laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:11

Ik denk dat je je verstand op 0 moet zetten en dat andere paard voor even moet vergeten en heel objectief moet kijken naar je oudje.
Is ze nog gelukkig? Ziet ze eruit alsof ze niet meer wil? Is ze pijnloos en geniet ze nog?

Ik snap je vraag, maar als de tijd rijp is voel je dat met je hart en met je verstand en hoef je je deze vraag niet meer te stellen denk ik..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:12

GamblersCup schreef:
zwijnenstal schreef:
hoe verzin je zo een vraag.Ik zou er alles voor over hebben om mijn paard bij me te houden ook al is ze oud.
Dan wacht je nog maar even met een nieuw paard.

Je moet wel lezen en niet alleen maar op dát antwoorden, waar je lekker op af kunt geven. Ze schrijft er héél erg duidelijk bij dat ze eventueel leed vóór wil zijn. Dat er een jong paard in the picture is, speelt mee. Maar de grote vraag is i.v.m. de gezondheid van de pony.

TS: wat geef je de pony tegen de pijn van de atrose?[/quote]

ik heb heel lang glucosamine gegeven in welke vorm dan ook, verschillende merken geprobeerd etc. Helaas was er niets waar ik echt van dacht dat het hielp en ben hiermee gestopt. Het is misschien raar, maar ik denk dat ik er goed aan gedaan heb. Ze is niet opeens veel slechter geworden en het gaat eigenlijk nog prima. IK heb wel overwogen om nog eens verder te zoeken,. maar ik verzacht te pijn alleen, een uitweg is het nooit. Maar ook dat zie ik als "uitstel".

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:13

JuravelOX schreef:
Mijn mond valt open van verbazing.....
Zolang een DA zegt dat het nog kan, geef je het beesje maar een mooie oude dag!!
Mijn mening is: zodra het dier echt veel pijn heeft en het leven echt op is en de DA beaamt dat, dan mogen ze naar de hemel.
Voor die tijd....nee echt niet.
En voor de artrose kun je ze ook wat geven van DA of iets homeopathisch ofzo en misschien een verlichtende massage.
Dus ik zou zeggen hou je pony lekker geef um zijn/haar welverdiende oude dag! Ga geen ander huis zoeken, maar laat het beesje lekker lopen waar die nu is. En geniet samen! Dat zal je later dankbaar zijn!

Het diertje is 36 het lijkt me dat ie zijn verdiende oude dag wel gehad heeft. En waarom zou je zo'n oud diertje nog allemaal suplementen gaan geven? Daar zou ik ook echt niet aan beginnen. Ze moet het minstens zelf kunnen pijnvrij. Anders is het zoiezo einde oefening in mijn ogen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:14

Ik vind het een hele moedige en dappere vraag. Vooral op een forum als bokt waar iedereen een mening heeft en die het liefste zo veel mogelijk opdringt.

Ik vind dat je een heel goed punt hebt, waarom je paard pijn laten hebben en af laten takelen als je in staat bent en de mogelijkheid hebt om een keuze te maken waarmee je je paard dat allemaal bespaart. Een paard is een kudde en prooidier, als het paard niet meer mee kan komen in de kudde is het dier ook niet meer op zijn of haar gemak. Wij hebben altijd verschrikkelijk de neiging om onze paarden menselijke eigenschappen toe te kennen. Eigenschappen die ze gewoonweg niet bezitten.

Je zult de keuze zelf moeten maken en je hebt groot gelijk wanneer je zegt; genoeg is genoeg.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:18

JuravelOX schreef:
Zolang een DA zegt dat het nog kan, geef je het beesje maar een mooie oude dag!!
Mijn mening is: zodra het dier echt veel pijn heeft en het leven echt op is en de DA beaamt dat, dan mogen ze naar de hemel.
En voor de artrose kun je ze ook wat geven van DA of iets homeopathisch ofzo en misschien een verlichtende massage.
Dus ik zou zeggen hou je pony lekker geef um zijn/haar welverdiende oude dag! Ga geen ander huis zoeken, maar laat het beesje lekker lopen waar die nu is. En geniet samen! Dat zal je later dankbaar zijn!

