injectie tegen luis, hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Re: injectie tegen luis, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:33

Of sput up, dan moet je niet eens wassen! Vergeet je niet dat je gelijk welke behandeling MOET herhalen tien tot veertien dagen later?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:34

o ja, daar ging ik nog op googelen!
ik moet nu eerst even iets op de post doen ( :P ), zal straks even opzoeken wat sput up is :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 18:58

hm, ik kan er niks over vinden op google.
misschien wel onder iets anders, discussie fora of nieuws naja ik zoek vanavond wel even verder.
en anders bel ik de DA gewoon, om ernaar te vragen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:47

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:09

'Butox pour on' helpt goed. Geen injecties, je giet het over de rug. Alleen is dat ook niet geregistreerd voor paarden helaas. Maar goed, je dierenarts wil ook niet geregistreerde gevaarlijke injecties geven. Misschien vindt hij dit ook een goed alternatief en kun je het krijgen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:12

De Sputop is ook niet geregistreerd voor paarden. Maar aangezien je niets inspuit en het gewoon op de huid komt, is het ook geen risico.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:24

Denk dat Sputop en Butox ongeveer hetzelfde is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 13:37

oké, super, bedankt voor de link! :)
daar kan ik verder mee!
ik kan het dus ook zelf kopen, dacht dat het via de DA moest.

@claudnr9, ik ken de DA niet die had gezegd dat de pony wel een injectie kon krijgen, het is de DA die op de vorige lokatie was voor een ander paard, en ze hadden haar ook even naar mijn pony laten kijken omdat er drachtige merries bij mijn pony stonden, die ze na de diagnose 'luis' bij mijn pony uit de wei hadden gehaald, omdat je dragende pony's niet kan behandelen zeiden ze.
en ze dus wilden voorkomen dat die ook luis kregen.
ik heb die DA afgebeld toen ik eenmaal meer wist over het risico van die injectie, ik had willen vissen naar wat ze van pan was te gaan doen (welk middel en waar te prikken), maar ik was op het werk en heb het uiteindelijk kort gehouden, gewoon afgebeld.
op de nieuwe lokatie werken ze met een andere DA, daar werken meer mensen mee die ik ken en heeft een goede naam.
heb nog niet gebeld, ik ga nu eerst die sput-op bestellen en gebruiken, als dat niet werkt kijk ik wel weer verder.
is het alleen nog even de vraag hoeveel ik per keer moet gebruiken voor de pony?
ik las net elders in een topic hierover dat iemand 10 ml per keer per pony moest gebruiken, nja ik zoek het e.e.a. nog wel even uit.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:36

Als ze een normale shetlander is, dan 10 ml per keer. Je draagt best een handschoen en je druppelt 10ml van over haar manenkam over de rug, tot op de kont. Eventueel de plekken waar ze het meest wrijft ook wat druppelen. Daarna met de handschoen alles wat uitwrijven. Het verspreidt zich verder vanzelf over het lichaam. En dan het belangrijkste: na 10-14 dagen ZEKER hetzelfde herhalen en moest ze nog wrijven nog een derde keer. DIt spul werkt heel goed!

PS: je kan het ook zonder probleem bij een drachtig dier gebruiken, kan geen kwaad.