Tong van paard tot de helft afgescheurd, foto's op pagina 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:18

Zo dat zal zeker even schrikken geweest zijn!
Lijkt me inderdaad geen fijn beeld, arm paard..
Heel veel sterkte, hopelijk geneest het goed!

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:25

Ach arm paard! Op z'n oude dag nog zo'n vervelend ongeluk :(:) . Sterkte voor jou en je bijrijdster en beterschap voor je paard. Ik hoop van harte dat zijn tong snel geneest!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:26

9 jaar geleden zag ik het paard van mijn vriendin raar doen met zijn mond/tong in de paddock. Toen ik dichtbij hem waszag ik dat hij vreselijk bloedde. Op stal gezet, probeerde te kijken wat er aan de hand was, heb alle hoeken van de box gezien :D . Dierenarts gebeld, gelukkig kwam hij direct.

Bleek een stuk ijzer in zijn mond vast te zitten, een ongelooflijke jaap in zijn tong. Weet eigenlijk niet meer of dat vanaf de zijkant was op midden op de tong. Weet wel dat het helemaal genezen is. Sneller dan mijn polsblessure die ik toen opliep, jaren met een brace gelopen _-:( .

Zal eens vragen morgen hoe die wond exact was.

Enne hulde aan jouw paardje die zich netjes liet behandelen!!!

FahyaFemke

Re: Tong van paard tot de helft afgescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:32

oeioeioei dat is even heftig!
ik hoop dat het toch een eind geneest? Het klinkt alsof dat bijna niet zal gaan, als dat deel zomaar in de mond 'hangt' maar ik hoop het zeker wel.
Foto zal wel verduidelijking geven.

Wat betreft het rijden: gewoon doen. Vooral als het je eigen oudje is, lekker opstappen en gaan. Nooit met een halstertje ofzo gereden? Het is precies hetzelfde hoor. En anders wandel je met em, houd em ook in beweging.

Succes en sterkte. ook voor je bijrijdster en uiteraard je paardje!

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:47

Jeetje wat schrikken zoiets! Mijn tinker heeft 8 jaar geleden, op de een of andere rare manier, een musketonhaak door haar tong gekregen. De tong was niet helemaal gescheurd maar er zat een goed dat in. Maar net als wat je DA al zegt was het redelijk snel genezen, nu heeft ze nergens last meer van! ik rij haar wel bitloos maar eten enz gaat allemaal goed. Hoop dat het bij jullie ook zo afloopt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 06:13

Beterschap met Marcato :(:)

(ik ken hem nog wel van stal, toen ik vroeger op de Liedehof stond met mijn pony).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 07:18

De pony van een oud stalgenootje van mij is dit ook overkomen, waarschijnlijk blijven hangen aan de boxdeur. Ze hebben het losse deel proberen te hechten maar dat is uiteindelijk afgestorven. Wond was op zich wel redelijk snel genezen en het dier kon alles met een halve tong, zag er alleen een beetje vreemd uit. Net een slangetje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 07:38

een tong geneest idd veel sneller dan andere lichaamsdelen
mensen met ene tongpiercing zullen dat vast ook herkennen

hoop dat je paardje niet teveel last heeft van die losse flap en dat jet niet afsterft

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 07:56

Wel fijn om te horen dat het in andere gevallen wel goed is afgelopen. Hoop dat TS daar een beetje steun in kan vinden.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 08:10

Thanks allemaal voor jullie lieve meelevende reacties! Doet me erg goed en ik heb er vertrouwen in dat het grotendeels zal genezen.

Ik ga straks weer even bij mijn schatje kijken. Hopelijk lukt het om foto's te maken. Ik hou jullie op de hoogte!

Enne, ik ga me vanmiddag meteen even verdiepen in het bitloos rijden.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:11

jemig meid dat is heftighoop voor je dat het goed geneest

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:14

Jeetje wat een pech zeg!
Klinkt misschien raar wat ik nu schrijf, maar was het losse stuk eraf snijden niet een oplossing? Okay, dan heeft ie een scheve tong, maar nu blijft ie een losse flap houden in zijn mond....
Of zie ik dit verkeerd?? :o

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:16

jakkes wat eng zeg
Wat zal hij een pijn hebben gehad en nog hebben misschien.
Hoop voor jullie dat het helemaal goed gaat komen!!!

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 08:17

Nee, dat willen ze niet meteen doen. VA wil eerst afwachten hoe dit geneest. Afsnijden kan altijd nog en zijn ervaring is dat het dan geen problemen geeft. Mocht het toch niet goed gaan, dan moet het andere stuk er misschien wel af.

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:21

Jeetje, met pijn in mijn buik zitten lezen!

Misschien niet hetzelfde maar mijn zoontje was net 1 jaar oud en had het zelfde. Was van een driewieler gevallen en had zijn tong bijna helemaal doorgebeten. Zoveel bloed hadden we nog nooit gezien. Zijn gelijk naar de huisarts gereden die 3 min. bij ons vandaan zit, en die kon er dus ook niks aan doen.

