2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 10:38

Ik wil ook even zeggen, als dit nog eens zou gebeuren in de toekomst (hopelijk binnen een jaar of 20) bij een ander paard. Ik zou nooit meer een koliekoperatie aan de dunne darm laten uitvoeren! Hoe graag ik mijn beestje ook zie!

De artsen zeggen niet veel, alleen dat het echt op gang moet gaan komen. Toen ik eergisteren zei dat ik hem dit niet wou aandoen zeiden ze wel dat ik hem een kans moest geven.

Nu dus UPDATE:
deze nacht terug 2 x 8 liter afgehaald dus nog steeds geen beterschap...
Hij heeft nu al 2x het sterke medicijn gekregen, voorlopig slaat het dus niet aan en ze kunnen dit maximum een dag of 3 geven...

Zijn toestand zelf blijft wel stabiel, gisteren had hij redelijk wat vochttekort (heeft dan 2e catheder bijgekregen) en deze morgen was zijn hematocriet gehalte (zijn vochttekort dus) toch ook stabiel gebleven. Hij blijft wel aan 2 catheders.

Elk uur zonder darmwerking is natuurlijk een uur minder hoop en kansen...
Ik weet het niet meer...
Hij is ook al sterk vermagerd.
Ik hoop dat hij hem niet gewoon sterk aan het houden is voor mij, hij kijk alleszins heel veel naar mij, zelfs als ze zijn maag aan het leegpompen waren gisteren gaan zijn ogen niet van me af...
Wat moet ik doen?

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:08

Wat een vreselijke situatie ben je in beland TS. Ik snap dat je enorm twijfelt over wat je nu moet. Wat zeggen de artsen? En zijn maag pompen ze leeg omdat er nog steeds geen doorstroom is naar de darmen?
Tja zou voor mezelf toch wel zoiets hebben dat er vandaag een knoop doorgehakt moet worden. Als er met het sterke medicijn nog geen verbetering komt..........
Wens je heel veel sterkte en wijsheid in elk geval!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:15

Gisteren was de 1e dag van het medicijn.

Zijn maag pompen ze inderdaad leeg omdat zijn darmen stil liggen. De darmsappen vloeien daardoor niet door naar de anus maar gaan terug naar de maag.
Het stuk dunne darm dat weggenomen is ligt vlak na de maag (en daar zijn de darmen dan ook terug aan elkaar gezet).
De artsen zeggen dat als dit terug begint te werken dat de rest van de darmen ook volgt. De rest van de darmen zijn nog niet opgezet ofzo, enkel daar ligt het probleem momenteel.
De artsen zeggen dat ik hem een kans moet geven...
Gisteren was er even goede hoop omdat ze in de ochtend maar 0.5 liter konden afhalen en zijn maag op de echo klein was. Dan is het steeds zo een teleurstelling dat bij de volgende afname er weer zoveel reflux is...

Als het de slechte kant uitging gingen ze me onmiddellijk bellen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:19

Pff wat een moeilijke situatie. Ik zou het nog even aankijken, zolang de dierenartsen nog hoop hebben en je paard niet heel erg lijd. Misschien komen de darmen toch nog op gang als het een beetje hersteld is van de operatie.
Wat een stress voor je! Leef met je mee en hoop dat het toch nog goed komt met je paard! Heel veel sterkte!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:52

UPDATE: (mijn papa is nu bij hem)

om 6u: 11 liter
om 10u: 11 liter
om 12u: 2.5 liter

toestand stabiel maar kritiek

Aukelizzy

Re: 2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:02

Jeetje, heel veel sterkte. Ik hoop dat dit het begin van herstel is..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:18

ik wil je heel veel sterkte wensen.

urbanus75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:42

Ik heb helaas ook ervaring met dit verhaal.

Mijn paard is 31 januari 2009 met spoed geopereerd aan een entrapment van de dikke darm tussen de milt en de nier. Deze entrapment is ontstaan door een gaskoliek. Goed door de operatie gekomen en na 3 maanden rust weer rustig aan begonnen. In juni weer koliek en weer 2 weken in Utrecht gestaan, weer een entrapment na gaskoliek. Gelukkig "vanzelf" terug gezakt. Toen is een ontsteking van de dunne darm geconstateerd en heeft hij prednisolon gehad (kuur van 1 maand). Aangepast dieet en weer rustig gaan revalideren en af en toe thuis niet helemaal lekker (tenminste aan zijn stal te zien, helemaal overhoop gehaald). In oktober de dierenarts erbij gehad met weer koliek en met buscopan weer tot rust gekomen.

Nu heb ik hem afgelopen maandag met koliek weer naar Utrecht gebracht. Weer een entrapment maar tevens voelen ze iets waarvan ze denken dat het verklevingen zijn van de eerste operatie. Tevens weer of nog steeds een ontsteking van de dunne darm. Morgen krijg ik als het goed is een advies over hoe nu verder. Ik heb zelf aangegeven dat ik niet nog een operatie wil omdat ik dit mijn paard niet meer wil aandoen met alle risico's van opnieuw verklevingen en de rest. Voor mezelf wil ik het gevoel krijgen dat als er nog hoop is dat deze wel meer dan 50% is en dat hij geen pijn meer hoeft te lijden.

