Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:57

Arme pony, ik ben benieuwd wat de DA er over zal zeggen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:59

Waar is de DB anders voor Hinke en Anne_GTI? :?
Lijkt me wel duidelijk dat dit diertje lijdt, en dat er vlug iets aan gedaan moet worden. Of er nu 100 of 100.000 van die zielige shetjes zijn. Als je er een tegen komt en je hebt een beetje gevoel, onderneem je actie!

+:)+ dat je erachteraan gaat Prisey!

corina21

Re: Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:00

ach arm diertje,
ben benieuwd hoe het gaat aflopen.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 01:01

Anne_GTI schreef:
Besef wel dat als je dat diertje overneemt de huidige eigenaar er makkelijk vanaf komt. Hij moet gewoon zijn verantwoording nemen en zelf dat diertje bij de slager brengen. Dan is de ellende letterlijk in 1 klap afgelopen en wordt er ook niet meer mee gesold. Ook dat is een onderdeel van fokken.

Ik snap alleen niet goed wat de dierenbescherming hierbij moet. Een veulen van 6 maanden oud wat nog nooit is bekapt is geen uitzondering, eerder regel. En dat dat diertje zo geboren is kan de fokker ook niets aan doen.

Ik vind de fokker zeker wel schuldig aan deze daad! Hij had 2 dingen kunnen doen: Diertje direct inlaten slapen of laten helpen indien mogelijk was. Een dier pijnlijk rond laten lopen is in mijn ogen marteling.. De DB wordt zeker ingeschakelt en als die hier niks aan doen, denken wij erover dus dit dier te halen en direct te laten inslapen... Zoals ik al zei natuurlijk kan je niet elk dier wat zielig is helpen.

Maar moet je dit dan zo aan zijn lot achter laten omdat de fokker te broerd is om die pony uit zijn lijden te verlossen? Sorry maar ik kan dat niet.. hij blijft in onze gedachtes hangen en als wij hem kunnen helpen waarom niet?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:02

Moet die 50 kosten? Ik zou het wel weten: geld neertellen, DA erbij en enkeltje groene velden!
Mijn DA waar ik gewerkt heb zou dat wrs voor mij gratis doen als ik in zo'n situatie zat.
Arm hummeltje. Heb er laatst ook zo eentje op MP gezien al was die niet bont dacht ik.
Vreselijk zoiets!

Edit: Ik zou er zeker melding van maken bij DA maar zou deze martelgang voor het beest geen seconde langer laten duren waar ik voor zorgen kan.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 01:05

Hinke schreef:
Dit soort shetjes kom je ook elk jaar in kluiten tegelijk tegen op de zuidlaardermarkt. Daar kun je niks aan doen, ik weet eigenlijk niet precies waardoor ze zo vergroeid zijn en waarom er zoveel shetjes zijn met zulke kromme benen maar ik weet wel dat je dat niet meer recht krijgt. Inslapen is imo het beste. Zelf zou ik zo'n beestje niet kopen, het is voor je eigen gevoel misschien wel goed, maar je schiet er weinig mee op. Er zijn namelijk véel meer van dit soort kromgegroeide shetlanders , en je kunt ze moeilijk allemaal redden. Je zou de db kunnen bellen maar ik weet niet of je daar wat mee opschiet.

Hinke tuurlijk niet alles is te redden.. Maar als je hier met eigen ogen naar staat te kijken hoe een man een pony vooruit staat te duwen terwel de knul niet wil ivm die benen waarschijnlijk pijn en je vervolgens smekend aan staat te kijken van help... Sorry maar ik kan daar geen vrede mee nemen.. En als ik dan 1 van die 1000 shetten kan helpen doe ik dat graag en met liefde.. Die paar tientjes maken dan ook niks meer uit.. als moet ik extra bij betalen om hem een spuitje te laten geven ook prima.. Maar ik kan met een gerust hart denken het was voor een goed doel.. En zo denken de andere meiden er ook over.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:07

In zekere zin houdt je zo juist die handel en dat gesol in stand. Als er geen markt is wordt er ook niet voor gefokt. Helaas is het met die arme shetjes zo dat ze voor de leuk vol gedouwd worden met een veulen en pas als het diertje geboren wordt gaan beseffen dat ie ook nog een nieuwe baas zal moeten krijgen.

