangeraden etc. Veel ook juist alleen weer handig voor sarcoïden bij het oog. Afgezien daarvan leek me de cytotoxische behandeling het beste qua slagingspercentage (ik weet het principe van zo'n behandeling wel namelijk) maar er staat dat het de patiënt veel pijn veroorzaakt... Tja. Het gaat uiteindelijk wel om hoe je paard zich erbij voelt. :+

Maar het lijkt er volgens de beschrijvingen en de foto's inderdaad op dat Scott zijn sarcoïd ideaal was voor snijden zeg maar, zoals je zei.

Wond ziet er goed uit volgens mij hoor, heel netjes. Zo te zien hou je hem ook goed schoon! :+ Kan best zijn dat hij het wat voelt trekken maar meer voel je vaak niet van een hechting hoor, zeker niet met oplosbaar hechtdraad.
Ik dacht eerst van WAT IS DIE GELE BOL DAARONDER maar dat is de gewone knobbel die raar oplicht in de flitser ofzo hihi.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:17

Ja het licht valt erg raar bij de onderste foto, ik moest eerst ook twee keer kijken :D maar he tis zonlicht wat weerkaatst op de vloer van de praktijk.
Ik doe trouwens helemaal niks aan de wond, het ziet er 'vanzelf' zo uit, dit op aanraden van de veearts overigens.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:18

Haha wat daarachter zit zal ik dan ook nog wel leren, maar ziet er mooi schoon uit in ieder geval. Misschien doet Scott het wel zelf, maar dat lijkt me haast niet.

En tja, op de eerste foto, dus die van nu, lijkt het net een grote pusbult hihi daarom schrok ik even.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:17

Nemurin schreef:
Haha wat daarachter zit zal ik dan ook nog wel leren, maar ziet er mooi schoon uit in ieder geval. Misschien doet Scott het wel zelf, maar dat lijkt me haast niet.

En tja, op de eerste foto, dus die van nu, lijkt het net een grote pusbult hihi daarom schrok ik even.

OOOOh dat is zijn zwilwrat, die ziet nog geel van de betadine :D 8-)

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:26

Easy-boy heeft ook 1 in zijn oksel en in zijn oor.
Het beste is inderdaad het te laten zitten. Zolang hij er geen last van heeft en het niet bloedt of infecteert bij zijn inspanningen. In zijn oor is de lastigste omdat je deze heel moeilijk kan behandelen.
Mijn dierenarts heeft mij aangeraden om het te laten zitten en als ik er iets aan wil doen om met een zalf te werken.
Het is een soort brandende zalf dus dat betekend dat uw paard ook op stal moet blijven staan.
Bewegen doet namelijk pijn omdat de huid dan schuurt.
De zalf is wel heel duur, maar blijkbaar het meest effectief!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:50

Ja precies Des maar ik zat echt al te staren van... Wat IS het? Maar nu snap ik ook weer waarom ie geel is. :+

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:17

Ik heb vanmiddag weer een foto gemaakt van Scotts been en ik vond het er toch niet heel goed uitzien.

Afbeelding

Ik heb de veearts dus maar even gebeld en gevraagd wat nu te doen.
We moeten straks even een hechting loshalen bij Scott en daarna de boel schoonspoelen met betadine oplossing, dat moet ik dus even gaan inslaan, heb alleen betadine scrub staan.

Twee uur later....

Het was een hele strijd maar Scotts pootje ziet er weer presentabel uit.
Na nadere inspectie bleek de wond niet dik of warm en dus hebben we besloten de hechtingen lekker te laten zitten.
De boel eerst nat gespoten met een plantenspuitje maar daardoor ging Scott door het lint, toen maar met een klein flesje water de boel nat gemaakt, dat vond ie ietsje minder eng maar je had zijn koppie moeten zien, haahahaa hij vond het niet grappig dus.
Daarna heb ik met mijn hand (in handschoen :) ) verdunde betadine over de hechtingen gewreven en daarna - toen de viezige korstjes enigzins weg waren, de boel lekker met betadinescrub ingezeept, wat we vervolgens met behulp van de tuinslang weer hebben afgespoeld.
Ik had voor de navelontsmetting nog Amoxin staan en dat heb ik er nu dus royaal opgespoten, vorige week had ie een gele poot en nu dus een blauwe :D
Al met al ziet het er nu weer heel netjes uit (gelukkig!)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door desillies op 03-03-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:41

Bleh dat ziet er idd niet echt smakelijk uit. Het lijkt een beetje op de ontsteking die Connor kreeg door de hechtingen. Al is de na foto een heel stuk beter aan te zien. Ik kan me voorstellen dat hij aan het spartelen is gegaan.

