Nemurin schreef:Volgens mij komt een sarcoïd niet sneller terug als je hem wegsnijdt. Daarnaast is zo'n ding vrij onschuldig, al is het natuurlijk niet fijn dat je paard elke keer onder het mes zou moeten...
Of haal ik het nu door elkaar met een ander soort groeisel...Het lijkt mij in ieder geval niet logisch dat de kans dat hij terugkomt groter wordt als je hem weg laat halen. Wat zijn de andere behandelingen dan Luckystory?
De kans dat hij terug komt bij gewoon wegsnijden is 70%. En vaak is dat dan in een andere, agresievere vorm.
Bij cryochirgie ligt dat percentage wat lager en dan heb je ook nog andere behandelingen zoals BCG-injecties, die liverpoolzalf etc...
Eigenlijk is de regel bij een sarcoid. 'Afblijven en als je er wel iets aan doet meteen de best mogelijke behandeling kiezen'.
Er wordt zelfs afgeraden om een biopsie te nemen van zulke tumoren tenzij je 100% zeker bent dat je het sowieso gaat laten behandelen. Want een naald in die tumor steken kan aanleiding worden dat het agressiever wordt.
Trouwens, echt helemaal onschuldig is dit niet. Het is inderdaad zo dat een sarcoid niet snel metastaseert.
Maar zo'n tumor kan wel heel groot en agressief worden. Je moet maar eens kijken op deze site http://www.sarcoids.co.uk/
De professor van wie die site is, is daar trouwens heel duidelijk in. Het is 'kanker', zegt die. (Heb wel eens met hem gemaild over mijn pony)
Daarom dus dat ik benieuwd ben waarom de TS wel voor gewoon wegsnijden gekozen heeft. Misschien omwille van de plek? Of waren er andere criteria?
Ik wil de TS trouwens niet afbreken ofzo hoor ivm haar keuze. Het is een oprechte vraag. Ik zit namelijk zelf ook te twijfelen om het maar eerste eens gewoon te laten wegsnijden door mijn DA. (Is gewoon makkelijker, goedkoper, kan thuis gebeuren etc...) En dan hopen dat je bij die 30% zit waar het niet terug komt. Maar mijn pony heeft er ook eentje op een plek waar een 2de keer opereren misschien moeilijk zal worden.
edit: Thanx voor je antwoord TS. Ik herken inderdaad veel in je antwoord.
Het lijkt mij in ieder geval niet logisch dat de kans dat hij terugkomt groter wordt als je hem weg laat halen. Wat zijn de andere behandelingen dan Luckystory?
Is dat dan veel duurder of ingrijpender dat veel mensen het liever gewoon weg laten snijden?