opgezwollen lies en koker, wat kan het zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: opgezwollen lies en koker, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:05

Als hij blaasontsteking heeft zal hij veel gaan plassen, maar als je je paard niet de hele dag ziet zou je dat kunnen missen, hij heeft dan wel koorts.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 22:37

Ben vandaag bij de DA geweest voor de Cushing test.
Zij heeft ook nog even naar de verdikking gekeken. Wederom verzekerde ze me ervan dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Zij vertelde dat dit vaker voorkomt bij een ontstoken penis. De verdikking zou weg moeten trekken door beweging. En tja, ik heb deze week dus wat rustiger aan gedaan. Omdat mijn bak een zwembak is staat ie ook daar maar een beetje te staan op een droog stukje. Dus ben vandaag maar meteen weer wezen rijden. Lekker stukje gestapt door het bos.

Hij is ook al minder sloom. Denk dat ie zich ook wel erg verveelde, omdat ik alleen maar met hem wandelde. Zal ook wel last hebben gehad van de verdikking.

Ik vroeg aan de DA waarom hij dan zoveel plaste. Ze vertelde dat ze de nieren had gecontroleerd en dat die echt helemaal in orde waren. Ze vroeg of ik een liksteen had hangen en dat ik deze anders weg moest halen. Ik vertelde dat ik idd zo'n himalaya steen had hangen maar dat hij die al een jaar had hangen en die niet gebruikte.
Op stal nog even gekeken en zag dat hij ineens de halve liksteen op had.... Gek he? :?
Heb de liksteen dus maar weggehaald.
Vraag me wel af waarom hij m nu ineens wel gebruikt maar het weghalen zou moeten helpen tegen het vele drinken en plassen.

op dit moment lijkt het erop dat het dus allemaal kleine, onschuldige dingetjes zijn geweest en dat we er snel vanaf zijn. Hopen dat de verdikking van de week weg trekt en dat hij nu niet meer zoveel plast (kost balen zaagsel hihi). :D

Ik zal dinsdag of woensdag nog even de uitslag van de Cushing test laten weten maar denk dat dat wel goed zit, heb m meer voor de zekerheid laten doen.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!!

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:00

is er ook iets veranderd in zijn bewegingspatroon, staat hij meer binnen of wordt hij minder gereden?
Mijn paard heeft exact hetzelfde probleem en het lijkt alsof zijn bloedsomloop wat minder geweest is afgelopen maanden met het slechte weer.
(kortere dagen op de weide, 2 maanden niet kunnen trainen etc.) Een beetje vergelijkbaar met stalbenen zeg maar.
Nu hij weer lekker aan het werk is is de zwelling ook weer weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:03

dat hij nu die liksteen meer gebruikt is logisch.
je hebt een slim paard! :D

het zout uit de steen en extra water drinken zorgen ervoor dat het lichaam beter de ontsteking kan bestrijden.
het zout uit de himalaya steen zuivert namelijk en helpt de nieren en het water doet hetzelfde.
dus alleen maar slim van je paard.
als hij nou echt veel aan de steen zit kun je hem weghalen,maar over het algemeen weten paarden best wel wat hen kan helpen.
maar als je veearts zegt weghalen,dan moet je dat denk ik wel doen( die is arts en ik niet)

beweging is natuurlijk ook goed om de afvalstoffen kwijt te raken dus lekker blijven wandelen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 23:07

BRN: Hij staat nu veel meer buiten maar omdat hij op ijzers staat heeft ie met de sneeuw idd steeds stil gestaan dus hij wordt idd minder gereden.
Geef m sinds vorige week ook al knoflook voor zijn bloed. Ben benieuwd of het nu weg gaat trekken nu ik weer ga rijden...

Ellepel: Jeetje, dat had ik nog nooit gehoord (van dat zout én dat ie slim is :=)
Zou wel fijn zijn als dat het is want dan hoef ik mij geen zorgen te maken over het feit dat ie ineens zoveel zout at.
Ik ga even in de gaten houden wat ie nu doet.

Thanks!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:07

denk eigenlijk niet dat t vele plassen en de verdikkingen echt in verbinding staan met elkaar.
misschien heeft hij een wondje (klein sneetje oid) gehad en heb jij dat met een babydoekje schoongemaakt en is t gaan irriteren,
ook in babaydoekjes zit erg veel parfum (heb een baby die daar niettegen kan dus ik heb t uitgezocht :) ) en t plassen komt dus van al t drinken door alle dorst van t zout wat hij ineens dacht nodig te hebben, dus idd misschien iets veranderd waardoor zijn behoefte aan zout groter werd? (ik heb niet alles doorgelezen dus sorry als t al gezegd is)
ik zou zijn koker gewoon een paar keer schoonmaken met koud (zodat t koelt) afgekookt water en verder niet teveel aan doen. (wel afgekookt water ivm bacterien)

EDIT had t bovenstaande dus niet gelezen maar dat water drinken veel plassen veroorzaakt en dus t lijf reinigt daar heb je een heel goed punt!!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 09:17

Even een update.

