United's revalidatie, herstellen na een zware koliekoperatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: United's revalidatie, herstellen na een zware koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 11:45

ik doe het even via pb :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:17

Afgelopen november was het voor mijn paard een jaar geleden dat ze is geopereerd aan koliek, het hele verhaal staat in mijn onderschrift, incl. foto's ook. Ik kon de ok niet volgen, maar ik denk ook dat ik daar niet toe in staat was geweest op dat moment.

Breghje heeft er wel een hangbuik aan overgehouden wegens een hernia (plaatbreuk over de gehele wond ) maar nergens last van behalve heel erg koliekgevoelig gebleven.

Verder gaat het super met haar, en heerlijk om te horen dat er meer paarden zijn die het overleven!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 16:28

Die hernia hoor je idd heel veel bij paarden die geopereerd zijn :j
Bij united zie je niets... maar dat kan altijd nog gebeuren helaas

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:10

Nu toch niet meer dacht ik? Er is mij gezegd dat de buikplaten 3 maanden groeien en daarna niet meer, en wat er dan te zien is blijft zo. De rest wordt littekenweefsel, wat gezien het afgelopen aug was, ook al zijn plek heeft gevonden zonder al te gek veel verklevingen.

Denk dat jij je geen zorgen hoeft te maken dat je ook een hangbuikpaardje krijgt hoor :D .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:20

Jeetje wat een veranderingen!
Wat zijn jullie reddende engels zeg!

En wat zal dat een rekening geweest zijn van utrecht!
Die mensen zijn daar gelukkig zo goed, ben blij dat er zulke mensen zijn! :)

Je gaat woensdag weer les rijden met m?
hoever ben je nu in de training? :)

het komt vast en zeker helemaal goed, en dan rijden jullie weer de sterren van de hemel!! :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:50

Breghje schreef:
Nu toch niet meer dacht ik? Er is mij gezegd dat de buikplaten 3 maanden groeien en daarna niet meer, en wat er dan te zien is blijft zo. De rest wordt littekenweefsel, wat gezien het afgelopen aug was, ook al zijn plek heeft gevonden zonder al te gek veel verklevingen.

Denk dat jij je geen zorgen hoeft te maken dat je ook een hangbuikpaardje krijgt hoor :D .

Ja dat is idd waar... bij united was de verdikking op de buik sowieso heel erg snel weg. Na een week of 5 a 6 al. Terwijl hij toch in die maand een ontsteking heeft gehad bij zijn buikplaten.
Maar dat ziet er allemaal prima uit *klopt af* :')

Jolliegirl schreef:
Jeetje wat een veranderingen!
Wat zijn jullie reddende engels zeg!

En wat zal dat een rekening geweest zijn van utrecht!
Die mensen zijn daar gelukkig zo goed, ben blij dat er zulke mensen zijn! :)

Je gaat woensdag weer les rijden met m?
hoever ben je nu in de training? :)

het komt vast en zeker helemaal goed, en dan rijden jullie weer de sterren van de hemel!! :)

Rekening was hoog... :+ maar omdat hij ook als studieobject is gebruikt scheelde dat toch bijna de helft. Hij was natuurlijk een geval appart, want normaal redden paarden met deze complicaties het niet.
Daarbij was ik goed verzekerd, dus het viel voor mij wel mee :P

Ik rij nou alweer een paar weken met hem in de les... ook heb ik nu 1x prive les gehad en heeft mijn instructrice hem vandaag weer voor het eerst gereden :D Die vond het ook allemaal goed aanvoelen.
Ik vind de lessen erg prettig... vooral in het begin van het werken toen hij nog zo slap en scheef was, ik ben dan zo bang dat ik het verpest _O-

We rijden nu een uur, in de stap wissel ik veel van tempo en houding/oprichting om hem weer wat soepeler en daarbij ook sneller van achter te maken.
Draf; qua tijd bijna evenveel drafwerk als voor de operatie.
Maar minder verzameling en moeilijke buigingen. Veel overgangen en voltes.
Ik ga ook geregeld even aan een lange teugel stappen tussendoor.
We zijn net weer een klein beetje begonnen met wijken en wat kleine stukjes sb.
Galop nu denk ik een minuutje of 3 a5 bij elkaar. Naar voren rijden, veel voltes en nu sinds een week ook wat verzamelen.
Lang en laag uitdraven en daarna uitstappen aan een lang teugeltje.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:05

Memuska schreef:
Wat een verhaal!!! Gelukkig gaat je paard weer de goede kant uit.