Als dat veulentje ook nog misvormd blijkt te zijn kan je proberen om in te spelen op het gevoel van een potentiele koper met de mooie bruine oogjes en de wollige vacht van het diertje, misschien beurt zo'n fokker dan ook nog een paar cent.

En vervolgens krijgt de merrie het jaar daarna gewoon vrolijk weer een veulen en begint het hele verhaal van voren af aan.

Enige wat je kan doen is je mond opentrekken als je zo'n dier ziet en glashard zeggen waar het op staat. Aan de zachte aanpak van de dierenbescherming heb je dan ook weinig. Dan kan je beter de AID inschakelen; die mogen tenminste nog wat.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 01:08

enige reden nog waarom wij hem niet direct mee hebben genomen is het vervoer.. 1 persoon in bezit van rijbewijs enkelt B.. En daar zitten we nog even mee het is voor ons toch zo 1,5 uur rijden vind maar iemand die even mee rijd met trailer

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:09

Prissey schreef:
Hinke schreef:
Dit soort shetjes kom je ook elk jaar in kluiten tegelijk tegen op de zuidlaardermarkt. Daar kun je niks aan doen, ik weet eigenlijk niet precies waardoor ze zo vergroeid zijn en waarom er zoveel shetjes zijn met zulke kromme benen maar ik weet wel dat je dat niet meer recht krijgt. Inslapen is imo het beste. Zelf zou ik zo'n beestje niet kopen, het is voor je eigen gevoel misschien wel goed, maar je schiet er weinig mee op. Er zijn namelijk véel meer van dit soort kromgegroeide shetlanders , en je kunt ze moeilijk allemaal redden. Je zou de db kunnen bellen maar ik weet niet of je daar wat mee opschiet.

Hinke tuurlijk niet alles is te redden.. Maar als je hier met eigen ogen naar staat te kijken hoe een man een pony vooruit staat te duwen terwel de knul niet wil ivm die benen waarschijnlijk pijn en je vervolgens smekend aan staat te kijken van help... Sorry maar ik kan daar geen vrede mee nemen.. En als ik dan 1 van die 1000 shetten kan helpen doe ik dat graag en met liefde.. Die paar tientjes maken dan ook niks meer uit.. als moet ik extra bij betalen om hem een spuitje te laten geven ook prima.. Maar ik kan met een gerust hart denken het was voor een goed doel.. En zo denken de andere meiden er ook over.

OOh dit kan ik zo goed voorstellen!
Vreselijk, ik weet niet of ik hem daar achter had kunnen laten.
Ik ben te zwak!

Ik vind helemaal dat je gelijk hebt hoor.
Een diertje zo rond laten lopen is zeker mishandeling.
Dit diertje had al veel eerder naar de paardenhemel gemoeten!!

Succes, ik hoop dat de DB je wil helpen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:11

Prissey schreef:
enige reden nog waarom wij hem niet direct mee hebben genomen is het vervoer.. 1 persoon in bezit van rijbewijs enkelt B.. En daar zitten we nog even mee het is voor ons toch zo 1,5 uur rijden vind maar iemand die even mee rijd met trailer

Waar staat ie en waar woon je? (Mag PB)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 01:11

tuurlijk,, maar kom op als ik niks doe heb ik meer het gevoel dat we die man in zijn handen spelen dan als ik die pony kan helpen en buiten dat... Het draait nu gewoon om deze shet en ik kan het niet langer aan zien..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:14

Ik was een van de meiden waarin het in t hoofd blijft spelen, beestje was zo angstig....
Ik was ook 1 van de meiden die zei dat we m niet mee gingen nemen maar DB gingen bellen, juist omdat wij als "jonge" meiden niks aan een volwassen man kunnen opleggen.
Ik HOOP dat dit word gezien als dierenmishandeling, en dat op de meerdere pony's die hij heeft beslag word gelegd.. (maarja in Nederland..) zodat de man er wat van leert..

