ik voel me zo schuldig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:55

Pollewoppy schreef:
Jawel hoor. Dat kan wel. Betadineoplossing zou ik zelf handiger vinden, maar shampoo kan ook wel denk ik.

en hoe doe ik dat dan? met een handdoek deppen ofzo?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:10

Evelien14 schreef:
Yinnar schreef:

Ik smeer de zalf altijd direct op de open wond. Binnen een mum van tijd zit er een korst op. Het kan gewoon op een open wond gebruikt worden. Wanneer er een zich een korst heeft gevormd moet je juist stoppen met het gebruik van de zalf om te voorkomen dat de al aardig geheelde wond (korst) weer week wordt

dat is toch gewoon calendulan ofziets. dat je voor mensen heb? of is dit iets anders voor paarden?

De calendulazalf is gewoon verkrijgbaar bij de drogist, Kruidvat, Etos. Ik vind het superspul en heb het standaard in mijn kast staan. Open wondjes zijn binnen een mum van tijd dicht. Wel de zalf nemen niet de gel!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:17

ik had bij mij op stal ook 2 paarden die dat hadden,en dat hoeft er niet perse aan te liggen dat het halster te strak zit,maar hier spelen ze veel met elkaar en dan trekken ze elkaars halster soms af,dus ik heb de paarden geen halsters om in het land.
maar je moet het inderdaad wel even goed schoonhouden en daarna lekker de natuur z'n gang laten gaan.

AnnemiekvM

Re: ik voel me zo schuldig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:22

Betadine shampoo moet je wel afspoelen. Betadine oplossing niet. Dat is denk ik handiger.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:45

Yinnar schreef:
Evelien14 schreef:

dat is toch gewoon calendulan ofziets. dat je voor mensen heb? of is dit iets anders voor paarden?

De calendulazalf is gewoon verkrijgbaar bij de drogist, Kruidvat, Etos. Ik vind het superspul en heb het standaard in mijn kast staan. Open wondjes zijn binnen een mum van tijd dicht. Wel de zalf nemen niet de gel!
er staat bij mij calendulan cremé

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:47

maybe2 schreef:
ik had bij mij op stal ook 2 paarden die dat hadden,en dat hoeft er niet perse aan te liggen dat het halster te strak zit,maar hier spelen ze veel met elkaar en dan trekken ze elkaars halster soms af,dus ik heb de paarden geen halsters om in het land.
maar je moet het inderdaad wel even goed schoonhouden en daarna lekker de natuur z'n gang laten gaan.

misschien heb ik dit al eerder geschreven (weet niet) maar me vader zei dat ik wel goed moest zorgen dat er geen vliegen op komen. maar hoe doe ik dat dan?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:51

Om de wond heen met anti vliegen/dazen spul spuiten, of even op een sponsje doen en eromheen wrijven. Zorg wel dat het niet in de wond komt!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:37

Evelien14 schreef:
er staat bij mij calendulan cremé

Kan ook alleen mijn ervaring met zalf is dat dit dikker is en beter blijft zitten dan de creme. Maar de werking is uiteraard hetzelfde. De zalf er dik op dan komen er geen vliegen. En je moet het minimaal 2x per dag doen.

anouky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:33

inderdaad calendulazalf,
Wij gebruiken ook veel rooiboszalf voor de paarden, werkt ook super!

rescuecreme heeft het en is te bestellen via www.annique.nl

ik zou ze in de wei trouwens het halster aflaten, gebeuren erg veel ongelukken mee.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:38

Even over het geen halster om in de wei....
Soms is dat gewoon niet mogenlijk... Die van mij heeft nu een halster met een vliegennetje. Als ik dat niet doe krijgt zij ontstoken ogen. Zo'n masker is ook geen oplossing, heb het geprobeerd, maar die was zo af....

En verder, je hebt halsters die eerder schuren.... Je kan ook zelf een bontje maken voor de volgende keer, mocht je beestje een halster nodig hebben.
Wat ook goed werkt om te ontsmetten, en dat er geen vliegen bij kunnen, aluspray. Dat zul je wel moeten spuiten, maar geen vlieg die nog in de wond kan. (begreep dat jullie ook koeien hebben? Wie weet heeft je vader dan wel aluspray staan voor de koeien)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:58

Ontsmetten lijkt me (zo achter m'n pc) niet zo vreselijk nodig. Het is een oppervlakkig wondje, wrs een nare schaafwond. Als je Acederm of uierzalf (heeft je vader vast) gebruikt doodt je de bacteriën al. En uierzalf is vliegenwerend, 2 vliegen in 1 klap. :D

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:02

Bij ons zweren ze bij vaseline *D
Maar dat kan volgens mij alleen als de wond dicht is :P

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:09

Goed schoonmaken,en vliegenspul met een doekje/sponsje OM de wond heen smeren maar niet in de wond dat is hartstikke slecht.

Veel succes ermee!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:15

@Jeroenn en ts: vaseline werkt idd ook goed, maar mag je niet op bewegende delen smeren. Toch zou ik in dit geval uierzalf verkiezen boven vaseline omdat het vliegenwerend en bateriedodend is.
@Femmiel2, ts wil juist graag weten waarmee ze schoon moet maken. Waar zou jij het mee schoonmaken en wat zou je er verzorgend / vliegenwerend op doen? TS is gebaad bij een advies waar ze direct iets mee kan, geen algemene kreten.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:36

Ik maak wondjes eerst altijd heel goed schoon
met een schoon sponsje en wat lauw water,
dan ontsmet ik het met blauw-tinctuur dat ik op een watje gespoten heb
en dan smeer ik er IsoBetadine-Zalf op, werkt super!
Het kan iedereen gebeuren,
maar hopelijk mag het wel een les zijn voor de volgende keer ;)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:45

Ik gebruik voor zulk soort dingen altijd groene leem.. Eerst goed ontsmetten met idd betadine/dettol/sterilon oid, en dan de groene leem/klei erop smeren. Dit zorgt ervoor dat de wond afgesloten is voor vliegen e.d., en het geneest echt héél snel. Bovendien heb je minder kans op litteken- of wildvleesvorming.

Officieel mag je calendulan niet op open wonden smeren..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:51

Een tubetje acederm halen.

Tijd geleden had mijn paard een enorme jaap op z'n pijpbeen. Acederm erop gesmeerd en 2 dagen later zat er een mooie korst op die er vanzelf is afgevallen. Geen littekenweefsel of wild vlees groei.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:06

VSW-->MD

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:01

Agosh, das sneu en pijnlijk..hier hebben we het met de vliegenmaskers gehad, die zaten strak om de kaken en ja hoor, allemaal hadden ze schaafwonden..ondingen.

Ik heb altijd van het merk Vertagil, groene leem in huis. Dat ontsmet en met 3 dagen zit er alweer nieuwe huid op.
Lekker makkelijk, is een tube met klei, hoef je maar een klein beetje van op te smeren en geneest erg goed..én bij mijn merrie bleven de vliegen er ook van weg ;)

Betadine vind ik altijd erg agressief spul..is wel nodig om schoon te maken, maar daarna gebruik ik t niet meer..

Ennuh, een tip meis, laat geen halster om op stal of op de weide..ken een pony die zichzelf heeft verhangen ermee en hier op bokt ook een aantal verhalen over terug te lezen..afschuwelijk.

Succes :)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:22

Mijn paard heeft heeft dat ook ooit gehad
heb ik bondjes gehaald voor rond zijn halster en heeft er geen last meer van !!