Ik heb op 26 juni mijn paard laten opereren. Ik kwam met hem van de achttaltraining, hij had prima gelopen, niks op aan te merken. Om thuis te komen moet ik een stukje door het bos en daar begon hij plots te zwijmelen. Maar goed, het was héél warm, en hij was moe... Dus afgestapt en er langs gegaan, na enkele pasjes was hij weer zijn eigen vrolijke zelf. Thuisgekomen, afgezadeld, zoals steeds ging hij gelijk zijn stal in, staan wachten op zijn eten. Appel wou hij wel, wortel ook, brokjes niet. Raar, niet van zijn gewoonte, maar mijn Arab eet ook niet als ze moe is. Dan laat ze haar voer een half uurtje staan en begint er dan aan. Nog niet zo abnormaal dus. Even in de gaten gehouden, en aangezien hij toch maar niet wou eten heb ik zijn halster weer omgedaan en ben ik met hem gaan stappen. Dit was de periode dat er zoveel rhino-uitbraken waren, en eigenlijk leek het meer daarop... Zwijmelen, atactisch, koorts. Geen "typische" koliekverschijnselen zoals willen rollen en naar de buik kijken. De dierenarts gebeld, die kon pas twee uur later komen, maar na tien minuten heb ik haar teruggebeld dat ik zo lang niet kon wachten en heb ik rechtstreeks de dierenkliniek gebeld. De arts was snel ter plaatse en heeft hem opgevoeld: de dikke darm zat gekanteld. Pijnstillers, Buscopan en parafine opgieten... en wachten, wachten, wachten... Twee uur heeft hij nog thuis gelegen (we moesten sowieso wachten tot de verdoving uitgewerkt was), mijn zielig hoopje paard van 1.82 en een kleine 750 kg :s Na die twee uur was er geen beterschap en stelde de kliniek mij voor de keuze: opereren of cremeren... Tja, wat doe je dan? Inladen en maken dat je in het ziekenhuis bent!
Daar ging het allemaal heel snel. Ik kwam met hem binnen en er stonden al anesthesisten en artsen op hem te wachten. Hij werd gelijk verdoofd en geschoren in hals voor baksters en dergelijke. Ik ben hem dan gaan inschrijven en dan mocht ik nog even afscheid nemen voor ze hem gingen opereren. Ik ben gebleven tot hij op de operatietafel lag, daarna zijn we naar huis gegaan (is maar tien minuutjes van ons thuis). Ze zouden bellen als het OF hopeloos bleek, OF als hij wakker was. Na vele bange uren afwachten kreeg ik om 4h30 telefoon dat hij op zijn benen stond! Blijkbaar was de dikke darm niet enkel gekanteld, maar zat er ook een lus in - dat had met parrafine nooit kunnen genezen!
De volgende ochtend mocht ik hem al bezoeken, toen was hij nog een beetje suf maar tegen 's middags vond meneer het wel en begon hij de stal af te breken :+ Een dikke week heeft hij in het ziekenhuis gestaan. Daarna mocht hij mee naar huis en werd hij gedoemd tot 2 maand stalrust met elke dag 2x 10 minuten rustig stappen (moet je eens proberen met zo'n kolos...). Daarna mocht hij op een kleine paddock staan gedurende een maand. De vierde maand mocht hij in de wei bij de anderen (héél stil opgebouwd) en mocht ik rustig terug gaan longeren. Mijn eigen dierenarts raadde aan om hem nog wat extra tijd te geven omdat het zo'n zwaar paard is, dus dat heb ik dan maar gedaan. Better safe then sorry. Na vijf maanden ben ik uiteindelijk terug gaan longeren, en een week later zat ik er op... Ik denk niet dat ik ooit al zo gehuild heb van geluk...
Nu, een dikke maand later, zijn we volop aan het conditie opbouwen. Door de sneeuw liggen we er weer even uit maar goed, dat gaat de ramp ook niet maken. Ik ben al lang blij dat hij er nog is. Hij doet het weer als vanouds, ik heb wel de indruk dat hij rustiger geworden is... Meer gelaten...

