Tips voeren - Westernmix

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:49

Onze volwassen QH's krijgen 2x per dag een halve schep Pavo Nature's Best. Wij zochten ook iets dat weinig suikers en eiwitten bevat, omdat onze merrie snel spierbevangen is. Met Nature's Best zijn we eigenlijk heel tevreden. Twee keer per dag krijgen ze ook hooi + stro als 'vulling' omdat ze op vlas staan.
Onze QH jaarlingen krijgen 2x per dag 3/4e schep Pavo Podo Grow + hooi en stro.
Al onze paarden krijgen ook voederbieten (1à 2 per dag).
1 keer per week geven we Pavo Slobber-Mash.

Ik heb geen ervaring met de western-mix van Cavalor, omdat het hier in de buurt nergens te verkrijgen is...

Wanneer je paard lichte arbeid verricht, hoef je eigenlijk niks extra te geven bovenop de onderhoudsbehoefte. Pas vanaf matige arbeid kan je wat extra krachtvoer geven. Ruwvoer moet steeds ad lib. beschikbaar zijn. Hoeveel krachtvoer je moet geven is afhankelijk van de stofwisseling van je paard. Sommige paarden komen moeilijk aan, anderen heel snel. Sommige paarden gebruiken veel energie bij bepaalde arbeid, anderen minder. Dat moet je dus zelf een beetje ondervinden. Je kan ze gedurende 2 maand op een bepaald rantsoen zetten, en dan van daaruit aanpassen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:41

TiaraBungy schreef:
Ik heb juist gehoord/meegemaakt dat een Quarter van een vriendin compleet vol met maagzweren zat door haver.. Quarters schijnen niet zo goed tegen haver te kunnen.. Hij werd ineens erg sloom, dus zij ging er meer en meer haver in gooien, resultaat: Paard dat zichzelf 'kapot' vrat..
Nu heeft ze een speciale westernmix, zonder haver en zo min mogelijk suikers enz.
Mijn paarden krijgen basisbrok en doen het er goed op. Wel ga ik binnenkort kijken voor sport/basis/westernbrok met zo min mogelijk suikers. Al die troep vind ik maar niks..:n

Maagzweren kunnen door heel veel verschillende factoren verzoorzaakt worden, maar niet in 1e instantie door haver. Dan zouden heel veel quarters in Amerika en heel veel andere paarden, die ik ken, maagzweren hebben.
Maagzweren ontstaan door bijv. te vroeg afspenen ( jonger dan 6 maanden en zelfs dan is er nog een risico) waardoor de maag en darmflora niet goed ontwikkeld, te veel stress, te weinig ruwvoer: maar ook als je bijv. meer dan 1 kg krachtvoer ( 1kg per keer is het maximum wat een paard kan verteren) voert per keer en te weinig ruwvoer dan is er kans op maagzweren.Als een paard te lang zonder voer staat; 2 x per dag voeren is vragen om problemen omdat de pauzes tussendoor te lang zijn.

Dus bij paarden die te jong gespeend zijn, en ik hoor nogal eens van spenen op 4 maanden wat vrjwel altijd paarden met maagzweren oplevert, te weinig ruwvoer, te veel stress, te weinig voerbeurten op een dag, te weinig beweging (= stress), etc. etc. hebben kans op maagzweren. Een DA die beweert dat dat alleen van haver komt heeft zijn huiswerk niet goed gedaan. 8-)

Het bovengenoemde paard zal andere problemen hebben gehad, zoals te veel rijk voer waardoor het inderdaad mogelijk is dat een dier magerder gaat worden ipv. dikker deels omdat ook nieren en lever overbelast zijn geweest.
Er heerst een soort merkwaardige angst voor haver die in mijn, en andere ogen, ongegrond is. Mijn paarden krijgen buiten de granen ( met veel haver) ook regelmatig zwarte haver bijgevoerd; ze zijn niet druk, niet heet, hebben geen last van hoeven, huid, maag, darmen, etc.

Popstra

Re: Tips voeren - Westernmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:07

vroeger had je geen keus, was het of biks of/en haver! Wel ruwvoer natuurlijk. (dan praat ik over ongeveer 25 jaar geleden)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:15

Ik heb geen ervaring met de westernmix, maar wel met de endurix van Cavalor.
Ik heb het een tijdje gevoerd omdat ik nieuwschierig was naar het voer, het verhaal klonk goed. Maar na een paar weken ging mijn paard opeens heel veel mest eten. Teken dat hij iets te kort kwam.
Tijdje aangekeken en toen weer terug op de Havens brok gezet. Het poep eten is nu weer helemaal over. Dus ik denk echt dat dat te maken had met de Cavalor.

Ik hou het wel gewoon bij sportbrok.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:36

ik heb een ongeveer een jaartje westernmix van cavalor gevoerd, maar mijn paarden vonden het niet erg lekker,lieten altijd een bodempje liggen.. ze krijgen nu muslie zonder haver van havens..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:44

Ik denk dat ik gewoon eens een zak probeer, en dat ik haar dan wel gewoon een volle voerschep geef.

Mocht ik er uiteindelijk niet tevreden mee zijn, kan ik altijd terug naar de brok en opzoek naar iets anders :)
Ik ga het langzaam opbouwen.

Bedankt allemaal, verdere tips zijn welcome.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:06

WN AM >> VS