Connors wond moesten we juist volledig met rust laten op smeren met betadine zalf en de AB na.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:30

Ja leek inderdaad een beetje aan het pussen maar als het niet warm was dan was het niet zo erg gelukkig.
Goed werk, ziet er prachtig uit weer!

Ik heb afgelopen week hetzelfde gedaan met een winkelhaak in een bovenlip van een cavia - begrijp precies wat je bedoelt met dat afspoelen. Al had jij heel wat meer kilo's. ;)

Karuna: ik geloof dat het per pussoort/hoe de wond aan het pussen is verschilt wat je ermee moet doen, plus hoe het al behandeld is en waar het zit waarschijnlijk. Kan dus best zijn dat het op dat van je paard leek maar toch anders moest. (Voor als je je zorgen maakte. ;))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:33

Ik maak me geen zorgen. ieder doet wat het denkt te moeten doen. :+ En dat gaat meestal wel goed, in dit geval ook wel. :D

Bij Connor waren de hechtingen ontstoken maar voor die tijd mocht ik niet met water kliederen op de wond.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:37

Aaah daar zit ook wel wat in denk ik. Gelukkig kwam het weer helemaal goed?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:40

Naar ik aanneem bedoeld Karuna nu niet dat ik aan het kliederen was? 8-)

Onze opdracht die we meekregen was, niet aankomen en als er iets opdoet bellen.
Zogezegd zo gedaan....
Ik moest nu een hechting verwijderen en de boel schoonmaken met betadineoplossing, aangezien ik liever de korstjes eerst een beetje week had alvorens ik ging 'scrubben' (zooi moest eraf vooraleer ik de hechting direct onder de rommel kon bereiken) heb ik de boel dus eerst voorgeweekt, ik was bang anders met droge korsten een hechting mee te trekken en dat was dus niet de bedoeling...
Doordat ik dit deed zag en voelde ik dat het gelukkig nogal meeviel waardoor ik geen hechting heb weggehaald, overigens had ik met de veearts de afspraak dat wanneer een en ander me niet lukte ze direct zelf zou komen.
In dit geval was dat dus gelukkig niet nodig :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:41

Wel cool dat je het allemaal zelf kunt doen hoor, Scottje boft. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:54

Nemurin schreef:
Waarom noemt die man ze standaard kanker dan?

Geen idee. Ik denk omdat het plaatselijk wel behoorlijk invasief kan zijn? En misschien ook omdat een paard met 1 tumor vaak ook meerdere gezwellen krijgt, op verschillende plaatsen?
Ik kan mijn persoonlijke e-mail uitwisseling met hem hier niet zomaar openbaar maken. Maar ik had hem een mail met foto's gestuurd van mijn pony. En hij noemde het in zijn antwoord meerdere keren kanker.
Als je het wil lezen, mag je mij Pb'en. Dan wil ik het je best even doorsturen. ;)
Dat gezwel van de TS haar paard zag er nog vrij 'netjes' uit en die van mijn pony zijn op het eerste zicht ook niet schokkend. (Bij de mijne lijkt het ook kleiner omdat het grootste stuk onderhuids zit.) Maar ik heb ook al foto's gezien van iemands paard op een ander forum, en daar ging je zowat van over je nek. Dat paard had een bloederig zwarte massa over grote delen van haar lichaam (oksels, liezen, achterbenen etc...) En dat is waarschijnlijk ook begonnen met 1 bultje.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:57