Succes met je paardje!!!!

Hallo
waar is jou paardje geopereerd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:14

Ik zal van de week even foto's uploaden van hem ohz.
Met wat vergelijkings materiaal erbij.

ReGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:22

ohja, dat herinnerd mij er gelijk aan dat ik de foto's van woensdag zo eens even over moet zetten van de camera

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:05

c_alsemgeest schreef:
Ik zal van de week even foto's uploaden van hem ohz.
Met wat vergelijkings materiaal erbij.

De week is al bijna voorbij hoor, en we zijn verders helegaar niet schieuwnierig.... :P O:)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 01:14

Ok de foto's :P

ze zijn dus van 07-01-'10
Met rijden gaan we erg goed vooruit, zeker de laatste paar dagen loopt hij echt goed, een stuk beter dan op de 7e.
Maar voor mijn revalidatie-paard ben ik zeker trots op de eerste rijfoto's sinds zijn operatie, met dank aan mich de fotograaferd :P :D
let maar niet op mijn houding... die is bagger na de revalidatie periode van uni :o

Fluffy op stal :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ReGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:55

Zelfs met een goeie camera was het bij jullie lastig foto's maken in de bak, zeker s avonds.. echt vaag joh.. ;) Maar zijn gelukkig nog een aantal goede uitgekomen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:29

Ja je kan goed op de foto's zien dat er weer een soort paardenvorm in komt :D
Alleen dat nekkie nog :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 14:19

hij moet weer terug naar z'n speknek :')
Vorig jaar aan het slapen na het longeren:
Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:02

Mooi pookje heeft ie hoor!! Dat nekje dat komt vanzelf wel weer terug, hij ís er nog he, dat is het allerbelangrijkste. Zat jij ook zo te grijnzen toen je er weer voor het eerst op mocht? Heeeeerlijk gevoel je knol weer onder je hol he..

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:45

mijn merrie (zie eerder dit topic) is afgelopen maandag opnieuw geopereerd, ze had een buikhernia en in combinatie met de dracht was het toch wel belangrijk om snel te operen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:54

clara schreef:
mijn merrie (zie eerder dit topic) is afgelopen maandag opnieuw geopereerd, ze had een buikhernia en in combinatie met de dracht was het toch wel belangrijk om snel te operen.

Heeeeeel veel sterkte!!! Gaat het nu goed met beiden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:21

clara schreef:

Joh echt vervelend... je hoort het best vaak zo'n buikhernia :\

Breghje schreef:
Mooi pookje heeft ie hoor!! Dat nekje dat komt vanzelf wel weer terug, hij ís er nog he, dat is het allerbelangrijkste. Zat jij ook zo te grijnzen toen je er weer voor het eerst op mocht? Heeeeerlijk gevoel je knol weer onder je hol he..

Ja dat was echt geweldig... hij had er zelf ook helemaal zin in :D

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:48

Wauw wat een verhaal zeg!
En wat een vechter dat hij er nu alweer zo goed uitziet! :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 00:47

Maar weer even een update :D

Het voer van united is weer verhoogd. Het biks is in de ochtend en namiddag beide met een halve schep omhoog gegaan.
Dit omdat hij nu weer echt aan het werk is.

Onder het zadel gaat het echt super... hij loopt als een trein en begint echt weer sterk aan te voelen. Zelfs op de achterhand komen en dragen gaat weer beter. Dus ik durf nu echt te hopen op volledig herstel.
Ondanks dat dit eigenlijk niet echt mogelijk was :D
Binnenkort zal ik weer wat rijfoto's en stand foto's maken om de voortgang te laten zien... voor nu even een sfeerfoto :')

Afbeelding

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:54

Wat heerlijk dat het zo goed gaat, hij is echt diep gegaan zo te lezen en wat een verschil is er te zien op al die foto's, echt een vechter! (baasje ook zo te lezen ;))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 11:52

Ja het is echt een wonder dat hij er nog is... en het rijden zoals we u weer doen was eigenlijk helemaal niet meer mogelijk.
Vooral door de buikspieren die zo'n klap hebben gehad. Ten eerste door de operatie zelf, maar uni heeft na een aantal weken daar ook nog eens een vreselijke ontsteking gehad.