Zilfstar@ ondanks de man er in mijn ogen gewoon weg niks vanaf weet (als je m zei dat t een merrie was had hij t denk nog geloofd...) moeten we wel zijn rechten tot prive beetje behouden, dus hier in t topic kunnen we niet met namen en adressen gooien, prissey zal je denk ik wel pb'en anders moet je mij even pb'tje sturen ;)
Laatst bijgewerkt door smurffie op 29-12-09 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:16

@prissey:Ik begrijp je hoor, en ik zeg ook niet dat ik het niet goed vind. Het is juist goed dat je het je zo aantrekt! En ook logisch, het is een akelig gezicht en waarschijnlijk heeft dat beestje veel pijn. Maar je moet je wel bedenken dat je nu maar 1 shetlander helpt, en als je naar een willekeurige paardenmarkt gaat zie je veel meer van dit soort beestjes. Je helpt deze shetlander nu en daar voel je jezelf goed bij maar daarmee verander je niks aan het feit dat dit soort shetlanders nog gefokt worden. En wat anne GTI zegt: doordat jij, en anderen die het zielig (of in sommige gevallen schattig...) vinden zulke shetlanders kope blijven zulke mensen ze fokken.

@anne_GTI: ben het wel min of meer met je eens ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:20

smurffie schreef:
Ik was een van de meiden waarin het in t hoofd blijft spelen, beestje was zo angstig....
Ik was ook 1 van de meiden die zei dat we m niet mee gingen nemen maar DB gingen bellen, juist omdat wij als "jonge" meiden niks aan een volwassen man kunnen opleggen.
Ik HOOP dat dit word gezien als dierenmishandeling, en dat op de meerdere pony's die hij heeft beslag word gelegd.. (maarja in Nederland..) zodat de man er wat van leert..

Zilfstar@ ondanks de man er in mijn ogen gewoon weg niks vanaf weet (als je m zei dat t een merrie was had hij t denk nog geloofd...) moeten we wel zijn rechten tot prive beetje behouden, dus hier in t topic kunnen we niet met namen en adressen gooien, prissey zal je denk ik wel pb'en anders moet je mij even pb'tje sturen ;)

Heb PB van Prissy gehad maar helaas staat de pown ook voor ons te ver weg om te kunnen helpen met het weghalen daar.
Miss dat een ander Bokker zich nog aanbiedt? Misschien kun je wel regio zeggen (zoals noord of zuid Nederland). Ik zal hier niks over zeggen nu.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:21

Prissey schreef:
Ik vind de fokker zeker wel schuldig aan deze daad! Hij had 2 dingen kunnen doen: Diertje direct inlaten slapen of laten helpen indien mogelijk was. Een dier pijnlijk rond laten lopen is in mijn ogen marteling.. De DB wordt zeker ingeschakelt en als die hier niks aan doen, denken wij erover dus dit dier te halen en direct te laten inslapen... Zoals ik al zei natuurlijk kan je niet elk dier wat zielig is helpen.

Maar moet je dit dan zo aan zijn lot achter laten omdat de fokker te broerd is om die pony uit zijn lijden te verlossen? Sorry maar ik kan dat niet.. hij blijft in onze gedachtes hangen en als wij hem kunnen helpen waarom niet?

Niet hele topic doorgelezen (ff niet de tijd voor)
Maar ben geschrokken van de foto's en vind het goed wat je hierboven zegt, hij had die dingen moeten ondernemen anders vind ik hem een niet waardige fokker en zou hij dit helemaal niet mogen doen.
Ben zeer benieuwt hoe dit afloopt, hopelijk met een goede operatie !!
Respect

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 01:22

we gaan niet zomaar op de koop af.. we proberen eerst alle hulp troepen in te schakelen die er maar zijn.. Lukt niks en heeft niks baad dan moeten we een plan zien te maken voor het vervoer en halen we hem gewoon op.. Idd smurf en ik waren de gene die direct zeide niet mee nemen de andere 2 wilde hem bijna op de achterbank van een opeltje vervoeren :D maar hoe dan ook dit beestje gaat geholpen worden!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:22

snik,, wat ontzettend sneu, zou hem idd gelijk uit zn lijden halen.
je staat denk ik niet meer sterk als je hem ophaalt en dan wat begint tegen ze ?

ik zou wel plek hebben hem zolang op te vangen,, helaas het geld niet ;(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:26

wat je zou kunnen doen is er heen met een dierenarts, ponytje kopen, en ter plekke voor de neus van die eigenaar laten inslapen.
pony gered, en huidige eigenaar hopelijk genezen van het fokken of in leven laten van dit soort misvormde dieren.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:28

Ik heb niet alles gelezen maar na het zien van de foto's wil ik even reageren...