Ik ben het helemaal met je eens!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:18

JuravelOX schreef:

Sinds ik haar heb is ze al aan het genieten van haar "oude" dag. Ze is al 10 jaar met pension ongeveer.
Ik geef al meerdere jaren aan dat ik denk dat haar leven niet meer "paardwaardig" is.. en ik wil inderdaad het leed voor zijn. Ik geniet met volle teugen van haar, dat maakt de beslissing alleen moeilijker. Ik vind het nogal naief van je om tegen mij te zeggen dat ik haar moet houden.. want ik doe mn best, maar het is best wel op aan het raken nu.

daarbij komt dat ik niet denk dat de artrose dermate erg wordt dat het het leven onacceptabel maakt. Ik denk dat het slechte eten, het afvallen enzo een grotere rol gaan spelen,, mocht het zo ver komen.

Het enige wat we aan de artrose nu doen is regelmatig wandelen en ik zorg dat ze zoveel mogelijk buiten komt (in de zomer geen probleem). Wat eerder ook al aagegeven werd: waarom supplementen geven? uitstel?
Laatst bijgewerkt door muiszje op 18-08-09 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:19

Ik vind het juist heel knap dat je deze vraagt jezelf durft te stellen. Ik hoor en zie heel veel mensen die aan het lappen blijven.. 36 jaar is een prachtige leeftijd en als jouw gevoel aangeeft dat ze geen prettige winter tegemoet gaat moet
je misschien de keuze inderdaad van te voren maken...

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:19

Ik ben het eens met Caira dat het een hele moedige en dappere vraag is. Je kan veel negatieve reacties verwachten.

Om zo oud te worden is al een hele prestatie! Maar hetgeen jij overweegt zou echt nooit in mijn hoofd opkomen. Je kiest voor een paard voor het leven en zo lang een paard nog goed is, dan vind ik niet dat je het recht hebt om dat paard het leven te ontnemen!

Maar uiteindelijk gaat het om jouw gevoel! Jij kent de pony het beste en alleen jij kan beoordelen wat het beste voor de pony is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:20

JuravelOX schreef:

Een dierenarts kent jouw paard niet, zoals jij het kent, qua gedrag. Dat zie je zelf het snelst, een paard kan zich "groot" houden (zie eerdere opmerking over vluchtdier) en en DA is niet alziend. Ga daar dus liever niet van uit, als je zelf merkt dat je paard aftakelt! Mijn mond valt open van verbazing dat jij helemaal op je DA vertrouwd!

JuravelOX schreef:
Dus ik zou zeggen hou je pony lekker geef um zijn/haar welverdiende oude dag!

Dat heeft ie al 10 jaar... ;)

Voor mij zou het heel makkelijk zijn. Ik zet mijn gevoelens opzij en kijk naar de feiten: merk je dat je paardje pijn heeft, achteruit gaat? In laten slapen. Misschien nu een grote mond, en als mijn pony van 26 zo ver is word het misschien moeilijk, maar dan maar hard zijn voor jezelf. Welzijn van het dier gaat voor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:21

Ik weet zo goed wat je bedoeld! Ook bij mij mogen de paarden blijven tot hun dood en dat is financieel soms heeeeel zwaar!
Sinds een paar jaar laat ik de hele oude dieren niet meer behandelen aan b.v een ernstige kreupelheid, zware koliek, of iets anders waardoor ze veel pijn hebben.
Dan word de beslissing direkt genomen om in te laten slapen.
Dat klinkt misschien grof, maar daar gaan dan meestal jaren van niet meer werken aan vooraf! Natuurlijk is een wat jonger paard, wat nog inzetbaar is en een goede kans heeft om er overheen te komen, een ander verhaal.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:21

@ sassie: wat is "goed?" vind jij leven met artrose, en ouderdom en slecht eten etc goed? paardwaardig?

het klinkt nu alsof ik mijn keuze al heb gemaakt,, maar juist deze vragen maken het zo moeilijk. het is zo discutabel allemaal.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 18-08-09 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:22

ik zou eens gaan lezen mensen, scheelt een hoop gedoe.