Ik was dagen in paniek, kereltje had ook veel pijn. Kon geen speen in zijn mond, geen tuitbeker... Ik geloofde nooit dat het mooi zou helen maar als je nu naar zijn tong kijkt ziet het er prachtig uit (op ene litteken na dan).

Wij hebben heel veel gespoeld want elke keer na (vloeibaar) eten bleven er resten tussen zitten.

Ik denk dat je bij je paard ook niet veel meer kan doen dan spoelen.

Heel veel succes met je paardje en hopelijk geneest het snel.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 08:24

Oh das ook heftig zeg bij zo'n kleintje! Blij te horen voor hem dat het helemaal genezen is. Hoop dat het bij Caat ook volledig geneest, maar ik vrees dat het nooit meer allemaal bij elkaar komt.

Idd, spoelen, spoelen, spoelen... Blij dat k nu lang weekend heb. Kan er minstens 3x per heen.

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:37

Ik hoop met je mee! Ik was zelf ook heel erg bang dat het niet goed zou komen toen hoor. Bij een paard lijkt het me toch lastiger.

Sterkte en een knuf voor je paardje

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 11:21

Zo, net terug van stal. Het ziet er al minder bloederig uit, maar het is echt een enorm gat. Het losse stuk zit nu wel binnen zijn tanden en hij bijt er niet steeds op. Dat scheelt. Het is wel helemaal vies door het eten. Geprobeerd om te spoelen, maar hij staat rechtop. Hij wil echt niet dat ik met water ed in de buurt kom. Met moeite Metacam naar binnen gekregen. Ik heb hem maar flink water laten drinken, op die manier is het toch een beetje gespoeld. Over 2 uurtjes ga ik er weer heen en dan vraag ik even versterking.

Hij heeft wel gegeten. Er is hele natte slobber voor m gemaakt en dat gaat goed. Ook maar ff op de wei gezet en hij is zelfs aan het grazen. Al gaat dat wat moeilijk natuurlijk. Arm beestje, hij stond er echt heel zielig bij. Je hart breekt op zo'n moment.

Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar ook dat liet ie natuurlijk niet toe. Misschien dat t straks nog lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:25

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:29

De tong geneest heel erg snel en goed, dus ik heb goede hoop voor je paardje dat het een heel eind goed komt! Sterkte!
Ik zou juist geen desinfectans gebruiken; in het mondmilieu is dat niet nodig en houdt genezing zelfs tegen! Alleen bij ontstekingen (van tanden bijv.) kan het niet anders.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:37

Arm paard! Gelukkig wordt er goed voor hem gezorgd als ik het zo lees. Ik kan me goed voorstellen dat alle betrokkenen er behoorlijk van zijn geschrokken.

Wat anderen ook al gezegd hebben, wondjes in de mond en op de tong genezen vaak behoorlijk snel. Hopelijk laat hij het spoelen later vandaag wel toe. Heel veel sterke ermee!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:41

je hoeft je geen zorgen te maken...een tong geneest heel snel en goed....je zal wel het missende stuk blijven zien.
Even 'zacht' voer geven en het hooi weken.

Mijn fries heeft een keer een stuk tong van mijn andere paard gebeten,tijdens het zoenen.
Het bloede vreselijk,het stukje was z'on 1 cm breed en drie cm lang.....het lag op de grond.
De honden hebben het opgegeten....er gaat niets boven een stukje vers paardenvlees natuurlijk!

Het stopte gelukkig snel met bloeden,ik heb het wel in de gaten gehouden door zijn tong er uit te trekken ....het geneesde goed.

Eigenlijk kun je niet veel doen,misschien met zoutwateroplossing spoelen als je de indruk hebt dat het er niet mooi uit ziet

En even niet rijden...maar dat had je waarschijnlijk zelf al bedacht

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:44

Jemig zeg wat een verhaal.
Ik zag vanmorgen dit topic al maar toen durfde ik hem niet aan te
klikken,ik zat n.l net aan m'n ontbijt :+

Maar ik krijg er nu nog pijn in m'n maag van als ik er een voorstelling van moet maken hoe dit er uit moet zien :oo

Maar ik wens jouw en je paard heel veel sterkte en hopelijk geneest hij snel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:47

het zou wel beter zijn als het losse stukje tong eraf gesneden zou worden....ik denk niet dat dat nog aangroeit.
maar dat zal de dierenarts wel weten neem ik aan...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:48

Get, weet niet wat ik moet zeggen, lijkt me echt heel-heel-heel pijnlijk..
Arm paard :(:)

Ik meende dat bokker __Tessa__ haar paard dat ook een keer (wel minder erg) heeft gehad.
Zo iets zei ze iig..
Daar is het goedgekomen :)
Misschien kun je haar even een pb sturen ;)