merrieveulen schreef:als ik het zo zie, dan denk ik niet dat alleen voer de oorzaak is van het gebrek aan pit. actief, het paard echt ríjden, lekker voorwaarts en licht, alert op de hulpen, daar wordt ie vanzelf 'pittiger' van. wel is het uiteraard zaak dat hij de benodigde energie binnenkrijgt. een fjord is een zeer economisch werkend ras, heeft maar weinig nodig om zichzelf fit te houden qua voer.
hoe is zijn conditie, is hij te mager of te vet, of precies goed, en hoe lang is dat al stabiel? een vet paard is maar zelden vlot en actief in het werk, simpelweg omdat harder werken hem meer moeite kost (al dan niet onevenredig veel, een paard weegt al gauw een 100 kilo teveel, tel de ruiter (zeg 50 kilo) hierbij op en het paard loopt al met een ballast van 150 kilo!). een te mager paard zal wellicht te weinig energie voor het werk beschikbaar hebben.
Actief paardrijden... Dat is nou net waar ik zo hard mee aan het oefenen ben... En dat is moeilijk, maar het gaat steeds beter... Elke keer herhalen, overgangen.. Mijn pony houd wat meer van sukkelen... uiteindelijk merkt hij dat het veel makkelijker gaat als hij doorloopt en begint hij te briesen, maar voordat hij daar is... Trainen, trainen, trainen...