Fatale narcose.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Fatale narcose.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:02

foto opladen naar mijnalbum of photobucket, (zo'n site zoeken, vanaf daar bladeren in je documenten, foto uitzoeken en opladen),

en vervolgens de img link van die foto hier plaatsen tussen [img]en[/img]

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:59

Het blijft echt een heel afschuwlijke gebeurtenis. Toen mijn shet gecastreerd werd, is hij ook onder narcose gegaan. Is allemaal goed gegaan. Mijn dierenarts wilde het niet thuis doen,ivm risico's. Hij is toen in de kliniek op de weegschaal geweest en er waren 2 dierenartsen aanwezig. Mocht er iets mis gaan dan kon er assistentie gegeven worden. Toen vond ik het allemaal een beetje overdreven, maar achteraf, zeker nu ik jou verhaal weer hoor, ben ik erg tevreden over de zorg die hij heeft gehad.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:08

wat een afschuwelijk verhaal, veel sterkte!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:56

Joh hou op met had ik maar beademd en had ik maar dat.
Je maakt het voor jezelf zo moeilijk.

Je haalt Survivol er niet mee terug!!

Probeer het een plekje te geven, hoe moeilijk het ook is.

Veel sterkte

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:08

Tellisto schreef:
Natuurlijk is een narcose altijd een risico, maar ja hoeveel paarden worden er niet gecastereerd.
Ik ga er liever niet van uit dat het fout gaat. Ik had van te voren informatie op het internet gezocht en aan de hand daarvan was ik blij dat de DA het liggende zou doen. Dat scheen toch echt beter als ik de info moet geloven.
De DA heeft zelf een hengstenstation en werkt er als DA naast. Ik heb ook gelest bij haar. Ze moet vaak hengsten castereren. Daarom koos ik in dit geval voor haar.
Ik denk niet dat ze echt wat fout heeft gedaan behalve dan dat hij misschien meer heeft gehad dan hij hebben kon. Maar omdat ze hem ook heeft "gewogen" kan ik haar dat niet kwalijk nemen. Ze kan moeilijk een weegschaal meenemen.
Ik ben vandaag bij haar geweest en de "bloed uit neus" vraag gesteld. Ze denk dat hij mogelijk een zwakke plek heeft gehad in een van zijn bloedvaten, die onder de fysieke stress is geknapt. Maar het blijft gissen... en uiteindelijk krijg ik hem er niet mee terug.
En ja Buitenlust, jij hebt goed en adequaat gehandeld door hem direct te beademen. Dat heb ik mezelf wel kwalijk genomen, ik was niet adequaat. Ik had hem ook moeten beademen.
Het is raar, we hebben zelf een melkveebedrijf met 210 melkkoeien. Dieren heb ik vaker dood zien gaan, maar zo makkelijk en onverwachts als het bij deze pony ging, heb ik nooit kunnen verwachten. Ik stond er gewoon niet bij stil dat dat zou kunnen gebeuren. Ik vertrouwde misschien ook teveel op de veearts.
We krijgen hem niet meer terug...gewoon bah!

Ik wil wel een foto plaatsen, maar hoe doe ik dat?

De kans dat je een pony/paard kunt reanimeren is ook nihil hoor. Hun (pony) hebben een longinhoud die 4x zo groot is als de onze. Dat kan en mag je jezelf niet kwalijk nemen. Je hebt gewoon enorm veel pech gehad.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:23

Jeetje wat vreselijk zeg.
Ik weet wel dat friezen slechter tegen de narcose kunnen dan andere paarden.
Bloed uit de neus, heeft hij geen hersenbloeding of iet dergelijks gehad. Of een longklap?
Wist je da ook niet wat het heeft kunnen zijn?
Ik kan me voorstellen dat dit je niet los laat.
Heel veel sterkte voor jullie met dit grote verlies.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:20

Wat erg! Mijn 2 jarige heeft de narcose ook niet overleefd, ze kreeg een hartstilstand op de operatietafel in Utrecht. Reanimeren hebben ze 30 minuten geprobeerd maar is heel slecht te doen bij een paard.

Ik zou je DA bellen en hem je vragen stellen,anders blijf je er mee rondlopen :(:) Sterkte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:22

Splash_ schreef:
Wat erg! Mijn 2 jarige heeft de narcose ook niet overleefd, ze kreeg een hartstilstand op de operatietafel in Utrecht. Reanimeren hebben ze 30 minuten geprobeerd maar is heel slecht te doen bij een paard.