Ik heb een shetlander met exact zulke benen, zie mijn profiel
Ook ik heb er €50 voor betaald en hij is het meer dan waard.

Lopen kan hij, maar een beetje alsof hij schaatst, rennen kan hij des te beter.

De DA is er bij geweest, evenals de hoefsmid en hoewel er kans is op sneller artrose kan hij er prima mee leven.

Btw, die van mij was ook 6 maanden toen ik hem kocht

TS, als je er meer van wilt weten mag je me een pb sturen.

Succes!

Edit: tekst toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 29-12-09 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 01:30

vandaar proberen we eerst de hulp diensten in teschakelen.. Maar aangezien nederland niet zulke strenge rechten als bijv amerika heeft ivm dieren zorg, ben ik bang dat we niet ver komen.. Daarom geven we dan niet op en halen we dan gewoon zelf het dier weg.. Dan maar geen straf voor de man maar die pony kan rustig inslapen en hoeft niet onodig nog weken , maanden of jaren met pijn te lopen.. sorry ik kan wel een pony laten inslapen voor de beste man zijn ogen maar denk dat hij hier zeer weinig van heeft!! Ik zie namelijk 10x liever een pony vredig inslapen dan een pony met zulke misvorming dat het onmogelijk is pijnloos te leven

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:38

Dit is veel ste ziek voor woorden. Een paard hoort normaal op ze benen te lopen. En niet schots als scheef.
Veel sterkte ermee hoop dat het ponytje uit ze lijden wordt verlost.
Klinkt hard, maar een spuitje zal op het moment beste zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:39

Prissey schreef:
vandaar proberen we eerst de hulp diensten in teschakelen.. Maar aangezien nederland niet zulke strenge rechten als bijv amerika heeft ivm dieren zorg, ben ik bang dat we niet ver komen.. Daarom geven we dan niet op en halen we dan gewoon zelf het dier weg.. Dan maar geen straf voor de man maar die pony kan rustig inslapen en hoeft niet onodig nog weken , maanden of jaren met pijn te lopen.. sorry ik kan wel een pony laten inslapen voor de beste man zijn ogen maar denk dat hij hier zeer weinig van heeft!! Ik zie namelijk 10x liever een pony vredig inslapen dan een pony met zulke misvorming dat het onmogelijk is pijnloos te leven

ja maar ook al is het dan voor de ogen van de huidige eigenaar, dus ter plekke,
het dier zal vredig inslapen.
en zonder de stress van transport ook nog eens.

eigenlijk zegt mijn eigen gevoel wel een beetje dat ik in zo'n geval zou willen dat ik de pony wat mooie dagen kan geven, zodat hij dat nog meemaakt, voordat het spuitje er in gaat, maar dat is wellicht menselijke sentimiteit. (het is zo sneu...)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 01:42

lotus haar pony ziet er wel gelukkig uit ondanks die vreselijke stand van benen.. Twijfel alleen of dat ooit echt goed komt!

Zou als het mogelijk hem best een kans willen geven, plek is er wel hij kan zo in een kleine kudde mee. Maar of het mogelijk is ik vraag het me echt af

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:58

Dit is zeker dierenmishandeling wat de eigenaar doet.
Hij had het veulen al direkt na de geboorte moeten laten inslapen, dit heeft hij niet gedaan.
Hij heeft gewacht tot het veulen oud genoeg was om het te verkopen, het beestje 6 maanden laten lijden voor een paar rot centen.
Hoe duft hij deze pony te koop aan te bieden!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 02:14

ik vind het iwerkelijk vreselijk.. Het is intussen al 1 uur en lig nog aan het ventje te denken met zijn sprekende koppie en die kraal oogjes...

Kijk smurf ik zeggen wel heel eerlijk dat wij zelf al ons paardje hebben wat genoeg geld kost en die gaan uiteraard ook gewoon voor komen niks te kort.. Maar wij zitten niet te wachten op eindeloze DA rekeningen,, morgen gaan we nog even in overleg met ze 4eren hoe en wat onze plannen zijn en hoe we het plan uitvoeren.