Ze is absoluut niet van plan een volkomen gezond paard in te laten slapen, ze stelt de vraag of het verstandig is het paard in te laten slapen in de weet dat het van nu af aan alleen nog maar achteruit zal gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:25

Muiszje...als je deze vraag durft te stellen op een forum als bokt, dan weet ik zeker dat JIJ de juiste beslissing gaat nemen als de tijd daar is!!
Ik weet uit ervaring hoe verschrikkelijk moeilijk het is, maar als je de beslissing eenmaal hebt genomen en het is allemaal over, moet je jezelf weer in de ogen kunnen kijken!
Denk dat dat in jou geval niet zo moeilijk zal zijn!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:26

muiszje schreef:
Mijn pony van 36 is nog topfit, maar ik merk dat het allemaal een beetje begint af te takelen. Ik heb al 3 jaar lang gezegd: dit is de laatste winter voor haar. Maar toch blijf ik maar doorgaan. Wanneer is het genoeg? ik verleg mijn grenzen jaar op jaar

Welke grenzen heb je de afgelopen drie jaar verlegd? In mijn herinnering heb je al eens eerder getwijfeld en het twijfelen gaf haar tijd, het weer werd weer beter en ze verbeterde weer iets.
Welke grenzen heb je nu voor jezelf?

Citaat:
Mijn oude pony heeft een hartruisje (Wat opzich helemaal niet raar is voor haar leeftijd) en heeft al, sinds ik haar ken, fikse artrose. De artrose lijkt heel erg stabiel en ze heeft wel pijn, maar ze rent af en toe nog vrolijk rond in de wei. We wandelen elke dag en we maken nog lol samen in de bak. Haar algehele uitstraling is dat van een speelse, vrolijke pony die wat belemmeringen ondervind. (vaak aan het knikkebollen, dementeren,, moeilijk eten.,etc)

Wanneer zijn de laatstgenoemde items ontstaan? Volgens mij was het moeilijke eten er al even. Maar het knikkebollen en dementeren is dacht ik iets recenter...
Hoe duidelijk merk je nu ten opzichte van 3 jaar geleden dat ze meer/hetzelfde/minder pijn heeft?

Citaat:
Ik zorg al zeker 10 jaar met volledige passie voor haar, maar elke keer als de winter eraan komt ben ik als de dood dat ze het niet haalt. Ik heb mezelf altijd voorgenomen dat ze in het najaar ingeslapen moet worden en die kou niet mee hoeft te maken.

Voor de overige bokkers, ik ken TS persoonlijk.
Als er iemand is die goed, maar dan ook heel goed voor haar pony zorgt is zij het wel. Ik ken niemand (ook niet op bokt, dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn) die nog zo actief met een 36-jarige pony bezig is.
TS zie ik in weer en wind (staat even verderop in de polder) naar haar pony gaan en met haar pony wandelen, pony staat altijd buiten met vriendjes en als TS zelf niet kan, gaat er altijd iemand anders met de pony wandelen etc. Menig dier kan jaloers zijn op Pep!
Wel meen ik mij ter herinneren dat als jij zelf voor langere tijd (zeg meer dan een week i.v.m. vakantie) weg bent, je ook altijd schrikt van haar algehele conditie. Niet omdat er dan niet goed voor haar gezorgd wordt, maar ze oogt toch vaak minder fit. Volgens mij houdt jij haar ook op de been met alle liefde en aandacht.

