Dikke koker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:02

elmo1 schreef:
ik begreep uit je berichtje dat je de schacht wilde schoon maken, inderdaad hoe je het nu doet, alleen de penis is prima, daar doelde ik niet op, excuus als ik je verkeerd begrepen heb ;)
[/quote]

nou als dit nodig is wilde ik dit doen.. ivm die pitte dingen

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:43

Niet ieder paard heeft een boontje hoor, die van mij ook nooit, je kunt dat heel gemakkelijk voelen, eruit halen kan je desnoods met hulp van de DA doen de eerste keer

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:23

Als de koker dik is kan het natuurlijk ook vocht zijn wat het laagste punt zoekt!! Dit zie je veel bij paarden die het aan hun hart hebben.
Ik zou als je het niet vertrouwd de DA laten kijken. de koker is immers wat anders dan de pielefluit die erin zit ;)

Ragdollcat

Re: Dikke koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:07

Ah bedankt, nu is alles me duidelijk, maf zeg dat wist ik echt niet van die boontjes.

Ja dat van die koker helemaal goed leeghalen en schoonmaken dat wist ik wel en ik doe het ook, gewoon enkel met lauwwarm water en rubberhandschoenen om en dan met de spons helemaal de koker in en alles goed laten weken met water en dan alles weer voorzichtig schoonhalen.

Maar ik begreep dat je nooit maar dan ook nooit babyolie en of babyschampoo en of groene zeep mag gebruiken zelfs niet die van zeepvrije, dat je enkel alleen lauwwarme water mag gebruiken.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:09

Ik was vandaag de buik van mn paard aan het poetsen en voelde toevallig of er van die boontjes zaten. Er zat wel iets hards dus wss zitten die dingen er wel :(:) Nu wil ik ze morgen eruithalen, maar mijn paard begon al te schoppen toen ik er voorzichtig in drukte, wat ik me wel kan voorstellen :P Maar als iemand anders een voorbeen vasthoudt, is dat wel genoeg? Gaan ze niet bijten ofzo als je het eruit haalt? En moet je gewoon drukken of het eruit trekken of wat? Alleen drukken lijkt me niet echt genoeg of wel?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:11

Ja dat vraag ik me ook af, hoe haal je het er nou uit, zonder iets te beschadigen en waar moet je op drukken, hoe en wat????

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:15

mmm...met lauwwarm water krijg je die vette prut niet weg hoor.
Je zal toch iets milds ontvettends moeten gebruiken.
In mijn opleiding heb ik geleerd dat je van die ongeparfumeerde marseille zeep moet gebruiken...

als iemand een voorbeen optilt helpt al een stuk....

Mijn paard is nu zo ver dat als ik naar zijn piemel kijk hij hem al intrekt....hij zal er nog pijn aan hebben vermoed ik..ik heb wel even vlug gekeken en zag geen boontje meer...het was netjes schoon.

Ik heb drie paarden waarvan 1 dus boontjes had,de ruin....de hengsten waren schoon.

Je moet voorzichtig knijpen....het is zeg maar stopverf achtig,het vormt zich dus.
De ruimte is niet een heel klein gaatje waar het uit moet komen...een beetje envellop achtig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:18

nou ik wilde kijken of die van mij ook boontjes :P had ,maar meneer had zijn piemel echt zo ver naar binnen getrokken dat ik er dus niet bij kon.
:+
nou ja,andere keer meer geluk

voor de liefhebbers heb ik nog wat filmpjes gevonden hoe je moet wassen:
http://www.youtube.com/watch?v=mIqo7wnG3FM
http://www.youtube.com/watch?v=y4guxg5vigI

wel engels,sorry,maar gefet wel een redelijk duidelijk beeld hoe het moet.

zeep liever niet gebruiken, net als bij mensen tast je dan de natuurlijke zuurgraad van de huid aan waardoor een paard sneller last kan krijgen van schimmel infecties.
handwarm water is genoeg en ik heb het idee dat je misschien ook wel iets als lactacyd kan gebruiken?
is dan wel voor mensen,maar zal ongetwijfeld vast wel voor paarden te gebruiken zijn