Mijn paard plast een stuk minder nu de steen weg is. Hij is ook niet meer zo sloom. Cushing heeft ie gelukkig niet.

Die verdikking zit er nog wel. Sterker nog, het is alleen maar erger geworden...
Het gedeelte in zijn lies is erg dik, het raakt bijna zijn been.
Hij lijkt er gelukkig geen last van te hebben maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

Ik heb een andere DA gesproken (wel dezelfde kliniek). Die vond de verdikking wel wat vreemder dan haar collega, echter ze maakte zich ook geen zorgen, vooral omdat hij geen verhoging heeft. Zij zei dat ik het nog even moest aankijken en anders toch maar weer langs gaan.

Ik zal vanmiddag nog even een foto maken van hoe het nu is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:32

vreemd hoor,dat het er nu nog zit.
ben wel benieuwd naar de foto's

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:33

Jeetje, balen zeg!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 23:11

Dit zijn de foto's van vandaag. Morgen toch maar de DA bellen. Ben vrij dus hoop dat ik terecht kan.

Dit is, ter vergelijking, rechts de "normale" kant:
Afbeelding

Zijn opgezwollen linkerkant:
Afbeelding Afbeelding

Vanaf achter:
Afbeelding

Het lijkt op een oedeem, echter het gaat niet weg met beweging. Ik rijd m gewoon weer zoals altijd, bijna dagelijks.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:24

ergens vind ik het lijken op oedeem als gevolg van veel stilstaan.
ik heb geen idee hoe lymfebanen werken,maar net alsof dat niet helemaal goed werkt?
raar hoor dat het nu ook niet wegtrekt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:21

Hm ik zie voor de zwelling een band lopen lijkt het wel? Ziet er toch niet echt goed uit imo. Hij krijgt toch behoorlijk beweging en loopt overdag buiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:01

ik moet ineens aan dat andere topic denken over die boontjes?
[MD] Dikke koker?

heb je al gekeken of hij daar misschien last van heeft?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:36

hey lijkt wel op gust( zo noem je dat toch bij dragende merries? onder de buik. Of op een paar die ziek was geweest op stage die had ook een dikke strook lijkt het wel onder de buik maar ook dikke benen. gelukkig is zij er weer boveen opgekomen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 01:15

@ellepel: Zijn penis heb ik meteen de eerste dag al gewassen. De DA heeft dit vorige week ook gedaan. Toen kwam er slechts een heel klein beetje vuil vanaf. Die boontjes had ie dus ook niet.
ik denk ook dat het wel weg had moeten gaan als het zijn penis was aangezien deze dus verzorgd is door de DA..

Ik vind het dus ook op oedeem lijken maar het gaat niet weg met beweging want daar krijgt ie genoeg van.
Kan ook niet zeggen of er een putje blijft als ik het indruk want hij heeft nogal wat wintervacht.

Wilde vandaag de Da bellen maar ga eerst de verzekering bellen of dat zij de rekening van vorige keer gaan vergoeden want dat was best een pittige rekening met al die onderzoeken.
hij lijkt er verder ook geen last van te hebben, gelukkig...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 20:31

Ben vandaag bij de DA geweest. Deze heeft eerst gevoeld, toen een echo gedaan. Daaruit bleek dat er vocht in de verdikking zat.
Hierna heeft ze m "lek" geprikt. Er kwam flink wat geel vocht uit.
De zwelling heeft vol gezeten met bloed. Het lichaam heeft de rode bloedplaatjes al afgevoerd dus alleen de overige vloeistof is over gebleven.

het gezwel is dus niet slecht. Hij zal er ook geen last van moeten hebben.
Ik moet nu even in de gaten houden of dat hij geen koorts krijgft na het prikken.
Verder kan het zijn dat het weg trekt maar het kan ook blijven zitten. Ik moest dat zien als een schoonheid foutje.
Als het nou echt veel groter zou worden dan zou ik moeten bellen maar in principe hoefde ik me nergens zorgen om te maken.

Jammer dus dat het niet nu weg is maar wat ben ik blij dat alles mee valt en dat het onschuldig is!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:03

En gelukkig maar! Het is absoluut 100 % onschuldig naja, vreemde plek voor een wiskunde knobbel maar je kunt hem maar hebben. ;)
Ben blij voor je!

bolovesfuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:01

Daar heeft mijn paard ook een paar jaar geleden last van gehad. Het bleek dat hij moest ''ontgiften''.
Misschien heeft jou paard daar ook last van?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:29

Dat ontgiften daar denkt een andere bokker ook aan. Omdat ik drain mix van healthy herbs heb gegeven. Hier ben ik echter wel 1 maart mee gestopt.
Maar met ontgiften, is het dan normaal dat er zich bloed ophoopt op zo'n plek?