Ik zou je DA bellen en hem je vragen stellen,anders blijf je er mee rondlopen :(:) Sterkte.

och...dat weet ik nog...dat oog toch?Vreselijk!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:30

Jeetje zeg, wat een sneu verhaal zeg! Echt heel er verdrietig voor jullie en zeker ook voor je zoontjes om in zo'n korte tijd weer een lieve pony te moeten verliezen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet veel van dit soort gevallen ken. Een tijdje terug heb ik een reportage gemaakt over de kliniek in Bodegraven en toen vertelden ze mij dat ze op de kliniek áltijd met gas-narcose werkten omdat dat de veiligste manier is voor paarden. Daaruit kan ik dan denk ik opmaken dat een narcose-infuus wel wat meer risico's met zich meebrengt. Maargoed...risico's zullen er altijd zijn, bij iedere ingreep.

Veel sterkte in ieder geval met het verlies :(:)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:36

Wat erg voor je zeg, veel sterkte :(:)
Nog geen maand geleden heb ik hetzelfde gehad, maar dan met mijn poes.. Na het steriliseren niet meer wakker geworden |( was er echt kapot van.. Volgens de dierenarts komt het soms voor dat dieren allergisch zijn voor narcose, van een bepaald merk of voor alle soorten. Dat kunnen ze van tevoren testen maar dat gebeurd eigelijk nooit. Volgens mijn dierenarts kan het te maken hebben met een bepaalde mate van inteeld, misschien dat dit ook bij shetlanders mee speelt? Ik had de mogelijkheid Lilly te laten onderzoeken wat er precies mis was gegaan (Niet gedaan) Kan je dat niet laten doen bij je shet, aangezien je nog met zoveel vragen zit? Sterkte met je verlies.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:36

Ja, ik weet wel dat ik het mezelf niet kwalijk moet nemen. Ik weet tenslotte de oorzaak niet. Je wilt alleen graag het gevoel hebben dat je er alles aan hebt gedaan, bovendien hoop je niet nog eens zo'n situatie mee te maken. En als wel, hoop je dat het resultaat anders is.

Je hoort het niet zo vaak, maar aan jullie verhalen te horen gebeurd het toch met enige (gelukkig kleine) regelmaat.

Bedankt voor alle medeleven

Ik ga het proberen met die foto's.
Ik heb helaas geen eigen foto´s, dit zijn foto´s van de vorige eigenaar

Het lukt me niet! Ik krijg alleen maar de hele link te zien, geen foto. Wat doe ik fout?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:44

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:55

Tellisto schreef:
Dan maar zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tellisto

Heb ze even zichtbaar gemaakt nogmaals sterkte!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 23:45

Wat doe jij wat ik niet doe?
Maarreh, fijn zo ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:27

wat zij doet wat jij niet deed is denk ik de link tussen [img]en[/img] zetten :)

wat een prachtige pony was het!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:27

[img]link%20van%20foto[/img] ;) Je wordt er vanzelf handiger in :j Die eerste foto is echt lief! Dat kleine mannetje helemaal geconcentreerd op het sturen, echt heel jammer.
Ik weet niet of je er al aan toe bent,maar hier op bokt bied iemand een shetmerrie van 8 jaar aan goed betuigd, misschien is dat iets?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 01:05

Een shetmerrie van 8 jaar en goed betuigd, klinkt hardstikke goed.
Ik woon echter een beetje te ver weg, denk ik. Ik woon in Denemarken :D
Het is wel te doen hoor, onze drie merries zijn ook mee gekomen in de trailer.
Maar het is eenvoudiger om hier iets leuks te zoeken.
Misschien moet ik er ook even op wachten tot de jongens er weer om gaan vragen, ik weet niet wat opvoedkundig het beste is.
Voorlopig vermijden ze de paardenstallen.
Maandag had de oudste verjaardagspartijtje. Zijn vriendinnetjes wilde wel graag bij de paarden kijken.
En hij... hij trekt snel zijn laarzen aan want hij wilde de pony laten zien... :z O ja, vergeten ;(
Het gaat niet om mij, het gaat vooral om die mannen.

Nou, wie weet komt er wel weer wat heel leuks.