Maar hij voelt echt goed aan. En nu dus ook steeds sterker.
Vooral het dragen en het op de achterhand komen was de vraag of hij het nog zou kunnen gezien het gedoe met de buikspieren. Maar dat gaat nu ook erg goed... en de echo's en scans die ze toen op utrecht hebben gemaakt bij het 2e ziekenhuis bezoek was ook verbazend... :+ en was bijna niets meet te zien aan de buikholte en spiermassa.

Het is echt een vechter, daarbij had hij voor de operatie echt een berenconditie en hij heeft eigenlijk altijd het geluk gehad snel te genezen :j
Op de bovenstaande foto zie je die twee stipjes boven de neusriem. Dat was in de zomer een winkelhaar tot op het bot van een cm of 15 := Waar je na het verwijderen van de krammetjes al eigenlijk niks meer van zag.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:36

Wat fijn dat hij zo goed aan het herstellen is!
Mijn merrie is afgelopen zondag ingeslapen in utrecht. Ze had ook een slag in haar dunne darm (door vetlipoom of gat in het "gordijn" zoals ze dat noemde). Er was helaas al veel darm af aan het sterven, waarschijnlijk meer dan de ca 7 meter die ze konden verwijderen, haar dunne darm was volgensmij 9 cm dik. Ze had ook al reflux (bijna een emmer kwam er uit haar maag), bloed in het buikvocht en een extreem hoog melkzuur, koorts.. daar kwam nog haar leeftijd (24) en vermoedelijke cushing bij. Bij een gezond, jong paard zou dit type operatie ca 15% kans hebben. En dan te bedenken dat we eigenlijk al 3 uur na de eerste symptomen op de kliniek stonden.
Als ik de foto's van jouw paard zie ben ik toch opgelucht dat ik niet voor de OK gegaan ben. daar was, als ze het al overleefd had, helemaal niks van over gebleven vergeleken met jouw gezonde jonkie :) . Aan haar karakter had het niet gelegen, ze was enorm sterk, net als jouw vechtertje.
Sterkte met de opbouw verder!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:09

Ireen_ schreef:
Wat fijn dat hij zo goed aan het herstellen is!
Mijn merrie is afgelopen zondag ingeslapen in utrecht. Ze had ook een slag in haar dunne darm (door vetlipoom of gat in het "gordijn" zoals ze dat noemde). Er was helaas al veel darm af aan het sterven, waarschijnlijk meer dan de ca 7 meter die ze konden verwijderen, haar dunne darm was volgensmij 9 cm dik. Ze had ook al reflux (bijna een emmer kwam er uit haar maag), bloed in het buikvocht en een extreem hoog melkzuur, koorts.. daar kwam nog haar leeftijd (24) en vermoedelijke cushing bij. Bij een gezond, jong paard zou dit type operatie ca 15% kans hebben. En dan te bedenken dat we eigenlijk al 3 uur na de eerste symptomen op de kliniek stonden.
Als ik de foto's van jouw paard zie ben ik toch opgelucht dat ik niet voor de OK gegaan ben. daar was, als ze het al overleefd had, helemaal niks van over gebleven vergeleken met jouw gezonde jonkie :) . Aan haar karakter had het niet gelegen, ze was enorm sterk, net als jouw vechtertje.
Sterkte met de opbouw verder!

Klopt het dat jij ook in het cushing topic zat met die van jou?
Daar zat ik toen der tijd ook in ivm Warina.
Heel veel sterkte de komende tijd... ik heb in september afscheid moeten nemen van Rien... en ik heb het er zelfs nu nog moeilijk mee.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:21

Dubbel is dat dan he....

Dan ben je helemaal blij dat er toch weer een paard helemaal genezen is, dat je zelfs nu al verder bent dan je ooit had durven hopen, gaat het geweldig en dan het verhaal van Ireen..

Sterkte meis, ook al is het de juiste beslissing geweest, daar doet het niet verdomd minder pijn om.. :(:)