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:19

Een beetje envellop achtig, nooooooit geweten, nou ik ga morgen als ik de kans krijg, ff controleren of er geen boontjes zit, en als het er wel zit, ga ik zaterdag hulp vragen aan een vriendin, om mijn paard ff in bedwang te houden en dan haal ik het eruit, want hij maakt wel veel en snel troep in zijn koker, dus de kans op boontjes is zeker aanwezig.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:21

Oke een beetje olie, maar toen ik op dat ding drukte, bleef het gewoon zitten. Volgens mij zitten er ook meerdere, het was echt hard en veel... En paardje begon ook gelijk te schoppen, vond het echt niet fijn :P
Het klinkt misschien nogal vies maar kun je er ook met je vinger een beetje in? En het dan eruit trekken? :') Of krijg je het er makkelijker uit door te drukken? :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:08

ik heb even die filmpjes gekeken...dat ene paard is onder sedatie...zijn er zulke rotzakken bij die het echt niet toe laten?
En ik zie ze geen boontjes pellen,misschien zat er niets in?

Sederen is wel makkelijker omdat hij dan vanzelf uitschacht(iemand hier gaf al eerder de tip)
Vetranquil werkt volgens mij.

Ik had bij mijn paard ook eerst mijn bedenkingen maar het viel mee....wel zijn been omhoog en vuil kijken...
Ik heb eerst de schacht gewassen met warm water,dat laat hij gewoon toe...hij is dat gewent.
Dan schacht hij uit,grijp z'n piemel,zorgen dat hij hem niet meteen weer intrekt....en snel de boontjes er uit knijpen...ik heb het in drieen gedaan....daarna had hij hem heeel diep opgeborgen.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:13

die van mij heeft het zomers wel is, en ik maakt het best vaak schoon met gewoon lauw water, op de momenten dat het zo dik wordt maak ik het met een beetje betadine shampoo schoon op met een beetje baby shampoo, wel heel goed uit spoelen natuurlijk, als ik dat dan 2 à 3 x doe is het weer gewoon van dikte.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:17

Die pony van mij laat hem echt nooit hangen, hij trekt hem altijd zo ver mogelijk in ... Hoe moet ik dan kijken of er boontjes inzitten?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:54

als de DA komt voor de jaarlijkse enting b.v. vraag dan of hij even kijkt, als je dit nog nooit hebt gedaan of gezien kan je beter advies vragen voordat je je paard onnodig pijn doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:01

ik vermoed dat als die boontjes aan de maat zijn je er niet onderuit komt hem even pijn te doen...

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:02

elmo1 schreef:
als de DA komt voor de jaarlijkse enting b.v. vraag dan of hij even kijkt, als je dit nog nooit hebt gedaan of gezien kan je beter advies vragen voordat je je paard onnodig pijn doet.

Hier heb ik idd ook al aan gedacht, wil mn paard ook geen pijn doen ofzo :(:) maar de Da komt pas over een halfjaar, in juli. Dat kan niet zo lang wachten lijkt mij?
Ga het er morgen uithalen als het lukt met olie... Anders toch maar Da erbij halen als het niet lukt? Want het lijkt me totaal niet fijn voor het paard :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:36

Ik vind eerlijk gezegd dat je als leek niet zomaar moet gaan aankl*ten bij je ruin omdat iemand hier schrijft dat het ,,boontjes,, zijn die je er uit kan knijpen!!!
Als je het verkeerd doet kan je de boel best beschadigen of zelf een rotschop krijgen omdat het gewoon echt niet prettig is voor het paard. Kom op zeg, denk even na hoe gevoelig het daar is!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:39

Ik heb even een foto gemaakt, het is niet heel erg duidelijk (telefoon) Maar je kunt zien dat het best dik is .. Deze foto heb ik gemaakt toen ik het voor het eerst zag, het is ondertussen na een paar keer schoonmaken al een stuk beter geworden ..

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:47

ach...voor een dierenarts zal het ook een eerste keer zijn geweest ooit.
ik denk dat als ik mijn dierenarts bel voor dit soort dingen hij mij vraagt of ik een 'black out' heb....(aangezien hij mij geregelt belt om te helpen met het een of ander...)

Als je je theoretisch even goed je verdiept hoe de plasbuis zit en waar de envellop zit kan er toch niet zoveel fout gaan?
Gewoon gezond verstand gebruiken....en wat jaartjes ervaring met paarden.

