Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MiSsY_Me schreef:Toch mooi dat je erachter bent gekomen, maar om dat arme paard te laten inslapen vind ik echt belachelijk.
Als je zelf blind wordt hoef je toch ook niet gelijk dood?
Zorg dat dat paard een vriendje krijgt die hem kan begeleiden, dan kan hij nog heel oud worden.
Een paard hierom inslapen omdat de mens anders niet kan rijden vind ik echt zo vreselijk egoistisch.
(O en tja, medisch gezien, als je een paard koopt moet je zorgen dat je ook onverwachte kosten kunt betalen. Lekker makkelijk, paard mankeert wat, najaa, laat hem dan maar inslapen, anders kost het ons te veel geld. Ook al is dat paard in de bloei van zn leven)
Misschien wat kort door de bocht maar zo denk ik er wel over.
loriene schreef:Ja zeker kort door de bocht.
een vriendje om te begeleiden???? het zijn geen mensen die zeggen van ...kom maar joh..ik neem je wel mee.
Wij hebben een pony die is aan 1 oog blind,wanneer het andere oog ook uitvalt weet ik wel wat ik doe.
Hij redt zich nu met 1 oog maar dat heeft lang geduurd.Wanneer hij iets niet goed ziet raakt hij in paniek. Stel je voor dat hij niets meer ziet.
Het moet wel een paardwaardig bestaan zijn.
XxStellaxX schreef:Sorry hoor even een opmerking! Maanblindheid moet je toch kunnen zien? dan wordt meende ik het oog wat blauwig! heb er ooit iets overgelezen omdat toen ik naar een pony ging kijken (mijn nu huidige haflinger ruin) een bobbeltje op het oog had en aan 2 kanten blauwig in de ogen had.. Dat blauwige was gewoon van het paard zelf en kwam vaker voor en het bobbeltje bleek een oud litteken te zijn.. maar toen ik er naar ging zoeken op internet kwam ik maandblindheid tegen en dan moet je toch blauw in de ogen zien!
Miracle_ schreef:loriene schreef:Ja zeker kort door de bocht.
een vriendje om te begeleiden???? het zijn geen mensen die zeggen van ...kom maar joh..ik neem je wel mee.
Wij hebben een pony die is aan 1 oog blind,wanneer het andere oog ook uitvalt weet ik wel wat ik doe.
Hij redt zich nu met 1 oog maar dat heeft lang geduurd.Wanneer hij iets niet goed ziet raakt hij in paniek. Stel je voor dat hij niets meer ziet.
Het moet wel een paardwaardig bestaan zijn.
Ze zei dat ze er niks van merkte dat het paard vrijwel blind was, dus dan neem ik aan dat het paard zich prima red??
Vjestagirl schreef:Oh my, als ik het geld had dan was k vandaag nog in de auto gestapt om dat dier op te halen.
Je weet helemaal niet zeker of ze een tumor heeft, daar is een kans op. Als jij een dier koopt dan ga je daarmee de belofte aan er goed voor te zorgen en alles te doen wat in je macht ligt om te zorgen dat het een lang en plezierig leven heeft. Het is geen gebruiksvoorwerp.
Bah, ik ken iemand die in mijn foei lijst gaat, wat een verschrikkelijke instelling.
RoCKyLoVE schreef:ik snap niet waarom je hem in laat slapen als je niet eens gemerkt hebt dat hij blind was. Blijkbaar kan het paard er dan dus goed genoeg mee functioneren...
Narya schreef:RoCKyLoVE schreef:ik snap niet waarom je hem in laat slapen als je niet eens gemerkt hebt dat hij blind was. Blijkbaar kan het paard er dan dus goed genoeg mee functioneren...
Dat idee heb ik ook wel een beetje, maar ik weet uit ervaring hoe naar het is dat mensen je beslissing niet respecteren. Het is enorm kwetsend om van buitenstaanders te horen dat je niet genoeg hebt gedaan voor je paard en dat zij het anders hadden gedaan. Een beslissing tot inslapen wordt nooit licht genomen.
