Slokdarmverstopping, update p3,D'accord niet meer te redden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:09

Mijn friese merrie van 17 jaar heeft een slokdarmverslapping over de hele lengte van de slokdarm. Ze heeft zeer regelmatig een slokdarmverstopping. In het begin kwam de DA dan altijd om een spuit te geven maar van de kliniek hoef ik er niks aan te doen, alleen geen eten geven tot het opgelost is. Het ziet er heel naar uit maar na een paar uur is het meestal wel weer over. Soms heeft ze het zomaar en soms van een stuk wortel of id. Ze kan al een paar jaar geen hooi meer eten maar krijgt daarvoor lucerne in plaats en dat gaat prima.
Ik heb een kijkoperatie laten doen in de kliniek om er achter te komen waarom ze steeds van die slokdarmverstoppingen had.
Ze kan er op zich prima mee leven, ze eet gras en lucerne en krijgt bix en musli bijgevoerd, ze ziet er prima uit en is in goede conditie.

kimenragna

Re: Slokdarmverstopping, Iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:12

rij je ook nog op deze merrie?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:17

Ja, ze wordt bijna dagelijks gereden of gelongeerd. We kregen als tip mee van de kliniek om haar een paar uur voor het rijden geen voer meer te geven zodat de slokdarm mooi leeg is, dit ivm het kwijlen tijdens het rijden.
Dat doen we dus nu en dat gaat heel goed, ze heeft er heel weinig last van dan en loopt prima en gaat zelfs af en toe nog mee op wedstrijd. Ze is in uitstekende conditie en dat terwijl ze nog geen jaar geleden ook nog een koliekoperatie heeft gehad!

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:46

d'accord moet ingeslapen worden |( |( ;(

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:03

kimenragna schreef:
d'accord moet ingeslapen worden |( |( ;(

Nee!, o lieve schat is er dan toch hetzelfde aan de hand als bij mijn Eefida???

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:06

nee..
er zit een zak in zijn slokdarm van 25 cm
Daarnaast zit zijn slokdarm over zijn hart heen waardoor ze er niks aan kunnen doen en dus zijn aders ook vol raken..
Zijn hart word daardoor heel zwak en ze zegt..
Terugreis is te zwaar en ze geeft hem 90% kans om de reis NIET te overleven omdat zijn hart dat niet aankan... |( ;(
Morgen of overmorgen word hij ingeslapen en ik ga eerst een fotoshoot met hem doen ;(
hij heeft geen pijn maar hij zal het zowiezo niet redden |( |( ;(

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:07

ze snapt het niet...hij is zo goed gegroeit, goed gewicht alles..terwijl het aangeboren moet zijn ;(
het is gewoon niet te geloven omdat hij al zo mooi volgroeit is ;(

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:09

mijn bijrijdpaard heeft dit. Hier viel in zijn geval niks aan te doen. Hij kreeg het bij drukte op stal. Savonds met voeren kreeg hij slobber omdat dit makkelijker te verwerken viel. verder altijd de da erbij gehaald ong 3 x per jaar.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:10

Als ik het dan goed begrijp is de slokdarm uitgerekt en dat valt over zijn hart heen? Konden ze ook een oorzaak geven van het ontstaan van die zak?
O wat afschuwelijk dat ze niet meer voor hem kunnen doen.

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:11

het is waarschijnlijk aangeboren |(
Morgen gaan ze een onderzoek doen op eigen kosten(omdat ze dit nog nooit eerder heb gezien)!
er is niks meer voor te doen omdat zijn hart het niet aankan en hij geen voedsel krijgt op deze manier..
Wat wij ( en de opfok) dus heel raar vinden aangezien hij wel goed gegroeit is enz |(

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:15

kimenragna schreef:
ze snapt het niet...hij is zo goed gegroeit, goed gewicht alles..terwijl het aangeboren moet zijn ;(
het is gewoon niet te geloven omdat hij al zo mooi volgroeit is ;(

Eefida was wel jonger, 6 maanden, maar ook bij haar aangeboren. Er is dan een niet goed werkende slokdarm die langzaam oprekt door het voedsel dat blijft staan. De slokdarm krijgt het zeg maar niet voldoende weg.Dat is dan de aangeboren afwijking. Tot dat de rek eruit is en hij stopt met werken. Net als een ballon die je te ver opblaast, die komt dan ook niet meer terug in de oorspronkelijke vorm. Wat D'accord in de slokdarm heeft, had Eefida in de maag en slokdarm.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:17

Ach wat verschrikkelijk!! Heel veel sterkte! En heel apart inderdaad, dat het nu opeens klachten gaat geven terwijl het er al een jaar zit..

