Paard aanmerken als zijnde GEEN slachtdier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Paard aanmerken als zijnde GEEN slachtdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 19:50

Mij gaat het ook hoofdzakelijk om de medicijnen , alleen het idee dat ze op iemands bordje ligt is gewoon raar ....

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:13

ik vraag mij af of je geen problemen krijgt als je dit (uitsluiten slachtpaard) doet zonder overleg met een verzekering als je daar voor gekozen hebt, de restwaarde bij ongeschiktheid wordt dan nihil, weet iemand dat?

blijft toch een dubieus iets, de registratie via paspoorten, het is geen eigendomsbewijs( als je paard bijvoorbeeld gestolen is en je nog wel een paspoort hebt), maar voor deze regeling ben je wel ineens eigenaar. ik verwacht dat je paspoort wel weer op naam moet staan om deze verklaring in te mogen vullen.

kwam bij de keuringsuitslagen van het KWPN, ook tegen dat er nu ook de term geregistreerde en eigenaar naast elkaar bestaan, echt duidelijk is het allemaal nog niet!

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:45

Daar heb je een goed punt Tug! Is het niet zo dat je, voordat je een behandeling start, sowieso met je verzekeraar moet overleggen? Dan heb je nog de verzekeringen waarbij je een vaststaand bedrag krijgt als het paard wordt afgekeurd. Ik weet ook niet hoe het dan gaat als je je paard als zijnde geen slachtdier hebt aangemerkt. Misschien krijg je dan alleen het bedrag minus de slachtwaarde uitgekeerd. Tenslotte kun je je paard na afkeuring ook terugkopen van de verkering voor de slachtwaarde. Wel de moeite waard om, als dat kan, van tevoren met je verzekeraar te overleggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:38

Ik blijf het een vaag iets vinden. Ik heb nog niets laten vaststellen, geen aantekening was gewoon voor consumptie geloof ik en laat ik lekker zo. Als de tijd daar is kan ik het altijd nog omzetten om toch bepaalde noodzakelijke medicijnen te krijgen, daar ga ik dan niet moeilijk over doen. Ikzelf zal haar niet zomaar laten slachten, ook niet voor consumptie, maar mocht ik haar ooit willen verkopen dan heeft de komende eigneaar nog een keus. Slachten ben ik niet tegen, of ze nu op het bord terrecht komen of in de lijm ofzo. Ikzelf zal haar alleen eerder laten inslapen denk ik. Maar echt daadwerkelijk vaststellen zie ik het nut nu nog niet van in. Je kan van niet consumptie niet meer terug naar 'wel consumptie', maar van 'wel consumptie' wel makkelijk naar 'niet consumptie' als ze bepaalde medicijnen toch nodig hebben.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:09

Weet niet hoe het in Nederland werkt, maar in belgië is het als volgt.

Paard moet met chip en paspoort geregistreerd staan in de centrale databank. Als je ze registreert, dan moet je een keuze maken tussen slachtpaard en niet-slachtpaard. Als je kiest voor slachtpaard, dan kan die keuze nog veranderd worden naar niet-slachtpaard als je paard andere medicatie nodig heeft, die niet mag gebruikt worden bij slachtdieren. De keuze voor niet-slachtpaard, kan nooit meer veranderd worden. Het is wel zo dat alle paarden die nog niet geregistreerd waren voor 1 januari 2010, nooit meer kunnen geregistreerd worden als slachtpaard. Bij nieuwe veulens kan je de keuze nog maken bij de eerste registratie, alle paarden ouder dan 6 maand die nooit geregistreerd werden, zijn automatisch niet-slachtpaard.