Isabonny schreef:MiSsY_Me schreef:Toch mooi dat je erachter bent gekomen, maar om dat arme paard te laten inslapen vind ik echt belachelijk.
Als je zelf blind wordt hoef je toch ook niet gelijk dood?
Zorg dat dat paard een vriendje krijgt die hem kan begeleiden, dan kan hij nog heel oud worden.
Een paard hierom inslapen omdat de mens anders niet kan rijden vind ik echt zo vreselijk egoistisch.
(O en tja, medisch gezien, als je een paard koopt moet je zorgen dat je ook onverwachte kosten kunt betalen. Lekker makkelijk, paard mankeert wat, najaa, laat hem dan maar inslapen, anders kost het ons te veel geld. Ook al is dat paard in de bloei van zn leven)
Misschien wat kort door de bocht maar zo denk ik er wel over.
Het GAAT niet alleen om het geld!!
Ze heeft waarschijnlijk ook nog een tumor! Dan is het zowieso einde verhaal.
En inderdaad....wij hebben paarden met een bepaald doel. En dat is: we willen rijden.
En dan ga je geen dier houden, alleen om haar op de wei te zien staan.
Mijn paard is trouwens geen goed geleide paard. Die is de laatste tijd steeds bitchie-er aan het worden en hapt steeds meer naar die arme Chey, omdat die inderdaad waarschijnlijk een geleidepaard zoekt.
Moet ik MIJN paard dan maar verkopen om er een paard bij te zetten die wel kan geleiden?
We hebben gewoon geen plek voor 3 paarden.
En we hebben de tijd niet om op 2 verschillende plekken paarden te gaan verzorgen.
Tijd is toch ook een belangrijk punt als je een dier goed wilt verzorgen.
En tja, wat is er nou egoistisch aan om het dier te laten inslapen? Jij eet zeker ook geen vlees? Ik wel. Ook paardenvlees! Omdat ik het egoistisch vind om het paard te ontzien, terwijl ik wel koe, varken, kip e.d. eet. Ik vind het egoistischer om wat te gaan experimenteren met het arme dier, terwijl we weten dat we het zelf toch niet kunnen houden.
Voor wat betreft de medische kosten. Die zijn in principe geen enkel probleem. Die kunnen we zo ophoesten. Als we wisten dat we het paard zodanig konden genezen dat het verantwoord was om haar te blijven gebruiken, dan deden we dat zonder ook maar 1 seconde erover na te denken. Ze kan echter niet genezen worden. Zal altijd blind blijven. En wie koopt een blind paard? Niemand! Dus heeft het geen nut om haar verder te pesten met tests e.d. Het is hard, maar wel het meest voor de hand liggende. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die er niet aan moeten denken dat hun dit overkomt. Die koste wat kost het dier zouden helpen. Maar wij zijn daar wat nuchterder in (dat probren we tenminste).
Maar om een ander dan meteen als "belachelijk" uit te maken vind ik wat voorbarig en zeer zeker respectloos. Je kent ons niet eens. Je moet het hebben van dat "beetje" wat ik hier schrijf. Ik respecteer iedereens mening, als ze de mijne ook respecteren. Ik wens niet te worden afgebekt in dit topic als een of andere nitwit zonder gevoelens. Je mag natuurlijk altijd hier komen vertellen hoe je zelf gedacht had te doen. Misschien doen we nog wel ideeen op! Hoe jullie echter over onze handelswijze denken houden julie maar lekker voor je. Je HOEFT namelijk niet alles te schrijven....
Had je trouwens gedacht dat deze beslissing voor ons zo gemakkelijk is?
Isabonny schreef:Narya schreef:
Dat idee heb ik ook wel een beetje, maar ik weet uit ervaring hoe naar het is dat mensen je beslissing niet respecteren. Het is enorm kwetsend om van buitenstaanders te horen dat je niet genoeg hebt gedaan voor je paard en dat zij het anders hadden gedaan. Een beslissing tot inslapen wordt nooit licht genomen.
Dank je, jij begrijpt precies hoe ik me nu voel nu iedereen ove me heen valt.