L. geen idee of mijn mening er iets toe doet voor jou, maar de liefde, aandacht en tijd die jij aan haar hebt gegeven in al die jaren... Pep was meer dan 10 jaar terug eigenlijk al afgeschreven, je hebt haar toen gered en wie had gedacht dat ze zo zou opknappen en het nog zo lang zou volhouden?
Ik denk dat je eerder te lang zal doorgaan met haar dan dat je er te vroeg een eind aan maakt.
Dit moment is altijd moeilijk, maar niemand en dan ook niemand die de situatie van dichtbij kent, zal het in zijn hoofd halen om te zeggen dat je er te vroeg een punt achter hebt gezet. Want dat is gewoon weg niet zo, al zou je morgen die beslissing nemen (bedoel ik niet verkeerd!).
Verder denk ik ook, dat als je nergens 'nieuw paard' had genoemd, niemand hierover had gestruikeld en had gezegd: "Ga op je gevoel af!".
Maar ik vind het in dit geval misschien wel de druppel, jij hebt keihard gewerkt om Pep te onderhouden, hebt haar een superfijn pensioen gegeven (een echt penny-verhaal voor de lezers!) en je hebt nu de kans om verder te gaan met een jong beest. Iets wat je al zo lang, zo graag wilt en altijd hebt uitgesteld vanwege Pep. Niet alleen vanwege geld, vooral vanwege tijd en aandacht.
Welke keus je nu ook maakt, ik ben er van overtuigd dat als jij erachter staat het de juiste is.

Hmm, het zijn wel heel veel veren geworden... Wel in je schoenen blijven lopen hè ;)?

(Oh en bel toch even met van Veen over thuis schieten, dan is het ook snel over en heb je de stress van het vervoer niet. Wie weet wat hij kan betekenen!
En alle vragen zijn bedoeld om voor jezelf te beantwoorden, niet voor bokt.)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:26

Moeilijke beslissing... en alleen jij kan hem maken. Jij weet hoe je paardje is, of ze nog gelukkig is en nog zin in het leven heeft.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:32

Ik denk dat het juist een mooi ding is om je paard op deze manier te helpen. Je bespaart hem een hoop ellende door het aftakelen en de stervenfase met lijden voor te zijn.
Ik denk dat je deze beslissing rustig kunt nemen zonder dat je je eigen daar schuldig over hoeft te voelen. Je bewijst hem een eer en laat hem in zijn waardigheid sterven zonder lijden.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:32

Ook ik heb respect voor TS dat ze zichzelf deze vraasg durft te stellen. Ik heb menig paard te lang "door zien lopen". En voor 36 zou ik tekenen hoor! Zelfs voor 30.

Je hoeft jezelf echt niet schuldig te voelen mocht je beslissen je pony te laten gaan. Je voelt zelf wel wanneer de tijd gekomen is, ongeacht wat anderen misschien tegen je zeggen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:33

Ik ken je gevoel wel, heb zoiets van dichtbij meegemaakt met mijn allerliefste poes, hij is 16 geworden. Het laatste halfjaar was hij echt op de sukkel, beginnend dement, tandproblemen, onverklaarbaar afvallen, klitten, kwaaltjes,... omdat ik hem niet kon missen, bleef ik de grens verleggen. Uiteindelijk heb ik zelfs zijn bloed laten testen met het idee, "als er iets uitkomt, kan ik hem tenminste met een gerust geweten laten inslapen". Helaas bleek dan nog eens dat al zijn bloedwaardes goed waren. Na die test heb ik nog een maand getwijfeld, en opeens toch beslist om hem in te slapen. Het was een hele moeilijke keuze omdat hij mentaal nog echt goed was, hij hobbelde elke dag nog een rondje buiten, kwam nog graag bij je liggen, ronkte als je hem aaide... het moment van inslapen zelf, wat totaal onwerkelijk. Even dacht ik er zelfs aan om de spuit uit de hand van de dierenarts te slaan, want waar was ik toch mee bezig, mijn lieve kat leefde nog en ik was hem aan het 'vermoorden'.