Maar er zit wel waarheid in wat je zegt....dit moeten leken niet gaan doen....dat is mijn fout,ik ga er meestal vanuit dat de paardenbezitter beschikt over 20 jaar ervaring en een portie medische kennis...dat is natuurlijk niet altijd zo....

Dus Rapido@...je hebt gelijk....mensen die hier niet in 'thuis' zijn kunnen beter de dierenarts bellen...

CeesRinko@
Het is nog iets opgezwollen,maar als het al geslonken is heeft dat schoonmaken wel geholpen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:07

ik zie al voor me dat mensen hun paard giga in zn geval gaan staan knijpen om te kijken of er iets uit komt namelijk :oo

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:35

Daarom zet ik ook in elke post duidelijk dat je de DA moet bellen, ik ben 47 jaar en heb wel wat ervaring anderen zijn 16 en hebben geen ervaring, en iets wat je nog nooit gecontroleerd hebt of het bestaan niet eens van wist hoeft ook niet opeens nu te gebeuren en kan best wachten tot je DA een keer komt.
Verder zou ik het ook niet prettig vinden dat mijn kinderen op eigen houtje zoiets zouden gaan uit proberen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:52

elmo1 schreef:
Daarom zet ik ook in elke post duidelijk dat je de DA moet bellen, ik ben 47 jaar en heb wel wat ervaring anderen zijn 16 en hebben geen ervaring, en iets wat je nog nooit gecontroleerd hebt of het bestaan niet eens van wist hoeft ook niet opeens nu te gebeuren en kan best wachten tot je DA een keer komt.
Verder zou ik het ook niet prettig vinden dat mijn kinderen op eigen houtje zoiets zouden gaan uit proberen

nee,je hebt absoluut gelijk...ik moet misschien eerst eens in een profiel kijken voordat ik iets aanraad...mijn fout...

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:33

Gaat het nu over mij? :')
Ik zei ook al in mijn post of het niet beter was om de dierenarts te bellen. Maar steeds worden er tips gegeven en om zoiets kleins hoef ik de Da toch niet te bellen dacht ik? Dat ik 16 ben wil niet zeggen dat ik helemaal geen verstand van paarden heb :')
Maar ik moet het dus niet zelf proberen? Ik moet dus de DA bellen of kan dit wachten tot juli denken jullie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:36

je moet sowieso bellen,want dit hoeft niet van viezigheid te komen.

het kan een allergische reactie zijn namelijk.
kan op een bepaalde spray zijn,bepaald voer,misschien heeft je dier even gras staan eten terwijl hij dit al een tijd niet meer had gedaan??

het kan komen van een verminderde stofwisseling.
vergelijkbaar met stalbenen,alleen in dat geval blijft er dan dus vocht in de koker zitten.

het kan veel oorzaken hebben en als dit langer dan een aantal dagen zo blijft zou ik toch zeker een arts gaan vragen

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:10

xKatjj schreef:
Ik was vandaag de buik van mn paard aan het poetsen en voelde toevallig of er van die boontjes zaten. Er zat wel iets hards dus wss zitten die dingen er wel :(:) Nu wil ik ze morgen eruithalen, maar mijn paard begon al te schoppen toen ik er voorzichtig in drukte, wat ik me wel kan voorstellen :P Maar als iemand anders een voorbeen vasthoudt, is dat wel genoeg? Gaan ze niet bijten ofzo als je het eruit haalt? En moet je gewoon drukken of het eruit trekken of wat? Alleen drukken lijkt me niet echt genoeg of wel?

Zoals je het om schrijft vraag je raad en is het de eerste keer dat je voelt of er iets " zit "
De raad die ik je geef is om het aan je DA te vragen, het feit dat je 16 bent wil zeker niet zeggen dat je geen verstand van paarden hebt, maar ik denk dat je niet de volle verantwoordelijkheid voor het paard hebt, zeker niet de beslissingen neemt omtrent de vraag van een DA consult.( of de kosten daarvoor moet dragen) ;)

bespreek het even met je ouders, en als je paard geen klachten van moeilijk plassen laat zien kan het eventueel best wachten tot de DA toch langs komt voor de jaarlijkse check-up, voorheen heb je dit ook nooit laten bekijken moet je maar denken.