Pony kopen en zomereczeem doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:27

Catita had vrij heftig zomer eczeem, maar nu ik aan de kust woon heeft ze er helemaal geen last meer van. Echt NUL.
Er zijn daarbij echt wel meer redenen voor schuren. Ik ken paarden die echt wel van verveling schuren, dat gaat dan met name om de kont,dat geeft nl een welzijnsgevoel (krabbel zelf maar eens naast de staart dan zie je hoe fijn ze dat vinden). Maar ook de hals schuren kan een soort vervanging zijn van het gekrabbeld worden door een ander paard.
Ze kunnen ook schuren als ze last hebben van aarsmaden bv.
Ze kunnen ook simpelweg last hebben van luizen of andere parasieten!!!
Het is dus belnagrijk om te weten wat de oorzaak is.

Daar het heel moeilijk is een paard met zomer eczeem te verkopen, en dat zal de eigenaar heus wel weten, zou ik zo´n paardje gewoon op proef vragen voor een week of zes. Eens zien of hij dan schuurt en hoe erg, of dat hij juist opknapt aan de kust...

bulck

Re: Pony kopen en zomereczeem doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:28

Op proef voor een week of zes???
Op proef is niet meer van deze tijd, sorry heb het een keer gedaan en nooit meer, wat mensen op 2 weken tijd voor elkaar kunnen krijgen houd je niet voor mogelijk...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:31

We hebben het hier over een moeilijk te verkopen paard. Dat is wel wat anders.
Ik weet dat het voor de verkoper niet prettig is, maar als ze van een paard afwillen dat wel zomer eczeem blijkt te hebben, kan het de enige oplossing zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:39

Zo te zien heeft hij zijn manen echt afgeschuurd en lijkt het wel degelijk op eczeem. Eczeem is sterk waardeverminderend, dus zou er zeker niet de hoofdprijs voor geven en je ook niet laten overhalen omdat die zo lief is. Als paarden last hebben van eczeem kan dat met de jaren ook steeds erger worden tot zo'n dier niet meer te hanteren is omdat die vergaat van de jeuk. Dat is een risico wat je neemt.

Ik kan zomers met mijn pony het bos niet in, rond de schemering niet rijden omdat hij dan gek wordt van de mugjes en jeuk en dan wordt hij ook vervelend in de omgang omdat hij onrustig wordt en gaat trappen naar buik en benen.
Vooral met kinderen niet fijn...

Hij loopt van maart/april tot/met oktober met eczeemdeken op dag en nacht en gelukkig is het met hem beter gegaan sinds hij die deken op heeft en hij geen krachtvoer meer krijgt. Ik pas wat ik doe met hem er op aan zodat ik er niet zoveel last van heb en hij zo min mogelijk, maar het is wel lastig.

Dat je bij de kust woont kan een heel stuk verlichting geven.
Eczeem paarden die veel op een dichte stal worden gehouden met alleen overdag een paar uurtjes weidegang (zoals veel sportpaarden in de randstad) hebben ook een stuk minder jeuk, vooral als ze tijdens die uurtjes dan ook nog hun deken op hebben en goed verzorgd worden. Maar of zoveel binnen staan nou fijn is voor een paard of pony, dat kun je je ook nog afvragen. Kiezen tussen verschillende kwaden dan.

Als ik jullie was zou ik eerst even verder kijken, en anders in elk geval stevig onderhandelen over de prijs en dan goed weten dat het veel extra werk kan geven met de verzorging.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 15:09

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:19

Vergeet ook niet om matig te zijn met suiker,die van mij reageerd daar nl ook op.Voorzichtig zijn met welk voer je erin stopt...melasse wordt vaak gebruikt om te binden.Ook het fructaan gehalte in het gras kan van invloed zijn ;)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 18:56

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:57

Jammer.. maar wel een verstandige keuze.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:01

mijn eigen heeft super licht exceem. en hij schuurt zijn manen er niet af.

exceem kan maar het kan heftig uitpakken. ik heb een vriendin die woont in drenthe en moet haar paard elke zomer naar een kwelder doen vanwege exceem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:02

Ik denk dat ik je groot gelijk geef - als je gewoon zorgeloos van je pony/paard wilt genieten dan is dit de betere keus. Met ZE heb je er altijd zorgen over en zolang er nog in de verste verte geen geneesmiddel is, blijf je tegen bepaald management én kosten aanhikken. Dat maakt de 'lol met je knol' al wat minder aantrekkelijk maar nog belangrijker is dat je paard er ook echt door lijdt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:12

een paard of pony met z.e. is een hele opgave!
Niet alleen aan de buitenkant met je konstant bezig maar het voer moet je ook erop aanpassen.
En omgeving speeld natuurlijk ook een rol.
Als je vantevoren weet dat een pony schuurt dan ga er maar vanuit dat de kans groot is dat het erger kan worden.
Het arme dier kan er natuurlijk niks aan doen maar onthoud dat het een boel extra geld kost in de onderhoud.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:33

@Love_myhorse. Goede keuze als je een pony wilt die je 24/7 buiten wilt houden, want dat is echt niet te doen met een pony met zomer eczeem, om verschillende redenen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:37

Mijn paard heeft het ook en ik zou nooit of te nimmer een paard kopen waarvan ik wist dat hij ZE heeft.

Ten eerste zijn er vaak bijv. hoge kosten aan supplementen, eczeemdekens etc. Daarnaast schuurt mijn paard zo erg
dat hij in de zomer nog maar de helft van zijn manen overhoudt. Zodra er met rijden veel vliegen/stekers etc zijn kan je beter
afstappen want dan wordt hij helemaal kriegel en is niet meer te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:38

simongek schreef:
Mijn paard heeft het ook en ik zou nooit of te nimmer een paard kopen waarvan ik wist dat hij ZE heeft.

Ten eerste zijn er vaak bijv. hoge kosten aan supplementen, eczeemdekens etc. Daarnaast schuurt mijn paard zo erg
dat hij in de zomer nog maar de helft van zijn manen overhoudt. Zodra er met rijden veel vliegen/stekers etc zijn kan je beter
afstappen want dan wordt hij helemaal kriegel en is niet meer te rijden.

helemaal mee eens. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:40

klopt!De mijne flipt als ze onderweg gestoken word.
Ze is dan ook helemaal met die steekbeesten bezig en niet met mij |(

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:23

Ben ook eens voorzichtig met veel en vers gras! eiwitallergie zorgt ook voor jeuk dat op zomerschuren lijkt en kan net zo heftig zijn! verder lekker onder een eczeemdeken, die je minimaal 1x per week afneemt (of uiteraard elke dag) om manen en start uit te kammen en huid grondig te poetsen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 14:04

.