Ik vond het wel fijn om hier even mijn ei kwijt te kunnen en er wat over te kunnen kletsen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:22

Oei denemarken, das inderdaad niet naast de deur! Ik gokte op belgie, vanwege de weg ;)
Tsja jij kent je mannen het beste ;) Misschien gewoon eens vragen wat ze zouden willen? Ze lijken me oud genoeg om daar wel een antwoord op te kunnen geven?

Edit: ik heb de advertentie toch even voor je opgezocht [EA-TK-PP] Te koop lieve shetlander, menpony en kinderpony

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:29

Wat een ontzettend mooie pony, lieve uitstraling ook! Sterkte met het gemis en met bedenken/aanvoelen hoe je er 'opvoedkundig' mee om wilt gaan (maar dat gaat je wel lukken!). Voor die kleintjes moet het extra naar en onbegrijpelijk zijn dat ze in korte tijd twee ponies verliezen...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:33

Oké, die pony weegt géén 160kg zo te zien. Daar is geen meetlint voor nodig. 160kg is een dikkerdje, niet eentje van nog geen 1m die keurig op lijn is.
Doen ze in Denemarken niet castreren op enkel één injectie? Dus niet met het een infuus zoals in NL gebeurt? Voor Zweden weet ik dat er meestal met enkel een flinke shot ketamine wordt gewerkt, en dan hupsakee haasten maar voordat ie weer opstaat.

Bloed uit de neus of mond zie je regelmatig bij dode paarden, ook na het bewust inslapen. Duurt soms een dagje voordat het er is, maar heeft in ieder geval niets met voorafgaande hart of longproblemen te maken. Geloof dat hier iemand dat eerder ook al opmerkte.

In ieder geval veel sterkte met je verlies, zulke leuke en lieve ponnies zijn lastig te vinden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:44

Och jemig wat een pech ! Arme kinderen , in korte tijd 2 vriendjes verliezen ...
Wat wijsheid is , snel een andere pony zoeken of een tijdje wachten ?
Geen idee , ik denk als het mij overkwam , dat ik zsm een ander passend dier zou zoeken voor mijn kids omdat ze dan een andere pony hebben om voor te zorgen en het leed van hun sneller geleden is !!!
Ben momenteel ook zoekende naar een brave A pony voor mijn dochtertje , maar twijfelde al over een hengstje , maar weet nu zo goed als zeker . We zoeken toch maar een Merrie ....
Veel sterkte met het verlies van jullie knappe pony

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:30

Dank jullie wel voor jullie lieve woorden.

Nee, op de foto is hij geen 160 kilo. Daar is hij ook een half jaar jonger, drie. Op deze foto's is het nog een kereltje, inmiddels was hij wel een vent aan het worden. Maar ik vermoed inderdaad dat hij ook nu nog geen 160 kilo is geweest. Ach, ik kan er nu niks meer aan doen.
Hij kreeg geen infuus, een sedatie en een narcose injectie. Verder was ze inderdaad gehaast, maar ik moet zeggen dat ik de dierenartsen hier altijd een beetje gehaast vind. Ik ervaarde dat dus niet als abnormaal.

Ja enerzijds wil je het verlies zo klein mogelijk houden voor die jongens, anderzijds wil ik ze eigenlijk ook niet het gevoel geven dat niks te gek is. Ik bedoel het geld groeit niemand op de rug!

Ja, het was inderdaad een heerlijke pony!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:32

Het is heel naar, heel veel sterkte :(:)

Wij hebben met school(opleiding paraveterinair) dat we 1 keer in de 2 weken operatie's mogen zien in een dierenziekenhuis.. laatst is er helaas ook een hond aan die narcose overeden, kwam er niet meer uit... echt heel naar en sneu om zoiets mee te maken, vooral omdat je je zo goed kan inleven in de eigenaren... je brengt je hond weg voor een castratie en dan opeens issie weg..

acorjanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:32

Heftig om te lezen. Vandaag zag ik onze pony door het oog van de naald kruipen. Kreeg tijdens de narcose een hartstilstand. Gelukkig reageerde de arts snel en gaf hij de pony een middel om uit de narcose te komen. Heel heftig. De arts gaf ook toe dat hij hem teveel had gegeven. Echt opletten dus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:54

Topic is ruim 11 jaar oud...