Ik ben wel verzekerd en heb intensief kontakt met mijn verzekering hierover. Morgen maar afwachten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:35

Ze hebben bij je paard wel al heel veel darm moeten wegnemen, normaal is 6m beetje het maximum dat ze weghalen.
Iig, dunnedarmkoliek is een ernstige vorm van koliek die dus idd vaak die complicaties als ileus en reflux heeft.
Hoelang is het nu geleden dat hij geopereeerd werd, sinds zondag? Ik weet niet of de DA's het je gezegd hebben maar bij reflux geven ze het paard meestal maximaal 10 dagen de tijd om er bovenop te komen. Als er na 10 dagen nog steeds reflux is heeft het niet veel zin om nog door te gaan.
Er komt bij jouw paard nog steeds veel reflux af maar het kan nog altijd dat de darmen terug in gang schieten.
Ik heb al paarden goed weten herstellen van koliekoperaties en reflux maar het lukt hen niet allemaal. Kijk goed naar je paard, zolang hij niet opgeeft kan je hem idd nog de kans geven om te genezen.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:52

Thioro schreef:
Ze hebben bij je paard wel al heel veel darm moeten wegnemen, normaal is 6m beetje het maximum dat ze weghalen.
Iig, dunnedarmkoliek is een ernstige vorm van koliek die dus idd vaak die complicaties als ileus en reflux heeft.
Hoelang is het nu geleden dat hij geopereeerd werd, sinds zondag? Ik weet niet of de DA's het je gezegd hebben maar bij reflux geven ze het paard meestal maximaal 10 dagen de tijd om er bovenop te komen. Als er na 10 dagen nog steeds reflux is heeft het niet veel zin om nog door te gaan.
Er komt bij jouw paard nog steeds veel reflux af maar het kan nog altijd dat de darmen terug in gang schieten.
Ik heb al paarden goed weten herstellen van koliekoperaties en reflux maar het lukt hen niet allemaal. Kijk goed naar je paard, zolang hij niet opgeeft kan je hem idd nog de kans geven om te genezen.

Ik zag in je profiel dat je studente dierengeneeskunde bent, zit je in Merelbeke? Daar staat hij momenteel.
Ze hebben inderdaad 10 dagen gezegd, maar langs de andere kant, ze geven hem nu dat medicijn (ik weet niet juist hoe het noemt maar komt erop neer, overdosis antibiotica) en dat konden ze maar een dag of 3 geven?

Inderdaad, 6 meter is veel maar tijdens de operatie is de prof bij ons geweest en heeft ze gezegd dat al zijn darmen er goed uitzagen en hij gelijk darm had 'bijgekweekt" terug. Dus dat het geen probleem zou moeten zijn dat er nog 3 meter afging...
Want we hebben dus echt meermaals gezegd dat als ze dacht dat er maar een gering risico was ik niet wou dat ze nog verder gingen met de operatie.
Het enige grote probleem was dus dat ze pas laat gezien hebben dat het heel dicht bij de maag zat...
Bedankt al voor je reactie!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:54

urbanus75 schreef:
Ik ben wel verzekerd en heb intensief kontakt met mijn verzekering hierover. Morgen maar afwachten.

Wij zijn ook verzekerd, van mijn verzekering moest de arts opereren als zij dacht dat hij nog kans had.
Bedankt voor je reactie en heel veel sterkte met je paardje ook!

Het is een vreselijke ziekte, koliek...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:06

Ik vind 10 dagen laten refluxen erg veel, hier wachten ze zolang niet. Als een paard maar blijft refluxen liggen de darmen stil en als het aanhoudt, zijn ze dus ook niet van plan om weer op gang te komen. Als ie dan ook al aan de lidocaïne staat (ik neem aan dat ie zo'n infuus krijgt), geef ik hem eerlijk gezegd weinig kans, hoewel ik voor jou hoop dat ie toch opknapt

Trouwens, niet elke dunne darm operatie is hetzelfde. Die waar jij je paard in eerste instantie aan hebt laten opereren kan goed gaan, maar vaak treedt er recidief op. Vergroeiingen kunnen altijd ontstaan, dat is het risico van een koliekoperatie en het ene paard is er gevoeliger voor dan de ander. ook door deze operatie kunnen er weer nieuwe vergroeiingen ontstaan...

Jeetje, wat rot als je je paard zo ziet lijden hè? Heel veel sterkte!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:14

Ja, koliek is vreselijk. Veel sterkte Sharitje en Urbanus75. Het is ontzettend moeilijk om de beslissing te nemen dat het genoeg is. Want wanneer is dat moment? Ik heb gelukkig nog maar 1x met koliek te maken gehad, dwz ernstige koliek (Utrecht) maar dat was een 'gewone' verstoppingskoliek (stro). In mijn omgeving wel ernstiger vormen meegemaakt met meerdere malen operaties. Vaak toch een fatale afloop. Het 'afgeven' van je paard en de onzekere situatie waar je helemaal niets aan kan veranderen is vreselijk om mee te maken. Niemand kan je advies geven; je moet het allemaal in je 1-tje bepalen. Nogmaals: veel sterkte!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:16

Mackie schreef:
Als ie dan ook al aan de lidocaïne staat

Dat is het inderdaad! Dit heeft hij gisteren 2x gekregen ('s ochtend en 's avonds)
vandaag weet ik niet...

