wat met deze wond doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:21

Calendulazalf is ontsmettend en gaat littekenweefsel tegen (heb het zelf ook gebruikt bij een litteken na een operatie)
verder heb hele goede ervaringen met tea tree zalf op basis van klei, gebruik ik bij allerlei soorten wonden/jes.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:22

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:29

Een stalgenootje van mij heeft een paard waarvan haar achterbenen al meer dan een jaar open zijn.
Inmiddels is ze aan de slag gegaan met een homeopaat, omdat ze haar zelfs in Utrecht niet meer konden helpen.

Van de homeopaat kreeg ze dit: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... et/103930/
Wel eerst ontwormen en dan 2 weken wachten, want het breekt ook de werking van je ontworm af.

Ze is nu 2 dagen bezig en het is nu pussiger dan ooit, maar dat hoort, alles trekt nu naar het oppervlak en van daaruit gaat het genezen.
Als je meer wilt weten moet je maar even een pb sturen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:30

dit soort wonden moeten echt onder verband genezen..ik ben het helemaal met je da eens!
Waarom is het geen doen?
Laat het paard het niet meer toe?
Ook niet met praam en iemand die het andere been optilt?

De kans op wildvleesvorming is heel groot als z'n wond niet onder verband geneest.

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:31

Mijn paard heeft een soort gelijke wond gehad wel iets kleiner dan deze, we moesten het veel afspuiten met water en het vooral aan de lucht laten drogen, heeft wel een half jaar geduurd voordat de hele wond dicht was. Ook mijn merrie begon aan de wond te zitten met haar mond dit mocht absoluut niet aangezien er dan kans op infectie was, ze moest zo zielig rek om haar nek ( iemand vroeg nog of ik dit deed om haar hals mooi te laten strekken :D ) De wond is mooi geheeld maar de plek is altijd zichtbaar gebleven er is nooit meer haar op gaan groeien heb er wel van alles opgesmeerd maar niks hielp. Vond het belangrijkste dat ik haar gewoon weer rijden kon, en dit is ook allemaal goedgekomen.
Kan maar 1 ding zeggen zorg ervoor de je de wond goed verzorgt zodat je geen wildvlees krijgt ( heeft mijn beessie gelukkig ook niet gehad) en maar hopen dat je een zo " mooi " mogelijk litteken overhoud!

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:36

Mesitran honing zalf is volgens mij een humaan product. Misschien kun je dat bij een apotheek of drogist wel krijgen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:40

geerke schreef:
dit soort wonden moeten echt onder verband genezen..ik ben het helemaal met je da eens!
Waarom is het geen doen?
Laat het paard het niet meer toe?
Ook niet met praam en iemand die het andere been optilt?

De kans op wildvleesvorming is heel groot als z'n wond niet onder verband geneest.

het er omheen doen is het probleem niet. ze laat het gewoon toe om aan de wond te zitten. kan in mijn eentje zonder praam verwisselen inmiddels.
ze krijgt alleen het verband eraf. je kan dan 2x per dag gaan verwisselen en alles zit dan onder het bloed.

heb nu zonder verband en dan krapt ze veel minder

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:43

Er zit idd wildvlees op de wonde (alles wat boven de wondranden uitkomt is wildvlees). Op zich is wildvlees niet pijnlijk maar het vertraagt wel de wondheling en zorgt voor lelijke littekens.

Je zou je DA kunnen vragen om het wildvlees weg te snijden. Dat is niet pijnlijk maar bloed wel verschrikkelijk dus zou ze na het wegsnijden zowieso weer onder verband moeten.

Als het wildvlees voldoende onder controle is kan je beginnen met allerhande zalfjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:48

wat een knap paard heb jij!
ik zou niet weten wat je daar aan moest doen...het zal jeuken omdat het geneest vermoedelijk.
ik neem aan dat de bandage niet te strak zit?

Kom het midden van de wond boven de wondranden uit?
Je kunt het afschrapen,het bloed dan wel heel erg....even aan je da vragen hoe dat moet....als er tenminste al sprake is van wildvleesvorming.
Dat kan ik op de foto niet zien,dan moet je echt een close-up maken...

edit...oh sorry thioro....we schrijven bijna hetzelfde

toot

Re: wat met deze wond doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:11

honing op doen dan haalt alle troep eruit er droogt de wond op.
wel de wond de eerst paar x als je honing gebruikt vrbandenzodat de troep blijft zitten in het verband ipv weer intrekt in de wond.
als de wond na een weekje droog en schoon is kan je zonder verbandje.

Ladybird

Re: wat met deze wond doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:39

tja ik zou waterlelie echt evenjes pben over dat mesistran. dat werkt echt goed!