De DA vergeleek dit met een piephak en zei dat ik me geen zorgen moest maken maar hij blijft sloom dus blijf het toch een vreemd verhaal vinden en weet niet zo goed wat ik er nu mee aan moet...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:23

[MD] Dikke koker

mijn tink heeft ook vaak een dikke baan onder zijn buik, richting koker; afvalstofophoping.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:20

Is dat dan ook echt een holte te zien op de echo, gevuld met vocht?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 01:25

Pellie schreef:
[MD] Dikke koker

mijn tink heeft ook vaak een dikke baan onder zijn buik, richting koker; afvalstofophoping.

Bedankt voor de link.
Jeetje, je bent wel een expert zag ik in dat topic.
Wat vervelend om te horen dat het bij jou zo lang duurt...
Begin toch een beetje radeloos te worden nu ik een sloom paard heb ipv het paardje wat altijd hard wilde gaan... ;(

Maar heb jij nog 1 echte goede tip dan?
Of gewoon verschillende dingen proberen, kijken wat werkt?

Bedankt!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 22:49

Ik plaats toch maar even een update:

Ik ben gisteren naar Erik Laarakker van Den Hoek in De Bilt geweest. (Holistisch DA)
Adonis viel namelijk in korte tijd extreem veel af en dan vooral bij zijn ribben en zijn billen.
Mijn eigen DA had natuurlijk gezegd dat er niets aan de hand was maar hij werd gewoon echt steeds zieker. Vandaar dat ik in De Bilt ben uitgekomen.

Na onderzoek werd daar gezegd dat Adonis een blindedarm ontsteking heeft. Daaroverheen heeft hij een schimmel infectie.
Die schimmels scheidden toxines (afvalstoffen) uit welke ook de lever aantasten. Dat verklaard de sloomheid en het erge afvallen.

Bij die zwelling werd toch een ontsteking gemeten. En littekenweefsel.
Toen ik Adonis kocht bleek hij klophengst met beide ballen in zijn buik. Hij heeft een zware operatie gehad want zijn ballen zaten ook nog eens in
zijn buik gedraaid. Er wordt nu vermoed dat de littekens daarvan aan de binnenkant zijn gaan ontsteken (aan de buitenkant is daar niets van te zien).
Dit zou de zwelling veroorzaakt hebben.

Vind het wel vreemd dat dat dan zou zijn gaan ontsteken na anderhalf jaar. Maar goed, ik ben dan ook geen arts.

Al met al is er dus van alles mis.
Hij heeft hier medicatie voor gekregen.
Volgende week moet ik even bellen en dan over 3-4 weken weer terug.

Mijn gevoel hierbij is wel goed. Heb het idee dat we eindelijk weten wat er aan de hand is, hij kwakkelt al zo lang.
Ik hoop dus van harte dat de medicatie aan slaat en dat mijn paardje hierna echt helemaal gezond wordt en blijft!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:35

zo,dit is wel een heel ander verhaal dan he?
ik hoor wel vaak dat laarakker schimmelinfecties bij paarden vind.
weet je daar ook wat meer van?
hoe hij er bijvoorbeeld aan komt?

het verhaal van het littekenweefsel komt me bekend voor, je hoort inderdaad vaker dat castratie( gewoon of via operatiebuik) na zoveel tijd nog flink klachten kan geven.
meestal is dat binnen een jaar,maar heb hier op bokt wel topics gezien van paarden die na jaren problemen kregen.
als je gaat zoeken met de woorden littekenweefsel en castratie op medisch krijg je best veel topics en info.

hopelijk knapt hij nu weer helemaal op.
:j
houd je ons wel een beetje op de hoogte?
ben heel benieuwd hoe het verder gaat

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 17:46

Ik weet eigenlijk niet meer van die schimmelinfectie, alleen dat ie ze heeft en dat die verantwoordelijke zijn voor een groot deel van de klachten.
Ik was alleen en er werd zó veel verteld, ben de helft al weer vergeten ;)

Ik zal zo de zoek functie eens gebruiken, goede tip. Had wel al gezocht op blinde darm.

Gelukkig kan ik vandaag wel melden dat de medicatie aan slaat!! :D :D
Hij reageert een stuk alerter en vrolijker. Ook is hij minder sloom.
Ik heb m twee dagen rust gegeven en deze keer was daardoor de zwelling niet dikker geworden.
We zitten dus op de goede weg! *\o/*