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:21

inderdaad..en het gekke is, je ziet er aan de buitenkant echt niets van behalve dat die een snotneus heeft dan |(
tis gewoon op de 1 op andere dag ineens BOEM fout |( ;(

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:33

Jeetje joh wat erg! Zo'n jong paard. Hoe is het mogelijk dat je niks aan hem ziet met zo'n kwaal, dat is toch wel heel apart zeg.
Heel veel sterkte in iedergeval!!

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:33

dankjewel ;(

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:09

kimenragna schreef:
inderdaad..en het gekke is, je ziet er aan de buitenkant echt niets van behalve dat die een snotneus heeft dan |(
tis gewoon op de 1 op andere dag ineens BOEM fout |( ;(

Is het een snotneus van verkouden zijn of is het de overloop dat het terugstroomt via de neus vanuit de slokdarm. Dat had mijn veulen namelijk.

Nogmaals ik vind het heel erg voor je.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:12

Wat erg Kim!
Heel veel sterkte!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:22

Sneu voor je paardje :(:)

Die van mij had het zo'n twee weken terug. Ik zette m op stal (voor een half uurtje), wilde even wat pakken. Hij begon meteen aan zn kuil, had al een gedeelte weg gehaald omdat hij daar niet al te veel van mocht (gewicht).
Kwam terug en hij deed raar, even 5 minuten staan aankijken toen er iemand bij gehaald. Leek net alsof hij moest overgeven, maar dat lukte natuurlijk niet. Ik moest even naar huis, hoopte dat het in de tussentijd over zou gaan. Toen ik een half uur later kwam was hij het nog niet kwijt, van alles en nog wat vloeide wel door zijn neus en keel eruit. Na 2 uur was het nog steeds niet verbeterd, en het zag er zo sneu uit :(:).
Dus da gebeld, was in bespreking dus belde half uur later terug. Haar vermoeden was meteen slokdarmverstopping inderdaad.
Ze zou me over 3 kwartier bellen, als het dan nog bezig was zou ze langs komen en kijken wat ze kon doen.
Hij heeft 3 prikken gehad, eentje zwaar verdovend dus toen ik wegging stond hij gigantisch te suffen.

Wat ik heb begrepen (van de DA en mensen om me heen), is het een vrij "onschuldig" iets, en lost het meestal uit zichzelf op.
Echter kan het ook de verkeerde kant uitgaan. Tsja ik neem liever het zeker voor het onzekere dus een DA erbij (helemaal omdat het 's avonds was). Was het overdag geweest had ik het misschien wat langer aangekeken..

Kimenragna, sterkte daarmee :(:)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:27

We hebben het hier ook twee keer gehad. De eerste keer toen Juntos na het rijden te snel aan zijn hooi begon. Hij gooide zich letterlijk op de staldeur door de paniek. Gelukkig was het al over toen de dierenarts kwam.
Pas had Ramony het. We hadden een baal voordrooghooi van mensen gekregen omdat we zonder zaten. Zei al direct dat ik er eigenlijk niet blij mee was, het was erg fijn en leek meer op koeienvoer. Ik zette Ramoon op stal, ze nam een hap en drukte me bijna fijn tegen de stalwand. Reageerde alsof ze koliek had maar dat leek me sterk. Net voor haar borst voelde ik een prop. Gelijk de da gebeld. Deze wilde het eerst aanzien met spierontspanners. Met een sonde kon hij namelijk de slokdarm beschadigen. Gelukkig kwam het na een uurtje goed. Wel antibiotica gehad.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:34

Sterkte meid!

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:29

jeetje Kim meis wat vreselijk.... ik wens je heel veel sterkte meis.... woorden schieten gewoon tekort...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:00

Wat een hartverscheurende wending. Ik had nog een post geplaatst in de hoop dat het wel zou meevallen. Ben dr helemaal stil van.
Wil toch nog de optie 'second opinion' noemen.. Maar als de prognose die je paardje nu heeft zo slecht is, kan ik het me voorstellen als je dat niet doet.
Ik wens je alle sterkte van de wereld toe.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:13

Wat een vreselijke afloop, sterkte met het verlies.....

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:18

Allerliefste schat :+:

Heel erg veel sterkte! ;(

Wat vreselijk om dit te lezen! ;(

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:38

Sorry, maar had over je bericht heen gelezen dat er geen vooruitzichten zijn. Wat vreselijk.