Ik heb wel vreselijke foto's gezien op die website die je linkte ook. Ik zal tzt vanzelf wel goed leren wat een sarcoïd precies inhoudt, dus als je niet wilt hoef je me de inhoud niet te PB-en hoor. Vind ik ook zo vervelend voor die arts. :+

Ik dwaal nog een beetje rond met de weinige kennis die ik tot nu toe heb, dus alles wat mij van het gegeven pad af brengt maakt me in de war, dat is alles. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:01

Nemurin schreef:
Ik heb wel vreselijke foto's gezien op die website die je linkte ook. Ik zal tzt vanzelf wel goed leren wat een sarcoïd precies inhoudt, dus als je niet wilt hoef je me de inhoud niet te PB-en hoor. Vind ik ook zo vervelend voor die arts. :+

Goh, waarom zou dat vervelend zijn? Daar staat niks schokkends in hoor. ;)
En t'is niet dat ik dat niet wil plaatsen. Op bokt mag je geen privé-correspondentie openbaar maken. Regeltjes, that's all :P

Weet je, ik pb het even. Dan kan je zelf zien hoe je het interpreteert.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:02

Vind het een erg mooi verslag, ben altijd wel geintresseerd in dit soort dingen, en zeker met foto's.

Wat me wel opvalt net als sommige voor mij is toch het niet dragen van handschoenen... en nu kun je wel zeggen dat ie zijn handen goed ontsmet enzo... maar ik vind het wel een risico wat betreft bloed-bloed contact... ook bij dieren!

Vind op de laatste foto die je plaatste de wond er rustig uit zien...
Hopen dat ie snel weer helemaal de oude is

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:06

Prima, dank je wel Luckystory. :+ Zo leer ik ook weer wat.

Linda: er worden ook in praktijken voor gezelschapsdieren zelden handschoenen gedragen. Ik weet niet of er van dier op mens (of andersom) overdraagbare ziekten bestaan die via bloedcontact gaan, maar volgens mij gaan die alleen via huid en luchtwegen.
Ik zou het zelf ook niet prettig vinden werken met handschoenen omdat sommige dingen lastig te voelen zijn. Daar heb je echt je vingertoppen voor nodig. Als het kwaad kon, was het nu al lang verplicht dat men handschoenen droeg, maar we doen het bij mij op school alleen bij reageerbuis-practica tot nu toe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:12

Lien nee natuurlijk niet je zou toch beter moeten weten van me. :+ Als ik dat zou vinden zeg ik het wel duidelijk. :P

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 17:11

Vanmiddag zag ik tot mijn grote schrik dat er - in het midden van de rij hechtingen- een stuk van Scotts wond is opengescheurd, verdikkeme!
Ik had dus waarschijnlijk toch beter eergisteren een hechtinkje los kunnen halen maar het leek er toen op dat dat niet nodig was.
Het kan ook zijn dat ie gisteren met het gek doen in de weide een TE maffe sprong heeft gemaakt waardoor de boel is losgescheurd...
In ieder geval heb ik na het bellen van mijn zus, welke adviseerde de wond vol te 'kitten' met groene leem, en het lezen van bokt, besloten Mesitran op te halen bij de apotheek en de wond hiermee te behandelen.
Zonet de boel dus eerst schoongespoten met water, gescrubt met betadine en daarna de wonde ingesmeerd met de zalf.
Ik ben erg benieuwd of het echt van dat superspul is als wat men beweerd.
Ik heb direct maar 2 tubes gekocht, het is voor allerhande wonden geschikt en aangezien ik mezelf ook nogal eens verwond :D

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:33

hmmm ik denk dat ik de DA om advies zou hebben gevraagd...

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:41

19LindA83 schreef:
hmmm ik denk dat ik de DA om advies zou hebben gevraagd...

Vind je nou echt dat dit iets toevoegd aan MIJN topic, dat wat jij zou doen?
Jij mag weten wat je doet maar dat mag ik dus ook :j

Mocht iemand anders zich geroepen voelen een soortgelijke opmerking te plaatsen, dat waardeer ik niet :n
Dan weet je dat alvast :)