Lijnzaad: wel of niet? hoeveelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: Lijnzaad: wel of niet? hoeveelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:30

Dit hoort thuis bij Voeding en Supplementen.
Zodoende een verplaatsing van VSW-->VS.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:32

50ml per dag over het voer, van Sectolin bv. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 17:48

Carmenn_ schreef:
50ml per dag over het voer, van Sectolin bv. :)

Je bedoelt dan lijnzaadolie denk ik?
Werkt lijnzaadolie net zo goed als de lijnzaad zelf ?

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:03

Ik heb een Friese ruin van vijf die ik niet in een paddock kan zetten of hij begint onmiddelijk zand te eten. Enige conclusie van de vee arts is dat hij het gewoon lekker vindt. Natuurlijk een flinke zandkoliek gehad! Nu krijgt hij eens per week een senseomok lijnzaad 20 minuten gekookt in anderhalve liter water, dan maak ik apart een zemelen en slobber prut en die mix ik, het maakt hem helemaal gelukkig! Verder krijgt hij een paar keer per week lijnzaad olie door zijn eten. Ik weet niet of het gewicht van het paard uitmaakt voor de hoeveelheidmaar die van mij weegt zo'n 750 kilo.

www.oebele69.nl
Klassieke Rijkunst.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:47

@ Marjolein: dank voor je reactie. Ik heb hem gister wat lijnzaad-smurrie gegeven met wat biks en een appeltje. Nou dat ging er prima in haha. Heb vandaag hem in de stal geborsteld en hij meste in de box. Dus dat heb ik meegenomen en staat nu te weken in water. Dan kan ik zien of er veel zand in zit of niet.

Jij geeft dus die hoeveelheid in 1 keer begrijp ik. Hij heeft vandaag wat olie door zijn brokken gehad en ik voer vanaf nu 50 gr Pavo Vital omdat hij echt alleen maar gras eet (staat 24/7 buiten)

Die van jou weegt dus 750! Dan zit ik er met mijn 700 voor de mijne niet evr naast denk ik. Het is een barokke Fries 6 jaar van 1,58 hoog. En de grond dendert aardig als hij langs rent hahaha.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:11

Lijnzaadbrok kan ook nog, te koop bij de paardendrogist, niet eens zo achterlijk duur. Maar ik geef gewoon lijnzaad droog, zoals iemands d.a.al zei, en ik heb het van nog een d.a. gehoord, dat het ook op de kliniek in Utrecht zo gegeven wordt, en even goed werkt als gekookt. Alleen wat iemand hiervoor al zei: geen grote hoeveelheden, ik geef een half kopje, en ze moeten meteen alles opeten, want na een minuut of twintig kan het blauwzuur gaan afgeven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:21

Zilfstar schreef:
@ Marjolein: dank voor je reactie. Ik heb hem gister wat lijnzaad-smurrie gegeven met wat biks en een appeltje. Nou dat ging er prima in haha. Heb vandaag hem in de stal geborsteld en hij meste in de box. Dus dat heb ik meegenomen en staat nu te weken in water. Dan kan ik zien of er veel zand in zit of niet.

Jij geeft dus die hoeveelheid in 1 keer begrijp ik. Hij heeft vandaag wat olie door zijn brokken gehad en ik voer vanaf nu 50 gr Pavo Vital omdat hij echt alleen maar gras eet (staat 24/7 buiten)

Die van jou weegt dus 750! Dan zit ik er met mijn 700 voor de mijne niet evr naast denk ik. Het is een barokke Fries 6 jaar van 1,58 hoog. En de grond dendert aardig als hij langs rent hahaha.

Zeker weten...? Ik rij een stevige Koudbloed x Fries van 1.70 m. en die weegt 'maar' 700 kilo (krap aan..)....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:28

Ik geef het lijnzaad ongekookt. Buiten op de stoep als hagelslag op een bruine boterham (twee keer dubbel vouwen). Eet hij in een keer weg en wat ev, geknoeid is waait weg of wordt weg geveegd.
Dus ik hoef niet bang te zijn voor achtergebleven lijnzaad.

Naar zeggen van mijn DA is ongekookt net zo effectief en ben ik blij dat ik die slijmerige pannen niet meer heb.

Voor de zandtest hoef je geen nacht te wachten. In een doorzichtige handschoen doen, mest los masseren en binnen een paar minuten zit het zand in de vingertoppen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 08:44

Adil18 schreef:
Zilfstar schreef:

Zeker weten...? Ik rij een stevige Koudbloed x Fries van 1.70 m. en die weegt 'maar' 700 kilo (krap aan..)....

Nou ja de een zegt 600 de ander 700... Weet iemand een manier hoe je kan uitrekenen wat ie ongeveer weegt? (Heb geen weegschaal tot mijn beschikking die groot genoeg is hahahaha)

Wat betreft de zadntest: Mest staat al in het water en ik heb meteen goede mest voor mijn rozen en tomatenplanten hihi...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 10:54

Mest net onderzocht: veel plantresten en geen zand op de bodem. Het voelt niet eens zanderig aan tussen de vingers!!

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:17

je kunt ook lijnzaadolie krijgen (zou je ff moeten onderzoeken) maar volgens mij heeft dat ongeveer de zelfde werking als gewoon lijnzaad koken scheelt en hoop gekook :o mijn pony kreeg een kleine eetlepel per dag, hij likte het zo van mn hand.