Toen de dierenarts hem ingespoten had, was hij binnen de minuut weg. Zijn hartje stopte zo snel, geen enkele stuiptrekking zelfs, voor mij op dat moment echt een teken dat hij 'gewoon' op was. Buiten heel veel verdriet, voelde ik vooral een enorme opluchting dat de knoop eindelijk was doorgehakt en dat oude lijfje eindelijk rust had. Ja, ik had het nog maanden kunnen rekken, misschien zelfs een jaar. Maar eigenlijk had hij gewoon een heel mooi, lang leven gehad, en nooit beseft dat hij ingeslapen werd.

36 jaar is een hele mooie leeftijd. Ik weet niet in hoeverre ze al echt aan het aftakelen is, zoals mager worden? We hebben hier een oudje lopen van ook 35 jaar, die het nog goed doet, oké, wat mager, maar hij geniet echt nog van gezellig op de weide staan met zijn maatjes. Hem laten inslapen zou ik echt niet kunnen. Maar we hebben ook een oudje gehad, 32 jaar, en ze was echt mager, daar kwam echt geen grammetje meer bij, en hoewel ze in haar hoofd nog heel vrolijk was, was haar lijf gewoon te zwak geworden. Voor haar was inslapen wel de beste keus.

Sterkte met je beslissing.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:34

ook wij hebben voor deze vraag gestaan.... ons paard was oud en had pijn, maar er was steeds een goede kans op herstel. tja hoe lang ga je door, die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Wij hebben aangehouden dat het paard het duidelijk aan gaat geven. Dat is bij ons dus ook gebeurd, van de 1 op andere dag kon hij niet meer eten en lopen, waarschijnlijk een hersenbloeding, toen was de keus gauw gemaakt.
Ik moet wel zeggen dat hij wel gevochten heeft tegen de verdoving en dat kwam niet van de veearts. Hij kon, vanwege zijn blessure (is ie dus niet aan overleden, was bijna over) moeilijk gaan liggen en zijn lichaam gaf zich niet over... een vreselijk gezicht. Daar tegenover was het bij mijn vorige paard zo over, gewoon rustig ingeslapen met zijn hoofd op mijn schoot. Beide konden trouwens ook niet meer vervoerd worden naar de slachter...

Over de mensen die het niet kunnen begrijpen... iedereen zijn mening hoor, maar jullie hebben misschien zelf nooit voor de keuze gestaan... Het is echt vreselijk als je je paardje zo oud ziet worden en evt. pijn heeft of gaat hebben...
@ aerdenhout1; ik heb trouwens respect voor je dat je dat kunt. Ik had en zal er altijd veel moeite mee hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:36

mcsjelle schreef:
Wij hebben ook een pony rondlopen van 34 jaar. En door hem kunnen we nooit met alletwee de andere paarden weg, omdat hij gewoonweg niet alleen kan blijven. Dan gaat hij helemaal door het lint. Hoe graag ik ook naar buiten zou willen met onze paarden, het komt niet in me op om hem daarom in te laten slapen.
En hij is er waarschijnlijk slechter aan toe dan die van jou. Hij heeft artrose, cushing, epilepsie, botwoekeringen in zijn voorhoeven, huidkanker. Verzin een ouderdomskwaal en meneer heeft het. Maar bij ons is het heel duidelijk. De dag dat hij niet meer op wil staan of niet meer vrolijk is komt de dierenarts en eerder niet.
Hij is al een paar keer heel ziek geweest en toen hebben we lang nagedacht over of we er geen einde aan moesten maken, om hem verder lijdt te besparen. Maar ondanks dat hij soms heel veel pijn heeft, blijft hij er vrolijk onder. En een vrolijk paard dat elke ochtend de wei opdraaft of galopeert, die altijd opstaat als je aan komt lopen en die nog altijd de kippen achterna zit laat ik niet inslapen.

