hoeveel krachtvoer jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taniya

Re: hoeveel krachtvoer jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:45

De tekorten van geen krachtvoer(vit, mineralen enz) uiten zich pas als ze volgroeid zijn en er intensief gereden worden. Een goede basis in voeding is belangrijk voor gewrichten , pezen en spieren die juist in de groei extra vragen.
Waarom is het goed drinken van het veulen bij de merrie zo belangrijk? Omdat hier heel veel bouwstoffen in zitten om het veulen goed te laten groeien en sterk te worden. Dan gaan we afspenen met ongeveer 5 maanden (in de herfst) het veulen krijgt meestal een terugval en mag het dan doen met het eenzijdige gras/hooi wat wij hier hebben?
Laten we toch de goede start niet afbreken hierdoor ook jonge dieren hebben dit echt nodig maar wel die voeding die op dit jonge dier is afgestemd.
Dan kan hij/zij uitgroeien tot een sterk en gezond paard en daarom wil je toch graag een veulen?
Zo denk ik erover, mijn mening maar ook mijn ervaring.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:06

Dat ben ik met je eens Taniya! Ik geef dan ook de voorkeur aan laat afspenen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:12

Wanneer spenen jullie een veulen af dan?
Ik heb het gedaan toen hij zelfstandig 1 kg krachtvoer op at.

Aangezien heel veel paarden in nederland hooi krijgen waar eigenlijk net niks in zit, ben ik van mening dat zeker 25% van de paarden niet zonder krachtvoer kan. (voor de vitaminen en mineralen).

Laat dan iig je partij bemonsteren, aan de hand daarvan kun je uitrekenen of je veulen.jaarling nog brok nodig is.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:16

Ben het helemaal met Taniya eens!!
Zeker niet bezuinigen op goed voer,veulenbrok voor de groei van de botten etc.
Mijn veulens ( een tweeling) staan nog bij de moeder en krijgen ieder 2 kg veulenbrok ik wil dat ze gezond opgroeien,en zal daar alles aan doen!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:25

ik heb zelf nooit een veulen hoeven afspenen. maar destijds wel bij een veulen gevraagd of ze tot 7 maanden bij de moeder mocht lopen. Afhankelijk van moeder en veulen natuurlijk ;-)
4 maanden zoals sommige mensen doen vind ik echt heel erg vroeg.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:59

mijn veulen is met 5 maanden afgespeend en toen ze bij me kwam ben ik gaan opbouwen met veulenbrok, en nu 5 weken later eet ze 2 kilo per dag en ze krijgt er kuil bij