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:17

Heel veel sterkte gewenst, en hopelijk mag je maatje weer helemaal opknappen :(:)
Heb zelf bijna 3 jaar terug mijn paardje verloren aan koliek.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:18

Sharitje schreef:
Mackie schreef:
Als ie dan ook al aan de lidocaïne staat

Dat is het inderdaad! Dit heeft hij gisteren 2x gekregen ('s ochtend en 's avonds)
vandaag weet ik niet...

krijgt ie dat dan niet doorlopend in een infuus? Dat krijgen ze hier bijna standaard na een koliekoperatie

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:29

[/quote]

krijgt ie dat dan niet doorlopend in een infuus? Dat krijgen ze hier bijna standaard na een koliekoperatie[/quote]

mmm, misschien noemt het dan anders... want dit krijgt hij inderdaad niet doorlopend in zijn infuus.
het zou 'een laatste redmiddel zijn' en is eigenlijk vergelijkbaar met een overdosis antibiotica!
Ik kijk vanavond even hoe het noemt en zet het hier!!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:29

Ik zit idd in Merelbeke, maar sta momenteel niet op de dienst waar jouw paard staat.

Lidocaïne zal hij zowieso via het infuus krijgen, krijgen dunnedarmkolieken standaard na een operatie.
Het andere medicijn zal voor de maaglediging zijn (kan even niet op de naam komen).

10 dagen is hier het maximum dat ze wachten, daarvoor hangt het van de eigenaar en de toestand van het paard af maar zullen ze niet de eersten zijn om te zeggen dat er geen hoop meer is.
Jouw paard blijft idd grote hoeveelheden reflux hebben, misschien dat ze nog verder blijven gaan omdat zijn maag al een keer kleiner was en er bijna geen reflux was.

Als ik heel eerlijk ben, denk ik ook dat de kansen voor jouw paard niet heel groot zijn maar ik heb je paard niet gezien, was niet bij de operatie en heb de betrokken proffen niet gesproken dus ik kan me er eigenlijk niet over uitspreken.
Voor een prognose zal je moeten afgaan op wat de betrokken proffen zeggen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:28

Geen ervaring, maar ik wil je heel veel sterkte wensen.
Ik hoop op een goede afloop. Er wordt zoveel voor hem gedaan!

urbanus75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:34

Sharitje heel veel sterkte. Koliek is inderdaad een heel vervelende ziekte......

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:38

inderdaad veel sterkte, dit is niet leuk en je zal merken dat het nadien nog maanden in je kleren zit ook al loopt het goed af!
begrijp wat je doormaakt, dus ik duim voor je!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:45

Bedankt iedereen voor jullie steun!
Het wordt zowel voor mij, hem als mijn familie heel zwaar nu.

Deze middag terug 11 liter... binnen 20 min mag ik bellen, dan hebben ze de resultaten van zijn nieuwe bloedonderzoek...
en weet ik hoeveel reflux er was om 20u.

Jammer genoeg ben ik deze avond niet kunnen gaan wegens het slechte en vooral gevaarlijke weer hier.
Mijn beestje....

Heb op mijn werk wel al duidelijk gemaakt dat als ik slecht nieuws krijg morgen ik dus vrijdag zeker niet kom werken! Maandag heb ik zoieso al verlof genomen, ik hoop dat het positief is dan is maandag een extra verwendagje voor hem... Ga zoieso blij zijn dat het weekend is, dan kan ik er de hele dag voor hem zijn!

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:46

ik heb geen ervaring met de operatie.
maar ik heb een bijna jaarling vorig jaar in moeten laten slapen door afsterven van de darmen.
dus ik wilde je even een hart onder de riem steken en hopen dat hij weer helemaal de oude wordt.
sterkte!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 11:01

UPDATE:

deze nacht 2x 0 liter en deze morgen 2 liter. Dus het medicijn is aangeslagen gisteren. Nu alleen hopen dat het, als het uitgewerkt is, niet terug slechter begint te gaan.
Zijn bloed was gisteren wat aan het verdikken dus ze hebben hem eiwitten bijgegeven en deze morgen was zijn bloed terug goed.
Zijn algemene toestand is ook nog steeds stabiel.

Ik weet dat ik niet veel hoop mag hebben maar toch... hopelijk blijft het zo!! Als het deze middag nog steeds zo is gaan ze proberen zijn sonde eruit te halen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:03

Dat klinkt wel positief! Hopelijk zet deze stijgende lijn zich zo voort.
Het is in iedergeval een klein lichtpuntje. Sterkte nog!