Begrijp ik nu goed .Dat je je andere twee paarden niet mee naar buiten neemt omdat je oude, ernstig zieke paard in leven wilt houden...
Ten eerste doe je twee gezonde paarden daarmee tekort en ten tweede vraag ik me af wie je een plezier doet met het verlengen van het leven van de pony.
het is geen mens het is een dier, dat oud is een prachtig leven heeft gehad en het verdient om waardig te eindigen.

Ts: een moedige discussie.
als je nu beslist haar in te laten slapen moet je er echt achter staan. en Nooit nooit achter af gaan twijfelen ( was ze echt wel zo slecht, speeld dat jonge paard niet een beetje mee en andere spoken die mensen zich achteraf in hun hoofd halen)
Pijn is voor mij een belangrijk punt, ook het niet meer samen kunnen zijn met anderen, en daarnaast moet ze minimaal nog kunnen rennen ( eerste levensbehoefte voor een
vluchtdier)
Ik kan me goed voorstellen dat je haar bv eind september in laat slapen / slachten. Dan ben je winter voor en heeft ze een heerlijke zomer gehad.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:37

Het lijkt wel alsof je mijn vraag heb gestelt in dit topic.
Zit zelf namelijk met het zelfde dilemma al heb ik de knoop al doorgehakt en laat ik mijn oudjes aan het einde van de zomer inslapen.
In mijn geval gaat het om een oude ruin van 31 jaar die erg mager is en is de winter meer eet dan de andere 10 paarden bijelkaar en een 29 jarige merrie die elke winter zeer een beetje slechter wordt, meer moeite krijgt met eten ect.
Vind het een heel moeilijk besluit omdat ze er momenteel best wel goed bijlopen.
Maar elke winter is het weer een strijd, vorig winter stind mijn oude ruin ineens met koliek en dan bijk ik toch iedere keer weer voor hem te willen vechter terwijl we hier afspraken hebben gemaakt dat we niet meer gaan lopen dokteren.

Ik heb het geluk dat mijn DA tevens een hele goede vriendin is, toen ik mijn oude hond deze zomer liet inslapen begon ze zelf over mijn oudjes en dat ze het verstandig vond om ze deze zomer nog te laten genieten.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:41

pff moeilijk hoor.. ken t dilemma. Heb met mijn oude merrie op t juiste moment ingegrepen, niet te vroeg en niet te laat, gewoon goed.
Maar nu zullen wij ook weer voor t zelfde dilemma komen te staan met een andere oude merrie van nu 35. Heeft waarschijnlijk een tumor in de hypofyse, heeft er nu verder behalve wat gezwaai met haar hoofd geen last van, maar als dat gevaarlijke vormen gaat aannemen, voor haar, of voor omstanders zullen we ook moeten ingrijpen. Ons paardje staat ook al een aantal jaren in "reserve tijd" want was toen ze bij ons kwam meer dood dan leven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:42

Sorry maar ik kan er echt niet bij.
Respect kan ik echt niet hebben voor zo'n vraag.

Misschien moeten ze mij ook maar laten inslapen? Nu ben ik nog goed maar vanaf je 20 loopt je conditie ook weer terug had ik ergens gelezen. En wie weet val ik morgen van de trap,... dat wil ik mezelf dan ook wel besparen. :roll:
Of misschien moet mijn oma ook maar dood, die is al zoooo oud joh!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:44

Luckystory schreef:
Sorry maar ik kan er echt niet bij.
Respect kan ik echt niet hebben voor zo'n vraag.

Misschien moeten ze mij ook maar laten inslapen? Nu ben ik nog goed maar vanaf je 20 loopt je conditie ook weer terug had ik ergens gelezen. En wie weet val ik morgen van de trap,... dat wil ik mezelf dan ook wel besparen. :roll:
Of misschien moet mijn oma ook maar dood, die is al zoooo oud joh!

duidelijk.

Als je het zo dom vind hoef je geen reactie te plaatsen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:45

luckystory: het gaat niet over een gezond paard ;) maar een paard wat al gebreken heeft en wat waarschijnlijk alleen nog
maar slechter gaat worden. Wat ze hem niet gunt..